Ένας εθελοντικός «Τειρεσίας» που θα τηρείται με
ευθύνη των ίδιων των εταιρειών, κατά το μοντέλο των τηλεπικοινωνιών,
εξετάζεται να δημιουργηθεί στην αγορά λιανικής του ρεύματος προκειμένου
να τη θωρακίσει από τις αυξανόμενες επισφάλειες.
Αναζητώντας μέτρα προστασίας από τα φέσια, οι
εταιρείες του χώρου φλερτάρουν με το μοντέλο του «τηλεπικοινωνικού
Τειρεσία», σύμφωνα με το οποίο οι εταιρείες κινητής
τηλεφωνίας ανταλλάσσουν ανεπίσημα πληροφορίες για τους κακοπληρωτές πελάτες τους.
Η πρόταση, σύμφωνα με πληροφορίες του energypress, φέρεται να έχει
συζητηθεί μεταξύ των εταιρειών του χώρου, και έχει τη σύμφωνη γνώμη
τους. Αναμένεται να τεθεί μεταξύ των άλλων σε συνάντηση που θα έχουν τις αμέσως επόμενες ημέρες τα αρμόδια στελέχη της ΔΕΗ με τους επικεφαλής των μεγάλων ιδιωτικών εταιρειών για την εξεύρεση των κατάλληλων μέτρων περιχαράκωσης της αγοράς από τις επισφάλειες.
Εννοείται ότι η ΔΕΗ θα θέσει στη συνάντηση το νούμερο ένα θέμα που τη «καίει», το αίτημά της δηλαδή προς τη ΡΑΕ για απαγόρευση μετακίνησης ενός πελάτη από μια εταιρεία σε μιαν άλλη αν προηγουμένως αυτός δεν έχει εξοφλήσει τον πρώτο πάροχο.
Οι (μεγάλες κυρίως) ιδιωτικές εταιρείες, σύμφωνα με το ρεπορτάζ του
energypress, εμφανίζονται να δηλώνουν ότι δεν έχουν αντίρρηση, εάν είναι
νομικά εφικτή η απαγόρευση μετακίνησης ενός πελάτη από μια εταιρεία σε
άλλη εφόσον αυτός χρωστά ακόμη στην πρώτη, τότε να υπάρξει αλλαγή στον Κώδικα Προμήθειας που να επιβάλλει αυτά που λέει η ΔΕΗ.
Εκτιμάται όμως ότι αυτό που θα μπορούσε να υιοθετηθεί στον Κώδικα,
χωρίς να δημιουργείται πρόβλημα με τη διασφάλιση των προσωπικών
δεδομένων, είναι η απαγόρευση να αλλάζει ο πελάτης προμηθευτή εάν δεν έχει ρυθμίσει (και όχι κατ’ ανάγκην αποπληρώσει) τα χρέη του προς την προηγούμενη εταιρεία.
Πρέπει να σημειωθεί πάντως, ότι παρά το θόρυβο που έχει δημιουργηθεί
(καταγγελίες εναντίον της ΡΑΕ κ.λπ.) στην πράξη το πρόβλημα δεν φαίνεται
να είναι τεράστιο. Οι πληροφορίες αναφέρουν ότι οι μεγάλες κυρίως
ιδιωτικές εταιρείες έχουν ως εμπορική πρακτική να μην παίρνουν
από την ΔΕΗ (αλλά και από τους άλλους προμηθευτές), πελάτες που
χρωστούν, καθώς το τελευταίο που επιθυμούν είναι να «φορτωθούν»
κακοπληρωτές. Κατά κανόνα, εξετάζουν πρώτα εάν ο καταναλωτής
έχει εξοφλήσει τον τελευταίο του λογαριασμό, και μετά αποφασίζουν αν θα
τον δεχτούν ή όχι. Το ίδιο κάνει φυσικά και η ΔΕΗ, η οποία μάλιστα
ζητάει σχετική «ενημερότητα» από τον υποψήφιο νέο πελάτη της…
Η ιστορία γύρω από το... ιστορικό κάθε πελάτη
Ωστόσο, αυτό που μπορεί να γίνει άμεσα είναι η εφαρμογή του
εθελοντικού «Τειρεσία» που θα τηρείται με τη συμφωνία και την ευθύνη των
ίδιων των εταιρειών.
Υπενθυμίζουμε πως όταν καταρτίσθηκε το 2011 ο Κώδικας Προμήθειας, είχε περιληφθεί στο σχέδιο που έδωσε η ΡΑΕ προς
διαβούλευση, και η ευχέρεια να αλληλοενημερώνονται οι εταιρείες
προμήθειας για το ιστορικό κάθε πελάτη που χτυπάει την πόρτα τους, ώστε
να μην διευκολύνονται οι αεριτζήδες που φεσώνουν τη μία εταιρεία μετά
την άλλη.
Να δημιουργηθεί δηλαδή ένα σύστημα «Τειρεσίας» το οποίο οι πάροχοι να
ενημερώνουν με στοιχεία αλλά και να ενημερώνονται από αυτό.
Δυστυχώς τότε, και τα σχόλια στη διαβούλευση ήταν πολύ επικριτικά αλλά
και οι εταιρείες δεν είχαν συμφωνήσει. Επιπλέον, ακόμα και γι΄ αυτή την
"εθελοντική" και light εκδοχή ελέγχου, είχε εκφρασθεί σοβαρή επιφύλαξη
νομικών, που αφορούσε κυρίως τα θέματα προσωπικών δεδομένων…
Τέσσερα χρόνια μετά, τα πράγματα μοιάζουν να είναι πιο ώριμα για τη δημιουργία ενός Τειρεσία σε εθελοντική τουλάχιστον βάση.
Τι λέει ο διαιτητής της αγοράς
Το θέμα φυσικά είναι το τι θα πει και ο διαιτητής της αγοράς, δηλαδή η
ΡΑΕ, η οποία έχει την ευθύνη για τον Κώδικα. Η επιστολή της Αρχής προς
τις εταιρείες του χώρου μέσω της οποίας αποκαλεί «αθέμιτη πρακτική τη προσέλκυση πελατών που έχουν ληξιπρόθεσμα χρέη σε άλλη εταιρεία παροχής ηλεκτρικής ενέργειας», προκάλεσε μεικτές αντιδράσεις. Σε άλλες εταιρείες προκάλεσε θετικά σχόλια, σε άλλες ερωτηματικά ως προς τη σκοπιμότητά της.
Σύμφωνα με πληροφορίες, η επιστολή αυτή θα μπορούσε και να ερμηνευθεί ως ένα πρώτο βήμα, μια δήλωση προθέσεων της ΡΑΕ, να αλλάξει ο Κώδικας Προμήθειας ως προς το επίμαχο θέμα.
Το σίγουρο πάντως είναι ότι αυτή τη στιγμή δεν υπάρχει ακόμη ομοφωνία
στην ολομέλεια της Αρχής για το επίμαχο θέμα. Κάποιοι θεωρούν πως
πράγματι αποτελεί κακή πρακτική να κάνει πελάτες της μια εταιρεία όσους
καταναλωτές χρωστούν στη προηγούμενη εταιρεία.
Άλλοι όμως εντός της ΡΑΕ έχουν διαφορετική άποψη. Διότι θεωρούν ότι
το ληξιπρόθεσμο χρέος σε ένα πάροχο, δεν μπορεί να εμποδίζει την
ελεύθερη λειτουργία της αγοράς, και τη μετακίνηση ενός πελάτη από μια
εταιρεία σε ένα άλλη. Αυτό αντίκειται, λένε, στην ίδια την έννοια της απελευθέρωσης της αγοράς.
Άλλωστε, προσθέτουν, η ΔΕΗ, η οποία άφησε να διογκωθούν τα «φέσια» στο
πλαίσιο μια ιδιότυπης εμπορικής και εισπρακτικής πολιτικής που άφηνε στο
απυρόβλητο τους κακοπληρωτές, διαθέτει ακόμα και σήμερα όλα τα νομικά
όπλα για να κυνηγήσει τους μπαταξήδες σε όποια εταιρεία και αν
μετακομίσουν. Γι' αυτό, σύμφωνα με αυτή την άποψη, ο Κώδικας Προμήθειας
δεν πρέπει (και δεν μπορεί) να αλλάξει.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου