Συμφόρηση δείχνουν όλες οι ενδείξεις ότι φέρνει στην Ρεβυθούσα η ισχυρή ζήτηση από ενδιαφερόμενους για αφίξεις ποσοτήτων LNG, καθώς αυτό συνεπάγεται δέσμευση του μεγαλύτερου μέρους χωρητικότητας του σταθμού του ΔΕΣΦΑ.
Η προθεσμία για να δηλώσουν οι εισαγωγείς τα φορτία LNG, και την κατανομή τους για τον επόμενο χρόνο, δηλαδή τις ημερομηνίες που θα φέρουν στη Ρεβυθούσα, μετά από ολιγοήμερη παράταση εκπνέει αύριο Παρασκευή, και όλα δείχνουν ότι επίκειται συνωστισμός.
Επειδή οι τιμές LNG βρίσκονται αρκετά χαμηλά, όλα δείχνουν ότι η αγορά θα ζητήσει slots πολύ περισσότερα απ’ όσα μπορεί να υποδεχθεί η Ρεβυθούσα, γεγονός φυσικά που μένει να επιβεβαιωθεί αύριο, οπότε και θα υποβληθούν οι δηλώσεις των εισαγωγέων για το 2020.
Τότε θα φανεί και κατά πόσο το μέτρο που έλαβε πρόσφατα η ΡΑΕ, αλλάζοντας, κατόπιν εισήγησης του ΔΕΣΦΑ, τη μοναδιαία χρέωση από τα 50.000 στα 200.000 ευρώ, αρκεί ή όχι για να βάλει φρένο σε φαινόμενα κατάχρησης των “προκρατήσεων”. Τέτοια σαν εκείνα που είχαν συμβεί στο παρελθόν, όταν traders είχαν προβεί σε μαζική δέσμευση ημερομηνιών και χωρητικότητας στο σταθμό, χωρίς στη συνέχεια να έρθουν τα φορτία. Σχεδόν ανέξοδα δηλαδή, το σύστημα είχε φτάσει σε μια κατάσταση να πάψει να δουλεύει ο ανταγωνισμός, καθώς η “τιμωρία” ήταν πολύ μικρή, μόλις 50.000 ευρώ.
Εδώ και μερικές ημέρες, το "πέναλτυ" αυτό έχει αυξηθεί σημαντικά. Εφόσον στο εξής διαπιστώνεται ότι ο χρήστης έκανε λανθασμένη δήλωση, δηλαδή προκύπτει απόκλιση μεταξύ του αρχικού προγραμματισμού που έχει κοινοποιήσει στο ΔΕΣΦΑ και της πραγματικής εκφόρτωσης των φορτίων, θα "τιμωρείται" με τριπλάσια χρέωση. Εν προκειμένω θα καταβάλλει το γινόμενο της απόκλισης (δηλαδή τις ημέρες που διαφέρει η εκφόρτωση σε σχέση με τον προγραμματισμό) επί τη μοναδιαία χρέωση των 200.000 ευρώ. Εάν για παράδειγμα ένας χρήστης κάνει λανθασμένες δηλώσεις για 5 συνεχείς ημέρες, προκύπτει χρέωση ύψους 1 εκατ. ευρώ.
Είναι αμφίβολο ωστόσο αν το μέτρο είναι επαρκές και τελικά θα βρεθεί ισορροπία ανάμεσα στις προθέσεις των εμπόρων και των πραγματικών δυνατοτήτων του σταθμού.
Διότι το πρόβλημα δεν έγκειται μόνο στη χρέωση, όσο στο γεγονός ότι δεν έχει αλλάξει συνολικά ο κώδικας λειτουργίας της Ρεβυθούσας ώστε να προβλέπει, για παράδειγμα, το πως μοιράζεται η δυναμικότητα του τερματικού σταθμού όταν υπάρχει υπερβάλλουσα ζήτηση.
Χρειάζεται να αντικατασταθεί το υφιστάμενο πλαίσιο με ένα σύστημα ανάλογο με τα στάνταρ που ισχύουν σε αντίστοιχες περιπτώσεις τερματικών σταθμών στο εξωτερικό, χωρίς υπερβολικά αυστηρά πρόστιμα. Να δημιουργηθεί, όπως λέει η αγορά, μια πιο σύγχρονη πλατφόρμα από πλευράς ΔΕΣΦΑ, που θα παρέχει μεγαλύτερη διαφάνεια ως προς το πως θα δίνονται οι προτεραιότητες στους χρήστες, και πως θα γίνεται η κατανομή.
Επίσης ένα μέτρο που προτείνει η αγορά, επικαλούμενη την εμπειρία από άλλα τερματικά, είναι ότι αντί να επιβαρύνεται ο εισαγωγέας με μεγάλα πρόστιμα όταν δεν φέρνει το φορτίο στην κλεισμένη ημερομηνία, να βγαίνει σε δημοπρασία το slot που έμεινε ελεύθερο και μόνο στην περίπτωση που δεν έχει καλυφθεί η ημερομηνία, τότε να καταβάλλεται το πρόστιμο.
Το θέμα είναι ψηλά στις προτεραιότητες της αγοράς. Κάθε εταιρεία θέλει την περίοδο αυτή να κάνει το σχεδιασμό της, τόσο για τις πωλήσεις στο εσωτερικό, όσο και για τις εξαγωγές. Για παράδειγμα την περίοδο αυτή έχει διαγωνισμό η Βουλγαρική εταιρεία αερίου (Bulgargaz) προκειμένου να προμηθευτεί αέριο (τον προηγούμενο διαγωνισμό είχε κερδίσει η ΔΕΠΑ) και για να συμμετάσχει σε αυτόν μια ελληνική εταιρεία, θα πρέπει πρώτα να ξέρει αν θα μπορεί να φέρει LNG στη Ρεβυθούσα και πότε.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου