Η διασύνδεση θα οδηγήσει σε ετήσια εξοικονόμηση περίπου 300 εκατ. ευρώ από τη μείωση του κόστους των Υπηρεσιών Κοινής Ωφέλειας
Τη λύση της παράλληλης προώθησης και των δυο καλωδίων διασύνδεσης της Κρήτης επιλέγει ο ΑΔΜΗΕ στο νέο Δεκαετές Πρόγραμμα Ανάπτυξης του Εθνικού Συστήματος Μεταφοράς Ηλεκτρικής Ενέργειας που έδωσε πρόσφατα σε διαβούλευση, χωρίς ωστόσο να δίνει το παραμικρό στίγμα ως προς το χρόνο ολοκλήρωσης αλλά και το κόστος υλοποίησης των δυο έργων.
Ο ΑΔΜΗΕ μετά από αρκετά χρόνια συζητήσεων περί της αναγκαιότητας διασύνδεσης της Κρήτης με το ηπειρωτικό σύστημα προκειμένου να περιοριστεί το κόστος των ΥΚΩ κατά περίπου 300 εκατ. ευρώ ετησίως, στο προηγούμενο δεκαετές αναπτυξιακό πρόγραμμα που είχε παρουσιάσει το Φεβρουάριο του 2016, υποστήριζε τη δημιουργία μιας μικρής διασύνδεσης μεταξύ Πελοποννήσου και της Κρήτης, χαρακτηρίζοντας της ως Διασύνδεση Εξοικονόμησης και θέτοντας έτσι σε δεύτερο πλάνο τη μεγάλη διασύνδεση Αττικής - Κρήτης.
Στο νέο αναπτυξιακό πρόγραμμα της περιόδου 2018 - 2027 χωρίς ιδιαίτερες εξηγήσεις αναθεωρεί τους σχεδιασμούς του και μιλάει για παράλληλη προώθηση των δυο έργων, τουλάχιστον ως προς τις αδειοδοτικές διαδικασίες.
Συγκεκριμένα ο ΑΔΜΗΕ σημειώνει ότι οι διαδικασίες αδειοδότησης των έργων της πρώτης φάσης (Κρήτη – Πελοπόννησος) έχουν δρομολογηθεί, ενώ αντίστοιχες διαδικασίες για την αδειοδότηση των έργων της δεύτερης φάσης (Κρήτη – Αττική) θα ξεκινήσουν το επόμενο χρονικό διάστημα και θα προχωρούν παράλληλα.
Υπό εξέταση η τεχνολογία
Πάντως ο Διαχειριστής έχει κάποιες επιφυλάξεις όσον αφορά την τεχνολογία της «μεγάλης διασύνδεσης».
Συγκεκριμένα αναφέρει ότι η τεχνολογία διασυνδέσεων Συνεχούς Ροής με VSC μετρά αρκετές εφαρμογές διεθνώς και θεωρείται αρκετά ώριμη και αξιόπιστη, όντας σήμερα διαθέσιμη από περισσότερους του ενός κατασκευαστές, γεγονός σημαντικό για το στάδιο της διακήρυξης.
Παρά ταύτα, μέχρι το στάδιο της διακήρυξης θα διερευνηθεί εκ νέου η εναλλακτική λύση χρήσης κλασικών συνδέσμων ΣΡ.
Σε ότι αφορά τα τεχνικά χαρακτηριστικά για το μικρό καλώδιο (Κρήτη – Πελοπόννησος) προβλέπεται διασύνδεση εναλλασσόμενου ρεύματος 150kV, ονομαστικής ικανότητας 2×200MVA.
Όσο δε για το μεγάλο καλώδιο Κρήτη – Αττική προβλέπεται διπλή διασύνδεση Συνεχούς Ροής και ονομαστικής ικανότητας 2×350MW.
Σημείο σύνδεσης στην Πελοπόννησο έχει καταρχήν επιλεγεί η ευρύτερη περιοχή του ακρωτηρίου Μαλέα, αν και υπάρχουν μεγάλες αντιδράσεις από τοπικούς φορείς, και στην Κρήτη τα Χανιά.
Για το μεγάλο καλώδιο, η σύνδεση προβλέπεται να γίνει στην Ελευσίνα και στα Λινοπεράματα της Κρήτη
Οι πέντε λόγοι που καθιστούν απαραίτητη τη διασύνδεση
Πρέπει να σημειωθεί ότι οι λόγοι που επιβάλουν τη διασύνδεση της Κρήτης όπως αναφέρονται από τον ΑΔΜΗΕ είναι:
• Το πολύ υψηλό μεταβλητό κόστος παραγωγής λόγω της χρήσης πετρελαίου στους τοπικούς σταθμούς παραγωγής της Κρήτης, το οποίο αντανακλάται σε σημαντικότατη επιβάρυνση των καταναλωτών για κάλυψη των Υπηρεσιών Κοινής Ωφέλειας (περισσότερα από 300 εκ. ευρώ ετησίως).
• Ο μεγάλος ετήσιος ρυθμός αύξησης του φορτίου του νησιού. Σημειώνεται ότι το φορτίο κατά τους θερινούς μήνες καλυπτόταν οριακά από τους τοπικούς σταθμούς.
• Η μεγάλη δυσκολία έως αδυναμία εξεύρεσης χώρων και εξασφάλιση αδειοδοτήσεων για την ενίσχυση των τοπικών σταθμών ή την ανάπτυξη νέων.
• Το συνεχώς αυξανόμενο ενδιαφέρον για την αξιοποίηση του πλούσιου τοπικού δυναμικού ΑΠΕ, η διείσδυση των οποίων στο μίγμα ηλεκτροπαραγωγής του νησιού περιορίζεται λόγω τεχνικών περιορισμών (κυρίως σημαντικών ζητημάτων ευστάθειας που μπορεί να δημιουργήσει η υψηλή διείσδυση ΑΠΕ σε ένα αυτόνομο ηλεκτρικό σύστημα όπως αυτό της Κρήτης).
• Το χαμηλό επίπεδο αξιοπιστίας τροφοδότησης, ιδιαίτερα σε περιπτώσεις βλαβών στο σύστημα παραγωγής.
www.worldenergynews.gr
Ο ΑΔΜΗΕ μετά από αρκετά χρόνια συζητήσεων περί της αναγκαιότητας διασύνδεσης της Κρήτης με το ηπειρωτικό σύστημα προκειμένου να περιοριστεί το κόστος των ΥΚΩ κατά περίπου 300 εκατ. ευρώ ετησίως, στο προηγούμενο δεκαετές αναπτυξιακό πρόγραμμα που είχε παρουσιάσει το Φεβρουάριο του 2016, υποστήριζε τη δημιουργία μιας μικρής διασύνδεσης μεταξύ Πελοποννήσου και της Κρήτης, χαρακτηρίζοντας της ως Διασύνδεση Εξοικονόμησης και θέτοντας έτσι σε δεύτερο πλάνο τη μεγάλη διασύνδεση Αττικής - Κρήτης.
Στο νέο αναπτυξιακό πρόγραμμα της περιόδου 2018 - 2027 χωρίς ιδιαίτερες εξηγήσεις αναθεωρεί τους σχεδιασμούς του και μιλάει για παράλληλη προώθηση των δυο έργων, τουλάχιστον ως προς τις αδειοδοτικές διαδικασίες.
Συγκεκριμένα ο ΑΔΜΗΕ σημειώνει ότι οι διαδικασίες αδειοδότησης των έργων της πρώτης φάσης (Κρήτη – Πελοπόννησος) έχουν δρομολογηθεί, ενώ αντίστοιχες διαδικασίες για την αδειοδότηση των έργων της δεύτερης φάσης (Κρήτη – Αττική) θα ξεκινήσουν το επόμενο χρονικό διάστημα και θα προχωρούν παράλληλα.
Υπό εξέταση η τεχνολογία
Πάντως ο Διαχειριστής έχει κάποιες επιφυλάξεις όσον αφορά την τεχνολογία της «μεγάλης διασύνδεσης».
Συγκεκριμένα αναφέρει ότι η τεχνολογία διασυνδέσεων Συνεχούς Ροής με VSC μετρά αρκετές εφαρμογές διεθνώς και θεωρείται αρκετά ώριμη και αξιόπιστη, όντας σήμερα διαθέσιμη από περισσότερους του ενός κατασκευαστές, γεγονός σημαντικό για το στάδιο της διακήρυξης.
Παρά ταύτα, μέχρι το στάδιο της διακήρυξης θα διερευνηθεί εκ νέου η εναλλακτική λύση χρήσης κλασικών συνδέσμων ΣΡ.
Σε ότι αφορά τα τεχνικά χαρακτηριστικά για το μικρό καλώδιο (Κρήτη – Πελοπόννησος) προβλέπεται διασύνδεση εναλλασσόμενου ρεύματος 150kV, ονομαστικής ικανότητας 2×200MVA.
Όσο δε για το μεγάλο καλώδιο Κρήτη – Αττική προβλέπεται διπλή διασύνδεση Συνεχούς Ροής και ονομαστικής ικανότητας 2×350MW.
Σημείο σύνδεσης στην Πελοπόννησο έχει καταρχήν επιλεγεί η ευρύτερη περιοχή του ακρωτηρίου Μαλέα, αν και υπάρχουν μεγάλες αντιδράσεις από τοπικούς φορείς, και στην Κρήτη τα Χανιά.
Για το μεγάλο καλώδιο, η σύνδεση προβλέπεται να γίνει στην Ελευσίνα και στα Λινοπεράματα της Κρήτη
Οι πέντε λόγοι που καθιστούν απαραίτητη τη διασύνδεση
Πρέπει να σημειωθεί ότι οι λόγοι που επιβάλουν τη διασύνδεση της Κρήτης όπως αναφέρονται από τον ΑΔΜΗΕ είναι:
• Το πολύ υψηλό μεταβλητό κόστος παραγωγής λόγω της χρήσης πετρελαίου στους τοπικούς σταθμούς παραγωγής της Κρήτης, το οποίο αντανακλάται σε σημαντικότατη επιβάρυνση των καταναλωτών για κάλυψη των Υπηρεσιών Κοινής Ωφέλειας (περισσότερα από 300 εκ. ευρώ ετησίως).
• Ο μεγάλος ετήσιος ρυθμός αύξησης του φορτίου του νησιού. Σημειώνεται ότι το φορτίο κατά τους θερινούς μήνες καλυπτόταν οριακά από τους τοπικούς σταθμούς.
• Η μεγάλη δυσκολία έως αδυναμία εξεύρεσης χώρων και εξασφάλιση αδειοδοτήσεων για την ενίσχυση των τοπικών σταθμών ή την ανάπτυξη νέων.
• Το συνεχώς αυξανόμενο ενδιαφέρον για την αξιοποίηση του πλούσιου τοπικού δυναμικού ΑΠΕ, η διείσδυση των οποίων στο μίγμα ηλεκτροπαραγωγής του νησιού περιορίζεται λόγω τεχνικών περιορισμών (κυρίως σημαντικών ζητημάτων ευστάθειας που μπορεί να δημιουργήσει η υψηλή διείσδυση ΑΠΕ σε ένα αυτόνομο ηλεκτρικό σύστημα όπως αυτό της Κρήτης).
• Το χαμηλό επίπεδο αξιοπιστίας τροφοδότησης, ιδιαίτερα σε περιπτώσεις βλαβών στο σύστημα παραγωγής.
www.worldenergynews.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου