Γιώργος Φιντικάκης
Βραχυκυκλώνουν την κυβέρνηση οι ενεργειακές αποκρατικοποιήσεις καθώς η κίνηση Σκουρλέτη να παίξει δυνατά το πολιτικό χαρτί της εξαίρεσης από το ΤΑΙΠΕΔ του 17% της ΔΕΗ, του 65% της ΔΕΠΑ και του 35% των ΕΛΠΕ, έχει βρεί πολλά και διαφορετικά ευήκοα ώτα. Πρώτα στο Συνέδριο του ΣΥΡΙΖΑ όπως φάνηκε από τους ψήφους που έλαβε, έπειτα στους 53 που προ ημερών του παρείχαν δημόσια στήριξη, και χθες σε υπουργούς όπως ο Ναυτιλίας Θοδωρής
Δρίτσας.
Αυτή ακριβώς η ανησυχία να προκληθούν πολλαπλασιαστικά ρήγματα στο εσωτερικό κόμματος και κυβέρνησης ήταν η αιτία που έκανε τον Πρωθυπουργό να καλέσει στο Μαξίμου τον Π.Σκουρλέτη, συνάντηση που λειτούργησε με τρόπο ώστε να αποτραπεί, τουλάχιστον για την ώρα, ένας νέος πόλος έντασης στο ΣΥΡΙΖΑ.
Τούτο βέβαια δεν σημαίνει και ότι έχει ξεκαθαρίσει η τύχη των τριών ιδιωτικοποιήσεων. Η καταιγίδα μπορεί προσωρινά να πέρασε, τα στελέχη όμως του ΣΥΡΙΖΑ είναι αναφανδόν εναντίον των συγκεκριμένων αποκρατικοποιήσεων, ενώ το Μαξίμου βρίσκεται σε σαφή αμηχανία μετά και την τροπή που έχουν πάρει τα πράγματα.
Βέβαια, όπως έχει αποδειχθεί και στο παρελθόν, άλλο οι δημόσιες αντιδράσεις και τοποθετήσεις υπουργών, και άλλο η εφαρμογή του μνημονίου. Στο Μαξίμου μπορεί να συμφωνούν με πολλές από τις προτάσεις του Π.Σκουρλέτη, γνωρίζουν ωστόσο πως οι δανειστές δεν δέχονται ξήλωμα του εγκεκριμένου προγράμματος των 19 αποκρατικοποιήσεων, και ότι έχουν ήδη εκδηλώσει την αντίθεσή τους σε οποιαδήποτε τέτοια πρόθεση.
Καλώς ή κακώς, οι τρεις ενεργειακές ιδιωτικοποιήσεις συμβάλουν καθοριστικά στους ποσοτικούς στόχους για είσπραξη από αποκρατικοποιήσεις εσόδων 6,2 δισ. ευρώ ως το 2018, σύμφωνα με τα όσα υπέγραψε το καλοκαίρι του 2015 η κυβέρνηση με τους δανειστές. Αν λοιπόν αφαιρεθούν από το πρόγραμμα, τότε άλλα περιουσιακά στοιχεία θα πρέπει να τις αντικαταστήσουν ή ακόμη χειρότερα μέτρα. Έπειτα είναι θέμα αξιοπιστίας. "Δεν μπορείς τον Ιούνιο, για να πάρεις τη δόση, να λες αυτές είναι οι ιδιωτικοποιήσεις και τον Οκτώβριο να αλλάζεις γνώμη", σχολιάζει κυβερνητική πηγή.
Στο δια ταύτα των ενεργειακών ιδιωτικοποιήσεων, το πρόγραμμα προέβλεπε ότι έως και το Σεπτέμβριο, το ΤΑΙΠΕΔ θα προχωρούσε στην πρόσληψη συμβούλων για το 17% της ΔΕΗ, το 65% της ΔΕΠΑ, και το 35% των ΕΛΠΕ, κάτι που όμως δεν έγινε, καθώς μεσολάβησε το Συνέδριο του ΣΥΡΙΖΑ. Το λογικό είναι ότι οι θεσμοί που συμμετέχουν με διπλή εκπροσώπηση στο διοικητικό συμβούλιο του ΤΑΙΠΕΔ, και οι οποίοι έχουν εδώ και καιρό θέσει το θέμα, θα το ξανακάνουν.
Στον αντίποδα, ο υπουργός Ενέργειας Πάνος Σκουρλέτης είχε ενημερώσει σε παλαιότερη συνάντηση τους εκπροσώπους των δανειστών, ότι προτίθεται να συζητήσει μαζί τους την αντιπρότασή του για κάθε μια ενεργειακή επιχείρηση ξεχωριστά. Η κουβέντα αυτή δεν έχει ακόμη γίνει, και το αν και πότε αυτό θα συμβεί, προφανώς και θα εξαρτηθεί από την παραμονή Σκουρλέτη στο υπ. Ενέργειας.
Το σκεπτικό πάντως του ίδιου είναι ότι ακόμη και αν προσληφθούν από το ΤΑΙΠΕΔ οι σύμβουλοι για τις ενεργειακές αποκρατικοποιήσεις, αυτό δεν σημαίνει ότι οι λύσεις που θα εισηγηθούν δεν θα συνάδουν με την πρότασή του. Δεν αποκλείεται για παράδειγμα οι σύμβουλοι να προτείνουν για τη ΔΕΠΑ τη σταδιακή εισαγωγή ποσοστών της στο ελληνικό Χρηματιστήριο, όπως προβλέπει και η αντιπρόταση του ΥΠΕΝ. Υπό αυτή την έννοια, ΤΑΙΠΕΔ και ΥΠΕΝ δεν κινούνται απαραίτητα σε αντίθετες κατευθύνσεις.
Το αυτό μπορεί να ισχύσει και για το 17% της ΔΕΗ. Ούτως ή άλλως, η ιδιωτικοποίηση προγραμματίζεται για την επόμενη διετία, και υπό τις παρούσες συνθήκες, δύσκολα θα βρεθεί αγοραστής να ρίξει λεφτά στην επιχείρηση, όχι μόνο επειδή αυτή αντιμετωπίζει ένα κουβάρι από προβλήματα, αλλά κυρίως επειδή το 2019 θα έχει υποχρεωτικά απομείνει με το μισό από το σημερινό της μερίδιο στη λιανική (49% αντί για 88%). Οποιος επομένως θέλει να αποκτήσει το 17%, γιατί να μην το κάνει σε δύο χρόνια από σήμερα, προκειμένου νατο πάρει σε ακόμη χαμηλότερες τιμές, και ενώ θα έχει ξεκαθαρίσει το τοπίο. Υπό αυτή την έννοια, ο θόρυβος για τη ΔΕΗ είναι περισσότερο πολιτικός, παρά ουσιαστικός.
Σε κάθε περίπτωση το μυστήριο γύρω από το τι τελικά θα γίνει με τις τρεις ενεργειακές ιδιωτικοποιήσεις θα εξακολουθεί να αναζητά απαντήσεις. Αλλά μέχρι να συμφωνηθεί κάτι άλλο με τους θεσμούς, η πιο ασφαλής από τις απαντήσεις θα βρίσκεται αναρτημένη στο ΦΕΚ με το πρόγραμμα που εγκρίθηκε από το ΚΥΣΟΙΠ (βλέπε επισυναπτόμενα). Μέχρι να αποδειχθεί ότι υπάρχει διαφορετική συμφωνία, καλό είναι να κρατάμε μικρό καλάθι για όσα άλλα ακούγονται.
Δρίτσας.
Αυτή ακριβώς η ανησυχία να προκληθούν πολλαπλασιαστικά ρήγματα στο εσωτερικό κόμματος και κυβέρνησης ήταν η αιτία που έκανε τον Πρωθυπουργό να καλέσει στο Μαξίμου τον Π.Σκουρλέτη, συνάντηση που λειτούργησε με τρόπο ώστε να αποτραπεί, τουλάχιστον για την ώρα, ένας νέος πόλος έντασης στο ΣΥΡΙΖΑ.
Τούτο βέβαια δεν σημαίνει και ότι έχει ξεκαθαρίσει η τύχη των τριών ιδιωτικοποιήσεων. Η καταιγίδα μπορεί προσωρινά να πέρασε, τα στελέχη όμως του ΣΥΡΙΖΑ είναι αναφανδόν εναντίον των συγκεκριμένων αποκρατικοποιήσεων, ενώ το Μαξίμου βρίσκεται σε σαφή αμηχανία μετά και την τροπή που έχουν πάρει τα πράγματα.
Βέβαια, όπως έχει αποδειχθεί και στο παρελθόν, άλλο οι δημόσιες αντιδράσεις και τοποθετήσεις υπουργών, και άλλο η εφαρμογή του μνημονίου. Στο Μαξίμου μπορεί να συμφωνούν με πολλές από τις προτάσεις του Π.Σκουρλέτη, γνωρίζουν ωστόσο πως οι δανειστές δεν δέχονται ξήλωμα του εγκεκριμένου προγράμματος των 19 αποκρατικοποιήσεων, και ότι έχουν ήδη εκδηλώσει την αντίθεσή τους σε οποιαδήποτε τέτοια πρόθεση.
Καλώς ή κακώς, οι τρεις ενεργειακές ιδιωτικοποιήσεις συμβάλουν καθοριστικά στους ποσοτικούς στόχους για είσπραξη από αποκρατικοποιήσεις εσόδων 6,2 δισ. ευρώ ως το 2018, σύμφωνα με τα όσα υπέγραψε το καλοκαίρι του 2015 η κυβέρνηση με τους δανειστές. Αν λοιπόν αφαιρεθούν από το πρόγραμμα, τότε άλλα περιουσιακά στοιχεία θα πρέπει να τις αντικαταστήσουν ή ακόμη χειρότερα μέτρα. Έπειτα είναι θέμα αξιοπιστίας. "Δεν μπορείς τον Ιούνιο, για να πάρεις τη δόση, να λες αυτές είναι οι ιδιωτικοποιήσεις και τον Οκτώβριο να αλλάζεις γνώμη", σχολιάζει κυβερνητική πηγή.
Στο δια ταύτα των ενεργειακών ιδιωτικοποιήσεων, το πρόγραμμα προέβλεπε ότι έως και το Σεπτέμβριο, το ΤΑΙΠΕΔ θα προχωρούσε στην πρόσληψη συμβούλων για το 17% της ΔΕΗ, το 65% της ΔΕΠΑ, και το 35% των ΕΛΠΕ, κάτι που όμως δεν έγινε, καθώς μεσολάβησε το Συνέδριο του ΣΥΡΙΖΑ. Το λογικό είναι ότι οι θεσμοί που συμμετέχουν με διπλή εκπροσώπηση στο διοικητικό συμβούλιο του ΤΑΙΠΕΔ, και οι οποίοι έχουν εδώ και καιρό θέσει το θέμα, θα το ξανακάνουν.
Στον αντίποδα, ο υπουργός Ενέργειας Πάνος Σκουρλέτης είχε ενημερώσει σε παλαιότερη συνάντηση τους εκπροσώπους των δανειστών, ότι προτίθεται να συζητήσει μαζί τους την αντιπρότασή του για κάθε μια ενεργειακή επιχείρηση ξεχωριστά. Η κουβέντα αυτή δεν έχει ακόμη γίνει, και το αν και πότε αυτό θα συμβεί, προφανώς και θα εξαρτηθεί από την παραμονή Σκουρλέτη στο υπ. Ενέργειας.
Το σκεπτικό πάντως του ίδιου είναι ότι ακόμη και αν προσληφθούν από το ΤΑΙΠΕΔ οι σύμβουλοι για τις ενεργειακές αποκρατικοποιήσεις, αυτό δεν σημαίνει ότι οι λύσεις που θα εισηγηθούν δεν θα συνάδουν με την πρότασή του. Δεν αποκλείεται για παράδειγμα οι σύμβουλοι να προτείνουν για τη ΔΕΠΑ τη σταδιακή εισαγωγή ποσοστών της στο ελληνικό Χρηματιστήριο, όπως προβλέπει και η αντιπρόταση του ΥΠΕΝ. Υπό αυτή την έννοια, ΤΑΙΠΕΔ και ΥΠΕΝ δεν κινούνται απαραίτητα σε αντίθετες κατευθύνσεις.
Το αυτό μπορεί να ισχύσει και για το 17% της ΔΕΗ. Ούτως ή άλλως, η ιδιωτικοποίηση προγραμματίζεται για την επόμενη διετία, και υπό τις παρούσες συνθήκες, δύσκολα θα βρεθεί αγοραστής να ρίξει λεφτά στην επιχείρηση, όχι μόνο επειδή αυτή αντιμετωπίζει ένα κουβάρι από προβλήματα, αλλά κυρίως επειδή το 2019 θα έχει υποχρεωτικά απομείνει με το μισό από το σημερινό της μερίδιο στη λιανική (49% αντί για 88%). Οποιος επομένως θέλει να αποκτήσει το 17%, γιατί να μην το κάνει σε δύο χρόνια από σήμερα, προκειμένου νατο πάρει σε ακόμη χαμηλότερες τιμές, και ενώ θα έχει ξεκαθαρίσει το τοπίο. Υπό αυτή την έννοια, ο θόρυβος για τη ΔΕΗ είναι περισσότερο πολιτικός, παρά ουσιαστικός.
Σε κάθε περίπτωση το μυστήριο γύρω από το τι τελικά θα γίνει με τις τρεις ενεργειακές ιδιωτικοποιήσεις θα εξακολουθεί να αναζητά απαντήσεις. Αλλά μέχρι να συμφωνηθεί κάτι άλλο με τους θεσμούς, η πιο ασφαλής από τις απαντήσεις θα βρίσκεται αναρτημένη στο ΦΕΚ με το πρόγραμμα που εγκρίθηκε από το ΚΥΣΟΙΠ (βλέπε επισυναπτόμενα). Μέχρι να αποδειχθεί ότι υπάρχει διαφορετική συμφωνία, καλό είναι να κρατάμε μικρό καλάθι για όσα άλλα ακούγονται.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου