Τα προβλήματα της ΔΕΗ ήλθαν πάλι στην επικαιρότητα: οι ζημιές του 2018, τα άσχημα αποτελέσματα του 1ου τριμήνου, η ρευστότητα, κλπ. Με ιδιαίτερη χαρά διάβασα την απόφαση της Διοίκησης να διεκδικήσει με όλα τα μέσα την είσπραξη κάποιων ληξιπρόθεσμων οφειλών. Πολύ σωστή απόφαση, που αν είχε επεκταθεί σε όλες τις οφειλές και παρθεί νωρίτερα, σίγουρα η επιχείρηση θα ήταν σε πολύ καλύτερη θέση. Όμως επιβάλλεται να εξεταστεί γιατί η άλλοτε κραταιά εταιρεία που δανειζόταν με μεγαλύτερη ευκολία από το Ελληνικό Δημόσιο έφτασε σε σημείο να πρέπει να καταθέσει εγγυήσεις προκειμένου να πάρει μικρά δάνεια.
Η ΔΕΗ έχει πολλά «βαρίδια» που ξεκινούν από τον εναγκαλισμό με τη πολιτική εξουσία. Προφανώς, το κράτος ως κύριος μέτοχος, έχει ουσιαστικό λόγο σε πολλές αποφάσεις, όμως η παρέμβασή του ξεπερνά τα εύλογα όρια της επιχειρηματικής τακτικής. Όσο ήμασταν στην εποχή των «παχιών αγελάδων» η επιχείρηση μπορούσε ν’ απορροφήσει τους κραδασμούς, σήμερα είναι αδύνατο. Εάν δεν γίνει «διαχωρισμός» κράτους – ΔΕΗ φοβάμαι ότι δεν θα δούμε άσπρη μέρα. Κάποιες απαράδεκτες τακτικές πρέπει να σταματήσουν.
- Άσκηση κοινωνικής πολιτικής. Η κοινωνική πολιτική είναι αποκλειστικής αρμοδιότητας του κράτους, το οποίο αναλαμβάνει και το κόστος. Βεβαίως πρέπει να βοηθηθούν τα οικονομικά ασθενή στρώματα, όχι όμως με χρηματοδότηση από τις ζημιές της ΔΕΗ.
- Άσκηση μικρής ή μηδενικής πίεσης σε όσους δεν πληρώνουν τους λογαριασμούς, διότι πρέπει το κόμμα εξουσίας να είναι αρεστό στους υποψήφιους ψηφοφόρους. Μη ξεχνάμε τη δήλωση υπουργού ότι δεν διώκονται καταναλωτές για οφειλές μέχρι 1000€! Τα ληξιπρόθεσμα χρέη από 1,5δις τον Ιανουάριο 2015 έφτασαν σήμερα στα 2,7δις. Αποτέλεσμα είναι η έλλειψη ρευστότητας. Κάποια ανάσα υπήρξε με τη πώληση του ΑΔΜΗΕ, όμως είναι γνωστό ότι η εκποίηση περιουσιακών στοιχείων για ρευστότητα οδηγεί στη πτώχευση. Η πώληση λιγνιτικών μονάδων δεν προχωρά και μένει προς πώληση το φιλέτο, υδρ/κές μονάδες και δίκτυα.
- Η τελευταία συμφωνία με τους πιστωτές, όπως τη διαπραγματεύτηκε η κυβέρνηση (υπουργός Σκουρλέτης), προβλέπει μείωση της συμμετοχής της ΔΕΗ στην αγορά κάτω του 50%. Για να στηριχτεί η συμφωνία αποφασίστηκε να πουλά η ΔΕΗ φτηνή λιγνιτική και υδρ/κή ενέργεια (πρόγραμμα ΝΟΜΕ), ώστε οι ιδιώτες πάροχοι να δημιουργήσουν οικονομικό μίγμα και ν’ ανταγωνιστούν τη ΔΕΗ προς όφελος του καταναλωτή. Με τον τρόπο που εφαρμόστηκε η απόφαση, η ΔΕΗ αναγκάστηκε να πουλά με χαμηλή τιμή και περισσότερη ενέργεια από τη λιγνιτική και υδρ/κή παραγωγή αυξάνοντας τη ζημιά. Ακόμη χειρότερο, με το κανονισμό που ενέκρινε η ΡΑΕ, ένα μέρος της ενέργειας αντί να χρησιμοποιείται για να βελτιωθούν τα τιμολόγια των ανταγωνιστών, πωλούντο στο εξωτερικό με σημαντικά κέρδη των εμπόρων! Ανεξάρτητα από τη κακή εφαρμογή της απόφασης, πρακτικά είναι αδύνατο να μειωθούν οι πελάτες της ΔΕΗ στο 50%, αφού οι ιδιώτες πάροχοι δεν ανέχονται «φέσια». Η ΔΕΗ παρέχει ασφάλεια, τροφοδοτεί τη βιομηχανία με τιμές ασύμφορες για τους ιδιώτες παρόχους, έχει το δημόσιο τομέα (κλασσικούς καλοπληρωτές), τους ευάλωτους καταναλωτές και κυρίως τους μπαταξήδες. Όλοι αυτοί δεν έχουν λόγο ν’ αλλάξουν πάροχο. Ακούγεται ότι με τη πώληση υδρ/κών μονάδων και αύξηση των τιμολογίων θα επιτευχθεί ο στόχος, αστείο.
Ενώ αυτή είναι η αιτία της κακοδαιμονίας, οι πολιτικοί μας σφυρίζουν κλέφτικα. Η κυβέρνηση διακηρύσσει ότι όλα είναι υπό έλεγχο και ο δημόσιος χαρακτήρας είναι εξασφαλισμένος. Η ΝΔ, σε πρόγραμμα που είδε τη δημοσιότητα, ισχυρίζεται ότι θ’ αντιμετωπίσει την έλλειψη ρευστότητας εκποιώντας υδρ/κούς σταθμούς και έτσι θα εξασφαλιστεί και η μείωση των πελατών στο 50%. Κάπου λένε ότι θα επιδιωχθεί είσπραξη χρεών χωρίς όμως να δίνονται λεπτομέρειες. Επειδή η εκποίηση περιουσιακών στοιχείων δίνει μόνο μια ανάσα ρευστότητας, φοβάμαι ότι το πρόγραμμα αυτό είναι καλυμμένη απαξίωση της επιχείρησης και ιδιωτικοποίησή της, μακάρι να διαψευστώ.
Συμπερασματικά, αν πράγματι θέλουμε να έχουμε μια ισχυρή ΔΕΗ υπό τον έλεγχο του δημοσίου, πρέπει να διαχωριστούν σαφώς οι αρμοδιότητες, το κράτος παρεμβαίνει μόνο ως μέτοχος. (1) Κοινωνική πολιτική ασκεί το κράτος και αναλαμβάνει το κόστος, όχι η ΔΕΗ. (2) Η ΔΕΗ λειτουργεί ως ανταγωνιστική εταιρεία, οι υπηρεσίες προσανατολίζονται στη αυστηρή συλλογή των χρεών, ενδεχομένως χρησιμοποιούνται ειδικευμένες εταιρείες. (3) Ο ΔΕΔΔΗΕ με αυστηρότητα ελέγχει τις εντολές διακοπής και οι περιπτώσεις παράνομης επανασύνδεσης πρέπει να διώκονται ως αυτόφωρο αδίκημα. (4) Εκποίηση σημαντικών περιουσιακών στοιχείων είναι καταστροφική.
- Ο Αλβέρτος Μαΐσης είναι Πρώην Δ/ντής στη Γεν. Δ/νση Μεταφοράς της ΔΕΗ.
energypress.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου