Έντονες ανησυχίες για την αποτελεσματικότητα του Συστήματος Εμπορίας Δικαιωμάτων Εκπομπών (ΣΕΔΕ) διατυπώθηκαν την Τρίτη (19 Σεπτεμβρίου) στη διάσκεψη υψηλού επιπέδου για την ενέργεια στην Εσθονία, καθώς η τιμή χαμηλών εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα συνεχίζει να παρεμποδίζει την επίτευξη των προσπαθειών της αγοράς ενέργειας.
Δεδομένου ότι το ΣΕΔΕ κυκλοφόρησε για πρώτη φορά το 2005, η αποτελεσματικότητά του όσον αφορά τη μείωση των εκπομπών σε όλη την Ευρώπη περιορίστηκε από τη συνολική κατανομή των αδειών, που διατηρούσαν χαμηλή την τιμή του άνθρακα, επιτρέποντας σε 11.000 εργοστάσια και σταθμούς ηλεκτροπαραγωγής να πληρώσουν για τη μόλυνση που προκαλούν.
Κατά τη διάρκεια συζήτησης σχετικά με την ενσωμάτωση των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας στην αγορά, ο κ. Claude Turmes προειδοποίησε ότι δεν πρόκειται να εξασφαλισθεί η ανταγωνιστική τιμή του άνθρακα την περίοδο της εσθονικής προεδρίας.
Ο κ. Turmes κάλεσε την ΕΕ να μην βασίζεται αποκλειστικά στην τιμολόγηση του άνθρακα ως μοναδικό εργαλείο για την επίτευξη των στόχων της Συμφωνίας του Παρισιού, προσθέτοντας, ωστόσο, ότι «ακόμη και μετά από δέκα χρόνια αποτυχίας, δεν έχω παραιτηθεί από το ΣΕΔΕ».
Τον Οκτώβριο θα πραγματοποιηθεί ένας ακόμη γύρος συνομιλιών επί του θέματος μεταξύ της Επιτροπής, του ΕΚ και του Συμβουλίου.
Οι χαμηλές τιμές ενδέχεται να μην αποτελούν τη μόνη απειλή για το ΣΕΔΕ, καθώς η αβεβαιότητα που προκαλείται από την απόφαση του Ηνωμένου Βασιλείου να εγκαταλείψει την ΕΕ οδήγησε σε φόβους για το γεγονός ότι η χώρα θα παραιτηθεί από το εν λόγω σύστημα.
Το Ηνωμένο Βασίλειο αποτελεί το δεύτερο μεγαλύτερο πομπό διοξειδίου του άνθρακα στην ΕΕ μετά τη Γερμανία, ακριβώς μπροστά από την Ιταλία και τη Γαλλία, ενώ οι βρετανικοί φορείς εκμετάλλευσης είναι οι μεγαλύτεροι αγοραστές αδειών. Εάν η Βρετανία παραιτηθεί από το ΣΕΔΕ θα οδηγήσει σε μεγαλύτερη πτώση την τιμή του άνθρακα.
Από την πλευρά της η βρετανική κυβέρνηση δεν έχει διατυπώσει μέχρι στιγμής την επίσημη θέση της σχετικά με τη συμμετοχή στο ΣΕΔΕ. Ωστόσο, είναι σαφές ότι η Πρωθυπουργός Τερέζα Μέι επιθυμεί η Βρετανία να παραμείνει μέρος του σχεδίου. Επιπλέον, εκπρόσωπος του Ευρωπαϊκού Λαϊκού Κόμματος δήλωσε ότι η ομάδα του ελπίζει να παραμείνει το Ηνωμένο Βασίλειο στο ΣΕΔΕ, καθώς αποτελούσε ανέκαθεν «ισχυρό υποστηρικτή» της πρωτοβουλίας.
Την περασμένη εβδομάδα, οι Ευρωβουλευτές προχώρησαν σε περιορισμό των πιθανών ζημιών που θα μπορούσε να προκαλέσει το Brexit στο ΣΕΔΕ, εγκρίνοντας σχετική έκθεση για τις εκπομπές αεροπορικών μεταφορών, αναφέροντας, ωστόσο, ότι τα δικαιώματα οποιασδήποτε χώρας που εγκαταλείπει την ΕΕ θα ακυρωθούν και δεν θα διοχετευθούν εκ νέου στην αγορά.
Επί του παρόντος, το ΣΕΔΕ ενδέχεται να αντιμετωπίσει σύντομα αυξανόμενο ανταγωνισμό από την Κίνα, η οποία αναμένεται να ξεκινήσει το δικό της σύστημα εντός του τρέχοντος έτους. Εάν συμβεί αυτό, τότε τα συστήματα εμπορίας θα λειτουργήσουν σε οικονομίες που παρέχουν περίπου το 50% του παγκόσμιου ΑΕΠ και παράγουν πάνω από το 15% των εκπομπών.
(Euractiv.gr)
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου