Ο νέος διαγωνισμός και το μέλλον της επιχείρησης
Φαίνεται ότι τελικά αρχίζει να επικρατεί εξορθολογισμός για την πώληση των λιγνιτικών μονάδων της ΔΕΗ αφού οι προσανατολισμοί των κυβερνώντων μετά και από τις επαφές με την DG Comp τείνουν να ισορροπήσουν τις αποτιμήσεις τους.
Αυτό όμως θα μπορούσε να είχε γίνει από την αρχή, αλλά προφανώς η ελληνική πλευρά επέλεξε να εξαντλήσει τα περιθώρια του τεστ ενδιαφέροντος, χωρίς βέβαια να τρέφει αυταπάτες για την μειωμένη ανταπόκριση του επενδυτικού ενδιαφέροντος.
Έτσι μετά την κατάληξη του διαγωνισμού σπεύδουν τώρα να υιοθετήσουν κριτήρια διεθνών αποτιμήσεων και συμφωνιών για τις λιγνιτικές, τα οποία φυσικά και θα υπολείπονται σημαντικά έναντι των φουσκωμένων αποτιμήσεων που έδωσαν οι σύμβουλοι της ΔΕΗ και οι οποίες βασίστηκαν μόνο στα λογιστικά κριτήρια.
Όμως αυτό θα δημιουργήσει νέα προβλήματα καθώς θα σημάνει αυτόματα λογιστικές υποαξίες στα assets και ανάγκη παροχής συμπληρωματικών ενεχύρων στις τράπεζες.
Όλα αυτά βέβαια ήταν γνωστά στην ελληνική πλευρά από την στιγμή που η άνοδος των τιμών των CO2 άλλαξαν άρδην τα δεδομένα, όμως προφανώς και επιλέχθηκε μια στρατηγική που τελικά δεν απέδωσε.
Πρέπει όμως να σημειωθεί ότι η στάση της δίοικησης της ΔΕΗ έχει δύο βάσεις:
-Κατά πρώτον σωστά επεσήμανε στην τηλεδιάσκεψη της περασμένης Παρασκευής 22/2 ότι η πρόταση της τσέχικης κοινοπραξίας με εναλλακτικούς όρους θα ζημιώσει την ΔΕΗ εφόσον αρχικά θα της δώσει 100 εκατ ευρώ και στην ποερία θα της πάρει 250.
- Κατά δεύτερον ότι ο διαγωνισμός δεν έχει νόημα αν η Κομισιόν δεν δώσει στην ΔΕΗ τα ΑΔΙ.
Αυτό όμως θα μπορούσε να είχε γίνει από την αρχή, αλλά προφανώς η ελληνική πλευρά επέλεξε να εξαντλήσει τα περιθώρια του τεστ ενδιαφέροντος, χωρίς βέβαια να τρέφει αυταπάτες για την μειωμένη ανταπόκριση του επενδυτικού ενδιαφέροντος.
Έτσι μετά την κατάληξη του διαγωνισμού σπεύδουν τώρα να υιοθετήσουν κριτήρια διεθνών αποτιμήσεων και συμφωνιών για τις λιγνιτικές, τα οποία φυσικά και θα υπολείπονται σημαντικά έναντι των φουσκωμένων αποτιμήσεων που έδωσαν οι σύμβουλοι της ΔΕΗ και οι οποίες βασίστηκαν μόνο στα λογιστικά κριτήρια.
Όμως αυτό θα δημιουργήσει νέα προβλήματα καθώς θα σημάνει αυτόματα λογιστικές υποαξίες στα assets και ανάγκη παροχής συμπληρωματικών ενεχύρων στις τράπεζες.
Όλα αυτά βέβαια ήταν γνωστά στην ελληνική πλευρά από την στιγμή που η άνοδος των τιμών των CO2 άλλαξαν άρδην τα δεδομένα, όμως προφανώς και επιλέχθηκε μια στρατηγική που τελικά δεν απέδωσε.
Πρέπει όμως να σημειωθεί ότι η στάση της δίοικησης της ΔΕΗ έχει δύο βάσεις:
-Κατά πρώτον σωστά επεσήμανε στην τηλεδιάσκεψη της περασμένης Παρασκευής 22/2 ότι η πρόταση της τσέχικης κοινοπραξίας με εναλλακτικούς όρους θα ζημιώσει την ΔΕΗ εφόσον αρχικά θα της δώσει 100 εκατ ευρώ και στην ποερία θα της πάρει 250.
- Κατά δεύτερον ότι ο διαγωνισμός δεν έχει νόημα αν η Κομισιόν δεν δώσει στην ΔΕΗ τα ΑΔΙ.
To μέλλον απαιτεί πιο ολοκληρωμένες λύσεις
Συμπερασματικά ο διαγωνισμός πώλησης των λιγνιτικών είναι μια διαδικασία που όσο και αν επιχειρείται να επανέλθει μπάζει από παντού και επί της ουσίας εγκυμονεί κινδύνους για την ίδια την ΔΕΗ.
Είναι βέβαιο ότι ΔΕΗ θα λάβει ελάχιστα κεφάλαια και θα εγγράψει λογιστικές υποαξίες που θα μεταφραστούν σε ζημιές.
Κατά συνέπεια η όλη αυτή διαδικασία το μόνο που θα προσφέρει αν τελικά κατά κάποιο τρόπο ολοκληρωθεί, θα είναι μεν να επιτευχθούν κάποιοι στόχοι γύρω από την μείωση του μεριδίου της ΔΕΗ στην αγορά, όχι όμως και να αντιμετωπιστούν τα προβλήματα της ΔΕΗ.
Αντιθέτως η ΔΕΗ θα βρεθεί περισσότερο εκτεθειμένη λόγω του επερχόμενου target model και με χρήση δομικών μέτρων ενδεχομένως θα έχει ακόμα μεγαλύτερη επιδείνωση της θέσης της.
Είναι αλήθεια ότι τα τελευταία χρόνια η ΔΕΗ σήκωσε πολλά βάρη αλλά έγινε και από το κράτος προσπάθεια να της παράσχει ρευστότητα και στήριξη.
Όμως τα προβλήματα δεν έχουν αντιμετωπιστεί αποτελεσματικά.
Συνεπώς θα πρέπει να εξεταστεί αποτελεσματικότερη λύση για την επιχείρηση στα πλαίσια της αύξησης κεφαλαίου με την συμμετοχή του κράτους στα πλαίσια παράκαμψης του state aid ( κρατικής βοήθειας) σε συνεργασία με τους πιστωτές και στην συνέχεια εύρεσης συμφωνίας με στρατηγικό επενδυτή.
Σε αυτό φυσικά θα πρέπει να ζητηθεί η γνώμη των εγχωρίων ενεργειακών και βιομηχανικών ομίλων που θα παίξουν πρωταγωνιστικό ρόλο στην διαμόρφωση της μεταμνημονιακής εθνικής ενεργειακής στρατηγικής.
Κατά συνέπεια η όλη αυτή διαδικασία το μόνο που θα προσφέρει αν τελικά κατά κάποιο τρόπο ολοκληρωθεί, θα είναι μεν να επιτευχθούν κάποιοι στόχοι γύρω από την μείωση του μεριδίου της ΔΕΗ στην αγορά, όχι όμως και να αντιμετωπιστούν τα προβλήματα της ΔΕΗ.
Αντιθέτως η ΔΕΗ θα βρεθεί περισσότερο εκτεθειμένη λόγω του επερχόμενου target model και με χρήση δομικών μέτρων ενδεχομένως θα έχει ακόμα μεγαλύτερη επιδείνωση της θέσης της.
Είναι αλήθεια ότι τα τελευταία χρόνια η ΔΕΗ σήκωσε πολλά βάρη αλλά έγινε και από το κράτος προσπάθεια να της παράσχει ρευστότητα και στήριξη.
Όμως τα προβλήματα δεν έχουν αντιμετωπιστεί αποτελεσματικά.
Συνεπώς θα πρέπει να εξεταστεί αποτελεσματικότερη λύση για την επιχείρηση στα πλαίσια της αύξησης κεφαλαίου με την συμμετοχή του κράτους στα πλαίσια παράκαμψης του state aid ( κρατικής βοήθειας) σε συνεργασία με τους πιστωτές και στην συνέχεια εύρεσης συμφωνίας με στρατηγικό επενδυτή.
Σε αυτό φυσικά θα πρέπει να ζητηθεί η γνώμη των εγχωρίων ενεργειακών και βιομηχανικών ομίλων που θα παίξουν πρωταγωνιστικό ρόλο στην διαμόρφωση της μεταμνημονιακής εθνικής ενεργειακής στρατηγικής.
www.worldenergynews.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου