DEH

DEH

Τρίτη, 4 Ιουλίου 2017

Το ιταλοϊρλανδικό μοντέλο προκρίνει η ΡΑΕ για το νέο μηχανισμό επάρκειας ισχύος – Κατόπιν δημοπρασίας η αμοιβή των ηλεκτροπαραγωγών

Το ιταλοϊρλανδικό μοντέλο προκρίνει η ΡΑΕ για το νέο μηχανισμό επάρκειας ισχύος – Κατόπιν δημοπρασίας η αμοιβή των ηλεκτροπαραγωγών    Σύμφωνα με το σύστημα που εφαρμόζουν οι δύο χώρες, η αμοιβή των συμμετεχόντων θα προκύπτει μετά από τη διενέργεια δημοπρασίας, με στόχο την αποφυγή υπερκερδών και την ταυτόχρονη προστασία των καταναλωτών 
Το μοντέλο που ακολουθούν η Ιταλία και η Ιρλανδία φαίνεται ότι υιοθετεί η ΡΑΕ για το νέο μηχανισμό επάρκειας ισχύος που επεξεργάζεται, ενώ παράλληλα βρίσκεται σε επικοινωνία με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή για τη διαμόρφωση μηχανισμού ευελιξίας του ηλεκτρικού συστήματος.
Και οι δυο μηχανισμοί θα βασίζονται σε διαγωνιστικές διαδικασίες.
Συγκεκριμένα ο νέος μηχανισμός επάρκειας ισχύος που θα αντικαταστήσει τα προσωρινά Αποδεικτικά Διαθεσιμότητας Ισχύος (ΑΔΙ) δηλαδή την αποζημίωση που λάμβαναν για να έχουν διαθέσιμες τις μονάδες τους όταν το ζητούσε ο Διαχειριστής, θα προβλέπει ότι στο εξής η αμοιβή των παραγωγών για την παροχή της προαναφερόμενης υπηρεσίας στο σύστημα θα προκύπτει από δημοπρασία.
Παράλληλα όσοι παραγωγοί ρεύματος προκρίνονται στη δημοπρασία θα δεσμεύονται ότι οι μονάδες τους θα είναι διαθέσιμες όταν χρειάζεται και ότι τα έσοδα τους δεν θα υπερβούν ένα συγκεκριμένο επίπεδο, ακόμη και αν οι τιμές στην αγορά εκτοξευτούν.
Όπως υπογραμμίζουν στελέχη της ΡΑΕ στόχος του σχήματος αυτού που έχει προκριθεί από την Ιταλία αλλά και της Ιρλανδία είναι να αποτρέπονται υπερκέρδη και ο καταναλωτής να παραμένει προστατευμένος σε σημαντικό βαθμό από ακραίες τιμές, ακόμη και αν αυξηθεί αισθητά η ανώτατη επιτρεπόμενη τιμή στην αγορά.
Επίσης το νέο σχήμα θα προβλέπει ισότιμη αντιμετώπιση των τεχνολογιών παραγωγής, αλλά και συμμετοχή της ζήτησης, ώστε να διασφαλίζονται οι καταναλωτών από ακραίες τιμές.
Ο νέος μηχανισμός επάρκειας που θα προκοινοποιηθεί από τη ΡΑΕ στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή, βασίζεται στη σχετική μελέτη του ΑΔΜΗΕ αλλά και σε πρόσθετα σενάρια που υπέδειξε η ΡΑΕ και προβλέπει τη δημοπράτηση δικαιωμάτων αξιοπιστίας (reliability options).

Στο στάδιο της επεξεργασίας ο μηχανισμός ευελιξίας

Παράλληλα η ΡΑΕ σε επικοινωνία με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή επεξεργάζεται ένα μηχανισμό ευελιξίας, ο οποίος επίσης θα βασίζεται σε ανταγωνιστική διαδικασία και θα λειτουργήσει ως γέφυρα, αντικαθιστώντας μέχρι την υλοποίηση του target model, τα προσωρινά ΑΔΙ η ισχύς των οποίων έληξε τον περασμένο Απρίλιο.
Πρέπει να σημειωθεί πάντως ότι η μελέτη ευελιξίας που εκπόνησε ο ΑΔΜΗΕ σύμφωνα με τη ΡΑΕ χρειάζεται βελτιώσεις καθώς δεν περιλαμβάνει εισήγηση για συγκεκριμένα προϊόντα, ενώ θα πρέπει να αξιολογηθεί παράλληλα με τη μελέτη επάρκειας.
Αξίζει να σημειωθεί ότι σύμφωνα με τη μελέτη του ΑΔΜΗΕ για το 2018, οι απαιτήσεις ευελιξίας για ένα συνεχές τρίωρο εμφανίζουν ως μέγιστη τιμή τα 4.200 MW.
Επίσης προκύπτει ότι η συμμετοχή του demand response (απόκριση ζήτησης) στο σχήμα ευελιξίας, είναι μάλλον ανέφικτη χωρίς έξυπνους μετρητές και aggregators (φορείς σωρευτικής εκπροσώπησης).
Επιπλέον, οι τεχνικοί περιορισμοί που διέπουν τους βιομηχανικούς καταναλωτές δεν επιτρέπουν την αυξομείωση της κατανάλωσης τους όποτε κριθεί από τον Διαχειριστή ή τη συμμετοχή τους στην αγορά με τρόπο που θα καθιστά εφικτή την παρακολούθηση της ανταπόκρισής τους. 
Η ΡΑΕ επιδιώκει να κοινοποιήσει σύντομα στην Επιτροπή τόσο τον μεταβατικό όσο και τον μόνιμο μηχανισμό, αλλά θεωρεί ότι καθοριστικής σημασίας είναι η ανταπόκριση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής στα επιμέρους τεχνικά ζητήματα για την αποσαφήνιση των παραμέτρων των δύο σχημάτων.
Σημειώνεται τέλος ότι συμπληρωματικά, η ΡΑΕ έχει προχωρήσει σε ανάθεση μελέτης επάρκειας, που μεθοδολογικά είναι πλησιέστερη στις προσομοιώσεις που υποδεικνύει η DGComp, καθώς και μελέτης βιωσιμότητας μονάδων.


www.worldenergynews.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια: