Οι υπογράφουσες Παρατάξεις της Αντιπολίτευσης ζητήσαμε την έκτακτη σύγκλιση του Περιφερειακού Συμβουλίου για να συζητήσουμε το θέμα της βίαιης απολιγνιτοποίησης που αντιμετωπίζει η Περιφέρεια μας.
Ένα πρόβλημα που δεν έχει προηγούμενο ως προς το μέγεθος της κρίσης που θα επιφέρει σε καμιά άλλη χώρα. Και αυτό γιατί δεν
υπάρχει παρόμοιο γεγονός στην Ευρώπη και παγκόσμια όπου σε καιρό ειρήνης μια περιοχή χάνει το 50% περίπου του ΑΕΠ της και μπορεί να ανατάξει την οικονομία της μέσα σε 4 χρόνια
Από το προηγούμενο ΠΣ όπου είχε συζητηθεί το θέμα του νέου ΕΣΕΚ που κατέθεσε η Κυβέρνηση, ακολούθησαν δύο μείζονα γεγονότα:
Πρώτον δημοσιεύθηκε στις 14/1/2020 η Πρόταση του ΚΑΝΟΝΙΣΜΟΥ ΤΟΥ ΕΥΡΩΠΑΪΚΟΥ ΚΟΙΝΟΒΟΥΛΙΟΥ ΚΑΙ ΤΟΥ ΣΥΜΒΟΥΛΙΟΥ για τη θέσπιση του Ταμείου Δίκαιης Μετάβασης
και δεύτερον ανακοινώθηκαν από το κυβερνητικό κλιμάκιο τα πρώτα αντισταθμιστικά μέτρα
Και τα δυο ήταν μια μεγάλη ψυχρολουσία … αναμενόμενη
Και αυτός ακριβώς ήταν ο λόγος που ζητήσαμε στο πρώτο ΠΣ που ακολούθησε να συζητήσουμε και να αποφασίσουμε τις ενέργειες που πρέπει να γίνουν για να μην παιχτεί στην πλάτη της περιοχής ένα παιχνίδι συμφερόντων.
Μπροστά μας έχουμε μια τεράστια μάχη συμφερόντων και εμείς μαζί με τους πολίτες πρέπει να τα αντιπαλέψουμε.
Στο πίσω μέρος του μυαλού μας πρέπει να έχουμε πάντα την "πίτα" της απολιγνιτοποίησης που λέει ότι το ~17- 20% συμμετοχής κατά μ.ο. του λιγνίτη στο ενεργειακό μίγμα ισοδυναμεί με περίπου 600 εκ. ευρώ το χρόνο! Αυτή είναι η "πίτα".
Μέχρι το 2030, αντιστοιχεί σε 9 δις ευρώ και 18δις€ μέχρι το 2050.
Αυτή την πίτα των 18 δις € θέλουν να την περάσουν στους παρόχους Φυσικού Αερίου (Φ.Α) μέχρι το 2023/2028 και την κρύβουν πίσω από την ευαισθησία της κοινής γνώμης για το Κλίμα δήθεν
Τόσο απλά!
Και βιάζονται να το κάνουν …στην βάρδια τους … γι’ αυτό ακόμα και το 2028 το έκαναν 2023!
Μέχρι σήμερα προσπάθησαν να απαντήσουν στην αγωνία μας για το τι θα γίνει η περιοχή με ένα μοναδικό επιχείρημα: Το Ταμείο Δίκαιης Μετάβασης (ΤΔΜ) θα καλύψει αυτά που θα χάσουμε, δηλαδή τα 2,5 δις ευρώ το χρόνο από το ΑΕΠ μας και τις 25.000 θέσεις εργασίας που θα χαθούν.
Όμως η δημοσίευση του Κανονισμού για το Ταμείο τους διέψευσε οικτρά καθώς:
1ο Παίρνουμε ψίχουλα ως Χώρα. Μόλις 294εκ€ από τα 7,5δις€ του Ταμείου. Η κατανομή των πόρων του Ταμείου κατέρριψε το βασικό κυβερνητικό επιχείρημα ότι αν είμαστε οι πρώτοι που θα πάμε σε απανρακοποίηση / απολιγνιτοποίηση θα πάρουμε περισσότερα από το ΤΔΜ. Η προχειρότερα του επιχειρήματος φαίνεται από το γεγονός ότι η Κυβέρνηση δεν είχε καν μελετήσει τις παραμέτρους από τις οποίες προκύπτει το ποσό για κάθε Χώρα. Κανένα από τα 4 κριτήρια κατανομής των χρηματοδοτικών πόρων του Ταμείου δεν μας ευνοεί.
Ο χρόνος απολιγνιτοποίησης δεν αποτελεί κριτήριο και παραλήφθηκαν τα κριτήρια εκείνα που θα ευνοούσαν τη Δυτ. Μακεδονία, όπως πχ η συμμετοχή της λιγνιτοπαραγωγής στο ΑΕΠ, η ανεργία κλπ.
2ο Δεν δίνει απάντηση στο χρηματοδοτικό κενό για τις επενδύσεις σε ΑΠΕ που με βάση το ΕΣΕΚ είναι 43 δις ευρώ. Άρα αποκαλύπτεται ότι το Φ.Α που υποτίθεται θα κάλυπτε το κενό του λιγνίτη ως ενδιάμεσο καύσιμο βάσης θα είναι το καύσιμο της Χώρας για πάρα πολλά χρόνια μπροστά! Άρα για ποια καθαρή ενέργεια μιλάει η Κυβέρνηση όταν απλά αντικαθιστά ένα ορυκτό καύσιμο με ένα άλλο το οποίο είναι και εισαγόμενο
3ο Δεν είναι επιλέξιμα τα δίκτυα Φ.Α από το ΤΔΜ άρθρο 5 παρδ (Άρθρο 5 Εξαίρεση από το πεδίο εφαρμογής της στήριξης: Το ΤΔΜ δεν υποστηρίζει: δ)επενδύσεις που σχετίζονται με την παραγωγή, την επεξεργασία, τη διανομή, την αποθήκευση ή την καύση ορυκτών καυσίμων).
Αυτό αφορά πρώτιστα τα Γρεβενά και την Καστοριά που χρειάζονται δίκτυα Διανομής. Αν αυτό το κόστος μετακυλήσει στον καταναλωτή η τιμή θα είναι ασύμφορη. Και επειδή ο Κανονισμός του ΤΔΜ και του νέου ΕΣΠΑ θα είναι κοινός ούτε στο νέο ΕΣΠΑ δεν θα είναι επιλέξιμα παρά μόνο (ίσως και μετά από διαπραγμάτευση με την ΕΕ αποτελέσουν έργα γέφυρα).
Το ΠΔΕ, παρά τα όσα προφορικά λέγονται, είναι αδύνατον να καλύψει τα ποσά αυτά.
Δυστυχώς ενώ θα μπορούσαν να γίνουν από το τρέχον ΕΣΠΑ δεν έγιναν. Φυσικά μπορούν και τώρα μπορούν να γίνουν αν η περιφερειακή αρχή κινηθεί γρήγορα και δεν αναλώνεται σε τακτικισμούς και κινήσεις εντυπωσιασμού τύπου Υδρογόνου και ασχοληθεί σοβαρά, μεθοδικά και γρήγορα με τα αντικείμενα αρμοδιότητας της όπως είναι το ΕΣΠΑ, καθώς έχασε ήδη ένα εξάμηνο.
4ο Το ΤΔΜ ενσωματώνει πόρους από το ΕΤΠΑ και το ΕΚΤ μιάμιση φορά του ποσού του Άρα από τα 294 εκ€ καθαρό χρήμα τα 75 εκ είναι το νέο χρήμα! (άρθρο 6 παρ 3 Η προτεραιότητα ή προτεραιότητες του ΤΔΜ περιλαμβάνει/-ουν τους πόρους του ΤΔΜ που αποτελούνται από το σύνολο ή μέρος των κονδυλίων του ΤΔΜ για τα κράτη μέλη και τους πόρους που μεταφέρονται σύμφωνα με το άρθρο [21α] του κανονισμού (ΕΕ) [νέος ΚΚΔ]. Το σύνολο των πόρων του ΕΤΠΑ και του ΕΚΤ+ που μεταφέρονται στην προτεραιότητα του ΤΔΜ είναι τουλάχιστον μιάμιση φορά το ποσό της υποστήριξης του ΤΔΜ στην προτεραιότητα αυτή, αλλά δεν υπερβαίνει το τριπλάσιο ποσό της εν λόγω υποστήριξης.)
Το νέο ΕΣΠΑ και το νέο ΠΑΑ θα είναι κατακρεουργημένο λόγω του ότι για να δημιουργηθούν το ΤΔΜ και το Ταμείο για το Άσυλο παίρνουν πόρους από την Πολιτική Συνοχής και το Πρόγραμμα Αγροτικής Ανάπτυξης γεγονός που ήδη φάνηκε στον προϋπολογισμό του νέου ΕΣΠΑ και οδήγησε στη δήλωση του Πρωθυπουργού από τις Βρυξέλλες «δεν μπορείς με λιγότερα να κάνεις περισσότερα»
Το ίδιο με το ΤΔΜ, διέψευσε τις προσδοκίες για την σωτηρία της περιοχής και η Ημερίδα που διοργάνωσε η Κυβέρνηση με τον Περιφερειάρχη, που υποτίθεται έγινε για να μας καθησυχάσει.
Η Κυβερνητική απάντηση στο μείζον θέμα που ΠΕΔ, Δήμαρχοι, Φορείς, Επιστήμονες και εμείς οι Παρατάξεις της αντιπολίτευσης του ΠΣ θέσαμε από την δημοσίευση του νέου ΕΣΕΚ, ότι το κλείσιμο όλων των Μονάδων το 2023 και της Πτολεμαΐδας V το 2028 «ΔΕΝ ΒΓΑΙΝΕΙ» και θα οδηγήσει στην καταστροφή τη Δυτική Μακεδονία, ήρθε με την ΗΜΕΡΙΔΑ των ΜΑΤ
Η παρωδία ημερίδας, και λέμε παρωδία, γιατί διάλογος με προειλημμένες αποφάσεις δεν μπορεί να γίνει, στήθηκε για να προσδώσει την επίφαση «κοινωνικού διαλόγου» πάνω στο Κυβερνητικό ΕΣΕΚ και κατέδειξε τέσσερα βασικά κατά την άποψή μας ζητήματα που πρέπει να αναλύσουμε για να μπορέσουμε να οργανώσουμε τα επόμενα βήματα μα
1ο δεν απαντήθηκαν τα μείζονα.
ο κατέρριψε το βασικό επιχείρημα ότι αυτή η κίνηση της κυβέρνησης γίνεται για το κλίμα και προτάχθηκε το επιχείρημα του «ακριβού λιγνίτη»
3ο κατέδειξε η απόφαση για κλείσιμο των Μονάδων το 2023/2028 έγινε χωρίς να υπάρχει Σχέδιο και ότι τα μέτρα που ανακοινώθηκαν είναι πρόχειρα και μηδαμινής αντισταθμιστικής αξίας
4ο Φαίνεται ότι η Κυβέρνηση προσπαθεί να περάσει το επιχειρησιακό σχέδιο για την σωτηρία της ΔΕΗ μέσα από το ΤΔΜ αφαιρώντας πόρους σε βάρος της Περιφέρειας την οποία αφήνει στη τύχη της
Έτσι:
Δεν απαντήθηκε το μεγάλο γιατί. Γιατί το 2023 η Ελλάδα όταν όλη η Ευρώπη πάει στην απανθρακοποίηση το 2050.
Η τοποθέτηση του Υπουργού Ανάπτυξης έγινε με όρους ….κολοκυθιάς! Τι 2023 τι 2035 είπε! Έ τότε να πάμε το 2035 λέμε εμείς και γιατί όχι και το 2050.
Δεν απαντήθηκε το μείζον θέμα της Ενεργειακής Ασφάλειας καθώς από 73% εξάρτηση από εισαγωγές ενέργειας θα πάμε στο 100%
Η Ενεργειακή ασφάλεια αποτελεί βασική παράμετρο της Ευρωπαϊκής Συνθήκης για το κλίμα. Μια από τις πέντε διαστάσεις της Ενεργειακής Ένωσης, είναι η Ασφάλεια Ενεργειακού Εφοδιασμού.
Η Ελλάδα βρίσκεται υψηλότερα από τον αντίστοιχο δείκτη εξάρτησης σε επίπεδο Ε.Ε της οποίας ο ΜΟ βρίσκεται στο 54%.
Στη Χώρα μας ο δείκτης ενεργειακής εξάρτησης κινείται ιστορικά κοντά στο 70% και σύμφωνα με τα στοιχεία του ΕΣΕΚ, βρίσκεται στο 73,6% για το έτος 2016.
Στο κεφ 2.5 του πρόσφατου ΕΣΕΚ αναφέρεται ότι το ενεργειακό σύστημα σε επίπεδο Ευρωπαϊκής Ένωσης χαρακτηρίζεται από υψηλή ενεργειακή εξάρτηση και ως εκ τούτου, η μείωσή της αποτελεί βασικό στόχο στο πλαίσιο της Ενεργειακής Ένωσης !
Η προβλεπόμενη μετά το 2028, αποκλειστική εξάρτηση της Χώρας κατά 100% από εισαγόμενο Φυσικό Αέριο, ως καύσιμο βάσης, έρχεται σε αντίθεση με τους όρους της Συνθήκης για τον εν λόγω δείκτη, κυρίως όμως θέτει σε κίνδυνο την ενεργειακή ασφάλεια της Χώρας με επιπτώσεις και στην εθνική ασφάλεια, ιδιαίτερα αν λάβουμε υπόψη μας τις εντεινόμενες τουρκικές προκλήσεις στο Αιγαίο και την Ανατολική Μεσόγειο, την αστάθεια που αυτές δημιουργούν στην ευρύτερη περιοχή και τον χρονικό ορίζοντα ανάπτυξης του νέου αγωγού EastMed.
Επειδή η επιχειρηματολογία για την βίαιη απολιγνιτοποίηση λόγω της κλιματικής αλλαγής καταρρίφθηκε ο Υπουργός ενέργειας προσπάθησε να το απαντήσει στο γιατί με όρους οικονομικούς.
Η ΔΕΗ είπε ζημιώνεται έντονα από τις «αυξημένες τιμές για τα δικαιώματα εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα». Και έδωσε τα ποσά: 200 εκατ. ευρώ το 2018 και 300 εκατ. ευρώ το 2019.
Απέφυγε βέβαια να πει ότι το κόστος αυτό δεν οφείλεται στον λιγνίτη αποκλειστικά. Η ΔΕΗ ζημιώνεται γιατί χρηματοδοτεί τις ΑΠΕ, ζημιώνεται γιατί εισάγει ρεύμα και γιατί καίει πανάκριβο πετρέλαιο τώρα που μειώθηκε η καύση λιγνίτη.
Ζημιώνεται γιατί καίει τον λιγνίτη σε παλιές μονάδες με χαμηλή απόδοση και υψηλές εκπομπές CO2.
Μόνο το 2017 η ΔΕΗ επιβαρύνθηκε με ~ 500 εκατ. ευρώ από τις ρυθμίσεις για τα ΝΟΜΕ που οδήγησαν στην απώλεια του 50% των πελατών της σε ιδιώτες χωρίς κανένα όφελος για την επιχείρηση, την μείωση της παραγωγής ενέργειας από λιγνίτη στο μισό και την επακόλουθη ανάγκη να κάψει εισαγόμενο ακριβό πετρέλαιο.
Ξέχασε να πει ότι η Ελλάδα δαπανά κάθε χρόνο για κατανάλωση πετρελαίου και φυσικού αερίου, 5.5δις€ χρήματα που φεύγουν από τον Εθνικό προϋπολογισμό για εισαγωγές.
Ακόμη και για το περίφημο κόστος των δικαιωμάτων ρύπων ο αρμόδιος υπουργός στην «ημερίδα» άφησε να εννοηθεί ότι βουλιάζει τη ΔΕΗ και επακόλουθα και την οικονομία. Είπε όμως την μισή αλήθεια γιατί η άλλη μισή είναι ότι «… στις ρυπογόνες επιχειρήσεις, όπως η ΔΕΗ, επιβάλλεται εισφορά CO2 που είναι ισχυρό κίνητρο μείωσης των ρύπων που προκαλούν. Η εισφορά όμως πληρώνεται από τη ΔΕΗ, αλλά εισπράττεται από το Δημόσιο. Συνολικά δηλαδή είναι εθνικά αδιάφορη. Βγαίνει από τη μια τσέπη και μπαίνει στην άλλη. (άρθρο του Στ. Μάνου)». Αντίθετα λέμε εμείς ότι η εισαγωγή ΦΑ θα κοστίσει στα δημόσια έσοδα με πολύτιμο συνάλλαγμα που φεύγει από τη Χώρα.
Συμπερασματικά από Τα 12 Μέτρα τα 4 είναι υποχρεώσεις της ΔΕΗ
υπάρχει παρόμοιο γεγονός στην Ευρώπη και παγκόσμια όπου σε καιρό ειρήνης μια περιοχή χάνει το 50% περίπου του ΑΕΠ της και μπορεί να ανατάξει την οικονομία της μέσα σε 4 χρόνια
Από το προηγούμενο ΠΣ όπου είχε συζητηθεί το θέμα του νέου ΕΣΕΚ που κατέθεσε η Κυβέρνηση, ακολούθησαν δύο μείζονα γεγονότα:
Πρώτον δημοσιεύθηκε στις 14/1/2020 η Πρόταση του ΚΑΝΟΝΙΣΜΟΥ ΤΟΥ ΕΥΡΩΠΑΪΚΟΥ ΚΟΙΝΟΒΟΥΛΙΟΥ ΚΑΙ ΤΟΥ ΣΥΜΒΟΥΛΙΟΥ για τη θέσπιση του Ταμείου Δίκαιης Μετάβασης
και δεύτερον ανακοινώθηκαν από το κυβερνητικό κλιμάκιο τα πρώτα αντισταθμιστικά μέτρα
Και τα δυο ήταν μια μεγάλη ψυχρολουσία … αναμενόμενη
Και αυτός ακριβώς ήταν ο λόγος που ζητήσαμε στο πρώτο ΠΣ που ακολούθησε να συζητήσουμε και να αποφασίσουμε τις ενέργειες που πρέπει να γίνουν για να μην παιχτεί στην πλάτη της περιοχής ένα παιχνίδι συμφερόντων.
Μπροστά μας έχουμε μια τεράστια μάχη συμφερόντων και εμείς μαζί με τους πολίτες πρέπει να τα αντιπαλέψουμε.
Στο πίσω μέρος του μυαλού μας πρέπει να έχουμε πάντα την "πίτα" της απολιγνιτοποίησης που λέει ότι το ~17- 20% συμμετοχής κατά μ.ο. του λιγνίτη στο ενεργειακό μίγμα ισοδυναμεί με περίπου 600 εκ. ευρώ το χρόνο! Αυτή είναι η "πίτα".
Μέχρι το 2030, αντιστοιχεί σε 9 δις ευρώ και 18δις€ μέχρι το 2050.
Αυτή την πίτα των 18 δις € θέλουν να την περάσουν στους παρόχους Φυσικού Αερίου (Φ.Α) μέχρι το 2023/2028 και την κρύβουν πίσω από την ευαισθησία της κοινής γνώμης για το Κλίμα δήθεν
Τόσο απλά!
Και βιάζονται να το κάνουν …στην βάρδια τους … γι’ αυτό ακόμα και το 2028 το έκαναν 2023!
Μέχρι σήμερα προσπάθησαν να απαντήσουν στην αγωνία μας για το τι θα γίνει η περιοχή με ένα μοναδικό επιχείρημα: Το Ταμείο Δίκαιης Μετάβασης (ΤΔΜ) θα καλύψει αυτά που θα χάσουμε, δηλαδή τα 2,5 δις ευρώ το χρόνο από το ΑΕΠ μας και τις 25.000 θέσεις εργασίας που θα χαθούν.
Όμως η δημοσίευση του Κανονισμού για το Ταμείο τους διέψευσε οικτρά καθώς:
1ο Παίρνουμε ψίχουλα ως Χώρα. Μόλις 294εκ€ από τα 7,5δις€ του Ταμείου. Η κατανομή των πόρων του Ταμείου κατέρριψε το βασικό κυβερνητικό επιχείρημα ότι αν είμαστε οι πρώτοι που θα πάμε σε απανρακοποίηση / απολιγνιτοποίηση θα πάρουμε περισσότερα από το ΤΔΜ. Η προχειρότερα του επιχειρήματος φαίνεται από το γεγονός ότι η Κυβέρνηση δεν είχε καν μελετήσει τις παραμέτρους από τις οποίες προκύπτει το ποσό για κάθε Χώρα. Κανένα από τα 4 κριτήρια κατανομής των χρηματοδοτικών πόρων του Ταμείου δεν μας ευνοεί.
Ο χρόνος απολιγνιτοποίησης δεν αποτελεί κριτήριο και παραλήφθηκαν τα κριτήρια εκείνα που θα ευνοούσαν τη Δυτ. Μακεδονία, όπως πχ η συμμετοχή της λιγνιτοπαραγωγής στο ΑΕΠ, η ανεργία κλπ.
2ο Δεν δίνει απάντηση στο χρηματοδοτικό κενό για τις επενδύσεις σε ΑΠΕ που με βάση το ΕΣΕΚ είναι 43 δις ευρώ. Άρα αποκαλύπτεται ότι το Φ.Α που υποτίθεται θα κάλυπτε το κενό του λιγνίτη ως ενδιάμεσο καύσιμο βάσης θα είναι το καύσιμο της Χώρας για πάρα πολλά χρόνια μπροστά! Άρα για ποια καθαρή ενέργεια μιλάει η Κυβέρνηση όταν απλά αντικαθιστά ένα ορυκτό καύσιμο με ένα άλλο το οποίο είναι και εισαγόμενο
3ο Δεν είναι επιλέξιμα τα δίκτυα Φ.Α από το ΤΔΜ άρθρο 5 παρδ (Άρθρο 5 Εξαίρεση από το πεδίο εφαρμογής της στήριξης: Το ΤΔΜ δεν υποστηρίζει: δ)επενδύσεις που σχετίζονται με την παραγωγή, την επεξεργασία, τη διανομή, την αποθήκευση ή την καύση ορυκτών καυσίμων).
Αυτό αφορά πρώτιστα τα Γρεβενά και την Καστοριά που χρειάζονται δίκτυα Διανομής. Αν αυτό το κόστος μετακυλήσει στον καταναλωτή η τιμή θα είναι ασύμφορη. Και επειδή ο Κανονισμός του ΤΔΜ και του νέου ΕΣΠΑ θα είναι κοινός ούτε στο νέο ΕΣΠΑ δεν θα είναι επιλέξιμα παρά μόνο (ίσως και μετά από διαπραγμάτευση με την ΕΕ αποτελέσουν έργα γέφυρα).
Το ΠΔΕ, παρά τα όσα προφορικά λέγονται, είναι αδύνατον να καλύψει τα ποσά αυτά.
Δυστυχώς ενώ θα μπορούσαν να γίνουν από το τρέχον ΕΣΠΑ δεν έγιναν. Φυσικά μπορούν και τώρα μπορούν να γίνουν αν η περιφερειακή αρχή κινηθεί γρήγορα και δεν αναλώνεται σε τακτικισμούς και κινήσεις εντυπωσιασμού τύπου Υδρογόνου και ασχοληθεί σοβαρά, μεθοδικά και γρήγορα με τα αντικείμενα αρμοδιότητας της όπως είναι το ΕΣΠΑ, καθώς έχασε ήδη ένα εξάμηνο.
4ο Το ΤΔΜ ενσωματώνει πόρους από το ΕΤΠΑ και το ΕΚΤ μιάμιση φορά του ποσού του Άρα από τα 294 εκ€ καθαρό χρήμα τα 75 εκ είναι το νέο χρήμα! (άρθρο 6 παρ 3 Η προτεραιότητα ή προτεραιότητες του ΤΔΜ περιλαμβάνει/-ουν τους πόρους του ΤΔΜ που αποτελούνται από το σύνολο ή μέρος των κονδυλίων του ΤΔΜ για τα κράτη μέλη και τους πόρους που μεταφέρονται σύμφωνα με το άρθρο [21α] του κανονισμού (ΕΕ) [νέος ΚΚΔ]. Το σύνολο των πόρων του ΕΤΠΑ και του ΕΚΤ+ που μεταφέρονται στην προτεραιότητα του ΤΔΜ είναι τουλάχιστον μιάμιση φορά το ποσό της υποστήριξης του ΤΔΜ στην προτεραιότητα αυτή, αλλά δεν υπερβαίνει το τριπλάσιο ποσό της εν λόγω υποστήριξης.)
Το νέο ΕΣΠΑ και το νέο ΠΑΑ θα είναι κατακρεουργημένο λόγω του ότι για να δημιουργηθούν το ΤΔΜ και το Ταμείο για το Άσυλο παίρνουν πόρους από την Πολιτική Συνοχής και το Πρόγραμμα Αγροτικής Ανάπτυξης γεγονός που ήδη φάνηκε στον προϋπολογισμό του νέου ΕΣΠΑ και οδήγησε στη δήλωση του Πρωθυπουργού από τις Βρυξέλλες «δεν μπορείς με λιγότερα να κάνεις περισσότερα»
Το ίδιο με το ΤΔΜ, διέψευσε τις προσδοκίες για την σωτηρία της περιοχής και η Ημερίδα που διοργάνωσε η Κυβέρνηση με τον Περιφερειάρχη, που υποτίθεται έγινε για να μας καθησυχάσει.
Η Κυβερνητική απάντηση στο μείζον θέμα που ΠΕΔ, Δήμαρχοι, Φορείς, Επιστήμονες και εμείς οι Παρατάξεις της αντιπολίτευσης του ΠΣ θέσαμε από την δημοσίευση του νέου ΕΣΕΚ, ότι το κλείσιμο όλων των Μονάδων το 2023 και της Πτολεμαΐδας V το 2028 «ΔΕΝ ΒΓΑΙΝΕΙ» και θα οδηγήσει στην καταστροφή τη Δυτική Μακεδονία, ήρθε με την ΗΜΕΡΙΔΑ των ΜΑΤ
Η παρωδία ημερίδας, και λέμε παρωδία, γιατί διάλογος με προειλημμένες αποφάσεις δεν μπορεί να γίνει, στήθηκε για να προσδώσει την επίφαση «κοινωνικού διαλόγου» πάνω στο Κυβερνητικό ΕΣΕΚ και κατέδειξε τέσσερα βασικά κατά την άποψή μας ζητήματα που πρέπει να αναλύσουμε για να μπορέσουμε να οργανώσουμε τα επόμενα βήματα μα
1ο δεν απαντήθηκαν τα μείζονα.
ο κατέρριψε το βασικό επιχείρημα ότι αυτή η κίνηση της κυβέρνησης γίνεται για το κλίμα και προτάχθηκε το επιχείρημα του «ακριβού λιγνίτη»
3ο κατέδειξε η απόφαση για κλείσιμο των Μονάδων το 2023/2028 έγινε χωρίς να υπάρχει Σχέδιο και ότι τα μέτρα που ανακοινώθηκαν είναι πρόχειρα και μηδαμινής αντισταθμιστικής αξίας
4ο Φαίνεται ότι η Κυβέρνηση προσπαθεί να περάσει το επιχειρησιακό σχέδιο για την σωτηρία της ΔΕΗ μέσα από το ΤΔΜ αφαιρώντας πόρους σε βάρος της Περιφέρειας την οποία αφήνει στη τύχη της
Έτσι:
Δεν απαντήθηκε το μεγάλο γιατί. Γιατί το 2023 η Ελλάδα όταν όλη η Ευρώπη πάει στην απανθρακοποίηση το 2050.
Η τοποθέτηση του Υπουργού Ανάπτυξης έγινε με όρους ….κολοκυθιάς! Τι 2023 τι 2035 είπε! Έ τότε να πάμε το 2035 λέμε εμείς και γιατί όχι και το 2050.
Δεν απαντήθηκε το μείζον θέμα της Ενεργειακής Ασφάλειας καθώς από 73% εξάρτηση από εισαγωγές ενέργειας θα πάμε στο 100%
Η Ενεργειακή ασφάλεια αποτελεί βασική παράμετρο της Ευρωπαϊκής Συνθήκης για το κλίμα. Μια από τις πέντε διαστάσεις της Ενεργειακής Ένωσης, είναι η Ασφάλεια Ενεργειακού Εφοδιασμού.
Η Ελλάδα βρίσκεται υψηλότερα από τον αντίστοιχο δείκτη εξάρτησης σε επίπεδο Ε.Ε της οποίας ο ΜΟ βρίσκεται στο 54%.
Στη Χώρα μας ο δείκτης ενεργειακής εξάρτησης κινείται ιστορικά κοντά στο 70% και σύμφωνα με τα στοιχεία του ΕΣΕΚ, βρίσκεται στο 73,6% για το έτος 2016.
Στο κεφ 2.5 του πρόσφατου ΕΣΕΚ αναφέρεται ότι το ενεργειακό σύστημα σε επίπεδο Ευρωπαϊκής Ένωσης χαρακτηρίζεται από υψηλή ενεργειακή εξάρτηση και ως εκ τούτου, η μείωσή της αποτελεί βασικό στόχο στο πλαίσιο της Ενεργειακής Ένωσης !
Η προβλεπόμενη μετά το 2028, αποκλειστική εξάρτηση της Χώρας κατά 100% από εισαγόμενο Φυσικό Αέριο, ως καύσιμο βάσης, έρχεται σε αντίθεση με τους όρους της Συνθήκης για τον εν λόγω δείκτη, κυρίως όμως θέτει σε κίνδυνο την ενεργειακή ασφάλεια της Χώρας με επιπτώσεις και στην εθνική ασφάλεια, ιδιαίτερα αν λάβουμε υπόψη μας τις εντεινόμενες τουρκικές προκλήσεις στο Αιγαίο και την Ανατολική Μεσόγειο, την αστάθεια που αυτές δημιουργούν στην ευρύτερη περιοχή και τον χρονικό ορίζοντα ανάπτυξης του νέου αγωγού EastMed.
Επειδή η επιχειρηματολογία για την βίαιη απολιγνιτοποίηση λόγω της κλιματικής αλλαγής καταρρίφθηκε ο Υπουργός ενέργειας προσπάθησε να το απαντήσει στο γιατί με όρους οικονομικούς.
Η ΔΕΗ είπε ζημιώνεται έντονα από τις «αυξημένες τιμές για τα δικαιώματα εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα». Και έδωσε τα ποσά: 200 εκατ. ευρώ το 2018 και 300 εκατ. ευρώ το 2019.
Απέφυγε βέβαια να πει ότι το κόστος αυτό δεν οφείλεται στον λιγνίτη αποκλειστικά. Η ΔΕΗ ζημιώνεται γιατί χρηματοδοτεί τις ΑΠΕ, ζημιώνεται γιατί εισάγει ρεύμα και γιατί καίει πανάκριβο πετρέλαιο τώρα που μειώθηκε η καύση λιγνίτη.
Ζημιώνεται γιατί καίει τον λιγνίτη σε παλιές μονάδες με χαμηλή απόδοση και υψηλές εκπομπές CO2.
Μόνο το 2017 η ΔΕΗ επιβαρύνθηκε με ~ 500 εκατ. ευρώ από τις ρυθμίσεις για τα ΝΟΜΕ που οδήγησαν στην απώλεια του 50% των πελατών της σε ιδιώτες χωρίς κανένα όφελος για την επιχείρηση, την μείωση της παραγωγής ενέργειας από λιγνίτη στο μισό και την επακόλουθη ανάγκη να κάψει εισαγόμενο ακριβό πετρέλαιο.
Ξέχασε να πει ότι η Ελλάδα δαπανά κάθε χρόνο για κατανάλωση πετρελαίου και φυσικού αερίου, 5.5δις€ χρήματα που φεύγουν από τον Εθνικό προϋπολογισμό για εισαγωγές.
Ακόμη και για το περίφημο κόστος των δικαιωμάτων ρύπων ο αρμόδιος υπουργός στην «ημερίδα» άφησε να εννοηθεί ότι βουλιάζει τη ΔΕΗ και επακόλουθα και την οικονομία. Είπε όμως την μισή αλήθεια γιατί η άλλη μισή είναι ότι «… στις ρυπογόνες επιχειρήσεις, όπως η ΔΕΗ, επιβάλλεται εισφορά CO2 που είναι ισχυρό κίνητρο μείωσης των ρύπων που προκαλούν. Η εισφορά όμως πληρώνεται από τη ΔΕΗ, αλλά εισπράττεται από το Δημόσιο. Συνολικά δηλαδή είναι εθνικά αδιάφορη. Βγαίνει από τη μια τσέπη και μπαίνει στην άλλη. (άρθρο του Στ. Μάνου)». Αντίθετα λέμε εμείς ότι η εισαγωγή ΦΑ θα κοστίσει στα δημόσια έσοδα με πολύτιμο συνάλλαγμα που φεύγει από τη Χώρα.
Συμπερασματικά από Τα 12 Μέτρα τα 4 είναι υποχρεώσεις της ΔΕΗ
- Προσαρμογή Χωροταξικού
- Εθελούσια
- Αποκαταστάσεις εδαφών
- Χρωστούμενα πόρου
Τα 2 τα έχουμε ήδη
- ΠΟΤ
- Πράσινο Ταμείο
- Ενδυνάμωση Πανεπιστημίου
- Φορολογικά και επενδυτικά κίνητρα που είναι ακόμη σε φάση πρότασης στην ΕΕ
Απέναντι σε αυτό το τίποτε η περιοχή πρέπει να βάλει το δικό της διεκδικητικό πλαίσιο
1ο Και πρώτα απ΄ όλα να αλλάξει το χρονοδιάγραμμα της καταστροφής και να πάμε όπως ολόκληρη η Ευρώπη στην απολιγνιτοποίηση το 2050
Καμιά συζήτηση για προτάσεις δεν μπορεί να γίνει αν δεν φύγει πρώτα από το τραπέζι το 2023/2028.
Και μετά τις δικές μας προτάσεις που θα τις καταθέσουμε αναλυτικά στο όργανο που θα συγκροτηθεί
Προτάσεις σε τρεις άξονες
1ος Η δικιά μας πράσινη συμφωνία που μπορεί να δώσει ~ 30.000 θέσεις εργασίας εφόσον στηριχθεί από τον
2ο άξονα την ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας της περιοχής με συγκεκριμένα έργα υποδομών
3ο Μεταρρυθμίσεις
Η πρόταση μας έχει έναν προϋπολογισμό που προσεγγίζει τα 7 δις ευρώ και πρέπει να διεκδικηθεί από τα 100 δις του Ταμείου με ορίζοντα το 2050
Στον 1ο άξονα έχει κεντρική θέση η εξοικονόμηση ενέργειας καθώς η φθηνότερη μορφή ενέργειας είναι εκείνη που δεν καταναλώνεται.
Ενδεικτικές δράσεις
Α) Εγκατάσταση έξυπνων μετρητών σε κατοικίες, μπορεί να μειώσει κατά έως 15-20% την ηλεκτρική κατανάλωση. Η Μονάδα παραγωγής έξυπνων μετρητών να κατασκευαστεί στη Δυτική Μακεδονία
Β) Το Πρόγραμμα Πράσινης Οικοδομής με χρηματοδότηση φ/β στέγης, αντλίες θερμότητας, καλή μόνωση, κλπ, που οι ευρωπαϊκοί στόχοι έχουν θέσει ως ορόσημο για σταδιακή μετάβαση σε κτιριακό απόθεμα μηδενικών ρύπων, μέχρι το 2050 (έτσι το κέρδος της πράσινης ενέργειας θα διαχυθεί σε όλους τους πολίτες και όχι μόνο στους κατόχους των φ/β)
Γ) Ενεργειακή αναβάθμιση κτιρίων: με ΔΙΕΥΡΥΝΣΗ ΚΡΙΤΗΡΙΩΝ ΓΙΑ Δυτική Μακεδονία, για να συμπεριλάβει το σύνολο του κτιριακού αποθέματος της Περιφέρειας.
Δ) Τηλεθερμάνσεις: αποτελούν ζήτημα πρώτης προτεραιότητας για την Περιφέρεια. Οι προτάσεις μας συνοψίζονται στα παρακάτω:
1) την επιλεξιμότητα χρηματοδότησης της κατασκευής δικτύων διανομής με ΦΑ από το ΤΔΜ
2) την διασφάλιση της μη διακοπής τροφοδοσίας των Τηλεθερμάνσεων. Καμία διακοπή Μονάδας τροφοδοσίας αν δεν έχει διασφαλισθεί η ομαλή Μετάβαση σε νέα ενεργειακή πηγή με το ίδιο κόστος τουλάχιστον στον καταναλωτή
3) να διασφαλιστεί το κόστος Τ/Θ στον καταναλωτή α)με την χρηματοδότηση από το ΤΔΜ των ΜΟΝΑΔΩΝ ΣΗΘΥΑ (μονάδες συμπαραγωγής υψηλής απόδοσης) για τις Τ/Θ σε Κοζάνη, Πτολεμαΐδα, Αμύνταιο, Φλώρινα έτσι ώστε η πώληση Η.Ε στο σύστημα να μειώνει το κόστος αγοράς ΦΑ και συνεπώς την τελική τιμή να μείνει περίπου η ίδια με σήμερα στον καταναλωτή
4) να διασφαλισθεί σε κάθε περίπτωση η τιμή προμήθειας του Φ.Α. Να διεκδικηθεί η δυνατότητα να μπαίνουν οι Τηλεθερμάνσεις στην χονδρεμπορική αγορά αερίου.
5) Είναι λοιπόν μείζον να χρηματοδοτηθούν οι βέλτιστες λύσεις στο τρέχον ΕΣΠΑ και μαζί από το Πράσινο Ταμείο (~50 εκ €/ΣΗΘΥΑ)
Ε) Μετεγκαταστάσεις Ακρινής, Αναργύρων πρέπει να γίνουν κατά προτεραιότητα κατ΄ εφαρμογή της Νομοθεσίας και γιατί αποτελούν θέμα προστασίας της Δημόσιας Υγείας και Ασφάλειας της ζωής τους. Οι μετεγκαταστάσεις πρέπει να διασφαλιστούν χρηματοδοτικά για να μη ζήσουν οι κάτοικοι για το υπόλοιπο της ζωής του είτε μέσα σε ένα Φωτοβολταϊκό Πάρκο 2GW, είτε μέσα στις μη αποκατεστημένες εκτάσεις οι οποίες ακόμη και αν αύριο ξεκινούσε η αποκατάσταση θα χρειαζόταν πάνω από πέντε χρόνια μόνο για τις αδειοδοτήσεις.
- Ανάργυροι ορισμός δικηγόρων από την Περιφέρεια και δικάσιμου και εγγραφή των 42εκ€ στον π/υ της Περιφέρειας χρηματοδότηση αποζημιώσεων στους κατοίκους
- Ακρινή : ΠΔ κατάθεση και υπογραφή και χρηματοδότηση αποζημιώσεων στους κατοίκους
Έχουν υποβληθεί στη ΡΑΕ άδειες για το σύνολο της έκτασης των 160.000 στρ των δύο Ορυχείων Αμυνταίου και Πτολεμαΐδας
Η εικόνα από το Γεωπληροφοριακό Χάρτη της Ρυθμιστικής Αρχής Ενέργειας τρομάζει
Και ρωτώ ευθέως. Σε λίγο θα έρθει για γνωμοδότηση η ΜΠΕ των 2 GW ποια θα είναι η δική μας θέση στο ΠΣ; Θα πάμε σε μια λύση που βάζει τέλος στην επιστροφή των εδαφών για αγροτική ανάπτυξη; Που δεσμεύει το 1,5δις από τα 4,5 δις του ΤΔΜ προς όφελος των λίγων; Αυτών δηλαδή που θα επωφεληθούν από τη ΓΗ μας, θα Κερδίσουν το 1/3 των πόρων του ΤΔΜ μαζί με τη ΔΕΗ που είναι Α.Ε, θα επωφεληθούν από τα κίνητρα που ανακοίνωσε ο Υπουργός για χαμηλή φορολογία και άτοκα δάνεια και που θα δημιουργήσουν θέσεις εργασίας στη Γερμανία;
Ή θα πάμε από το όφελος των λίγων στο όφελος των πολλών που περιγράψαμε παραπάνω με τα Πράσινα κτίρια και το 1,5δις στο ΕΞΟΙΚΟΝΟΜΩ ΚΑΤ ΟΙΚΟΝ για 30.000 θέσεις εργασίας;
Η δικιά μας πρόταση για μια πράσινη Συμφωνία θα πρέπει αποδεδειγμένα να ωφελεί τους πολλούς και να δημιουργεί ΘΕΣΕΙΣ ΕΡΓΑΣΙΑΣ στη βάση ΤΗΣ ΚΥΚΛΙΚΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑΣ
ΚΑΙ
Στον 2ο Άξονα η ενίσχυση την ανταγωνιστικότητα της οικονομίας μας απέναντι στην οικονομία της ευρωζώνης και των άλλων Περιφερειών.
ΕΣΠΑ : Κάθετος X, Ε65, Σιδηρόδρομος, Αεροδρόμιο Καστοριάς, 2 μεγάλοι Τουριστικοί οδικοί Άξονες Γρεβενά Βασιλίτσα και Φλώρινα - Πρέσπες, ΣΔΙΤ χιονοδρομικού Βασιλίτσας, Τεχνική Βοήθεια ωρίμανση υποστηρικτικός μηχανισμός
ΠΑΑ: 4 Αρδευτικά, Σχέδια βελτίωσης. Ομάδες Παραγωγών και επενδύσεις μεταποίηση 30 Αγροτικών Προϊόντων
Ολοκληρωμένο Πρόγραμμα για το κλάδο της γουνοποιίας
Ισχυρό Πανεπιστήμιο νέες Σχολές, Ξενόγλωσσο Πανεπιστήμιο Δυτικής Μακεδονίας
και Ιατρική Σχολή με ένα νέο σύγχρονο Πανεπιστημιακό Νοσοκομείο
3ο Μεταρρυθμίσεις : ΔΟΜΙΚΗ Αλλαγή Νόμου για Δημόσια Έργα και απαλλοτριώσεις (ΚΑΤΑΡΓΗΣΗ ΟΛΩΝ ΤΩΝ ΝΟΜΩΝ ΚΑΙ ΨΗΦΙΣΗ ΝΕΟΥ ΣΥΓΧΡΟΝΟΥ ΝΟΜΟΥ), Αλλαγή λειτουργίας ΠΔΕ, πιλοτική αποκεντρωμένη περιφερειακή διαχείριση ιδιωτικών επενδύσεων και Περιφερειακό «ΕΤΕΑΝ» νέα Δομή , Αποκέντρωση πληρωμών έργων ΕΣΠΑ μέσω ΠΤΑ με αναβαθμισμένο ρόλο, Αποκέντρωση Τεχνικής Βοήθειας, Περιφερειακή δομή ΟΑΕΔ αποκεντρωμένη λειτουργία
Τα παραπάνω προτείνουμε να αποτελέσουν ένα
ΔΙΕΚΔΗΚΗΤΙΚΟ ΠΛΑΙΣΙΟ ΣΕ ΤΡΕΙΣ ΚΑΤΕΥΘΥΝΣΕΙΣ
Προς την Κυβέρνηση
1ο Αλλαγή ΧΡΟΝΟΔΙΑΓΡΑΜΜΑΤΟΣ ΩΣ ΠΡΟΫΠΟΘΕΣΗ ΓΙΑ ΝΑ ΣΥΖΗΤΗΘΟΥΝ ΤΑ ΥΠΟΛΟΙΠΑ
2Ο Πολιτικά ζητήματα
Να μην μετακυληθούν στο ΤΔΜ οι υποχρεώσεις της ΔΕΗ και το επενδυτικό της σχέδιο όπως με σαφήνεια διαφάνηκε από τα 12 μέτρα που ανακοίνωσε ο αρμόδιος υπουργός (αποκαταστάσεις, Φ/Β ΔΕΗ)
Να επιστραφεί η ΓΗ
Να αποκατασταθούν τα εδάφη από τη ΔΕΗ
Να εφαρμοσθεί ο Νόμος και να γίνουν οι Μετεγκαταστάσεις Ακρινής, Αναργύρων
Να δοθούν τα χρήματα του Πράσινου Ταμείου
Να διασφαλισθούν τα εργασιακά δικαιώματα
Να αποφασισθεί η δημιουργία ενδυνάμωση του Πανεπιστημίου με νέες Σχολές και να δημιουργηθεί το Διεθνές ξενόγλωσσο Πανεπιστήμιο Δυτικής Μακεδονίας
Να αποφασισθεί η δημιουργία ΙΑΤΡΙΚΗΣ ΣΧΟΛΗΣ και ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΑΚΟΥ ΝΟΣΟΚΟΜΕΙΟΥ
Να διασφαλισθεί η Κοινωνική ηρεμία με την μη δημιουργία ΔΟΜΩΝ για Πρόσφυγες και Μετανάστες στη ΔΜ
5ο Να χρηματοδοτηθούν οι Υποδομές Ανάπτυξης:
ΕΣΠΑ: Κάθετος X, Ε65, Σιδηρόδρομος, Αεροδρόμιο, 2 μεγάλοι Τουριστικοί οδικοί Άξονες, Τεχνική Βοήθεια ωρίμανση υποστηρικτικός μηχανισμός κλπ
ΠΑΑ: 4 Αρδευτικά, Σχέδια βελτίωσης, εξισωτική
6ο Να προχωρήσουν οι Μεταρρυθμίσεις για την Ανάπτυξη
7ο Να ορισθεί Εκπρόσωπος της Επιτροπής Διεκδίκησης στη Διυπουργική
Προς την ΕΕ Διαβούλευση του Κανονισμού έως 15 Μαρτίου
- Αλλαγή κατανομής χρηματοδοτικών πόρων στο ΤΔΜ
- Διεκδίκηση Επιλεξιμότητας δικτύων για θέρμανση με ΦΑ
- Όχι πόρους από Πρόγραμμα Αγροτικής Ανάπτυξης και τα Διαρθρωτικά Ταμεία για το Ταμείο Ασύλου και το ΤΔΜ. Είναι σαν να μας τα παίρνουν από τη μια τσέπη και να μας τα βάζουν στην άλλη
Προσφυγή για
Ι) την καταστρατήγηση του Κανονισμού της δίκαιης Μετάβασης και ειδικότερα ΤΟ Άρθρο 2: το ΤΔΜ συμβάλλει στον ενιαίο ειδικό στόχο «να δοθεί η δυνατότητα στις περιφέρειες και τους ανθρώπους να αντιμετωπίσουν τις κοινωνικές, οικονομικές και περιβαλλοντικές επιπτώσεις της μετάβασης προς μια κλιματικά ουδέτερη οικονομία».
Ιι)Την μετακύλιση υποχρεώσεων της ΔΕΗ εις βάρος της περιοχής με δέσμευση πόρων του ΤΔΜ
Ιιι) την αποζημίωση των ΔΕΥΑ / ΟΤΑ για αναπόσβεστες επενδύσεις Τ/Θ
Όλα τα παραπάνω απαιτούν χρόνο
Το Ταμείο Δίκαιης Μετάβασης είναι ακόμη σε Διαβούλευση. Μετά θα πρέπει να πάει στο Ευρωκοινοβούλιο και μετά στο Συμβούλιο Υπουργών, με διαβουλεύσεις σε κάθε στάδιο. Μέχρι το 2023 ούτε αυτά θα έχουν εγκριθεί γιατί η ΕΕ δουλεύει με ορίζοντα το 2050!
Και Μετά πρέπει να γίνουν τα Εθνικά Σχέδια Δίκαιης Μετάβασης κατ΄ αναλογία των ΠΕΠ
Όπως το επόμενο ΕΣΠΑ του 2021 – 2027 που ξεκίνησε να καταρτίζεται το 2017! Πέντε χρόνια πριν!
Άρα θα φτάσουμε αισίως στο 2030 που είναι η ενδιάμεση φάση που θέτει η Συνθήκη για το Κλίμα και οι άλλες Χώρες, οι Κανονικές θα δουν αν τους συμφέρει η κατάσταση όπως θα έχει διαμορφωθεί και θα πράξουν ανάλογα.
Και για σκεφτείτε. Έστω ότι τα 4,5 δις έπεφταν όντως μέχρι το 2027
Αυτό θα σήμαινε ότι θα έπρεπε να απορροφάμε 640ΕΚευρώ το χρόνο όταν από τα 300εκ€ του ΠΕΠ που ξεκίνησε το 2014 η απορρόφηση είναι στο 20%
Εμεις εν τω μεταξύ θα ζούμε ήδη στον αστερισμό της ανεργίας και της Φτώχειας και οι Πάροχοι ΦΑ θα έχουν εισπράξει τα πρώτα 8δις ευρώ!
ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑΤΙΚΑ
Χρόνος δεν υπάρχει καθώς η Διαβούλευση για τον Κανονισμό λήγει στις 15 Μαρτίου.
Οι διεκδικήσεις αυτές απαιτούν ένα θεσμικά βαρύ μέτωπο και φυσικά ο Περιφερειάρχης πρέπει να είναι μέρος αυτής της ομάδας.
Υπάρχει όμως μια βασική προϋπόθεση: Ο Περιφερειάρχης και η περιφερειακή αρχή θα κληθούν να πάρουν καθαρή θέση ότι το 2023/ 2028 ΔΕΝ ΒΓΑΙΝΕΙ.
ΓΙΑ ΝΑ ΥΛΟΠΟΙΗΘΟΥΝ ΤΑ ΕΡΓΑ ΧΡΕΙΑΖΕΤΑΙ ΝΑ ΥΠΑΡΧΕΙ ΧΡΗΜΑΤΟΔΟΤΗΣΗ ΚΑΙ ΧΡΟΝΟΣ ΚΑΙ ΣΗΜΕΡΑ ΔΕΝ ΥΠΑΡΧΕΙ ΟΥΤΕ ΤΟ ΕΝΑ ΟΥΤΕ ΤΟ ΑΛΛΟ
Θα κλείσω με δυο αναφορές του Υπουργού Ανάπτυξης: «Το Ελληνικό είπε ο Υπουργός ωχριά μπροστά στο επενδυτικό σχέδιο για τη Δυτική Μακεδονία» . Δεν ξέρω αν το είπε για καλό αλλά στα λόγια μας έρχεται γιατί το Ελληνικό συζητιέται από το 1995, 25 χρόνια τώρα!
«Η Δυτική Μακεδονία – τόνισε ο υπουργός - με την απόφαση που λάβαμε θα γίνει ένα ευρωπαϊκό πρότζεκτ που μας δίνει πλεονέκτημα της μεγαλύτερης διαπραγματευτικής ισχύος στα ευρωπαϊκά συμβούλια, της διεκδίκησης επιπλέον χρημάτων, περισσότερες εξαιρέσεις, περισσότερα εργαλεία ώστε να έχουμε μεγαλύτερη αποτελεσματικότητα σε αυτό που προγραμματίζουμε»….
Με λίγα λόγια ΜΙΑ ΟΛΟΚΛΗΡΗ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑ 280.000 ψυχές γίναμε ένα ….πρότζεκτ για τον υπουργό… ένα πρότζεκτ …διαπραγμάτευσης…
Παραπέμπω στα λόγια του απελθόντα Προέδρου της Κομισιόν
«Ήθελαν οι Γερμανοί να τιμωρήσουν την Ελλάδα; δεν είμαι τόσο σίγουρος, αλλά έδιναν αυτή την εντύπωση. ….., ήθελαν να χρησιμοποιήσουν την Ελλάδα ως παράδειγμα... Δεν πρέπει ποτέ να χρησιμοποιείς ένα έθνος ως παράδειγμα» σημείωσε ο τέως πρόεδρος της Κομισιόν.
Εμείς ούτε πρότζεκτ, ούτε εργαλείο ούτε «παράδειγμα» δεχόμαστε να γίνουμε
Τη ζωή μας και τη ζωή των παιδιών μας στο τόπο μας διεκδικούμε
Γι αυτό θα μετέχουμε στη συλλογική προσπάθεια για τη διεκδίκηση όσων προαναφέρθηκαν και αυτών που ΜΑΖΙ θα αποφασίσουμε
Θα δώσουμε την πρώτη ΜΕΓΑΛΗ ΜΑΧΗ
ΓΙΑ ΝΑ ΦΥΓΕΙ ΤΟ 2023 ΓΙΑ ΝΑ ΔΩΣΟΥΜΕ ΤΗ ΜΑΧΗ ΤΗΣ ΠΡΑΣΙΝΗΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ ΜΕ ΙΣΟΥΣ ΟΡΟΥΣ ΜΕ ΟΛΕΣ ΤΙΣ ΑΛΛΕΣ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΕΣ ΤΗΣ ΕΥΡΩΠΗΣ
www.vetonews.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου