Τρίτη 11 Σεπτεμβρίου 2018

Υπέρ των ΑΔΙ η Ελλάδα και άλλες έξι χώρες της ΕΕ – Τι ζητούν μέσω κοινής πρότασης που κατέθεσαν στην Κομισιόν


Στην πρωτοβουλία συμμετέχουν η Ελλάδα, η Πολωνία, η Γαλλία, η Βρετανία, η Ιταλία, η Ιρλανδία και η Ουγγαρία

Κοινή θέση υπέρ της ύπαρξης μηχανισμών επάρκειας ισχύος, οι οποίοι θα είναι προσαρμοσμένοι στις ανάγκες και τις ιδιαιτερότητες της κάθε χώρας διαμόρφωσαν επτά κράτη μέλη της ΕΕ, μεταξύ των οποίων και η Ελλάδα και την κατέθεσαν στο πλαίσιο του τριμερούς διαλόγου (κρατών - μελών, Κομισιόν και Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου) για τη μεταρρύθμιση της αγοράς ηλεκτρισμού. 

Πρόκειται για τα περίφημα ΑΔΙ όπως έχει καθιερωθεί να λέγονται στην ελληνική αγορά, για τα οποία η Ευρωπαϊκή Επιτροπή επιδιώκει κατ’ αρχήν να έχουν ενιαία μορφή σε όλες τις χώρες της ΕΕ και δεύτερον να θέτουν εκτός μηχανισμών στήριξης τις ανθρακικές μονάδες παραγωγής ρεύματος ώστε να επιτευχθούν οι στόχοι μείωσης των εκπομπών ρύπων.  
Στην παρέμβαση τους τα επτά κράτη - μέλη και συγκεκριμένα η Ελλάδα, Πολωνία, Γαλλία, Βρετανία, Ιταλία, Ιρλανδία και Ουγγαρία ζητούν αφενός να γίνουν σεβαστές οι ιδιαιτερότητες κάθε χώρας και το δικαίωμα της να σχεδιάζει το δικό της μηχανισμό και αφετέρου να δοθεί ικανή μεταβατική περίοδος κατά τη διάρκεια της οποίας θα μπορούν να συμμετέχουν στα νέα ΑΔΙ οι αναγκαίες μονάδες, ώστε να μην διαταραχθεί η ασφάλεια εφοδιασμού κάθε χώρας και να γίνει ομαλά η μετάβαση στην νέα εποχή.
Παράλληλα, θίγουν το ζήτημα που έχει ανοίξει με τα γερμανικά ΑΔΙ και τις «στρατηγικές εφεδρείες», τονίζοντας ότι δεν μπορεί ορισμένες χώρες και σχήματα να απολαμβάνουν ευνοϊκής μεταχείρισης. 
Το κείμενο των Επτά κατατέθηκε στο πλαίσιο του τριμερούς διαλόγου για τη μεταρρύθμιση στην αγορά ηλεκτρισμού και τον νέο μηχανισμό επάρκειας ισχύος.
Όπως είναι γνωστό το ελληνικό υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας σχεδιάζει μόνιμο μηχανισμό επάρκειας ισχύος για την ελληνική αγορά με στόχο να ενταχθούν σε αυτό και οι λιγνιτικές μονάδες, αν και επί του παρόντος, προφανώς και λόγω των συζητήσεων που βρίσκονται σε εξέλιξη σε επίπεδο ΕΕ δεν έχει προχωρήσει σε προκοινοποίηση.
Σε επίπεδο ΕΕ ο τριμερής διάλογος αναμένεται να ολοκληρωθεί τον Νοέμβριο ή τον Δεκέμβριο, οπότε πρέπει να θεωρείται βέβαιο ότι και ο ελληνικός μηχανισμός δεν θα κοινοποιηθεί νωρίτερα.

Τα βασικά σημεία της πρότασης 


Στην κοινή θέση που διατύπωσαν οι επτά χώρες στο πλαίσιο του διαλόγου σημειώνουν τα εξής :
-Τα κράτη - μέλη πρέπει να μπορούν να σχεδιάζουν τον καταλληλότερο για τα ίδια μηχανισμό προκειμένου να εξασφαλίσουν ασφάλεια εφοδιασμού. 
- Όλοι οι μηχανισμοί ισχύος θα πρέπει να αντιμετωπίζονται επί της ιδίας βάσης. Τo νέο ρυθμιστικό πλαίσιο θα πρέπει να περικλείει τους διαφορετικούς μηχανισμούς επάρκειας ισχύος, θέτοντας αρχές και κανονισμούς που θα ισχύουν για όλους. Ένα σχήμα μηχανισμού επάρκειας ισχύος δεν μπορεί να ευνοείται σε βάρος άλλων σχημάτων. Συνεπώς, δεν μπορούμε να συμφωνήσουμε στην παροχή προτεραιότητας στις στρατηγικές εφεδρείες ως τον καλύτερο και προτιμητέο τρόπο για την επίλυση του προβλήματος της επάρκειας.
- Όλοι οι μηχανισμοί επάρκειας ισχύος, συμπεριλαμβανομένων των στρατηγικών εφεδρειών (γερμανικό σύστημα), θα πρέπει να πληρούν τις προϋποθέσεις εκπομπής ρύπων που θα θέτει ο νέος κανονισμός.
- Μηχανισμοί ισχύος που στηρίζονται στην αγορά και είναι πλήρως συμβατοί με τους κανονισμούς περί κρατικών ενισχύσεων στην ΕΕ μπορούν να αποτελέσουν ένα χρήσιμο εργαλείο του Ευρωπαϊκού Σχεδίου Αγοράς.
 - Οι αγορές ισχύος είναι καλά στοχευμένα εργαλεία που αποσκοπούν στην αντιμετώπιση δομικών και μακροχρόνιων προβλημάτων επάρκειας, ενώ θα πρέπει να συνοδεύονται με ακριβή αξιολόγηση των επιπτώσεων στην αγορά.
- Οι ιδιαίτερες συνθήκες σε κάθε χώρα - μέλος πρέπει να λαμβάνονται υπόψη. Το αποτέλεσμα της πανευρωπαϊκής αξιολόγησης επάρκειας δεν πρέπει να αποτελεί τον αποφασιστικό παράγοντα για το αν μπορεί να λειτουργήσει ένας μηχανισμός επάρκειας. Θα πρέπει να χρησιμοποιείται για να συμπληρώνει τις εθνικές ή περιφερειακές αξιολογήσεις προκειμένου να αποφασιστεί αν είναι αποδεκτός ή όχι.
 -  Οι μηχανισμοί ισχύος που σχεδιάζουν οι χώρες - μέλη, ως μέρος της διαδικασίας ενημέρωσης της ΕΕ, πρέπει να αποδεικνύουν ότι το προτεινόμενο εργαλείο είναι ένα καλά στοχευμένο μέτρο, συμπληρωματικό στην αγορά ηλεκτρισμού, εντός του πλαισίου των ιδιαίτερα φιλόδοξων μεταρρυθμίσεων της αγοράς ηλεκτρισμού με στόχο την ενοποίηση  σε ευρωπαϊκό επίπεδο και την καλύτερη συμμετοχή όλων των πόρων στην αγορά.
- Η επερχόμενη νομοθεσία θα πρέπει να στέλνει το σωστό σήμα στις αγορές και παράλληλα να εξασφαλίζει την προβλεψιμότητα, την αξιοπιστία και την ομαλή συνέχεια τόσο των επενδύσεων όσο και των επιχειρηματικών δραστηριοτήτων.
-Οι καλά σχεδιασμένοι, βασισμένοι στην αγορά, μηχανισμοί ισχύος που συνοδεύονται από μεταρρυθμίσεις μπορεί να αποτελέσουν ένα βασικό εργαλείο για τη διαχείριση της μετάβασης σε ένα σύστημα ηλεκτρισμού χαμηλών εκπομπών με το χαμηλότερο κόστος.


www.worldenergynews.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου