Με σαφώς περισσότερους συμμετέχοντες, καθώς στην πρώτη διαβούλευση είχαν πάρει μέρος μόνο η ΔΕΗ, ο ΑΔΜΗΕ και οι εκπρόσωποι των εργαζομένων, αλλά και με μία … έκπληξη ολοκληρώθηκε η διαβούλευση για τη μεθοδολογία υπολογισμού του ανταλλάγματος για το διαχειριστή του συστήματος μεταφοράς.
Συγκεκριμένα, τις απόψεις του για το ζήτημα κατέθεσε στη Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας και ο διαχειριστής του ιταλικού συστήματος μεταφοράς Terna, αποδεικνύοντας στην πράξη ότι διατηρεί ζεστό ενδιαφέρον για την απόκτηση του 66% του ΑΔΜΗΕ που έχει τεθεί προς πώληση από τη ΔΕΗ.
Άλλωστε το θέμα της μεθοδολογίας υπολογισμού του ανταλλάγματος αποτελεί όχι μόνο μνημονιακή υποχρέωση που θα πρέπει να εκπληρωθεί το αργότερο την επόμενη εβδομάδα, αλλά και προαπαιτούμενο των ενδιαφερόμενων επενδυτών, οι οποίοι θέλουν με βάση το έσοδο που θα προβλεφθεί για το διαχειριστή να καθορίσουν και οι ίδιοι τις
προσφορές τους στο διαγωνισμό της ΔΕΗ.
Με βάση λοιπόν τα μέχρι στιγμής δεδομένα και με την αίρεση πιθανών αλλαγών που θα προκύψουν στο τελικό κείμενο η κατάσταση διαμορφώνεται ως εξής:
1) Θα ισχύσει όπως προβλεπόταν και στην αρχική πρόταση που τέθηκε σε διαβούλευση ένα βασικό WACC (weighted average cost of capital) βάσει του οποίου θα υπολογίζεται το κυρίως έσοδο του ΑΔΜΗΕ. Η προτεινόμενη φιλοσοφία δεν είναι πολύ διαφορετική από το υφιστάμενο σύστημα στο σκέλος του βασικού WACC. Αυτό σημαίνει ότι καθώς η σημερινή απόδοση κυμαίνεται στο 8,5%, το βασικό έσοδο της νέας περιόδου θα κυμαίνεται μεταξύ 8 και 9%
2) Η χρονική περίοδος ισχύος της νέας μεθοδολογίας θα είναι τελικώς 4ετής και όχι τριετής όπως αρχικά είχε προβλεφθεί. Μάλιστα μετά από πρόταση τόσο της Terna όσο και του ΑΔΜΗΕ, με το πέρας της τετραετούς περιόδου 2015 -2018 θα γίνει αποτίμηση της μεθοδολογίας και πιθανόν επανακαθορισμός της για 5ετή περίοδο
3) Εκτός από το βασικό WACC θα υπάρχει για τα έργα μείζονος σημασίας για την εθνική οικονομία και ένα bonus, το οποίο αρχικά είχε προταθεί από τη ΡΑΕ να είναι 2%. Εδώ εντοπίζεται και μία ακόμη πρόταση των συμμετεχόντων στη διαβούλευση που μάλλον θα γίνει και αποδεκτή, δηλαδή το 2 να γίνει 3%, ώστε να δοθεί μεγαλύτερο κίνητρο για την υλοποίηση σημαντικών έργων διασυνδέσεων (πχ Κρήτη)
4) Μεταξύ των εύστοχων παρατηρήσεων που έγιναν από τον επικεφαλής του ΑΔΜΗΕ Γ. Γιαρέντη ζητήθηκε προκειμένου να υπάρχει ασφάλεια δικαίου, τα έργα μείζονος σημασίας που θα απολαμβάνουν το επιπλέον bonus, να καθορίζονται με εισήγηση του ΑΔΜΗΕ, στη συνέχεια να εγκρίνονται από τη ΡΑΕ και τέλος να ορίζονται με υπουργική απόφαση. Επίσης ο κ. Γιαρέντης πρότεινε το bonus να ισχύει από την ηλέκτριση του έργου.
Σημειώνεται ότι τα αποτελέσματα της διαβούλευσης θα ληφθεί υπόψη ενόψει της τελικής απόφασης της ΡΑΕ, που στην ουσία θα αποτελεί ένα νέο κεφάλαιο για τον κώδικα. Πάντως η νέα μεθοδολογία μαζί με τον υπολογισμό του ανταλλάγματος θα γίνουν γνωστά το Σεπτέμβριο.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου