Παιχνίδι απαξίωσης του ελληνικού δικτύου μεταφοράς ηλεκτρικής
ενέργειας στήνεται τα τελευταία 24ωρα, με «διαρροές» για επιδιωκόμενο τίμημα
που δεν θα ξεπερνά το 1/3 της αξίας των παγίων που έχει σήμερα ΑΔΜΗΕ.
Τις πληροφορίες φέρεται να διοχετεύουν στην αγορά μέλη
της κυβέρνησης και του ΤΑΙΠΕΔ εν όψει της προσπάθειας ιδιωτικοποίησης των
ενεργειακών υποδομών μέσα στο 2013, με την πώληση του 66% των μετοχών του
ΑΔΜΗΕ, ο οποίος διαχειρίζεται υπό μονοπωλιακό καθεστώς το σύστημα μεταφοράς
ηλεκτρικής ενέργειας. Δηλαδή, τα περίπου 11.183 χιλιόμετρα υπέργειων, υπόγειων
και υποθαλάσσιων γραμμών, υποσταθμών και κέντρων υψηλής και υπερυψηλής τάσης
που βρίσκονται σε όλη την Ελλάδα μεταφέροντας ενέργεια από τους σταθμούς παραγωγής.
Η αξία του συστήματος
Σύμφωνα με τις «διαρροές» αυτές, παρ' ότι ακόμη δεν
υπάρχει έκθεση αποτίμησης από ανεξάρτητο εκτιμητή, η τρέχουσα αξία του
συστήματος μεταφοράς ηλεκτρικής ενέργειας στην Ελλάδα υπολογίζεται ότι δεν
ξεπερνά τα 500 580 εκατ. ευρώ, όταν σύμφωνα με τα επίσημα οικονομικά στοιχεία
του Ανεξάρτητου Διαχειριστή Μεταφοράς Ηλεκτρικής Ενέργειας, αλλά και τις
αποφάσεις της Ρυθμιστικής Αρχής Ενέργειας η αποτίμηση των παγίων της ΑΔΜΗΕ ΑΕ.
είναι υπερδιπλάσια.
Στον ισολογισμό χρήσης 2012, το ενεργητικό της εταιρείας
υπολογίζεται στο 1,545 δια ευρώ, ενώ τα ίδια κεφάλαια φτάνουν τα 935 εκατ.
ευρώ. Παράλληλα και η ΡΑΕ, στην απόφαση που εξέδωσε πέρυσι για το ετήσιο κόστος
συστήματος το 2012 και το 2013, δέχεται πως ο μέσος όρος των απασχολούμενων κεφαλαίων
του ΑΔΜΗΕ (RAV) ανέρχεται σε 1,461 δισ. ευρώ, χωρίς στο ποσό αυτό να
συμπεριλαμβάνονται οι υπεραξίες που προέκυψαν από την αναπροσαρμογή της αξίας
των παγίων στις 31.12.2009.
Πρακτικά, αν οι πληροφορίες για την αποτίμηση του ΑΔΜΗΕ
έχουν βάση, σημαίνει ότι ο δυνητικός αγοραστής του 66% που θα πουλήσει το
ΤΑΙΠΕΔ για λογαριασμό της ΔΕΗ (σ.σ. κατέχει το 100% της θυγατρικής) θα κληθεί
να καταβάλει τίμημα μόλις 330-380 εκατ. ευρώ. Το τίμημα αυτό είναι κυριολεκτικά
«ψίχουλα», όχι μόνο επειδή ο ΑΔΜΗΕ δαπανά κάθε χρόνο περί τα 80 εκατ. ευρώ σε
επενδύσεις επέκτασης και συντήρησης του δικτύου του, το οποίο αποτιμάται κοντά
στο 1,5 δισ. ευρώ, αλλά και επειδή ο μελλοντικός αγοραστής θα αποκτήσει σταθερά
έσοδα 260 - 300 εκατ. ευρώ από τη διαχείριση του δικτύου και ετήσια κέρδη ιι6
εκατ. ευρώ (προϋπολογισμός ΑΔΜΗΕ για τα κέρδη του 2013).
Τακτική ΔΕΣΦΑ
Ανάλογη τακτική ακολούθησαν η κυβέρνηση και το ΤΑΙΠΕΔ και
στην περίπτωση της ΔΕΣΦΑ, της εταιρείας που διαχειρίζεται το εθνικό σύστημα
μεταφοράς φυσικού αερίου. Το 66% της εταιρείας κατέληξε κατόπιν διαγωνισμού
στην αζέρικη Socar έναντι τιμήματος 4θθ εκατ. ευρώ, όταν η πάγια περιουσία της
ΔΕΣΦΑ φτάνει στο 1,25 δισ. ευρώ και το συνολικό ενεργητικό της ξεπερνά το 1,5
δισ. ευρώ, ενώ τα ετήσια κέρδη προ φόρων ανέρχονται σε 112 εκατ. ευρώ (2012).
Ως «βαρίδια» για την αποτίμηση του ΑΔΜΗΕ παρουσιάζονται
από τη μια τα υψηλά χρέη ύψους 1,3 δισ. ευρώ που έχει συσσωρεύσει η εταιρεία
και αφετέρου η ανάγκη για τη χρηματοδότηση μεγάλης κλίμακας επενδύσεων στο
δίκτυο μεταφοράς που πρέπει να υλοποιηθούν τα επόμενα χρόνια, με κυριότερες
αυτές των διασυνδέσεων του νησιωτικού με το ηπειρωτικό σύστημα (Κυκλάδες,
Κρήτη, Δωδεκάνησα κ.ά.).
Πληροφορίες φέρουν την κυβέρνηση να εξετάζει νομοθετική
ρύθμιση με την οποία θα απαλλάσσει τον ΑΔΜΗΕ από τα χρέη, τα οποία θα
μεταφερθούν μαζί με τις συναλλακτικές του δραστηριότητες σε άλλη θυγατρική,
ώστε να παραδοθεί χωρίς οικονομικά βάρη στον ιδιωτικό τομέα. Το νέο σχέδιο για
την ιδιωτικοποίηση της εταιρείας, όπως συμφωνήθηκε με την τρόικα, προβλέπει ότι
θα πουληθεί απευθείας μέσω διαγωνισμού το 66% της εταιρείας σε στρατηγικό
επενδυτή, ενώ το υπόλοιπο 34% θα το αποκτήσει το Ελληνικό Δημόσιο, χωρίς ωστόσο
να είναι ξεκάθαρο αν θα αποζημιώσει με ρευστό ή με άλλο τρόπο τη ΔΕΗ.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου