Τέσσερα ονόματα πρώτης γραμμής και ένα παίκτη «δεύτερης ταχύτητας» βγάζει η μέχρι τώρα εξέταση από τις τράπεζες των φακέλων των πέντε υποψηφίων για τον ΑΔΜΗΕ.
Το τσεκάρισμα θα διαρκέσει μέχρι το τέλος του μήνα, χωρίς να αποκλείεται να παραταθεί μέχρι και την πρώτη εβδομάδα του Ιουνίου, καθώς οι HSBC, Citigroup και Εθνική, οι τρεις τράπεζες- σύμβουλοι της ΔΕΗ, δεν αποκλείεται να ζητήσουν περαιτέρω διευκρινίσεις πριν ανακοινώσουν την τελική τους εισήγηση, όπως είθισται πάντα σε παρόμοιες περιπτώσεις.
Οι πληροφορίες για την πορεία εξέτασης των χρηματοικονομικών στοιχείων, των φακέλων, και των ratings των πέντε υποψηφίων, επιβεβαιώνουν τις αρχικές εκτιμήσεις, ότι δηλαδή οι τέσσερις είναι τα ισχυρά ονόματα και εκτός απροόπτου θα βρεθούν στον επόμενο γύρο (China State Grid, Elia, Terna, PSP Investments), ενώ ο πέμπτος είναι το αουτσάιντερ (Indian Power Company), και όλα τα ενδεχόμενα είναι ανοικτά.
Στο δεύτερο γύρο ενδέχεται να δούμε και κάποιες συμμαχίες, για λόγους που σχετίζονται είτε με την τεχνική εμπειρία, είτε με το οικονομικό σκέλος. Στο κεφάλαιο της τεχνικής εμπειρίας, που είναι και προαπαιτούμενο του διαγωνισμού, Elia, Terna, και China State Grid, τη διαθέτουν ήδη σε μεγάλο βαθμό, εκείνοι ωστόσο που ίσως χρειαστούν ενίσχυση σύμφωνα με στελέχη της αγοράς, είναι οι Καναδοί και οι Ινδοί. Όσο για το οικονομικό κεφάλαιο, δεν αποκλείεται να χρειαστούν ενίσχυση ακόμη και οι Ιταλοί της Terna, όπως λένε οι ίδιες πηγές.
Εκπνέει η παράταση για το έσοδο
Στο μεταξύ, εκπνέει αύριο η παράταση που είχε ανακοινώσει η ΡΑΕ για τον καθορισμό της μεθοδολογίας υπολογισμού του εσόδου που θα έχει ο ΑΔΜΗΕ από την διαχείριση και εκμετάλλευση του δικτύου μεταφοράς ηλεκτρισμού.
Η μεθοδολογία για το ύψος του εσόδου θα παίξει τον καταλυτικότερο ρόλο για την κατάθεση δεσμευτικών προσφορών από όσους περάσουν στη β΄φάση, καθώς θα προσδιορίσει την απόδοση των επενδυμένων κεφαλαίων και άρα τα έσοδα του επενδυτή.
Η προτεινόμενη από τη ΡΑΕ μεθοδολογία στον καθορισμό του εσόδου, δεν αναμένεται να επιφέρει τροποποιήσεις στις αποδόσεις των επενδυμένων κεφαλαίων έναντι αυτών που θα ισχύσουν για το 2014, οι οποίες και είναι 8,5% έναντι 8% που ήταν για το 2013.
Εκεί που το κείμενο της ΡΑΕ προτείνει τροποποιήσεις αφορά τις νέες επενδύσεις του 10ετούς προγράμματος ανάπτυξης του ΑΔΜΗΕ, και ειδικά όσες χαρακτηρίζονται ως «έργα μείζονος σημασίας».
Σε αυτά προτείνεται να παρέχεται ένα bonus, δηλαδή μια πρόσθετη απόδοση, που δεν μπορεί να υπερβαίνει τις δύο ποσοστιαίες μονάδες. Υπό αυτή την έννοια διαμορφώνεται ένα ποσοστό 10%-10,5%.
Πρόκειται για μια απόδοση που θα παρέχεται μέχρι μια 12ετία από τότε που το έργο θα τεθεί σε λειτουργία.
Το ερώτημα ωστόσο είναι ποια έργα μπορούν να χαρακτηριστούν ως «μείζονος σημασίας»; Σύμφωνα με τη ΡΑΕ, πρόκειται για όσα συμβάλλουν στη μείωση του κόστους των υπηρεσιών Κοινής Ωφέλειας που επιβαρύνει τους καταναλωτές, και εν προκειμένω αυτά των υποβρυχίων διασυνδέσεων με τα νησιά (Κυκλάδες και Κρήτη).
Παράγοντες ωστόσο της αγοράς θεωρούν ότι στην κατηγορία αυτή θα έπρεπε να ενσωματωθούν και άλλα έργα, όπως π.χ. η νέα γραμμή μεταφοράς από το ΚΥΤ Μεγαλόπολης στο ΚΥΤ Κορίνθου, ισχύος 400 KV, που διασχίζει την Αρκαδία σε μήκος 51 χλμ, την Κορινθία σε μήκος 22 χλμ και την Αργολίδα σε μήκος 21,5 χλμ.
Εφόσον ο όρος «έργα μείζονος σημασίας» διευρυνθεί, τότε είναι προφανές ότι η επιβάρυνση από τις χρεώσεις στα τιμολόγια των καταναλωτών θα είναι μεγαλύτερη, και αυτό ακριβώς είναι που κάνει διστακτικούς τους αρμόδιους.
Στον αντίποδα, όσο μεγαλύτερο είναι το σταθερό έσοδο, τόσο πιο ελκυστικός γίνεται ο ΑΔΜΗΕ, ενισχύεται ο ανταγωνισμός στο διαγωνισμό, και άρα και το αναμενόμενο τίμημα.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου