Αυτή τη στιγμή ο λιγνίτης, παρά τις βλάβες σε σημαντικές παραγωγικές μονάδες, αποτελεί πηγή για το 35% της παραγόμενης ηλεκτρικής ενέργειας. Επίσης αποτελεί εγχώρια πηγή ενέργειας που εξασφαλίζει την ενεργειακή επάρκεια και άρα εθνικό κεφάλαιο. Όμως σχεδιάζεται το κλείσιμό τους. Με ποιες πηγές ενέργειας, πότε και με τι κόστος θα υπάρξει αντικατάστασή τους; Σκοπεύει ο
κ. Υπουργός να διεκδικήσει Αποδεικτικά Διαθεσιμότητας Ισχύος για τις λιγνιτικές μονάδες της ΔΕΗ, όπως εξέταζε η προηγούμενη κυβέρνηση;
κ. Υπουργός να διεκδικήσει Αποδεικτικά Διαθεσιμότητας Ισχύος για τις λιγνιτικές μονάδες της ΔΕΗ, όπως εξέταζε η προηγούμενη κυβέρνηση;
Μήπως ο κ. Υπουργός έχει σκοπό να προωθήσει τεχνολογίες που μειώνουν τις εκπομπές ρύπων στις λιγνιτικές μονάδες ή έστω την εξαίρεση από τις εκπομπές καυσαερίων, έως ότου ανακάμψει η εταιρία και η χώρα; Να τονίσουμε εδώ ότι δεν έχουν διεκδικηθεί αποζημιώσεις για το σκάνδαλο εκπομπών Dieselgate, κάτι που επιβάρυνε την ατμόσφαιρα διεθνώς, από την Ελλάδα. Αντίθετα η αποζημίωση που αξίωσαν οι ΗΠΑ θα ανέλθει στα 25 δις $ από την Volkswagen μόνο – ενώ θα επεκταθεί και στις άλλες Γερμανικές αυτοκινητοβιομηχανίες..
- Επικαιρότητα
Σύμφωνα με τη μέχρι σήμερα εμπειρία μου στη Βουλή, μία μικρή καινούργια παράταξη, με δέκα μόλις βουλευτές, δεν μπορεί να προσφέρει πολλά – ειδικά όταν οι Έλληνες έχουν επιλέξει να δώσουν την αυτοδυναμία σε ένα κόμμα που ευθύνεται τα μέγιστα τόσο για την υπερχρέωση της χώρας το 2009 (ανάλυση), όσο και για το μοναδικό στα παγκόσμια ιστορικά χρονικά έγκλημα του PSI.
Εν μέρει επίσης για την προδοσία της Μακεδονίας, με κριτήριο τις υπεκφυγές του και τους ισχυρισμούς περί σεβασμού της συνέχειας του κράτους – άρα τήρησης μίας συμφωνίας που οι πάντες έχουν τεκμηριώσει πως μπορεί και πρέπει να ακυρωθεί (βλ. «νομικά άκυρη η συμφωνία των Πρεσπών»).
Ειδικότερα, η κυβέρνηση σήμερα ψηφίζει ότι θέλει με τη διαδικασία του κατεπείγοντος (γνωστή από τη μεθόδευση των μνημονίων), καθώς επίσης με το «αποφασίζουμε και διατάζουμε» που συνηθίζεται από απολυταρχικά καθεστώτα – αδιαφορώντας στην ουσία για τις απόψεις και για τις θετικές ή αρνητικές ψήφους όλων των άλλων κομμάτων. Μπορεί δε να διαμαρτύρεται οποιοσδήποτε και να παριστάνει πως τον ακούει, αλλά στην πραγματικότητα έχει ερμητικά κλειστά τα αυτιά της – θεωρώντας πως γνωρίζει τα πάντα πολύ καλύτερα από όλους τους άλλους.
Εν τούτοις, ευρισκόμενος κανείς στη Βουλή, έχει τη δυνατότητα να εκφράζει τις απόψεις του δημόσια, υπηρετώντας αυτούς που τον εξέλεξαν – αρκεί να μη συναλλάσσεται με εκείνους που δεν θέλουν να ακούγεται η φωνή της κοινής λογικής, η οποία δυστυχώς είναι η μεγάλη απούσα από το Κοινοβούλιο. Επίσης να ψηφίζει ή να καταψηφίζει τους νόμους και τις τροπολογίες της τελευταίας στιγμής που φέρνει σκόπιμα η κυβέρνηση, στη λήξη σχεδόν των συνεδριάσεων – για να μην μπορεί να τις αξιολογήσει κανένας που δεν ανήκει στην αγέλη της.
Μία άλλη δυνατότητα του είναι η κατάθεση ερωτήσεων ή/και επίκαιρων ερωτήσεων – οι οποίες δημοσιοποιούνται και είναι υποχρεωμένος να απαντήσει ο παραλήπτης υπουργός εντός μίας ορισμένης προθεσμίας. Για παράδειγμα η κατωτέρω που καταθέσαμε περίπου ως έχει προς τον πρωθυπουργό, τον υπουργό οικονομικών και τον κ. Χατζηδάκη, ο οποίος λειτουργεί ως ο εκκαθαριστής της ΔΕΗ για λόγους που ο ίδιος γνωρίζει – χωρίς να πιστεύουμε φυσικά πως εκτελεί κάποιο συμβόλαιο προς όφελος μίας ομάδας συμφερόντων.
Θέμα: Κινδυνολογία σχετικά με τη ΔΕΗ
κ. Πρωθυπουργέ, κ.κ. Υπουργοί
Η ΔΕΗ αποτελεί τον κύριο παραγωγό και πάροχο ηλεκτρικής ενέργειας, καθώς επίσης μια από τις μεγαλύτερες εταιρίες και παραγωγικές επιχειρήσεις της Ελλάδας – με μεγάλο αριθμό θέσεων εργασίας που εξαρτάται από αυτή τόσο άμεσα, πλέον των 15.000 όσο και έμμεσα. Η εταιρία δε είναι στρατηγικής σημασίας, λόγω της τροφοδότησης με ενέργεια του κοινωνικού συνόλου και της βιομηχανίας. Το Δημόσιο κατέχει ποσοστό 51% ενώ ποσοστό 44% είναι διαπραγματεύσιμο στο Χρηματιστήριο Αξιών.
Μετά την ανάληψη των καθηκόντων του από τον νέο Υπουργό Περιβάλλοντος και Ενεργείας κ. Κωνσταντίνο Χατζηδάκη έχει προβεί σε πλήθος απρόσεκτων, κατά την εκτίμησή μας, δηλώσεων οι οποίες μπορούν να έχουν άμεσα σημαντικές συνέπειες. Για αυτό προβαίνουμε στην επίκαιρη αυτή επείγουσας μορφής ερώτηση.
Πιο συγκεκριμένα, ο κ. Υπουργός έχει δηλώσει ότι:
(α) «Η ΔΕΗ την βγάζει δεν την βγάζει». Αναρωτιόμαστε σε ποια στοιχεία στηρίζει αυτή την άποψη ο κ. Υπουργός και αν είναι θεμιτό να κάνει τέτοιες δημόσιες επισημάνσεις. Αναλογίζεται ότι ανάλογες δηλώσεις από τον εκπρόσωπο του κύριου μετόχου μπορεί να οδηγήσουν σε υποτιμητική κερδοσκοπία όσο αφορά τις εισηγμένες μετοχές, κάτι που θα ζημιώσει την αξία των μετοχών του Δημοσίου αλλά και των ιδιωτών; Σκοπεύει η Επιτροπή Κεφαλαιαγοράς να προβεί σε κινήσεις που θα αποτρέψουν ένα τέτοιο ενδεχόμενο; Δεδομένης της σημαντικής αξίας της ΔΕΗ στο σύνολο του Χρηματιστηρίου, τυχόν κατάρρευση της μετοχής μπορεί να επηρεάσει αρνητικά την όλη αγορά. Αυτή τη στιγμή η κεφαλαιοποίηση της ΔΕΗ εκτιμάται σε 620 εκ. € με τιμή ανά μετοχή 2,7 € – έχοντας σχεδόν διπλασιαστεί σε σχέση με τα χαμηλά του Μαΐου 2019 (π.χ. 1,29 € ανά μετοχή στις 19 Μαΐου 2019).
(β) «Αν καταρρεύσει η ΔΕΗ θα καταρρεύσει και η χώρα». Παράλληλα δήλωνε ότι η «μεγάλη αγωνία είναι να μη γίνει μπλακάουτ». Αυτό εν μέσω τουριστικής περιόδου – κάτι που μπορεί να σπείρει τον πανικό στο κοινό, σε τουρίστες και εταιρίες του κλάδου. Θα θέλαμε να ξέρουμε που στηρίζει αυτές τις δηλώσεις ο κ. Υπουργός. Να διευκρινίσουμε εδώ ότι ο ενεργειακός προγραμματισμός της χώρας δεν γίνεται από τη ΔΕΗ, αλλά από τον ΛΑΓΗΕ. Η ΔΕΗ δεν αποτελεί επίσης τον μοναδικό παραγωγό ενέργειας, το μερίδιο της ανέρχεται περίπου στο 70%, ενώ το υπόλοιπο καλύπτεται από ιδιώτες και εισαγωγές. Σε περίπτωση που υπάρχουν βάσιμες επιφυλάξεις για την επάρκεια σε ηλεκτρική ενέργεια, σε τι ενέργειες προβαίνει τόσο ο ΛΑΓΗΕ όσο και το Υπουργείο για την προμήθεια ενδεχόμενης έλλειψης από εισαγωγές ή από άλλες πηγές έκτακτης ανάγκης;
(γ) «Η ΔΕΗ δεν έχει χρήματα για να αγοράσει κολώνες» . Υπενθυμίζουμε ότι η λειτουργία του δικτύου διανομής γίνεται από τον ΔΕΔΔΗΕ. Η εταιρία αυτή, θυγατρική της ΔΕΗ, παρουσίασε ζημιές στην χρήση του 2018. Ποιος ήταν ο λόγος δεδομένης της σταθερής μορφής των εσόδων και εξόδων; Παράλληλα τα πάγια της εταιρίας ανέρχονται σε μόνο 27 εκ. € – ενώ καλύπτει το σύνολο του δικτύου Χαμηλής Τάσης της χώρας 126.377 χλμ και Μέσης Τάσης 111.865 χλμ μαζί με υποσταθμούς . Θεωρείτε ότι αυτό αντικατοπτρίζει την αξία του δικτύου; Αποτελεί και αυτό «κρυμμένη περιουσία»; Η εταιρία έχει αξία ιδίων κεφαλαίων 107,4 εκ. € ενώ δεν έχει καθόλου δάνεια με στοιχεία χρήσης 2018 (Ισολογισμός 2018, πηγή).
Επίσης διεκδικεί αποζημιώσεις για τις περιπτώσεις Energa/Κέντωρ και Hellas Power – όπως και πρόστιμα από την ΛΑΓΗΕ για τα μη διασυνδεδεμένα νησιά. (βλέπε Ετήσια Έκθεση 2018, πηγή). Με δεδομένη αυτήν την κατάσταση και τη δυσχερή θέση της ΔΕΗ, σκοπεύετε να προχωρήσετε σε πώληση του ΔΕΔΔΗΕ ή στην εξυγίανση του, ώστε να μπορεί να εκτελέσει την σημαντική αποστολή του ενδεχομένως και με δανειακή χρηματοδότηση;
(δ) «Η ΔΕΗ έχει μια κρυμμένη περιουσία» που όταν αποκαλυφθεί θα συντείνει στην εξυγίανση της. Ποια είναι αυτή η κρυμμένη περιουσία;
(ε) «Οι λιγνιτικές μονάδες κοστίζουν λιγότερο αν κλείσουν». Σε ποια στοιχεία βασίζει αυτή την άποψη; Αυτή τη στιγμή ο λιγνίτης, παρά όλες τις βλάβες σε σημαντικές παραγωγικές μονάδες (πχ. Αμύνταιο), αποτελεί πηγή για το 35% της παραγόμενης ηλεκτρικής ενέργειας. Επίσης αποτελεί εγχώρια πηγή ενέργειας που εξασφαλίζει την ενεργειακή επάρκεια και άρα εθνικό κεφάλαιο. Όμως σχεδιάζεται το κλείσιμό τους. Με ποιες πηγές ενέργειας, πότε και με τι κόστος θα υπάρξει αντικατάστασή τους; Σκοπεύει ο κ. Υπουργός να διεκδικήσει ΑΔΙ (Αποδεικτικά Διαθεσιμότητας Ισχύος) για τις λιγνιτικές μονάδες της ΔΕΗ, όπως εξέταζε η προηγούμενη κυβέρνηση;
Μήπως ο κ. Υπουργός έχει σκοπό να προωθήσει τεχνολογίες που μειώνουν τις εκπομπές ρύπων στις λιγνιτικές μονάδες ή έστω την εξαίρεση από τις εκπομπές καυσαερίων, έως ότου ανακάμψει η εταιρία και η χώρα; Να τονίσουμε εδώ ότι δεν έχουν διεκδικηθεί αποζημιώσεις για το σκάνδαλο εκπομπών Dieselgate, κάτι που επιβάρυνε την ατμόσφαιρα διεθνώς, από την Ελλάδα. Αντίθετα η αποζημίωση που αξίωσαν οι ΗΠΑ θα ανέλθει στα 25 δις $ από την Volkswagen μόνο – ενώ θα επεκταθεί και στις άλλες Γερμανικές αυτοκινητοβιομηχανίες (σσ. που δεν υπάρχει στο ερώτημα: σήμερα η ίδια η Γερμανία ζήτησε αποζημίωση για το σκάνδαλο των ρύπων ύψους 1 δις € από τη Mercedes, ). Οι αποζημιώσεις θα μπορούσαν να αποδοθούν για νέες μονάδες ή αντί αυτών θα μπορούσε η Γερμανία να αναλάβει μέρος της μείωσης των εκπομπών που αναλογούν στην Ελλάδα και την ΔΕΗ.
(στ) Σχετικά με την διακοπή των ΝΟΜΕ, μήπως πρόκειται να αποτελέσει θέμα στα πλαίσια της δικαστικής διερεύνησης που έχει εξαγγείλει ο κ. Υπουργός; Θα εγείρει διεκδικήσεις έναντι ενδεχόμενης δυσλειτουργίας στην αγορά των ΝΟΜΕ σύμφωνα με την αγωγή που έχει καταθέσει ήδη η ΔΕΗ; Έχει υπόψη ο κ. Υπουργός ότι ο τομέας της Ενέργειας θεωρείται στρατηγικής σημασίας στην ΕΕ και έχει ήδη εγείρει ανησυχίες για την είσοδο ξένων συμφερόντων; Ποια η θέση του στα πλαίσια των δηλώσεων της κυβέρνησής σας περί στρατηγικού επενδυτή;
ΕΡΩΤΑΣΘΕ: Ποια είναι η θέση σας για τα ανωτέρω ερωτήματα ώστε να ανακοπεί η καταστροφική πορεία της ΔΕΗ και να εξασφαλισθεί η ενεργειακή επάρκεια της χώρας;
Επίλογος
Όπως καταλαβαίνει κανείς, η σύνταξη τέτοιου είδους ερωτήσεων που ευχόμαστε να απαντηθούν απαιτεί αρκετό χρόνο, με αμφίβολο αποτέλεσμα – αν και δεν θέλουμε να προτρέχουμε, αφού μπορεί πράγματι να απαντήσουν ολοκληρωμένα οι ερωτώμενοι εντός των προβλεπομένων 25 ημερών και να ενημερωθούν καλύτερα οι Έλληνες.
Εκτός αυτού, χρόνο, κόπο και πολύ μελέτη απαιτεί η συμμετοχή στις Επιτροπές στη Βουλή που προετοιμάζουν την ψήφιση νομοσχεδίων στις Ολομέλειες – όπως είναι η Επιτροπή Οικονομικών, με αντικείμενο τα μεσοπρόθεσμα, την πορεία εκτέλεσης του προϋπολογισμού, τον έλεγχο του προϋπολογισμού του επόμενου έτους, τις στατιστικές της ΕΛΣΤΑΤ, τις εκθέσεις της Τράπεζας της Ελλάδας ή του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους κοκ. Για ένα κόμμα δε με λίγους βουλευτές, το οποίο θέλει να είναι συνεπές και ενδιαφέρεται πραγματικά για το μέλλον της χώρας, η πίεση χρόνου είναι σχεδόν αφόρητη – αλλά αυτό είναι το τίμημα της προσφοράς του και είναι απόλυτα αποδεκτό.
Αυτό που δεν είναι όμως αποδεκτό είναι το ότι, δεν λαμβάνεται καθόλου υπ’ όψιν από την κυβέρνηση, εάν έχει αυτοδυναμία – κάτι που όμως δεν είναι δική του ευθύνη, αλλά των Ελλήνων που έδωσαν «λευκή επιταγή» σε ένα κόμμα, παρά τις οδυνηρές εμπειρίες τους. Μπορεί φυσικά να κάνουμε λάθος και να είναι πράγματι σοφή η συλλογική βούληση, η βούληση του 40% καλύτερα και όχι του υπολοίπου 60% – κάτι που θα αποδειχτεί στην πράξη, ευχόμενοι με όλη μας την καρδιά να πρόκειται για μία σωστή επιλογή, αφού η Ελλάδα έχει όλες τις προϋποθέσεις για να τα καταφέρει.
Υστερόγραφο: Είμαστε στη διάθεση οποιουδήποτε θελήσει να κάνει μία σωστά τεκμηριωμένη ερώτηση προς την κυβέρνηση, να τη μεταφέρουμε – αφού φυσικά προηγουμένως την ελέγξουμε ως προς την ορθότητα και την αντικειμενικότητα της.
Τα άρθρα που δημοσιεύονται στην ιστοσελίδα μας εκφράζουν αποκλειστικά τους συγγραφείς τους. Η ιστοσελίδα μας δεν λογοκρίνει τις γνώμες των συνεργατών της.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου