DEH

DEH

Κυριακή 29 Ιουνίου 2014

ΤΟ ΠΑΣΟΚ EXEI TON ΑΠΟΛΥΤΟ ΕΛΕΓΧΟ ΤΗΣ ΔΙΑΚΥΒΕΡΝΗΣΗΣ ΤΗΣ ΧΩΡΑΣ ΚΑΙ ΧΤΥΠΑ ΑΛΥΠΗΤΑ

      pasok new
      Τι είναι το εγχείρημα της «Μικρής ΔΕΗ»

      Η  «Μικρή ΔΕΗ» είναι μια προσπάθεια να δημιουργηθεί  άμεσα μία νέα βιώσιμη ανταγωνιστική εταιρία, η οποία θα διαθέτει το 30% περίπου του παραγωγικού δυναμικού, των εργαζομένων και της πελατειακής βάσης  της υφιστάμενης  ΔΕΗ
  • Οι παραγωγικές μονάδες που θα ανήκουν στη «Μικρή ΔΕΗ» θα είναι αντίστοιχες του 70% που θα παραμείνουν στη ΔΕΗ. Το ίδιο ακριβώς θα συμβεί και με τους πελάτες της επιχείρησης. Αυτό σημαίνει ότι η «Μικρή ΔΕΗ» θα περιλαμβάνει και «καλές» και «κακές» μονάδες και «καλούς» και «κακούς» πελάτες. Δηλαδη, θα είναι μία «ισοδύναμη» επιχείρηση με την ΔΕΗ.
  • Ο κύριος στόχος του εγχειρήματος είναινα αναπτυχθεί σε σύντομο χρονικό διάστημα υγιής ανταγωνισμός στην αγορά ηλεκτρικής ενέργειας προς όφελος των καταναλωτών αλλά και προϋποθέσεις βελτίωσης των συμμετεχόντων στην αγορά.
 
Οφέλη από ανταγωνισμό για τους καταναλωτές και για τη χώρα
  • Η διεθνής εμπειρία δείχνει ότι μια ώριμη ανταγωνιστική αγορά ηλεκτρισμού στην Ελλάδα, για να λειτουργήσει προς όφελος του τελικού καταναλωτή θα πρέπει να διαθέτει:
o   Υγιή ανταγωνισμό στην παραγωγή και προμήθεια ηλεκτρικής ενέργειας
o   Δυνατότητα άσκησης ανταγωνιστικών πιέσεων μεταξύ των συμμετεχόντων, δημιουργώντας κίνητρα για μείωση του κόστους παραγωγής και διάθεσης ηλεκτρικής ενέργειας και αίροντας την δυνατότητα μετακύλισης στον τελικό καταναλωτή είτε μη ορθολογικού κόστους είτε τιμολογίων με υπερκέρδη
  • Δημιουργείται πραγματικός και βιώσιμος ανταγωνισμός προς όφελος του τελικού καταναλωτή, όπως ακριβώς συνέβη και στο χώρο των τηλεπικοινωνιών, μετά την αποκρατικοποίηση του ΟΤΕ.
  • Το παράδειγμα από τον τομέα των τηλεπικοινωνιών δείχνει ξεκάθαρα πως ο ανταγωνισμός, μπορεί όχι μόνο να μειώσει τις τιμές και να βελτιώσει την ποιότητα των παρεχόμενων υπηρεσιών, αλλά και να συνδράμει στην ανάπτυξη και την απασχόληση και κατ’ επέκταση στην αύξηση των εσόδων του κράτους.
  • Υπό το ισχύον καθεστώς των απελευθερωμένων τιμολογίων, η ανάπτυξη του πραγματικού, ανόθευτου και ισότιμου ανταγωνισμού στην αγορά ηλεκτρισμού, αποτελεί αποτελεσματικό τρόπο προστασίας των καταναλωτών από καταχρηστικές πρακτικές και εξασφαλίζεται ότι οι έλληνες καταναλωτές θα μπορούν να απολαμβάνουν τα χαμηλότερα δυνατά τιμολόγια.
  • Η χώρα θα ωφεληθεί, γιατί η ανάγκη των συμμετεχόντων στην αγορά να λειτουργήσουν ανταγωνιστικά τους οδηγεί σε αποδοτικότερη λειτουργία, και άρα γίνεται ορθολογικότερη εκμετάλλευση των εγχώριων ενεργειακών πηγών αλλά και παράλληλα των διαδικασιών της αγοράς ηλεκτρικής ενέργειας. 
  • Νέες επενδύσεις (π.χ. Μελίτη ΙΙ) και η αναβάθμιση των υφιστάμενων μονάδων δημιουργούν και νέες θέσεις εργασίας μακροπρόθεσμα ιδιαίτερα στις τοπικές κοινωνίες οπού βρίσκονται οι αντίστοιχες μονάδες παραγωγής.
 

Οφέλη για την ίδια τη ΔΕΗ
 
 
  • Βάση των προτάσεων του ΠΑΣΟΚ* (δείτε παρακάτω) που έγιναν αποδεκτές από την κυβέρνηση, τα χρήματα από την ιδιωτικοποίηση της «μικρής ΔΕΗ» δεν θα πάνε στο ΤΑΙΠΕΔ και άρα στο χρέος, αλλά θα διοχετευθούν στην ίδια την ΔΕΗ ώστε να ενισχυθεί η ρευστότητα της, να μειωθεί ο δανεισμός της και να βελτιωθεί σημαντικά η γενικότερη χρηματοοικονομική της κατάσταση. Με τον τρόπο αυτό, θα γίνει δυνατή η υλοποίηση νέων επενδύσεων, πχ νέα λιγνιτική μονάδα Πτολεμαΐδα V, ενώ θα της δώσουν τη δυνατότητα για επέκτασή της στο εξωτερικό.
  • Ο ανταγωνισμός θα ωθήσει την ΔΕΗ να βελτιώσει τις διαδικασίες της σε όλους τους τομείς δραστηριότητάς της και να αυξήσει τις επιδόσεις της.
  • Ένα καλό παράδειγμα τέτοιου είδους ιδιωτικοποίησης είναι αυτό της ENEL στη Ιταλία. Σήμερα η ENEL παραμένει η μεγαλύτερη εταιρία ηλεκτρισμού στην Ιταλία, ενώ παράλληλα έχει επεκταθεί και σε πολλές άλλες χώρες. Σήμερα είναι ισχυρότερη απ’ ότι ήταν πριν από την ιδιωτικοποίηση μέρους της.
  • Ακόμα και μετά την απόσχιση της «μικρής ΔΕΗ», η ΔΕΗ θα παραμείνει με διαφορά η μεγαλύτερη εταιρεία του κλάδου, καθώς θα ελέγχει σχεδόν το 50% της δραστηριότητας του κλάδου.

Διασφάλιση Δικαιωμάτων Καταναλωτών και Εργαζομένων,  Δημοσίου Συμφέροντος
 
  • Διατηρείται επίσηςτο Κοινωνικό Οικιακό Τιμολόγιο (ΚΟΤ). Η Κοινωνική Πολιτική δεν ασκείται από το ΔΕΗ ή άλλους  συμμετέχοντες στην αγορά αλλά από το Κράτος, ανεξαρτήτως Προμηθευτή ηλεκτρικής ενέργειας.Το ΚΟΤ δεν αποτελεί εργαλείο της ΔΕΗ, αλλά εργαλείο της Πολιτείας. Η Κυβέρνηση έχει θεσπίσει το ΚΟΤ για την προστασία των ευπαθών πολιτών. Το ΚΟΤ επιβάλλεται σε κάθε Προμηθευτή ενέργειας (άρα και στη «Μικρή ΔΕΗ») από την Πολιτεία και ελέγχεται από την Πολιτεία (Γενική Γραμματεία Πληροφοριακών Συστημάτων, ΟΑΕΔ).
  • Με την παρέμβαση του ΠΑΣΟΚ προβλέφθηκε ότι η νέα εταιρία έχει ακριβώς τις ίδιες υποχρεώσεις, με αυτές που εφαρμόζονται στη ΔΕΗ, όσον αφορά στα εργασιακά και ασφαλιστικά δικαιώματα του προσωπικού που θα μεταφερθεί στη «Μικρή ΔΕΗ». Εξακολουθούν να ισχύουν οι ίδιες συλλογικές συμβάσεις και ο ίδιος κανονισμός προσωπικού και υπάρχουν οι ίδιες διασφαλίσει για τα συνταξιοδοτικά δικαιώματα. Επίσης οι εργαζόμενοι των δύο εταιρειών μπορούν να έχουν την ίδια  ομοσπονδία.
  • Με την παρέμβαση του ΠΑΣΟΚ, προβλέφθηκε η διασφάλιση του δημοσίου συμφέροντος αλλά και των συμφερόντων της ΔΕΗ καθώς το νομοθετικό πλαίσιο προβλέπει α) ότι η νέα εταιρεία θα αναλάβει με αναλογικό τρόπο μέρος των υποχρεώσεων της ΔΕΗ (συμπεριλαμβανομένου των δανείων της), β) το τίμημα (που θα προκύψει μέσω διεθνούς διαγωνισμού) δεν θα πρέπει να δημιουργεί ζημία στη ΔΕΗ (όχι πώληση της «μικρή ΔΕΗ» κάτω από την λογιστική αξία).
  • Όσον αφορά στους πελάτες που αρχικά θα μεταφερθούν στην  «μικρή ΔΕΗ», υπάρχει η πρόβλεψη  αποκλειστικά και μόνο μίας πολύ μικρής διάρκειας (4 μηνών) υποχρεωτικής παραμονής με τους ίδιους όρους στην νέα εταιρία  μέχρι να σταθεροποιηθεί το νέο σχήμα και να αρχίσει να λειτουργεί πλήρως. Θυμίζουμε ότι με την υφιστάμενη νομοθεσία οι πελάτες ηλεκτρικής ενέργειας είναι ελεύθεροι να επιλέγουν τον προμηθευτή τους.
 
Νομοθετικές πρωτοβουλίες για περεταίρω θωράκιση δικαιωμάτων και υποχρεώσεων
 
 
Στο νομοσχέδιο θα υπάρχει ρητή αναφορά στο ότι:
  • η νέα εταιρία έχει ακριβώς τις ίδιες υποχρεώσεις όσον αφορά στα εργασιακά και ασφαλιστικά δικαιώματα του προσωπικού που θα μεταφερθεί στη «Μικρή ΔΕΗ».
  • διασφαλίζονται πλήρως τα δικαιώματα των τοπικών κοινωνιών, των αγροτών για παράδειγμα να  μπορούν να χρησιμοποιούν προς άρδευση, τους υδάτινους πόρους από τις υδροηλεκτρικές μονάδες της ΔΕΗ χωρίς να μπορεί κανείς ιδιώτης να πει όχι. Οι όποιες υποχρεώσεις υπάρχουν για τη ΔΕΗ, διατηρούνται και για τη μικρή ΔΕΗ. Ο έλεγχος που ασκείται από το Κράτος (π.χ. από την Ειδική Γραμματεία Υδάτων και από τις οικείες Περιφέρειες) εξακολουθεί να ισχύει. Κανένα πρόβλημα δεν θα δημιουργηθεί λοιπόν είτε με την αγροτική δραστηριότητα είτε με την ύδρευση στις τοπικές κοινωνίες.
  • ο επενδυτής αναλαμβάνει τις ίδιες ακριβώς υποχρεώσεις όπως η ΔΕΗ έναντι των τοπικών κοινωνιών, στις οποίες βρίσκονται οι μονάδες παραγωγής. Για παράδειγμα θα ισχύσουν οι ίδιοι όροι και προϋποθέσεις για μετεγκαταστάσεις οικισμών, απαλλοτριώσεις ή ακόμα και για έργα κοινής ωφέλειας που αυτή τη στιγμή έχει αναλάβει η ΔΕΗ.
  • στο νομοσχέδιο εισάγεται πρόβλεψη για προσλήψεις προσωπικού από τις τοπικές κοινωνίες με συμβάσεις ορισμένου χρόνου. Θα διατηρηθούν δηλ. τα κριτήρια εντοπιότητας.

Περαιτέρω Πολιτικές Διευκρινίσεις
 
  • Τα κριτήρια μεταφοράς πελατών στη «Μικρή ΔΕΗ» θα εξειδικευτούν ακόμα περισσότερο στο νομοσχέδιο, αν χρειαστεί, ώστε να είναι ξεκάθαρο ότι το «μείγμα καλών και κακών» πελατών θα είναι ανάλογο μεταξύ των δύο εταιριών. Δηλ. Η νέα εταιρία θα πάρει μικρούς και μεγάλους πελάτες, και καλοπληρωτές και κακοπληρωτές, ακριβώς όπως έχει η ΔΕΗ.
  • Το μείγμα «καλών και κακών μονάδων» και το μείγμα «καλών και κακών πελατών» καταρρίπτει πανηγυρικά τον ισχυρισμό του ΣΥΡΙΖΑ για «καλή και κακή» ΔΕΗ. 
  • Τα δίκτυα παραμένουν στον έλεγχο του κράτους, καθώς με την είσοδο του νέου επενδυτή στον ΑΔΜΗΕ, τον Διαχειριστή του Συστήματος, το ελληνικό δημόσιο διατηρεί την καταστατική μειοψηφία.
  • Είναι αναληθές αυτό που αναφέρει ο ΣΥΡΙΖΑ ότι αποκρατικοποιούνται με τη «Μικρή ΔΕΗ» και τα «δίκτυα πόλεως». Αυτά ανήκουν σε άλλη ξεχωριστή εταιρία, τον ΔΕΔΔΗΕ, τον Διαχειριστή του Δικτύου, ο οποίος δεν αποκρατικοποιείται.
  • Ο έλεγχος της αγοράς ηλεκτρικής ενέργειας παραμένει ως έχουν και σήμερα, από την ανεξάρτητη Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας (ΡΑΕ). Άλλωστε και τώρα η αγορά ενέργειας είναι απελευθερωμένη και ο έλεγχος της ΔΕΗ και των άλλων εταιριών που υπάρχουν και σήμερα γίνεται από τη ΡΑΕ. Το ίδιο ακριβώς θα ισχύει και με τη «Μικρή ΔΕΗ»
  • Το δικαίωμα στην απεργία, δεν σημαίνει δικαίωμα να κατεβάζεις διακόπτες. Σε περίπτωση που οι συνδικαλιστές της ΔΕΗ προχωρήσουν σε κλείσιμο διακοπτών, αυτό σημαίνει:
    • Μεγάλη οικονομική και κοινωνική αναστάτωση σε μια ευαίσθητη χρονικα στιγμή. Το πλήγμα μέσα στη καρδιά της τουριστικής περιόδου θα είναι τεράστιο για εκατοντάδες χιλιάδες επιχειρήσεις και εκατομμύρια συμπολίτες μας.
    • Απώλειες εσόδων για την ΔΕΗ, οι οποίες με βάση τις αντίστοιχες κινητοποιήσεις του 2011 εκτιμώνται σε 4 εκατ. Ευρώ την ημέρα.
    • Αυξημένος κίνδυνος για μερική ή ολική διακοπή ρεύματος (black-out), όπου οι απώλειες εσόδων για τουριστικές και άλλες επιχειρήσεις θα φέρουν πιθανές αγωγές κατά τη ΔΕΗ.
    • Οι απώλειες εσόδων της ΔΕΗ, λόγω αύξησης της τιμής στην χονδρεμπορική αγορά του ηλεκτρισμού και αγωγών, θα μετακυλισθούν στον καταναλωτή.
 
Από πού προέκυψε η διαδικασία για τη δημιουργία της Μικρής ΔΕΗ
 
  • Η απελευθέρωση της αγοράς ενέργειας είναι μια κοινοτική υποχρέωση που αποβλέπει στην ενίσχυση του ανταγωνισμού,  στην ενίσχυση της εθνικής οικονομίας και φυσικά στην προστασία των καταναλωτών.
  • Η επιλογή του μοντέλου της «Μικρής ΔΕΗ» έχει προκύψει από υποχρεώσεις που έχουν  θέσει στη χώρα οι θεσμικοί της εταίροι  για  να πάψει η ΔΕΗ να έχει δεσπόζουσα θέση στην αγορά ηλεκτρισμού, να σταματήσει να μονοπωλεί την εκμετάλλευση των λιγνιτών και υδάτινων πόρων της χώρας και να δημιουργηθούν συνθήκες ανταγωνισμού στην ελληνική αγορά ηλεκτρισμού.
  • Αντίστοιχη  υποχρέωση έχει οδηγήσει τη ΡΑΕ στη δρομολόγηση διαδικασίας για δημοπράτηση πακέτων λιγνιτικής και υδροηλεκτρικής ισχύος, μια παραλλαγή του Γαλλικού συστήματος δημοπρασιών «ΝΟΜΕ». Η εφαρμογή του μέτρου αυτού αποτελεί το μεταβατικό στάδιο δημιουργίας συμμετρικής ανταγωνιστικής αγοράς ηλεκτρισμού, μέχρι την ολοκλήρωση της πώλησης της «Μικρής ΔΕΗ» .

Εάν δεν εξασφαλιστούν οι προϋποθέσεις ο διαγωνισμός θα αποβεί άγονος
 
Είναι προφανές ότι με όλες αυτές τις προϋποθέσεις, για τη «Μικρή ΔΕΗ» μπορεί να ενδιαφερθούν μόνο σοβαροί στρατηγικοί επενδυτές στο χώρο της ενεργειακής αγοράς . Εάν δεν πληρωθούν όλες οι προϋποθέσεις ως προς το επενδυτικό πρόγραμμα, το τίμημα, τις εργασιακές σχέσεις και τις άλλες δεσμεύσεις αναπτυξιακού και κοινωνικού χαρακτήρα ,τότε ο διαγωνισμός θα αποβεί άγονος .

* Τα 8 σημεία που έθεσε το ΠΑΣΟΚ κατά τη συνάντηση στο Μαξίμου την περασμένη Δευτέρα
 
Κατά τη διάρκεια της συζήτησης που έγινε την Δευτέρα στο Μαξίμου, από το ΠΑΣΟΚ προτάθηκαν σημαντικές βελτιώσεις και αλλαγές σε πολλά θέματα τα οποία και θα συμπεριληφθούν στο νομοσχέδιο ρητά. Συγκεκριμένα:
  1. Διασφαλίζονται οι θέσεις των εργαζομένων. Για τους εργαζόμενους που θα ενταχθούν στη «μικρή ΔΕΗ», θα ισχύουν οι συλλογικές συμβάσεις και όλα τ’ ασφαλιστικά τους δικαιώματα.
  2. Διασφαλίζεται το δικαίωμα των τοπικών κοινωνιών, των αγροτών για παράδειγμα να  μπορούν να χρησιμοποιούν την άρδευση, τους υδάτινους πόρους από τις υδροηλεκτρικές μονάδες της ΔΕΗ χωρίς να μπορεί κανείς ιδιώτης να πει όχι. Εξυπηρετείται λοιπόν ο αγροτικός κόσμος της χώρας που είχε μια εύλογη ανησυχία και του είχαν δημιουργήσει ένα ανύπαρκτο φόβο. Θα διασφαλίζεται απολύτως το δικαίωμα του αγροτικού κόσμου γιατί αυτά τα θέματα τα λύνει η ΡΑΕ, τα λύνει η Γενική Γραμματεία Υδάτων και τέλος, τα λύνει η κάθε Περιφέρεια.
  3. Όσον αφορά το τιμολόγιο. Όπως έχουμε δει στις τηλεπικοινωνίες όταν υπάρχει ανταγωνισμός ρυθμίζονται και οι τιμές προς όφελος των καταναλωτών.  Είναι και θέμα υποδομών, διασφαλίζονται καλύτερες και πιο ανταγωνιστικές συνθήκες στην αγορά. Αυτό μπορεί και να βοηθήσει επενδυτικά.
  4. Θα περιλαμβάνονται το  30% των πελατών της ΔΕΗ: οι καλοί και κακοί πελάτες, τα καλά και τα κακά δάνεια, οι μικροί και οι μεγάλοι πελάτες. Ενώ τα κοινωνικά τιμολόγια θα μείνουν ως έχουν.
  5. Θα υπάρχει πρόβλεψη για πριμοδότηση των επενδύσεων προς τους υποψηφίους αγοραστές, οι οποίοι θα καταθέσουν προσφορές για τη «μικρή ΔΕΗ», θα προτιμηθεί δηλαδή εκείνος ο οποίος θα δεσμευτεί σε κάποιο βαθμό για συγκεκριμένες επενδύσεις και δημιουργία θέσεων εργασίας
  6. Η τιμή πώλησης θα είναι η πραγματική κι όχι η χρηματιστηριακή. Η τιμή θα προκύψει βάσει μελετών από αρμόδιους.
  7. Τα χρήματα τα οποία θα καταβάλει ο επενδυτή κατά την πώληση του 30% θα πάνε στη μεγάλη ΔΕΗ – κι όχι στο ΤΑΙΠΕΔ όπως ψευδώς υποστηρίζουν κάποιοι-, για να υπάρξουν νέες επενδύσεις και να μπορεί να ισχυροποιηθεί και να εκσυγχρονιστεί η ΔΕΗ
  8. Η σύμβαση θα περάσει από τη Βουλή για ενημέρωση.

Δεν υπάρχουν σχόλια: