Χαμηλός ο αριθμός των πελατών της εταιρείας που ζήτησαν την ηλεκτρονική έκδοση των λογαριασμών, για να γλιτώσουν το χαράτσι από την αποστολή έγχαρτων λογαριασμών. Τα εμπόδια για την εγγραφή στην υπηρεσία e-bill και οι συστάσεις του Συνηγόρου του Καταναλωτή.
Μόλις 350.000 πελάτες της ΔΕΗ ΔΕΗ +1,33% έχουν ζητήσει μόνο την ηλεκτρονική αποστολή του λογαριασμού ρεύματος και την απόρριψη της έντυπης έκδοσης, που πλέον χρεώνεται με ένα ευρώ.
Όπως αναφέρουν πηγές του Euro2day.gr, επικαλούμενες στοιχεία της εταιρείας μέχρι και τις 20 Δεκεμβρίου, οι εγγεγραμμένοι στην ηλεκτρονική υπηρεσία λογαριασμών και πληρωμών «e-bill» είναι 600.000 καταναλωτές (παροχές ηλεκτρικής ενέργειας). Από αυτούς, οι 350.000 δήλωσαν, για να αποφύγουν τη χρέωση του ενός ευρώ ανά έγχαρτο λογαριασμό, την ενημέρωσή τους μόνο μέσω του ηλεκτρονικού ταχυδρομείου (email).
Οι 350.000 αντιστοιχούν στο περίπου 5% του συνόλου των πελατών της δημόσιας επιχείρησης. Αυτοί ανέρχονται γύρω στα 7 εκατομμύρια (παροχές). Σημειωτέον δε, ότι κάθε χρόνο η ΔEH εκδίδει περί τα 40 εκατομμύρια λογαριασμούς και όπως αιτιολόγησε την απόφασή της για τη χρέωση του ενός ευρώ ανά εντύπου ενημέρωσης, η τιμολόγηση αντιστοιχεί στο κόστος εκτύπωσης και ταχυδρομικής αποστολής.
Η μικρή συμμετοχή των καταναλωτών μετατρέπει ουσιαστικά τη χρέωση σε μία σταθερή βάση εσόδων ύψους 40 εκατ. ευρώ για τη δημόσια εταιρεία, την ίδια στιγμή που για το εννιάμηνο ανακοίνωσε ζημίες μετά από φόρους 255,1 από 82,6 εκατ. ευρώ το αντίστοιχο περσινό διάστημα.
Κάθε νοικοκυριό κι επιχείρηση χαμηλής τάσης λαμβάνει ετησίως έξι έγχαρτους λογαριασμούς ρεύματος (τρεις «έναντι» και τρεις «εκκαθαριστικούς»). Άρα θα πληρώνει έξι ευρώ, αν κι εφόσον έχει μία παροχή στο όνομά του. Αν για παράδειγμα διαθέτει κι ένα εξοχικό, τότε η χρέωση ανεβαίνει στα 12 ευρώ.
Παρ’ όλα αυτά η αποδοχή της ηλεκτρονικής έκδοσης των λογαριασμών είναι χαμηλή. Ένας από τους σημαντικούς λόγους είναι τα εμπόδια που συναντούν πολλοί πελάτες της ΔEH για την εγγραφή τους στην υπηρεσία e-bill. Για παράδειγμα στις περισσότερες των περιπτώσεων χρειάζεται η επικαιροποίηση στοιχείων, όπως της αστυνομικής ταυτότητας ή του ΑΦΜ. Οι καταναλωτές θα πρέπει είτε να στείλουν τα έγγραφα αυτά με email φωτογραφίζοντάς τα ή να στηθούν στις ατελείωτες ουρές για να τα υποβάλουν.
Επιπλέον, πολλοί πελάτες της εταιρείας, κυρίως ηλικιωμένοι, δεν έχουν σύνδεση στο Ίντερνετ και άρα δεν είναι σε θέση να αποκτήσουν πρόσβαση στο e-bill.
Πρόσφατα ο Συνήγορος του Καταναλωτή με παρέμβασή του και επιστολή προς τη διοίκηση της δημόσιας εταιρίας επισήμανε ότι με την απόφαση αυτή παραβιάζεται η νομοθεσία περί προστασίας καταναλωτή καθώς και ο Κώδικας Προμήθειας Ηλεκτρικής Ενέργειας. Μάλιστα τόνισε για τη χρέωση του ενός ευρώ πως δεν είναι ανταποδοτική και άρα συνιστά μονομερή τροποποίηση της σύμβασης με τους πελάτες της. Για τον λόγο αυτό κάλεσε την εταιρεία αντί να επιβάλλει χρέωση σε όσους επιλέγουν την ταχυδρομική αποστολή των λογαριασμών, να προχωρήσει σε μείωση κατά ένα ευρώ της αξίας κατανάλωσης ρεύματος σε όσους επιλέγουν την ηλεκτρονική ενημέρωση. Με πιο απλά λόγια, η ανεξάρτητη αρχή, ούτε λίγο ούτε πολύ, χαρακτηρίζει την πρόσθετη χρέωση του ενός ευρώ ως «χαράτσι».
Ωστόσο, η διοίκηση της ΔEH φέρεται να απορρίπτει τη σύσταση του Συνηγόρου του Καταναλωτή.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου