Τρίτη 24 Ιουλίου 2018

Δέχτηκαν οι Βρυξέλλες την τριετή περίοδο προσαρμογής της ελληνικής πρότασης για το βιομηχανικό ΕΤΜΕΑΡ

-Οι αγρότες θα πληρώνουν το 50% του μεσοσταθμικού ΕΤΜΕΑΡ, ενώ το ίδιο θα θα ισχύει επίσης για νοσοκομεία, υπουργεία, κρατικά κτήρια κ.λπ.
-Τα μέσα συγκοινωνίας σταθερής τροχιάς θα πληρώνουν το 30% του μεσοσταθμικού ΕΤΜΕΑΡ.
-Μειωμένο ΕΤΜΕΑΡ (20% του μεσοσταθμικού) προβλέπεται και για τα λιγνιτωρυχεία της ΔΕΗ

 
Στην αποδοχή της ελληνικής πρότασης για το βιομηχανικό ΕΤΜΕΑΡ και την τριετή περίοδο προσαρμογής προκειμένου να μειωθούν οι επιβαρύνσεις, προχωρούν  σύμφωνα με τις πληροφορίες του "Energypress", οι Βρυξέλλες.
Κατά τις ίδιες πηγές, η Ευρωπαική Επιτροπή αποδέχθηκε την πρόνοια για ευνοϊκή αντιμετώπιση μιας σειράς κατηγοριών καταναλωτών, όπως οι αγρότες, και τα νομικά
πρόσωπα δημοσίου δικαίου, αλλά μόνον για τα παλαιά, γεγονός που σημαίνει ότι το νέο καθεστώς προβλέπει εξαιρέσεις. Και ότι οι όποιες ελαφρύνσεις δεν θα ισχύσουν για τους νέους αγρότες, τα νέα ιδρύματα κ.ό.κ.
Στον αντίποδα των μειώσεων του ΕΤΜΕΑΡ για την ενεργοβόρο βιομηχανία, προβλέπονται αξήσεις για άλλες κατηγορίες, και κυρίως για τους πολύ μεγάλους καταναλωτές της Μέσης Τάσης, εξαιρουμένων των επιλέξιμων βιομηχανικών κλάδων της ΜΤ. Επιβαρύνσεις συγκεκριμένα περιμένουν καταναλωτές όπως το αεροδρόμιο Ελευθέριος Βενιζέλος, μεγάλες ξενοδοχειακές μονάδες, αγροτικές μονάδες, τα μέσα σταθερής τροχιάς κ.λπ.
Από τη πλευρά του, το υπουργείο ΠΕΝ αναζητά τρόπους ώστε να καταφέρει να μειώσει και τις αυξήσεις στο ΕΤΜΕΑΡ της Μέσης Τάσης. Επιδίωξη ωστόσο που θεωρείται αρκετά δύσκολη, καθώς από κάπου θα πρέπει να βρεθούν τα χρήματα που θα κερδίσει η πολύ ενεργοβόρος βιομηχανία. Και για όσο το υπουργείο θα συνεχίσει να αναζητά τη "βέλτιστη λύση", τόσο θα καθυστερεί η έναρξη εφαρμογής του νέου καθεστώτος, με ό,τι αυτό συνεπαγεται.
Στο δια ταύτα, το νέο σχέδιο, όπως έχει γράψει το "Energypress", προβλέπει για κάποιες κατηγορίες ένα “κόφτη” ο οποίος και θα μειώνει τις επιβαρύνσεις. Εν προκειμένω :
  • Οι αγρότες  θα πληρώνουν το 50% του μεσοσταθμικού ΕΤΜΕΑΡ, ενώ το ίδιο θα θα ισχύει επίσης για  νοσοκομεία, υπουργεία, κρατικά κτήρια κ.λπ.
  • Τα μέσα συγκοινωνίας σταθερής τροχιάς θα πληρώνουν το 30% του μεσοσταθμικού ΕΤΜΕΑΡ.
  • Τέλος μειωμένο ΕΤΜΕΑΡ (20% του μεσοσταθμικού) προβλέπεται και για τα  λιγνιτωρυχεία της ΔΕΗ.
Σύμφωνα με το σχέδιο, όλοι οι επιλέξιμοι κλάδοι, όπως αυτοί ορίζονται από τις κατευθυντήριες γραμμές, δηλαδή η βιομηχανία της Υψηλής Τάσης αλλά και οι επιλέξιμες ενεργοβόρες βιομηχανίες της Μέσης Τάσης, θα πληρώνουν χαμηλό ΕΤΜΕΑΡ το οποίο ορίζεται κατ΄ελάχιστο στο 15% της μεσοσταθμικής τιμής του ΕΤΜΕΑΡ που ισχύει για τοσύνολο των καταναλωτών.
Ακόμη ευνοικότερο πλαφόν
Σχετικά με τις πολύ ενεργοβόρες βιομηχανίες θα υπάρχει ακόμα ευνοϊκότερο πλαφόν. Συγκεκριμένα, οι επιχειρήσεις "εντάσεως ηλεκτρικής ενέργειας" (electro-intensity), δηλαδή εκείνες των οποίων η δαπάνη για ηλεκτρικό ρεύμα ξεπερνά το 20% της Ακαθάριστης Προστιθέμενης Αξίας τους, θα πληρώνουν κατά ανώτατο όριο για ΕΤΜΕΑΡ το 0,5% της ακαθάριστης προστιθέμενης αξίας τους. Ρύθμιση που εκτιμάται ότι μπορεί να αξιοποιηθεί από τις μεγάλες βιομηχανίες (μέταλλα, χαλυβουργίες, τσιμέντα κ.λπ.) και να δώσει πραγματική ελάφρυνση στα κόστη τους.
Από εκεί και πέρα, όσες ενεργοβόρες επιχειρήσεις πληρώνουν για ρεύμα κάτω από το20% της Ακαθάριστης Προστιθέμενης Αξίας τους, θα πληρώνουν κατά ανώτατο όριο για ΕΤΜΕΑΡ το 4% της ακαθάριστης προστιθέμενης αξίας τους. Σε αυτή την κατηγορία εκτιμάται ότι είναι λίγες οι επιχειρήσεις που μπορούν να αξιοποιήσουν το πλαφόν. Σε κάθε περίπτωση, τίθεται ως ελάχιστη τιμή ΕΤΜΕΑΡ τα 0,3 ευρώ ανά Μεγαβατώρα για ορισμένους κλάδους όπως χάλυβας, αλουμίνιο κ.λπ.
Καμπανάκι για καθυστερήσεις
Εδώ και καιρό πάντως, η ενεργοβόρος βιομηχανία έχει κρούσει τον κώδωνα του κινδύνου προς το ΥΠΕΝ ότι όσο θα καθυστερεί η εφαρμογή του νέου σχεδίου, τόσο αυξάνεται ο κίνδυνος να κριθεί ως παράνομη κρατική ενίσχυση το παρόν σχήμα για το ΕΤΜΕΑΡ. Κάτι τέτοιο θα είχε προφανείς συνέπειες (μπλοκάρισμα) και για τα υπόλοιπα εν ισχύ σχήματα κρατικών ενισχύσεων προς τις επιλέξιμες βιομηχανίες της χώρας, όπως ο μηχανισμός αντιστάθμισης για το έμμεσο κόστος των δικαιωμάτων CO2, αλλά και η διακοψιμότητα.
energypress.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου