Τη διατήρηση του μηχανισμού του cost recovery, την κατάργηση της αύξησης 10% επί του μεταβλητού κόστους και το διπλασιασμό των ΑΔΙ θα προτείνει άμεσα η ΡΑΕ, ώστε οι νέες ρυθμίσεις για τη χονδρεμπορική αγορά να ισχύσουν από την 1η Ιουλίου. Παράλληλα, ο Ρυθμιστής θα προτείνει και την απόσυρση περί των 1000-1300 MW που προέρχονται από παλαιές λιγνιτικές μονάδες της ΔΕΗ.
Σύμφωνα με αποκλειστικές πληροφορίες του energia.gr, αυτά θα είναι το πρώτο πακέτο μέτρων για τα οποία θα γνωμοδοτήσει ως τις 10 Ιουνίου η ΡΑΕ για την αναμόρφωση της ηλεκτρικής αγοράς, ενώ έως τα τέλη του μηνός θα έχει καταθέσει και τις προτάσεις για τις δημοπρασίες ισχύος. Αμέσως μετά θα ακολουθήσει market test, για να διερευνηθεί ποια προϊόντα θα ενδιαφέρονταν να αγοράσουν δυνητικοί πελάτες. Σε αυτή τη φάση, που εκτιμάται ότι θα διαρκέσει ως τα μέσα Ιουλίου, θα κληθούν να καταθέσουν τις προτάσεις τους όλοι οι εμπλεκόμενοι φορείς, συμπεριλαμβανομένης και της βιομηχανίας.
Σύμφωνα με τις πληροφορίες του energia.gr, ο μηχανισμός ανάκτησης μεταβλητού κόστους παραμένει ως έχει. Αυτό που αλλάζει είναι στην αύξηση επί του μεταβλητού κόστους. Αρχικά, υπήρχαν σκέψεις να μειωθεί στο 5%, αλλά τελικά ο Ρυθμιστής προσανατολίζεται στο μηδενισμό της αύξησης αυτής. Επίσης, τα ΑΔΙ από 45.000 ευρώ/MW που είναι σήμερα, σύμφωνα με καλά πληροφορημένες πηγές του energia.gr, θα προταθεί να διαμορφωθούν στα 89.000 ευρώ/MW και θα αφορούν σε όλες τις μονάδες, και τις λιγνιτικές. Ο λόγος που δεν καταργείται το cost recovery έχει να κάνει με τις ρήτρες take or pay προς τη ΔΕΠΑ. Σήμερα οι θερμικές μονάδες, είτε των ιδιωτών, είτε της ΔΕΗ, φροντίζουν να λειτουργούν σε τέτοια ισχύ που να καλύπτουν τις συμβατικές υποχρεώσεις τους προς τη ΔΕΠΑ, διαφορετικά θα ήταν υποχρεωμένες να καταβάλουν ρήτρες take or pay.
Η αναδιάρθρωση των ΑΔΙ θα συνδυασθεί με την απόσυρση παλαιών, ανενεργών μονάδων της ΔΕΗ. Αυτή τη στιγμή υπάρχουν περί τα 1000 MW λιγνιτικών μονάδων που είναι εντελώς σβηστές, ωστόσο, εισπράττουν ΑΔΙ, με συνέπεια να εισπράττουν λιγότερα ΑΔΙ οι ιδιώτες παραγωγοί. Η τελική ισχύς προς απόσυρση που θα προταθεί δεν έχει
«κλειδώσει» ακόμη, αλλά ο προσανατολισμός είναι να φθάσει ως τα 1300 MW, προκειμένου να υπάρξει μια εξισορρόπηση στην ηλεκτρική αγορά.
Να σημειωθεί ότι το πρώτο αυτό πακέτο έχει μεταβατικό χαρακτήρα, έως ότου λειτουργήσουν άλλοι μηχανισμοί, όπως, η αγορά εφεδρειών, κλπ. Στόχος είναι να λειτουργήσει περίπου ένα χρόνο. Εκτιμάται, άλλωστε, ότι μέσα στο 2014 θα λειτουργούν και οι δημοπρασίες ενέργειας, ενώ θα έχει ξεκινήσει και η προσαρμογή για το target model.
Πάντως, δεν αναμένεται επικαιροποίηση των ποινών επί των αποκλίσεων για τη δήλωση φορτίου και για τη διαθεσιμότητα της παραγωγής. Ενώ η γειτονική Ιταλία, για παράδειγμα, είναι πολύ αυστηρή στο θέμα αυτό, επιβάλλοντας πρόστιμο 300 ευρώ/MW σε όποιον παραγωγό δηλώσει διαφορετικό φορτίο από αυτό που τελικά εντάσσεται στο ημερήσιο πρόγραμμα, εδώ εξακολουθεί να υπάρχει μια ανεκτικότητα, ειδικά προς τη ΔΕΗ, όπως υποστηρίζουν ιδιώτες παραγωγοί. Αρμόδιες πηγές που ρωτήθηκαν από το energia.gr, ανέφεραν ότι για το θέμα αυτό υπάρχουν σχετικές προβλέψεις στον Κώδικα Συναλλαγών.
Σε κάθε περίπτωση, μέλημα της ΡΑΕ είναι να υπάρξουν ρυθμίσεις που να εξασφαλίζουν την παρουσία όλων των παικτών την επόμενη ημέρα της αγοράς, που είναι το target model, χωρίς να υπάρχουν αποκλεισμοί και μεροληπτικές μεταχειρίσεις.
Η ΕΒΙΚΕΝ
Σε χθεσινή επιστολή της προς τον υφυπουργό ΠΕΚΑ Μάκη Παπαγεωργίου και τον πρόεδρο της ΡΑΕ Νίκο Βασιλάκο η ΕΒΙΚΕΝ μιλά για στρεβλώσεις που ταλαιπωρούν την Ημερήσια Αγορά Ενέργειας και οι οποίες «οδηγούν σε μεγάλη, μη-προγραμματισμένη, μείωση της λιγνιτικής παραγωγής, που συνεπάγεται άμεσο κίνδυνο αύξησης του κόστους προμήθειας ηλεκτρικής ενέργειας για τους καταναλωτές».
Οι βιομηχανικοί πελάτες, λέει η ΕΒΙΚΕΝ, «οι οποίοι βρίσκονται αντιμέτωποι με τα ακριβότερα τιμολόγια στην Ευρώπη, δεν μπορούν να παραμένουν αδιάφοροι στη διατήρηση στρεβλώσεων που οδηγούν νομοτελειακά σε νέες αυξήσεις, τη στιγμή που η Κυβέρνηση αναζητεί τρόπους ελάφρυνσης του υψηλού κόστους της βιομηχανίας».
Για τους λόγους αυτούς η ΕΒΙΚΕΝ ζητά:
1. Να καταργηθεί ο Κανόνας του 30% που ευθύνεται για την μείωση της λιγνιτικής παραγωγής ,
2. Να καταργηθεί ο Μηχανισμός Ανάκτησης Μεταβλητού Κόστους, γνωστός και ως Cost Recovery Mechanism,
3. Να εφαρμοστεί η ελεύθερη διαπραγμάτευση των Αποδεικτικών Διαθεσιμότητας Ισχύος (ΑΔΙ) και να δημιουργηθεί μηχανισμός εφεδρειών. Άμεσα να μειωθεί το συνολικό κόστος των ΑΔΙ, να καταργηθεί η ομοιόμορφη κατανομή τους και να διαβαθμιστεί ανάλογα με την συνεισφορά κάθε μονάδας στον μηχανισμό εφεδρειών, ώστε να καταστεί δυνατή η χρηματοδότηση του μηχανισμού Διακοψιμότητας.
4. Να επισπευστεί τη εφαρμογή των Δημοπρασιών με δυνατότητα συμμετοχής των βιομηχανικών καταναλωτών, ώστε να διασφαλίζεται άμεση πρόσβαση σε λιγνιτική και υδροηλεκτρική παραγωγή με τους οικονομικότερους όρους.
Με τις αλλαγές αυτές, καταλήγει η ΕΒΙΚΕΝ, «θα πρέπει να εξασφαλιστούν τα κονδύλια για την υλοποίηση των δεσμεύσεων της Κυβέρνησης για μείωση των τιμολογίων και την εφαρμογή συμβάσεων Διακοψιμότητας με τον Διαχειριστή».
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου