Δευτέρα 25 Νοεμβρίου 2019

Στο υπουργικό συμβούλιο της Πέμπτης προς έγκριση το νέο ΕΣΕΚ - Περίπου 9,5 GW οι νέοι σταθμοί ΑΠΕ ως το 2030


Γιώργος Φιντικάκης
 
Στο υπουργικό συμβούλιο της Πέμπτης αναμένεται να συζητηθεί και να εγκριθεί το νέο Εθνικό Σχέδιο για την Ενέργεια και το Κλίμα (ΕΣΕΚ), που αμέσως μετά θα βγει σε διαβούλευση, προκειμένου ως τα τέλη του έτους να έχει αποσταλεί στην Κομισιόν, ώστε να πάρει το πράσινο φως.
 
Το σχέδιο που αρχικά επρόκειτο να βγει σε διαβούλευση την προηγούμενη εβδομάδα, ωστόσο πήρε ολιγοήμερη αναβολή καθώς κρίθηκε ότι πρέπει να δοθεί περισσότερο βάρος στο περιβάλλον, θα κινείται στην γνωστή επιθετική προσέγγιση για το 2030 που έχει περιγράψει το υπουργείο Περιβάλλοντος & Ενέργειας. Δηλαδή : 

0%, το ποσοστό της ηλεκτροπαραγωγής από λιγνίτη. Ανάλογες πολιτικές έχει υιοθετήσει το σύνολο σχεδόν των χωρών της Ευρώπης, με Αυστρία, Ιταλία, Γαλλία, Ολλανδία, Πορτογαλία να έχουν δεσμευθεί για παύση όλων των ανθρακικών τους μονάδων έως το 2030, ενώ η Γερμανία, έχει θέσει ως χρονοδιάγραμμα το 2038.
35%, το ποσοστό της ακαθάριστης τελικής κατανάλωσης ενέργειας από ΑΠΕ. Στην πράξη αυτό μεταφράζεται σε 60% και άνω (ακούγονται νούμερα όπως 62%-63%) το ποσοστό της ακαθάριστης τελικής κατανάλωσης ηλεκτρικής ενέργειας που θα προέρχεται από ΑΠΕ, έναντι 55% του σχεδίου Σταθάκη.
Σε προ ημερών της μάλιστα άρθρο στα "ΝΕΑ", η Γ.Γ. Ενέργειας Αλ.Σδούκου, εξήγησε ότι ο φιλόδοξος αυτός στόχος, μεταφράζεται σε προσθήκη νέας πρασινής ισχύος 9.500 MW ως το 2030.
“Η επίτευξη του παραπάνω φιλόδοξου στόχου διείσδυσης των ΑΠΕ στο ενεργειακό μείγμα της χώρας θα επιτευχθεί κυρίως μέσω της εγκατάστασης περίπου 9.500 MW νέων σταθμών ΑΠΕ στην ελληνική επικράτεια έως το 2030, της ενίσχυσης των διασυνδέσεων της χώρας με τις γειτονικές χώρες, της ανάπτυξης συστημάτων αποθήκευσης ηλεκτρικής ενέργειας που θα αποθηκεύουν την πλεονάζουσα παραγωγή ΑΠΕ και θα την εγχέουν στις ώρες υψηλής ζήτησης ηλεκτρικής ενέργειας και της λήψης μέτρων για ενίσχυση της ενεργειακής απόδοσης των κτιρίων”, αναφέρει χαρακτηριστικά η ΓΓ Ενέργειας.
Ενα ερώτημα γύρω από το νέο ΕΣΕΚ αφορά στο ποσοστό της ηλεκτροκίνησης. Σύμφωνα με τις πληροφορίες, εξετάζεται να διατηρηθεί ο στόχος που προέβλεπε το σχέδιο του 2018, ότι δηλαδή ποσοστό 10% όσων επιβατικών ΙΧ θα κυκλοφορούν στην Ελλάδα το 2030, θα είναι ηλεκτροκίνητα. Στο ερώτημα γιατί μπαίνει τόσο ψηλά ο πήχης, η απάντηση είναι ότι μόνο έτσι βγαίνει η φιλόδοξη “πράσινη” ατζέντα της κυβέρνησης, δηλαδή η στρατηγική απόφαση που έχει ανακοινώσει ο Πρωθυπουργός για γρηγορότερη μετάβαση στην επόμενη ημέρα σε άλλους τους τομείς, και ακόμη και έναντι χωρών με πολύ ισχυρότερες επιδόσεις.
Κλειδί για την επιτυχία του νέου ΕΣΕΚ, είναι η εμπροσθοβαρής εφαρμογή του. Το ταχύτατο δηλαδή σβήσιμο λιγνιτικών φουγάρων στα πρώτα χρόνια υλοποίησης του σχεδίου, και η επίσης ταχύτατη εγκατάσταση στα πρώτα χρόνια, των μονάδων φυσικού αερίου που θα απαιτηθούν, σε συνδυασμό με στόχο για εξοικονόμηση, που σύμφωνα με τις πληροφορίες θα είναι σε ποσοστό ίσος ή και μεγαλύτερος του 35% στη τελική κατανάλωση ενέργειας (κτίρια) σε σχέση με τα επίπεδα του 2007.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου