Η υπαναχώρηση της Πολωνίας ως προς το χρόνο έναρξης ισχύος του κανόνα 550 γραμμαρίων μειώνει τον χρονικό ορίζοντα της αποζημίωσης
Την πεποίθηση ότι θα βρεθεί μία φόρμουλα ώστε να αξιοποιηθεί η «πολωνική εξαίρεση» στην περίπτωση της λιγνιτικής μονάδας της ΔΕΗ «Πτολεμαΐδα V», η οποία βρίσκεται υπό κατασκευή, εκφράζουν κύκλοι που παρακολουθούν στενά τις διαπραγματεύσεις για τη διαμόρφωση του πακέτου της ΕΕ «Καθαρή Ενέργεια για Όλους τους Ευρωπαίους» (Clean Energy for All Europeans).
Έτσι, οι ίδιοι κύκλοι εκτιμούν ότι η «Πτολεμαΐδα V» θα αποκτήσει τελικά τη δυνατότητα να διεκδικήσει σύμβαση μέσω των «λιγνιτικών ΑΔΙ» ή πιο σωστά του ελληνικού Μόνιμου Μηχανισμού Επάρκειας Ισχύος.
Με δεδομένο ότι η μονάδα αναμένεται να λειτουργήσει το 2021, όπως συμπληρώνουν, σε μία τέτοια περίπτωση αν προκρινόταν μέσα από τις αντίστοιχες διαγωνιστικές διαδικασίες, τότε θα εξασφάλιζε συμβόλαια (και επομένως αποζημιώσεις) για τα επόμενα χρόνια.
Επομένως, θα μπορεί να επωφεληθεί από κρατική οικονομική στήριξη έως τον Ιούλιο του 2025, όταν θα τεθεί σε ισχύ ο κανόνας των 550 γραμμαρίων ανά κιλοβατώρα και για τα ήδη υφιστάμενα λιγνιτικά εργοστάσια, με συνέπεια από εκείνη τη στιγμή κι έπειτα να αποκλεισθούν πανευρωπαϊκά από τα σχήματα αποζημίωσης ισχύος όλες τις μονάδες που λειτουργούν με το ορυκτό καύσιμο.
Επίδραση στον διαγωνισμό των λιγνιτικών
Η «πολωνική εξαίρεση» αφορά ουσιαστικά την παρέκκλιση που αποφασίσθηκε κατά τη χθεσινή συμφωνία στις Βρυξέλλες, αναφορικά με τη δυνατότητα συμμετοχής καινούριων λιγνιτικών μονάδων σε μηχανισμούς επάρκειας ισχύος.
Έτσι, αν και η συμφωνία υπαγορεύει ότι ο κανόνας των 550 γραμμαρίων ανά κιλοβατώρα θα τεθεί άμεσα σε ισχύ για τα νέα εργοστάσια, αποκλείοντας έτσι άμεσα τις καινούριες λιγνιτικές μονάδες, προβλέπει παρ’ όλα αυτά ότι θα συνεχίσουν να ισχύουν τα συμβόλαια που θα υπογραφούν έως τα τέλη του 2019 για μηχανισμούς ισχύος.
Η εξαίρεση αυτή τέθηκε για να καμφθούν οι ενστάσεις της Πολωνίας.
Έτσι, η χώρα δέχθηκε να υπαναχωρήσει στην έναρξη ισχύος του κανόνα των 550 γραμμαρίων ανά κιλοβατώρα για τα υφιστάμενα λιγνιτικά εργοστάσια τον Ιούλιο του 2025 παρόλο που διεκδικούσε η σχετική ημερομηνία να ορισθεί τουλάχιστον εντός του 2030, αν όχι του 2035.
Την ίδια στιγμή, πάντως, η υπαναχώρηση της Πολωνίας «αγγίζει» στην περίπτωση της χώρας μας τον διαγωνισμό πώλησης των ΑΗΣ Μελίτης και Μεγαλόπολης.
Κι αυτό γιατί η έναρξη ισχύος του κανόνα 550 γραμμαρίων ανά κιλοβατώρα το 2025 μειώνει τον χρονικό ορίζοντα αποζημίωσης.
Έτσι, αν π.χ. καθοριζόταν το 2030 ως το εναρκτήριο έτος εφαρμογής του κανόνα για τα λιγνιτικά εργοστάσια που ήδη λειτουργούν, αυτό θα «μεταφραζόταν» για τους υποψήφιους αγοραστές σε πέντε επιπλέον χρόνια δυνητικού εσόδου για επάρκεια ισχύος από το χαρτοφυλάκιό τους.
Επομένως, από αυτή την άποψη η χθεσινή απόφαση αποτελεί αρνητική εξέλιξη για τον διαγωνισμό.
Ωστόσο, σύμφωνα με παράγοντες της αγοράς, η χρονική διάρκεια των μηχανισμών επάρκειας ισχύος συνιστά δευτερεύουσα παράμετρο για τους υποψήφιους αγοραστές, στην εκτίμηση των οικονομικών δεδομένων των προς παραχώρηση μονάδων.
Έτσι, οι ίδιοι κύκλοι εκτιμούν ότι η «Πτολεμαΐδα V» θα αποκτήσει τελικά τη δυνατότητα να διεκδικήσει σύμβαση μέσω των «λιγνιτικών ΑΔΙ» ή πιο σωστά του ελληνικού Μόνιμου Μηχανισμού Επάρκειας Ισχύος.
Με δεδομένο ότι η μονάδα αναμένεται να λειτουργήσει το 2021, όπως συμπληρώνουν, σε μία τέτοια περίπτωση αν προκρινόταν μέσα από τις αντίστοιχες διαγωνιστικές διαδικασίες, τότε θα εξασφάλιζε συμβόλαια (και επομένως αποζημιώσεις) για τα επόμενα χρόνια.
Επομένως, θα μπορεί να επωφεληθεί από κρατική οικονομική στήριξη έως τον Ιούλιο του 2025, όταν θα τεθεί σε ισχύ ο κανόνας των 550 γραμμαρίων ανά κιλοβατώρα και για τα ήδη υφιστάμενα λιγνιτικά εργοστάσια, με συνέπεια από εκείνη τη στιγμή κι έπειτα να αποκλεισθούν πανευρωπαϊκά από τα σχήματα αποζημίωσης ισχύος όλες τις μονάδες που λειτουργούν με το ορυκτό καύσιμο.
Επίδραση στον διαγωνισμό των λιγνιτικών
Η «πολωνική εξαίρεση» αφορά ουσιαστικά την παρέκκλιση που αποφασίσθηκε κατά τη χθεσινή συμφωνία στις Βρυξέλλες, αναφορικά με τη δυνατότητα συμμετοχής καινούριων λιγνιτικών μονάδων σε μηχανισμούς επάρκειας ισχύος.
Έτσι, αν και η συμφωνία υπαγορεύει ότι ο κανόνας των 550 γραμμαρίων ανά κιλοβατώρα θα τεθεί άμεσα σε ισχύ για τα νέα εργοστάσια, αποκλείοντας έτσι άμεσα τις καινούριες λιγνιτικές μονάδες, προβλέπει παρ’ όλα αυτά ότι θα συνεχίσουν να ισχύουν τα συμβόλαια που θα υπογραφούν έως τα τέλη του 2019 για μηχανισμούς ισχύος.
Η εξαίρεση αυτή τέθηκε για να καμφθούν οι ενστάσεις της Πολωνίας.
Έτσι, η χώρα δέχθηκε να υπαναχωρήσει στην έναρξη ισχύος του κανόνα των 550 γραμμαρίων ανά κιλοβατώρα για τα υφιστάμενα λιγνιτικά εργοστάσια τον Ιούλιο του 2025 παρόλο που διεκδικούσε η σχετική ημερομηνία να ορισθεί τουλάχιστον εντός του 2030, αν όχι του 2035.
Την ίδια στιγμή, πάντως, η υπαναχώρηση της Πολωνίας «αγγίζει» στην περίπτωση της χώρας μας τον διαγωνισμό πώλησης των ΑΗΣ Μελίτης και Μεγαλόπολης.
Κι αυτό γιατί η έναρξη ισχύος του κανόνα 550 γραμμαρίων ανά κιλοβατώρα το 2025 μειώνει τον χρονικό ορίζοντα αποζημίωσης.
Έτσι, αν π.χ. καθοριζόταν το 2030 ως το εναρκτήριο έτος εφαρμογής του κανόνα για τα λιγνιτικά εργοστάσια που ήδη λειτουργούν, αυτό θα «μεταφραζόταν» για τους υποψήφιους αγοραστές σε πέντε επιπλέον χρόνια δυνητικού εσόδου για επάρκεια ισχύος από το χαρτοφυλάκιό τους.
Επομένως, από αυτή την άποψη η χθεσινή απόφαση αποτελεί αρνητική εξέλιξη για τον διαγωνισμό.
Ωστόσο, σύμφωνα με παράγοντες της αγοράς, η χρονική διάρκεια των μηχανισμών επάρκειας ισχύος συνιστά δευτερεύουσα παράμετρο για τους υποψήφιους αγοραστές, στην εκτίμηση των οικονομικών δεδομένων των προς παραχώρηση μονάδων.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου