Για το 2016 προγραμματίζει ο ΑΔΜΗΕ να λειτουργήσει η καλωδιακή διασύνδεση των Κυκλάδων με το ηπειρωτικό σύστημα, ενώ η διασύνδεση της Κρήτης χαρακτηρίζεται ως έργο δεκαετίας.
Σύμφωνα με το προκαταρκτικό σχέδιο του Δεκαετούς Προγράμματος Ανάπτυξης Συστήματος Μεταφοράς 2015-2024, το οποίο δημοσιοποίησε ο ΑΔΜΗΕ, η διασύνδεση των Κυκλάδων προγραμματίζεται να πραγματοποιηθεί σε δύο κύριες φάσεις. Η πρώτη εκτιμάται ότι ολοκληρώνεται το αργότερο μέχρι το 2016 και περιλαμβάνει τη σύνδεση της Σύρου με το Λαύριο, καθώς και με τα νησιά Πάρο, Μύκονο και Τήνο.
Μ. Καϊταντζίδης Euro2day
Μετά την ολοκλήρωσή της, οι μονάδες που λειτουργούν στα νησιά θα τεθούν σε ψυχρή εφεδρεία και τα φορτία των νησιών θα τροφοδοτούνται πλέον από το Εθνικό Σύστημα. Να σημειωθεί εδώ ότι ήδη τα νησιά Τήνος Άνδρος, τροφοδοτούνται ήδη από το ηπειρωτικό σύστημα, με το υποβρύχιο καλώδιο Καρύστου Άνδρου, το οποίο είχε ποντιστεί σε εφαρμογή παλαιότερου σχεδιασμού ο οποίος ωστόσο εγκαταλείφθηκε λόγω προσφυγών στο ΣτΕ.
Η δεύτερη φάση του έργου προγραμματίζεται να ολοκληρωθεί ένα χρόνο αργότερα το 2017. Αυτή θα περιλαμβάνει την καλωδιακή διασύνδεση της Πάρου με τη Νάξο με νέο υποβρύχιο καλώδιο και τη σύνδεση της Νάξου με τη Μύκονο. Το έργο περιλαμβάνει και τρίτη φάση, αυτή ωστόσο προβλέπει απλώς την ενίσχυση της υποβρύχιας διασύνδεσης της Σύρου με το Λαύριο με την πόντιση και δεύτερου καλωδίου, βελτιώνοντας έτσι σημαντικά την ασφάλεια εφοδιασμού, κάτι που προβλέπεται να γίνει μέχρι τοπ 2020.
Σε κάθε περίπτωση, ο ΑΔΜΗΕ προτείνει ότι ακόμη και μετά την ολοκλήρωση όλων των φάσεων του έργου, θα πρέπει να διατηρηθεί παραγωγικό δυναμικό στα νησιά, ώστε να μπορούν να αντιμετωπιστούν έκτακτα περιστατικά, όπως βλάβη στον υποσταθμό Σύρου.
Για τη διασύνδεση των Κυκλάδων, να σημειωθεί ότι βρίσκεται σε εξέλιξη ο διαγωνισμός ανάδειξης των αναδόχων των επιμέρους έργων, δηλαδή προμήθεια και πόντιση καλωδίων, κατασκευή υποσταθμών στα νησιά κλπ, με τη συμμετοχή ελληνικών και μεγάλων ξένων επιχειρήσεων.
Η Κρήτη
Σε ό,τι αφορά στη διασύνδεση της Κρήτης, το έργο βρίσκεται ακόμη στο στάδιο των προκαταρκτικών μελετών. Ωστόσο από τα στοιχεία που περιλαμβάνει το προκαταρκτικό σχέδιο του δεκαετούς του ΑΔΜΗΕ, προκύπτει ότι υπάρχει μία κατ΄αρχήν προσέγγιση βασικών στοιχείων του σχεδιασμού, όπως είναι τα σημεία εκκίνησης στην Κρήτη και άφιξης στο ηπειρωτικό σύστημα.
Συγκεκριμένα ενώ εξετάζονταν αρχικά λύσεις όπως η Μονεμβασιά στην Πελοπόννησο, τελικά φαίνεται ότι η λύση της Αττικής προσφέρει λειτουργικά πλεονεκτήματα, παρότι προσθέτει επιπλέον 130 χιλιόμετρα (380 χιλιόμετρα αντί για 250). Δηλαδή προσφέρει σύνδεση με ισχυρό υφιστάμενο δίκτυο, το οποίο εξασφαλίζει μεγαλύτερη αξιοπιστία ως προς την τροφοδότηση του νησιού, καθώς και αυξημένες δυνατότητες απορρόφησης της αιολικής παραγωγής από την Κρήτη σε σχέση με την Πελοπόννησο.
Βασικά κριτήρια για την επιλογή τόσο του σημείου προσαιγιάλωσης των υποβρυχίων καλωδίων, όσο και της θέσης εγκατάστασης του Σταθμού Μετατροπής, αποτελούν η δυνατότητα πρόσβασης κατά το χερσαίο τμήμα εντός της Αττικής (με υπόγεια καλώδια), καθώς και οι δυνατότητες εύρεσης χώρου για την κατασκευή του Σταθμού Μετατροπής (από συνεχές σε συνεχές ρεύμα). Με βάση τα κριτήρια αυτά εξετάστηκαν οι εναλλακτικές λύσεις των υφιστάμενων ΚΥΤ Αχαρνών και Κουμουνδούρου, καθώς και του μελλοντικού ΚΥΤ Ρουφ, με το ΚΥΤ Κουμουνδούρου να προσφέρει την πλέον κατάλληλη και υλοποιήσιμη λύση, καθώς βρίσκεται κοντά στην ακτή, ενώ διαθέτει κατάλληλο χώρο για την ανέγερση του σταθμού μετατροπής.
Τέλος ως σημείο εκκίνησης στην Κρήτη, προκρίνεται μάλλον ο χώρος των Λινοπεραμάτων κοντά στο Ηράκλειο, όπου οι μονάδες ηλεκτροπαραγωγής της ΔΕΗ, καθώς βρίσκεται στο κέντρο του νησιού ενώ διέρχονται από αυτόν οι περισσότερες από τις υφιστάμενες γραμμές μεταφοράς του νησιού. Ως εκ τούτου, αποτελεί τη βασική επιλογή του ΑΔΜΗΕ για την υλοποίηση του έργου.
Μ. Καϊταντζίδης Euro2day
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου