Με συγκεκριμένο «φαβορί» προχωρά η ΔΕΗ το γνωστό εδώ και μήνες σχέδιο για τη διάθεση μέσω διαγωνισμών πελατολογίου της στον ανταγωνισμό. Ωστόσο, παρότι οι προθέσεις της ΔΕΗ είναι γνωστές στην αγορά από τον περασμένο Ιούνιο, το πλάνο για τη σύσταση εταιρειών λιανικής που θα πουληθούν μέσω διαγωνισμών ώστε να παρακαμφθούν οι αντίστοιχοι στόχοι των δημοπρασιών ΝΟΜΕ έχει έκτοτε παρουσιάσει μικρή πρόοδο και το
κυριότερο είχε αντιμετωπίσει την επιφυλακτικότητα της αγοράς. Χαρακτηριστικές ήταν και οι τοποθετήσεις σημαντικών παικτών της αγοράς που εκτίμησαν ότι δεν μπορεί να προχωρήσει ένα τέτοιο σχήμα, με ορατό τον κίνδυνο να φορτωθούν επισφαλείς πελάτες του δικτύου της ΔΕΗ στο υγιές πελατολόγιο ιδιωτικών εταιρειών.
Παρά ταύτα, ο πρόεδρος της ΔΕΗ στο περιθώριο της ΓΣ για τον ΑΔΜΗΕ, την περασμένη εβδομάδα, επανήλθε εκ νέου στο θέμα δηλώνοντας μάλιστα ότι η εταιρεία θα είναι έτοιμη μέχρι το Μάρτιο. Πρακτικά αυτό σημαίνει ότι η ΔΕΗ θα προχωρήσει στη σύσταση των εταιρειών λιανικής, οι οποίες μάλιστα θα προικοδοτηθούν και με πελατολόγιο.
Σύμφωνα με το σχεδιασμό η πρώτη/ες εταιρεία/ες θα έχει ένα μερίδιο της τάξης του 6-7% ήτοι περίπου 400 χιλιάδες πελάτες. Επίσης θα παρέχεται κίνητρο για παραμονή των πελατών στη νέα αυτή εταιρεία η προσφορά εκ μέρους της ΔΕΗ σταθερού τιμολογίου χονδρικής για διάστημα τουλάχιστον ενός έτους.
ΕΛΤΑ ο πρώτος ενδιαφερόμενος
Όπως αποκαλύπτει το Energypress ο πρώτος ενδιαφερόμενος, ο οποίος κοιτά ζεστά την απόκτηση πελατολογίου από ΔΕΗ μέσω διαγωνισμού είναι τα ΕΛΤΑ. Το ενδιαφέρον των ΕΛΤΑ ενισχύεται από το γεγονός ότι έχουν μετάσχει στο διαγωνισμό των ΝΟΜΕ έχοντας πάρει ένα πακέτο 15MWh/h χωρίς πρακτικά να έχουν δίκτυο πελατών λιανικής όπου θα μπορούν να διαθέσουν την ενέργεια που αγόρασαν. Έτσι οι δυνατότητες που έχουν μπροστά τους είναι είτε να πουλήσουν την ενέργεια σε άλλους προμηθευτές (με μικρό ή ανύπαρκτο περιθώριο) ή να την επιστρέψουν στο σύστημα (με ζημιά).
Αντίθετα, σε περίπτωση που προχωρήσει ο διαγωνισμός της ΔΕΗ για τις εταιρείες λιανικές, τότε τα ΕΛΤΑ, που θυμίζουμε έχουν αξιοποιήσει τη ΔΕΗ ως τεχνικό σύμβουλο για την ανάπτυξή τους (με βάση τις ανακοινώσεις που είχαν γίνει όταν αποφασίστηκε να μπουν στην αγορά του ηλεκτρισμού), θα μπορούν όχι απλά να διαθέσουν την ενέργεια που απορρόφησαν από τις δημοπρασίες, αλλά επιπρόσθετα να κατακτήσουν αυτόματα τη δεύτερη θέση στην αγορά λιανικής μακράν από το δεύτερο παίκτη (μερίδιο 6-7% έναντι 3% του δεύτερου εναλλακτικού).
Την ίδια ώρα πάντως οι περισσότεροι ιδιώτες παίκτες εμφανίζονται μάλλον επιφυλακτικοί απέναντι στο εγχείρημα της ΔΕΗ και επιμένουν ότι ο διαγωνισμός στην καλύτερη περίπτωση αποτελεί ένα μεγάλο ερωτηματικό.
«Χωρίς να δούμε τους όρους δεν μπορούμε να τοποθετηθούμε. Καθοριστική παράμετρος είναι η σύνθεση του πελατολογίου» αναφέρει χαρακτηριστικά υψηλόβαθμο στέλεχος εταιρείας που έχει ισχυρή παρουσία στην αγορά προμήθειας.
Σύμφωνα με στελέχη και άλλων εταιρειών, το βασικότερο πρόβλημα στους διαγωνισμούς που θέλει να προωθήσει η ΔΕΗ εστιάζεται ακριβώς στο γεγονός ότι διατίθεται ένα πελατολόγιο που ούτως ή άλλως οι εταιρείες μπορούν να αποκτήσουν στην αγορά, με επιπλέον ρίσκο να περιλαμβάνονται επισφάλειες, από τις οποίες θα απαλλαγεί η ΔΕΗ.
Αδιέξοδο στα ΝΟΜΕ
Η επιτάχυνση των διαδικασιών για τη σύσταση των εταιρειών λιανικής έρχεται και ως απάντηση στο διαφαινόμενο αδιέξοδο που έχει δημιουργηθεί στις δημοπρασίες ΝΟΜΕ. Εκεί όπως έγινε γνωστό και με τη διαρροή του προσχεδίου συμφωνίας με τους δανειστές, υπάρχουν πιέσεις για διενέργεια νέας δημοπρασίας για το 12% της ενέργειας στο διασυνδεδεμένο σύστημα τον Ιανουάριο. Οι ποσότητες που θα διατεθούν το 2017 και τα επόμενα χρόνια οδηγούν σε αφαίμαξη τη ΔΕΗ, η οποία θα αναγκαστεί να πωλεί σχεδόν το σύνολο της λιγνιτικής και υδροηλεκτρικής της παραγωγής στον ανταγωνισμό.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου