DEH

DEH

Σάββατο, 6 Μαΐου 2017

Μέτρα για να μη μας λείψει το αέριο και τον επόμενο χειμώνα ετοιμάζει η ΡΑΕ - Ποιοί θα "πληρώσουν"


Θοδωρής Παναγούλης

Το ισχυρό αποτύπωμά της φαίνεται ότι έχει αφήσει στην ενεργειακή κοινότητα η κρίση εφοδιασμού που έζησε η χώρα τον περασμένο χειμώνα (κατά βάση Δεκέμβριο και Φεβρουάριο), αν κρίνει κανείς, τόσο από τις διεξοδικές συζητήσεις που γίνονται (με την Κομισιόν να δείχνει μεγάλο ενδιαφέρον) για τις αιτίες και τα διδάγματά της, όσο και από την αγωνία για να αποφευχθεί η επανάληψή της. Σύμφωνα με πληροφορίες, η ΡΑΕ έχει θέσει ως άμεσο στόχο τη λήψη μέτρων άμεσης εφαρμογής, πριν την αναδιάρθρωση της αγοράς αερίου με την υιοθέτηση ενός είδους target model που αποτελεί πλέον μνημονιακή υποχρέωση και θα παρουσιαστεί το Σεπτέμβριο. Στο πλαίσιο αυτό η πρώτη κίνηση της ΡΑΕ είναι να εκπονήσει Μελέτη Εκτίμησης Επικινδυνότητας σχετικά με την ασφάλεια εφοδιασμού της Ελλάδας με Φυσικό Αέριο. Συγκεκριμένα, με βάση τα στοιχεία του ΔΕΣΦΑ και με εξωτερικό συνεργάτη το Μετσόβιο Πολυτεχνείο, θα εκπονηθεί η δεύτερη αναθεώρηση της Μελέτης Επικινδυνότητας και θα σχεδιαστεί κατάλληλο Σύστημα Οργάνωσης για την ανάλυση των κινδύνων ασφάλειας εφοδιασμού. Στη συνέχεια, μέσα σε σύντομο διάστημα, η Ρυθμιστική Αρχή θα αποφασίσει συγκεκριμένα μέτρα. Σε αυτά περιλαμβάνονται, μεταξύ άλλων, η ενεργοποίηση του όρου που υπάρχει ήδη στην αδειοδότηση των ηλεκτροπαραγωγικών μονάδων, σύμφωνα με τον οποίο θα πρέπει να εξασφαλίζουν με ίδια μέσα την αδιάλειπτη λειτουργία τους επί 5 ημέρες σε περίπτωση ανάγκης του συστήματος. Για την ικανοποίηση της υποχρέωσης αυτής κάποιες μονάδες (οι δύο της Elpedison και η μικρή της ΗΡΩΝ) έχουν την τεχνική υποδομή για εναλλακτικό καύσιμο, να μπορούν δηλαδή να «γυρίσουν» από φυσικό αέριο στην καύση πετρελαίου. Η ΡΑΕ θα αποσαφηνίσει το επόμενο διάστημα τον ακριβή τρόπο με τον οποίο θα αποζημιώνονται οι μονάδες για τη χρήση εναλλακτικού καυσίμου. Οι υπόλοιπες είχαν αναλάβει την υποχρέωση να διατηρούν ιδίοις εξόδοις το αντίστοιχο απόθεμα αερίου στη Ρεβυθούσα, υποχρέωση που καταργήθηκε πριν από 6-7 χρόνια, όταν κρίθηκε ότι η χωρητικότητα των δεξαμενών της Ρεβυθούσας δεν ήταν επαρκής. Για αυτές τις μονάδες (που δεν έχουν τη δυνατότητα εναλλακτικού καυσίμου) θα επανέλθει η υποχρέωση να κρατάνε αποθέματα αλλά αναζητείται χώρος μέχρι να ολοκληρωθεί η 3η δεξαμενή της Ρεβυθούσας η κατασκευή της οποίας έχει αργήσει σημαντικά. Μϊα από τις λύσεις που εξετάζονται είναι να «δέσει» στη Ρεβυθούσα κάποιο φορτωμένο πλοίο LNG κατά τις ημέρες της κρίσης. Το κόστος για τη συγκεκριμένη λύση θα μπορούσε να καλυφθεί από τα αποθεματικά που έχουν δημιουργηθεί μέσω του Ειδικού Τέλους Ασφάλειας Εφοδιασμού (περίπου 8-9 εκατ. ευρώ). Διερευνάται επίσης αν μπορούν να ενεργοποιηθούν ρήτρες εναντίον των εργολάβων που έχουν καθυστερήσει την 3η δεξαμενή της Ρεβυθούσας, και τα ποσά αυτά να αξιοποιηθούν για την ενοικίαση του πλοίου.

Δεν υπάρχουν σχόλια: