Το στόρυ μιας πράσινης ΔΕΗ, οι συζητήσεις για συνεργασίες με επενδυτές ΑΠΕ, και το project της απολιγνιτοποίησης, "πουλάνε" πολύ στην Κίνα, του μακράν μεγαλύτερου παραγωγού εξοπλισμού για ανανεώσιμες πηγές ενέργειας, τεχνολογιών αποθήκευσης και ηλεκτροκίνησης σε όλο τον πλανήτη.
Το δείχνουν τα αλλεπάλληλα ραντεβού που έκανε στο χθεσινό φόρουμ της Σαγκάης, ο μάνατζερ της ΔΕΗ Γ. Στάσσης, η βροχή ερωτημάτων που δέχθηκε από μικρούς, μεσαίους και μεγάλους επενδύτες, κυρίως όμως το γεγονός ότι το ενδιαφέρον δεν αφορούσε μόνο στην πώληση εξοπλισμού, όπου η Κίνα είναι παγκόσμιος leader.
Σύμφωνα με τις πληροφορίες του “Energypress”, οι προτάσεις στην πλειοψηφία τους ήταν εστιασμένες σε από κοινού επενδύσεις σε ΑΠΕ κάθε είδους - από αιολικά και φωτοβολταικά μέχρι βιομάζα ή συνδυασμό διαφορετικών τεχνολογιών - όπως επίσης στη χρηματοδότηση των παραπάνω έργων εφόσον επρόκειτο για κινεζικές τράπεζες, ενώ ενδιαφέρον εκδηλώθηκε μέχρι και για νέες θερμικές μονάδες.
Εκείνο ωστόσο που φανηκε να "γοητεύει" περισσότερο επενδυτές και τράπεζες, λέγεται ότι ήταν το project "Πτολεμαΐδα 5". Τα σενάρια δηλαδή που εξετάζονται, προϊόντος του χρόνου, για την αντικατάσταση του λιγνίτη με φυσικό αέριο, βιομάζα, φωτοβολταϊκά ή ένα συνδυασμό των παραπάνω.
Ως γνωστόν η εξίσωση για τη διοίκηση της ΔΕΗ δεν έχει ακόμη επιλυθεί. Τα πάντα βρίσκονται στο τραπέζι προκειμένου να περιοριστεί η ζημιά από τη νέα μονάδα, με τα σενάρια που εξετάζονται από τις υπηρεσίες να προβλέπουν αντικατάσταση του λιγνίτη, σε κάποια φάση της πορείας της μονάδας, από απορρίμματα, βιοαέριο, βιομάζα, φυσικό αέριο, φωτοβολταϊκά ή συνδυαστικές τεχνολογίες, χωρίς ακόμη να έχει βρεθεί η βέλτιστη λύση.
Στην λογική αυτή, λέγεται ότι ο κ. Στάσσης δέχθηκε χθες κάθε είδους πρόταση που θα μπορούσε να υποκαταστήσει τον λιγνίτη, με στόχο την παραγωγή από την Πτολεμαΐδα σταθερής ποιότητας ρεύματος στη διάρκεια του 24ωρου.
Σύμφωνα με τις πληροφορίες, με την επιστροφή του στην Ελλάδα, η διοίκηση της ΔΕΗ θα αναθέσει σε ομάδες εργασίας να αξιολογήσουν τις κινεζικές προτάσεις και να εξετάσουν πόσες από αυτές στηρίζονται σε όρους αγοράς ή όχι.
Συνολικά, η ατζέντα των χθεσινών επαφών που ενδεικτικά περιελάμβανε την China Development Bank, την Shanghai Electric, και την China Three Gorges (κατέχει μερίδιο στην πορτογαλική EDP Renovaveis), αφορούσε σε τρεις τομείς :
- Συνεργασίες με κινεζικές εταιρείες για κοινές επενδύσεις σε σειρά τομέων των ΑΠΕ. Εδώ και καιρό η ΔΕΗ έχει διακηρύξει την απόφασή της να αναλάβει πρωτοβουλίες με Ελληνες και ξένους του χώρου, προκειμένου να πολλαπλασιάσει το ισχνό της σήμερα μερίδιο στις ΑΠΕ, της τάξης του 3%-4%. To ενδιαφέρον ευρωπαϊκών ομίλων όπως για παράδειγμα της RWE, είναι δεδηλωμένο.
- Συνεργασίες για θερμικές μονάδες. Εδώ, είναι προφανές ότι σε μια συγκυρία όπου δρομολογείται η πλήρης απολιγνιτοποίηση, αυτές δεν μπορεί να έχουν καμία τύχη, παρά μόνο αν αφορούν στο φυσικό αέριο.
- Ενδιαφέρον για τα εναλλακτικά σενάρια μετατροπής της Πτολεμαΐδας 5 σε άλλου τύπου μονάδα, που δεν θα καίει λιγνίτη. Το τελευταίο διάστημα έχουν πέσει στο τραπέζι πάρα πολλές ιδέες, που είναι σε γνώση των κινεζικών εταιρειών, μεταξύ των οποίων σύνθετες λύσεις, η εγκατάσταση στην περιοχή φωτοβολταικών πάνελ, η δημιουργία ενός μεγάλου φωτοβολταϊκού πάρκου, κ.ό.κ.
Στην ουσία, το επιχειρηματικό φόρουμ της Σαγκάης, επιβεβαίωσε αυτό που είχε διαφανεί ήδη από τον Σεπτέμβριο, στο roadshow του Λονδίνου, ότι το στόρυ μιας πράσινης ΔΕΗ, “πουλάει” πολύ στο εξωτερικό.
Όπως και χθες, έτσι και τότε, την παράσταση στις συναντήσεις που είχε κάνει ο Γ.Στάσσης στη βρετανική πρωτεύουσα με 30 και πλέον fund managers, όπως από τα Ambrosia Capital, Pictet Asset Management, One Investments, STJ, Schroders, είχε κλέψει η στρατηγική απόφαση της μαζικής απολιγνιτοποίησης και στροφής της επιχείρησης στην πράσινη ενέργεια.
Η εξυγίανση της ΔΕΗ, τα μέτρα ενίσχυσης της ταμειακής της ρευστότητας, η πώληση του ΔΕΔΔΗΕ, όλ’ αυτά ασφαλώς και είχαν συζητηθεί, ωστόσο την πιο ζωηρή κουβέντα είχε πυροδοτήσει η απόφαση για πλήρη στροφή στις ΑΠΕ.
Πέραν της πράσινης ενέργειας, και χωρίς αυτό να αφορά απαραίτητα την ΔΕΗ, τεράστιο είναι επίσης το κινεζικό ενδιαφέρον και για την ηλεκτροκίνηση όπου οι κινεζικές επιχειρήσεις είναι επίσης leaders διεθνώς. Χαρακτηριστικό είναι ότι και τα 16.000 λεωφορεία της πόλης Shenzhen είναι όλα ηλεκτροκίνητα.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου