DEH

DEH

Τρίτη 19 Νοεμβρίου 2019

Τώρα ξυπνήσαμε για τη ΔΕΗ (Μέρος 2ον)

deh-shma--3
 
Στο προηγούμενο «Τώρα ξυπνήσαμε για τη ΔΕΗ» (ΚτΚ 3/11/2019) αναφέρθηκα στους απλήρωτους λογαριασμούς και στα προβλήματα ρευστότητας που δημιούργησαν στη ΔΕΗ. Μακάρι να ήταν μόνο αυτό το πρόβλημα της πολύπαθης ΔΕΗ.
Στην όμορφη χώρα μας, όπου η στοιχειώδης λογική έχει χαθεί, κάθε μέρα μαθαίνουμε κάτι που ήταν πραγματικά αδύνατο να φανταστούμε. Eτσι λοιπόν, τώρα που η νέα κυβέρνηση αποφάσισε να αντιμετωπίσει το τεράστιο πρόβλημα της ΔΕΗ, μάθαμε ότι οι εργαζόμενοι και οι συνταξιούχοι της ΔΕΗ απολάμβαναν έκπτωση 75%!
Είμαστε στα καλά μας; Ποιος λογικός άνθρωπος δίνει έκπτωση 75% στο τιμολόγιό του; Κανένας. Οποιος δίνει έκπτωση 75%, είτε πουλάει τις υπηρεσίες του κάτω από το κόστος, είτε αισχροκερδεί. Επειδή η ΔΕΗ δεν έχει κέρδη αλλά ζημίες, η αισχροκέρδεια αποκλείεται και έτσι μας μένει μόνο η βλακεία να διαθέτεις τις υπηρεσίες σου κάτω από το κόστος με ζημία. Στην επαγγελματική μου απασχόληση έχω συναντήσει πολλών ειδών εκπτώσεις. Δεν έχω συναντήσει όμως ποτέ μου περίπτωση να διαθέτει κάποιος τις υπηρεσίες του στους υπαλλήλους του και τους συνταξιούχους του με ζημία. Αν κάποιος γνωρίζει παρόμοια περίπτωση, παρακαλώ να με πληροφορήσει ώστε να αναθεωρήσω τις απόψεις μου.
Ωραία! Οταν η νέα κυβέρνηση αποφάσισε να αντιμετωπίσει το πρόβλημα της ΔΕΗ και στις προθέσεις της ήταν να περικόψει την έκπτωση του 75% στο 30%, σηκώθηκε η σημαία της συνδικαλιστικής επανάστασης. Η ΓΕΝΟΠ/ΔΕΗ στην ανακοίνωσή της (τα έντονα γράμματα δικά τους) λέει: «Δυστυχώς η κυβέρνηση προχωρά με βήματα που “λοξοκοιτάνε” προς τον κοινωνικό αυτοματισμό! Η απόφασή της (του αρμόδιου υπουργείου εν προκειμένω) να καταργήσει την έκπτωση που δικαιούνται (μέσω ΕΣΣΕ) οι εργαζόμενοι και οι συνταξιούχοι στον Ομιλο ΔΕΗ είναι πρωτοφανής. Ακόμα και η χούντα δεν κατάργησε μεμονωμένα Συλλογική Σύμβαση Εργασίας, εν ισχύ!...
Θα θέλαμε πάντως να υπενθυμίσουμε στον κύριο υπουργό ότι οι εργαζόμενοι στον Ομιλο ΔΕΗ και στον ΑΔΜΗΕ έχουν υποστεί μειώσεις –λόγω των μνημονιακών «ρυθμίσεων»– που αθροιστικά ξεπερνούν τα έξι δισεκατομμύρια ευρώ (από το 2010 έως σήμερα), σε ποσοστό δηλαδή που φθάνει στο 55%! Πρέπει επίσης να σημειωθεί ότι η συγκεκριμένη «παροχή σε είδος» είναι προϊόν διαβούλευσης, αποτελεί διάταξη ΕΣΣΕ του 1991 και φορολογείται στην ανώτερη κλίμακα. Συνεπώς η κατάργησή της συνιστά ευθεία μείωση μισθού! … Οσο για τα δήθεν “προνόμια” των εργαζομένων στον Ομιλο ΔΕΗ (στα οποία αναφέρεται η ανακοίνωση), το μεγαλύτερο προνόμιο των εργαζομένων είναι τα εκατοντάδες εργατικά δυστυχήματα. Η ΓΕΝΟΠ/ΔΕΗ πιστεύει ότι η κίνηση της ηγεσίας του υπουργείου Περιβάλλοντος είναι επικίνδυνη καθώς ενεργοποιεί τον κοινωνικό αυτοματισμό, “στοχοποιεί” εργαζομένους και είναι κραυγαλέος λαϊκισμός!».
Εχω ένα μεγάλο ελάττωμα. Οταν βλέπω νούμερα θέλω να τα επιβεβαιώνω. Εχω αντιληφθεί ότι στην Ελλάδα τα στοιχεία είναι μάλλον «ελαστικά» και διαμορφώνονται κατά το δοκούν. Ας ξεκινήσουμε από τον μισθό των υπαλλήλων της ΔΕΗ, που μας λένε ότι μειώθηκε κατά 55%. Από τα επίσημα στοιχεία της ΔΕΗ (Ετήσια Οικονομική Εκθεση 1.1.2018 – 31.12.2018) το συνολικό κόστος μισθοδοσίας είναι 962.238.000 και αφορά τους 16.747 υπαλλήλους της. Μια απλή διαίρεση δείχνει ότι το μέσο ετήσιο κόστος μισθοδοσίας για το 2018 είναι 57.457 ευρώ!
Οποιονδήποτε επιχειρηματία αν ρωτήσουμε για τέτοιο μέσο κόστος μισθοδοσίας στην Ελλάδα, θα μας διαβεβαιώσει ότι είναι εξωπραγματικό και καμία επιχείρηση δεν μπορεί να το αντέξει. Λένε οι συνδικαλιστές ότι αυτό μειώθηκε κατά 55%. Δηλαδή, πριν μειωθεί το μέσο ετήσιο κόστος μισθοδοσίας ήταν 127.162 ευρώ! Ο Θεός να βάλει το χέρι του. Αν ήταν αυτός ο μέσος μισθός πριν από την κρίση, τότε είναι απορίας άξιο πως δεν φαλίρισε νωρίτερα η ΔΕΗ. Πάμε τώρα στο «μεγαλύτερο προνόμιο των εργαζομένων που είναι τα εκατοντάδες εργατικά δυστυχήματα».
Αναζήτησα και πάλι τα στοιχεία από την Ετήσια Εκθεση. Τα «εκατοντάδες εργατικά δυστυχήματα» για το 2018 είναι μόλις 151 για τον όμιλο της ΔΕΗ από τα οποία μόνο ένα θανατηφόρο, ενώ στη ΔΕΗ μόλις 42. Είμαι βέβαιος ότι στατιστικά στους 16.747 υπαλλήλους θα έχουν συμβεί περισσότερα από 151 ατυχήματα στο σπίτι τους, στις διακοπές τους ή στην καθημερινότητά τους. Αυτά για να βάζουμε τα πράγματα στη θέση τους με ολίγον «sanity check».
Συνεχίζουμε με τους απλήρωτους λογαριασμούς. Η ΔΕΗ εισπράττει διάφορα ποσά για τρίτους: ΕΡΤ, Δήμοι κλπ. Ερώτηση: Τα αποδίδει έστω και αν δεν έχει εξοφληθεί ο λογαριασμός; Ολα αυτά είναι στρεβλώσεις που μόνοι μας δημιουργήσαμε. Αρχικά η ΔΕΗ ήταν μονοπώλιο. Γι’ αυτό οι «σοφοί» της εποχής φόρτωσαν στη ΔΕΗ την είσπραξη της μηνιαίας συνδρομής για την ΕΡΤ και πολλά άλλα. Περίπου το μισό ποσό του λογαριασμού αφορά τρίτους. Ελπίζω να τα αποδίδει μόνον όταν τα εισπράξει, αλλιώτικα θα έχει τεράστιο πρόβλημα ρευστότητας. Και φυσικά το κερασάκι στην τούρτα ήλθε με τα ΕΛΤΑ, που για να καλύψουν τη δική τους έλλειψη ρευστότητας κατακρατούσαν τα χρήματα που εισέπρατταν για λογαριασμό της ΔΕΗ και φυσικά η ΔΕΗ έκοβε το ρεύμα σε συνεπείς πελάτες. «Ομορφος κόσμος ηθικός, αγγελικά πλασμένος»! Πάμε τώρα στο θέμα του κοινωνικού τιμολογίου της ΔΕΗ. Το θεωρούμε δεδομένο και κανένας δεν τόλμησε να το αμφισβητήσει. Η αρχή είναι σωστή, αλλά η εφαρμογή είναι εντελώς λανθασμένη. Το κράτος πρέπει να φροντίζει αυτούς που αντικειμενικά δεν μπορούν αντεπεξέλθουν και όχι η ΔΕΗ. Στη χώρα μας έχει επικρατήσει μια πολύ στρεβλή αντίληψη. Δεν ξεχωρίζουμε την οικονομική από την κοινωνική πολιτική. Αν κάποιος έχει πρόβλημα το κράτος πρέπει να τον φροντίσει και όχι η ΔΕΗ, ο ΟΤΕ η ΕΥΔΑΠ και όλοι οι άλλοι.
Αλλά και σε αυτή την περίπτωση, συναντάμε μια άλλη ελληνική παθογένεια. Η ένταξη στο Κοινωνικό Οικιακό Τιμολόγιο (ΚΟΤ-Α και ΚΟΤ-Β) γίνεται μέσω της ΗΔΙΚΑ με τους κωδικούς του TaxisNet! Ο αιτών πρέπει να συμπληρώσει στοιχεία που είναι ήδη γνωστά στο TaxisNet.
Παρακαλώ, προσέξτε. Στην αίτηση πρέπει να συμπληρώσει το εισόδημα και την αξία των ακινήτων του, που είναι ήδη καταχωρισμένα στη φορολογική του δήλωση. Για να τρίψω το αλάτι στην πληγή, η αίτηση απορρίπτεται αμέσως με την επισήμανση «Δεν υπάρχει εκκαθαρισμένη δήλωση για τον/την αιτούντα/αιτούσα», κατάσταση γνωστή στο TaxisNet και άγνωστη στην ΗΔΙΚΑ. Δηλαδή, το TaxisNet θα μπορούσε να απορρίψει τον αιτούντα με την είσοδό του, πριν καν συμπληρώσει οτιδήποτε, αφού το TaxisNet γνωρίζει ότι δεν υπάρχει εκκαθαρισμένη δήλωση.
Τώρα, γιατί η ένταξη πρέπει να γίνει από την ΗΔΙΚΑ και όχι από το TaxisNet που γνωρίζει τα πάντα για τον φορολογούμενο, είναι από τα μυστήρια της ελληνικής γραφειοκρατίας. Μήπως όμως η διασπορά των αρμοδιοτήτων γίνεται προκειμένου να συντηρούμε πολυέξοδους οργανισμούς που προσφέρουν θέσεις για εν δυνάμει ψηφοφόρους; Οποιαδήποτε εξήγηση είναι ευπρόσδεκτη. Ετσι όμως δεν προάγεται η πολυπόθητη ψηφιακή μεταρρύθμιση της χώρας μας. Απλά το μπάχαλο που είχαμε, το μετατρέψαμε σε ηλεκτρονικό μπάχαλο! Η κοινωνική πολιτική πρέπει να ασκείται από έναν μόνο φορέα και όχι από τους πολλούς που έχουμε στη χώρα. Η οικονομική κατάσταση ενός πολίτη φαίνεται από τη φορολογική δήλωσή του. Δεν χρειάζεται απολύτως τίποτα άλλο για να κρίνει κανείς αν αυτός δικαιούται τυχόν βοηθήματα από το κράτος. Το κράτος πρέπει να δίνει στους πολίτες το βοήθημα και αυτοί να το διαχειρίζονται όπως θέλουν. Μόνο έτσι θα εξαλειφθούν τα φαινόμενα της παράνομης ένταξης στο Κοινωνικό Οικιακό Τιμολόγιο, για ανθρώπους που διαθέτουν βίλες και πολυτελείς κατοικίες.
Οι πολύπλοκες γραφειοκρατικές διαδικασίες μόνο τη διαφθορά ενισχύουν εις βάρος όλων των υπολοίπων που πάνε με τον σταυρό στο χέρι.
ΥΓ. Από την «Καθημερινή» της 7 Ιουλίου 1965. «Αι συνεργαζόμεναι οργανώσεις της ΔΕΗ απεφάσισαν χθες την νύκτα να αναστείλουν την προγραμματισθείσαν διά σήμερον 3ήμερον απεργία του προσωπικού. Η απόφασις ελήφθη μετά την παροχή διαβεβαιώσεων των υπουργών Εργασίας και Βιομηχανίας προς τους εκπροσώπους των εργαζομένων, ότι το νομοσχέδιον περί ασφαλίσεως του προσωπικού θα κατατεθεί εκ των πρώτων εις την Επιτροπήν Εξουσιοδοτήσεως και ότι η Κυβέρνησις θα αποδεχθεί τας προταθείσας υπό των εργαζομένων τροποποιήσεις». Αναγκαία υπενθύμιση: Πρωθυπουργός τότε, ο Γεώργιος Παπανδρέου.
* Ο κ. Ανδρέας Δρυμιώτης είναι σύμβουλος επιχειρήσεων.

https://www.kathimerini.gr/

Δεν υπάρχουν σχόλια: