DEH

DEH

Παρασκευή 13 Μαΐου 2016

Διπλό το ενδιαφέρον για συμπράξεις με ΔΕΗ και έξι τα ερωτήματα που ζητούν απαντήσεις


Από την κατηγορηματική προ μηνών άρνηση της ΔΕΗ για συμπράξεις με ιδιώτες που θα περιελάμβαναν και υδροηλεκτρικά, στην αναγκαστική αποδοχή της προσθήκης και "νερών" προκειμένου να έχει το εγχείρημα τύχη και η επιχείρηση να αποφύγει τα χειρότερα, δηλαδή τα πωλητήρια. 
Και από τη προοπτική συνεργασίας της ΔΕΗ μόνο με την Elpedison, στη χθεσινή δήλωση από τον Ευάγγελο Μυτιληναίο ότι και ο δικός του όμιλος είναι ανοικτός σε συνεργασίες μαζί της, κίνηση που βάζει τη συζήτηση σε άλλη βάση.
Αν και η συζήτηση για τις συμπράξεις βρίσκεται σε ένα πολύ πρώιμο στάδιο, και είναι ακόμη πολύ νωρίς για να διακινδυνεύσει κανείς προβλέψεις ότι θα περπατήσουν, το βέβαιο είναι ότι το παιχνίδι ανοίγει. Δεν είναι μόνο η κυβέρνηση που το προωθεί, η ΔΕΗ που το αποδέχεται και οι θεσμοί που το συζητούν αλλά και δύο από τους τρεις ιδιώτες παίκτες της αγοράς που ενδιαφέρονται, ποιός ξέρει, αύριο μπορεί να προστεθεί και τρίτος.
Στο μέτωπο της ΔΕΗ τα πράγματα είναι σαφή. Στριμωγμένη στον τοίχο, με τα φέσια να τη πνίγουν και αντιμέτωπη με την ούτως ή άλλως προδιαγεγραμμένη της συρρίκνωση που θα προέλθει από την μνημονιακή δέσμευση για μείωση στο 50% του μεριδίου της ως το 2020, φαίνεται να επιλέγει το λιγότερο κακό για την ίδια σενάριο. Σαφή είναι τα πράγματα και για τους ανταγωνιστές της. Σε μια στιγμή που η αγορά ηλεκτρισμού αλλάζει και μετασχηματίζεται σε πιο ανοικτή, βλέπουν στο σχήμα των συμπράξεων ένα πιο βιώσιμο μοντέλο από εκείνο της "Μικρής ΔΕΗ", αφού και λιγότερο περίπλοκο και χρονοβόρο θα είναι, και η ΓΕΝΟΠ - βασικός παράγοντας για την επιτυχία του- μοιάζει να το έχει αποδεχθεί.
Εκεί που η εικόνα είναι ακόμη θολή, επικρατεί ένας "άγνωστος Χ" και ουδείς μπορεί να προβλέψει ποια στάση θα τηρήσει, είναι η Κομισιόν. Σύμφωνοι, οι θεσμοί τότε που ο υπουργός Ενέργειας Πάνος Σκουρλέτης τους είχε θέσει το θέμα, τον είχαν ακούσει με ενδιαφέρον, γνωρίζουν άλλωστε ότι μόνο με τις δημοπρασίες ΝΟΜΕ σοβαρή μείωση μεριδίου της ΔΕΗ δεν επιτυγχάνεται, οι συμπράξεις είναι μια καλή ιδέα, γιατί να μη δοκιμαστεί, και βλέπουμε. 
Αλλά από τις γενικές ανταλλαγές απόψεων έως τη συζήτηση, την υποβολή προτάσεων, ενστάσεων και την τελική αποδοχή συγκεκριμένων μέτρων, ο δρόμος είναι μακρύς. Απαντήσεις δεν θα δοθούν άμεσα, παρά εν ευθέτω χρόνο, όταν δηλαδή η Γενική Διεύθυνση Ανταγωνισμού (DG Com) μελετήσει το αίτημα, εξετάσει κάθε του πτυχή, ζητήσει διευκρινήσεις από την ελληνική πλευρά, και εντέλει αποστείλει στο υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας την δική της άποψη.
Σε αυτό επομένως το ρευστό, αδιευκρίνιστο αλλά εν πάση περιπτώσει αρκετά ζωντανό παιχνίδι, το μόνο που μπορεί κάποιος να κάνει είναι να παραθέσει ερωτήματα.
1ον. Θα δεχθεί η Κομισιόν να γίνουν συμπράξεις με τη ΔΕΗ δίχως να προηγηθεί διαγωνισμός;
Την απάντηση θα τη δώσει η ίδια η DG Com. Κάποιοι ισχυρίζονται ότι δεν τίθεται ανάγκη διενέργειας διαγωνισμού αφού πρόκειται για μια καθαρά ιδιωτική πρωτοβουλία, δηλαδή της ΔΕΗ, που απλώς αναζητεί τον κατάλληλο εταίρο. Η άλλη όμως ανάγνωση λέει ότι δεν συνάδει με τη λογική του ανταγωνισμού η δημιουργία σχημάτων απλώς κατόπιν πρωτοβουλίας της επιχείρησης ηλεκτρισμού που κατέχει δεσπόζουσα θέση στην αγορά και ενός ιδιώτη παίκτη παρά πρέπει να προκηρυχθεί διαγωνιστική διαδικασία. Πόσο μάλλον όταν το όπλο των συμπράξεων, παρ’ ότι δεν θα περιγράφεται στο 3ο Μνημόνιο, αποσκοπεί ακριβώς στην επίτευξη ενός μνημονιακού στόχου, της συρρίκνωσης δηλαδή του μεριδίου της κρατικής επιχείρησης ρεύματος.
2ον. Στα λόγια η ΔΕΗ εμφανίζεται πρόθυμη για συμπράξεις, στη πράξη όμως όταν θα ανοίξει για τα καλά η κουβέντα, μήπως εμφανιστούν προσκόμματα και αντιδράσεις;
Καταρχήν εδώ και καιρό η ΔΕΗ έχει κάνει στροφή 180 μοιρών από το "δεν δεχόμαστε" στο "το συζητάμε", κάτι που αντικατοπτρίζει και την αγωνία για το μέλλον της, ειδικά όταν σε αυτό καταλυτικό ρόλο παίζουν η έλλειψη φθηνών κεφαλαίων για μεγάλες επενδύσεις, τα υψηλά χρέη και οι ανεξόφλητες οφειλές. Όσο για τη ΓΕΝΟΠ, η επίσημη γραμμή είναι ότι παρακολουθεί από κοντά το θέμα, και θα κάνει ό,τι απαιτείται προκειμένου να προστατεύσει τα συμφέροντα των εργαζομένων, του ομίλου και των καταναλωτών. Στην πραγματικότητα, οι συνδικαλιστική ηγεσία φαίνεται να έχει πειστεί ότι οι συμπράξεις με ιδιώτες αποτελούν τη λιγότερη κακή λύση, και άρα μονόδρομο για τη ΔΕΗ.
3ον. Ποιές μονάδες θα ενταχθούν σε αυτά τα σχήματα;
Μέχρι πρότινος η ΔΕΗ έβαζε βέτο στην ένταξη υδροηλεκτρικών σταθμών. Στη πραγματικότητα έχει αποδεχθεί ότι για να δουλέψει το "πακέτο" πρέπει να εισφέρει από μία έως και δύο μονάδες υδροηλεκτρικών σε κάθε σχήμα.
4ον. Άραγε η ΔΕΗ θα δώσει προίκα μαζί με τις μονάδες, και μέρος του πελατολογίου της;
Κατά καιρούς έχουν κυκλοφορήσει σενάρια ότι η ΔΕΗ μελετά σοβαρά και το ενδεχόμενο να διαθέσει και μερίδα πελατών με αντιπροσωπευτικό δείγμα από τη χαμηλή, τη μέση αλλά και την υψηλή τάση. Η συλλογιστική είναι ότι έτσι το "πακέτο" θα γίνει περισσότερο δελεαστικό καθώς θα οδηγεί κατευθείαν στη δημιουργία ενός καθετοποιημένου κοινοπρακτικού σχήματος στην ενέργεια. Εννοείται ότι το θέμα του πελατολογίου χρήζει νομικής επεξεργασίας, όπως άλλωστε το εργασιακό και ασφαλιστικό καθεστώς του προσωπικού των μονάδων, και όλα τα παραπάνω.
5ον. Ποιός θα επιλέξει τον αριθμό και κυρίως το είδος των μονάδων που θα ενταχθούν στα σχήματα;
Είναι το δυσκολότερο ερώτημα απ' όλα. Λογικά, και για ευνόητους λόγους, η επιλογή θα πρέπει να γίνει από το εποπτεύων υπουργείο, το Περιβάλλοντος και Ενέργειας, σε συνεργασία φυσικά με την ίδια τη ΔΕΗ. Εννοείται ότι θα ενημερωθεί και ο βασικός μέτοχος της ΔΕΗ, το υπουργείο Οικονομικών. Στην πράξη, και όταν θα ξεκινήσει η συζήτηση θεωρείται βέβαιο ότι θα υπάρξουν διχογνωμίες. Σίγουρα θα υπάρξει πολύ δουλειά για τους συμβούλους.
6ον. Πως θα λειτουργεί το μοντέλο;
Απάντηση θα πάρουμε μόνο όταν θα εγκριθεί από τη DG Com. Με βάση πάντως τη πρόταση Σκουρλέτη, ο ιδιώτης θα έχει το πάνω χέρι στη μεικτή αυτή εταιρεία, δηλαδή μάνατζμεντ και πλειοψηφικό πακέτο σε ποσοστό τουλάχιστον 51%. Όσο για τη ΔΕΗ θα πρέπει να περιοριστεί σε ρόλο "παθητικού μετόχου". Δηλαδή δεν θα διαθέτει πλειοψηφία στο Δ.Σ. της εταιρείας, ούτε δικαίωμα βέτο στις αποφάσεις της, παρά θα κατέχει ένα μερίδιο το πολύ έως 49%, δίχως να αποκλείεται αυτό τελικά να είναι και μικρότερο.

Δεν υπάρχουν σχόλια: