Στην πιο κρίσιμη φάση βρίσκεται η λεγόμενη μικρή διασύνδεση της Κρήτης με την υπόλοιπη χώρα. Το έργο έχει λάβει από τις 29 Σεπτεμβρίου έγκριση Περιβαλλοντικών Όρων από το ΥΠΕΝ, αλλά οι κάτοικοι στη χερσόνησο του Μαλέα όπου προβλέπεται να καταλήγει το καλώδιο αντιδρούν και ζητούν αλλαγές στον σχεδιασμό.
Ο ΑΔΜΗΕ εκτιμά ότι μια τέτοια κίνηση θα επέφερε καθυστέρηση δύο ετών στο έργο, με ιδιαίτερα αρνητικά αποτελέσματα για τον εφοδιασμό της Κρήτης. Παρ’ όλα αυτά ο διαχειριστής δρομολογεί την υπογειοποίηση ενός ακόμη τμήματος καλωδίου στην Πελοπόννησο και προγραμματίζει συμπληρωματικά έργα ώστε να ικανοποιήσει τους κατοίκους. Μελετάται συγκεκριμένα η βέλτιστη τοποθέτηση των πυλώνων σε σχέση με την απόστασή τους από μικρές ορεινές κοινότητες και οικισμούς, και δρομολογείται η αντικατάσταση όσων από αυτούς είναι τεχνικά εφικτό με ειδικούς μικρότερους στύλους, ώστε να περιοριστεί η όχληση των κατοίκων στο μέγιστο δυνατό βαθμό. Το αν θα ικανοποιηθούν, ωστόσο οι κάτοικοι και οι φορείς τους, παραμένει προς το παρόν άγνωστο.
Όλα ξεκίνησαν μετά τη λήψη απόφασης της Ε.Ε., από το 2020 και μετά θα επιβληθούν νέα, αυστηρότερα όρια εκπομπών για τις συμβατικές μονάδες ηλεκτροπαραγωγής, γεγονός που σημαίνει ότι οι τωρινές ρυπογόνες μονάδες της Κρήτης θα πρέπει να πατήσουν «φρένο» με ότι συνεπάγεται αυτό για την ομαλή τροφοδοσία της τοπικής κοινωνίας με ηλεκτρικό ρεύμα. Για το λόγο αυτό, το σχέδιο του ΑΔΜΗΕ είναι να λειτουργήσει η μικρή διασύνδεση από το 2020 ώστε να μην υπάρξει πρόβλημα εφοδιασμού στο νησί. Κατ’ επέκταση, η ταχύτητα είναι κρίσιμη στην περίπτωση του συγκεκριμένου έργου, σε αντίθεση ίσως με άλλα αντίστοιχα όπου υπάρχει μια έστω και μικρή άνεση χρόνου.
Οι κάτοικοι της περιοχής που αντιδρούν στο έργο με την παρούσα μορφή του έχουν οργανωθεί σε σύλλογο και προσέφυγαν στο ΣτΕ με αίτημα την αλλαγή χάραξης. Επιθυμούν να γίνει το καλώδιο υποθαλάσσιο σε εκείνο το τμήμα του, να καταλήγει στα βόρεια του Δήμου Μονεμβασιάς και στη συνέχεια υπογειοποιημένα να φτάνει στη Μεγαλόπολη μέσω του σταθμού των Μολάων. Τονίζουν, μάλιστα, ότι στην περίπτωση της Κρήτης το καλώδιο είναι υπόγειο εξ ολοκλήρου. Παράλληλα, σημειώνουν ότι το σχέδιο του ΑΔΜΗΕ στην αρχική μορφή του, προέβλεπε πως το καλώδιο θα παρέκαμπτε υποθαλάσσια τη χερσόνησο του Μαλέα.
Ο ΑΔΜΗΕ μέσω του προέδρου και διευθύνοντα συμβούλου, Μάνου Μανουσάκη, υποστηρίζει ότι παρά τον επείγοντα χαρακτήρα του έργου, δέχτηκε να προχωρήσει σε νέα διαβούλευση με εκπροσώπους των κατοίκων και ξεκίνησε τη διερεύνηση άλλων εναλλακτικών λύσεων που θα ελαχιστοποιούσαν το μήκος του εναερίου τμήματος επί της χερσονήσου Μαλέα.
Το πόρισμα που έβγαλε ο ΑΔΜΗΕ είναι ότι τυχόν υιοθέτηση μιας λύσης με αμιγώς υπόγειες καλωδιακές γραμμές θα επέφερε καθυστέρηση δύο ετών στην υλοποίηση του έργου, η οποία χαρακτηρίζεται ως απαράδεκτη δεδομένης της αναγκαιότητας της διασύνδεσης για την Κρήτη. Παράλληλα, ο κ. Μανουσάκης υποστήριξε ότι η όδευση του έργου έχει ήδη τροποποιηθεί μία φορά στο παρελθόν λαμβάνοντας υπόψη τις θέσεις της τοπικής κοινωνίας, με υπογειοποίηση περίπου του 30% του καλωδίου, γεγονός που αύξησε σημαντικά το κόστος.
Πλέον, απομένει να φανεί το πώς θα εξελιχθεί η προσφυγή των τοπικών φορέων και κατοίκων στο ΣτΕ, η οποία απειλεί να καθυστερήσει το έργο με ό,τι συνεπάγεται αυτό.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου