Η τελική επικύρωση της συμφωνίας των Πρεσπών θα ανοίξει επι της ουσίας το δρόμο για την υλοποίηση των σχεδίων των τριών ελληνικών επιχειρήσεων στη γειτονική χώρα
Οι βάσεις για την προώθηση τουλάχιστον τριών επενδύσεων στον τομέα της ενέργειας τίθενται μέσω της συμφωνίας Τσίπρα - Ζάεφ για το ονοματολογικό της γειτονικής χώρας.
Όπως επισημαίνουν παράγοντες της ελληνικής κυβέρνησης, η υπογραφή της συμφωνίας αλλά κυρίως η επικύρωση της τόσο από την ελληνική Βουλή όσο και από την πλευρά των Σκοπίων αναμένεται να ανοίξει το δρόμο για επενδύσεις κυρίως στον τομέα της ενέργειας πέραν βεβαίως της προώθησης της λεγόμενης σιδηροδρομικής Εγνατίας.
Ειδικότερα, σε ότι αφορά τον τομέα της Ενέργειας ο ίδιος ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας Γιώργος Σταθάκης σε πρόσφατες δηλώσεις του μίλησε για την επανενεργοποίηση του αγωγού πετρελαίου Ελλάδας – Σκοπίων, ενώ η ΔΕΗ μέσω της εξαγοράς της εταιρείας εμπορίας ηλεκτρικής ενέργειας EDS, έχει πάρει θέση στην προοπτική ανοίγματος της εκεί αγοράς.
Παράλληλα το σχέδιο για τη δημιουργία αγωγού φυσικού αερίου που προωθεί ο ΔΕΣΦΑ και θα συνδέει τις δυο χώρες, αναμένει έγκριση από την ΡΑΕ.
Εφόσον όλα πάνε βάσει χρονοδιαγράμματος και η τελική συμφωνία ανάμεσα στην Ελλάδα και την πΓΔΜ επικυρωθεί, η χώρα μας πρόκειται να εμπλακεί σοβαρά στην προώθηση των έργων υποδομής που αφορούν στο γειτονικό κράτος.
Επαναλειτουργία του αγωγού πετρελαίου των ΕΛΠΕ
Κατ’ αρχήν υπάρχει ήδη ο αγωγός πετρελαίου, που συνδέει το διυλιστήριο της Θεσσαλονίκης και το διυλιστήριο ΟΚΤΑ έξω από τα Σκόπια, το οποίο είναι ιδιοκτησίας των Ελληνικών Πετρελαίων.
Τα ΕΛΠΕ που έχουν επενδύσει στην αγορά των ΟΚΤΑ αναμένουν ότι η επικύρωση της συμφωνίας ανάμεσα στις δυο χώρες θα ανοίξει το δρόμο για την επαναλειτουργία του αγωγού.
Ο συγκεκριμένος αγωγός παραμένει ανενεργός τουλάχιστον εδώ και μία δεκαετία επί διακύβερνησεως Γκρουέφσκι, ο οποίος είχε αφαιρέσει την άδεια διυλιστηρίου, αφήνοντας όμως, την άδεια εμπορίας.
Η τροφοδοσία της αγοράς της γειτονικής χώρας γίνεται με βυτιοφόρα αυξάνοντας το κόστος, αλλά και τις φήμες περί λαθρεμπορίου.
Ως προς τον αγωγό του φυσικού αερίου που θα συνδέει τις δύο χώρες σημειώνεται ότι έχει υπογραφεί συμφωνία εδώ και δύο χρόνια ανάμεσα στην Ελλάδα και τα Σκόπια και προς το παρόν αναμένεται η απόφαση της ΡΑΕ που θα εγκρίνει το έργο από ελληνικής πλευράς.
Εκτιμάται ότι από τη στιγμή που η Ρυθμιστή Αρχή δώσει το πράσινο φως για να «τρέξει» το έργο συνολικού προϋπολογισμού περί τα 120 εκατ. ευρώ, οι δυο χώρες θα χρειαστούν περί τους 18 μήνες για την υλοποίησή του.
Πρέπει να σημειωθεί ότι η πΓΔΜ αναζητεί εναλλακτικούς τρόπους παροχής ενέργειας, όπως και η Ελλάδα η οποία πάντως διαθέτει εναλλακτικές πηγές τροφοδοσίας αλλά και τη δεξαμενή της Ρεβυθούσας.
Τέλος σε ότι αφορά τον τομέα της ηλεκτρικής ενέργειας η ΔΕΗ θα επιδιώξει να αναδειχθεί σε ισχυρό παίκτη της αγοράς στη γειτονική χώρα μέσω της εξαγοράς της EDS.
Αξίζει να σημειωθεί ότι η πΓΔΜ προσαρμόζει σταδιακά τη λειτουργία της αγοράς της με τους κανόνες της Ευρωπαϊκής Ένωσης, ενώ η αγορά της EDS μπορεί να αποτελέσει βάση για δραστηριοποίηση της ΔΕΗ και σε άλλες χώρες της περιοχής.
www.worldenergynews.gr
Όπως επισημαίνουν παράγοντες της ελληνικής κυβέρνησης, η υπογραφή της συμφωνίας αλλά κυρίως η επικύρωση της τόσο από την ελληνική Βουλή όσο και από την πλευρά των Σκοπίων αναμένεται να ανοίξει το δρόμο για επενδύσεις κυρίως στον τομέα της ενέργειας πέραν βεβαίως της προώθησης της λεγόμενης σιδηροδρομικής Εγνατίας.
Ειδικότερα, σε ότι αφορά τον τομέα της Ενέργειας ο ίδιος ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας Γιώργος Σταθάκης σε πρόσφατες δηλώσεις του μίλησε για την επανενεργοποίηση του αγωγού πετρελαίου Ελλάδας – Σκοπίων, ενώ η ΔΕΗ μέσω της εξαγοράς της εταιρείας εμπορίας ηλεκτρικής ενέργειας EDS, έχει πάρει θέση στην προοπτική ανοίγματος της εκεί αγοράς.
Παράλληλα το σχέδιο για τη δημιουργία αγωγού φυσικού αερίου που προωθεί ο ΔΕΣΦΑ και θα συνδέει τις δυο χώρες, αναμένει έγκριση από την ΡΑΕ.
Εφόσον όλα πάνε βάσει χρονοδιαγράμματος και η τελική συμφωνία ανάμεσα στην Ελλάδα και την πΓΔΜ επικυρωθεί, η χώρα μας πρόκειται να εμπλακεί σοβαρά στην προώθηση των έργων υποδομής που αφορούν στο γειτονικό κράτος.
Επαναλειτουργία του αγωγού πετρελαίου των ΕΛΠΕ
Κατ’ αρχήν υπάρχει ήδη ο αγωγός πετρελαίου, που συνδέει το διυλιστήριο της Θεσσαλονίκης και το διυλιστήριο ΟΚΤΑ έξω από τα Σκόπια, το οποίο είναι ιδιοκτησίας των Ελληνικών Πετρελαίων.
Τα ΕΛΠΕ που έχουν επενδύσει στην αγορά των ΟΚΤΑ αναμένουν ότι η επικύρωση της συμφωνίας ανάμεσα στις δυο χώρες θα ανοίξει το δρόμο για την επαναλειτουργία του αγωγού.
Ο συγκεκριμένος αγωγός παραμένει ανενεργός τουλάχιστον εδώ και μία δεκαετία επί διακύβερνησεως Γκρουέφσκι, ο οποίος είχε αφαιρέσει την άδεια διυλιστηρίου, αφήνοντας όμως, την άδεια εμπορίας.
Η τροφοδοσία της αγοράς της γειτονικής χώρας γίνεται με βυτιοφόρα αυξάνοντας το κόστος, αλλά και τις φήμες περί λαθρεμπορίου.
Ως προς τον αγωγό του φυσικού αερίου που θα συνδέει τις δύο χώρες σημειώνεται ότι έχει υπογραφεί συμφωνία εδώ και δύο χρόνια ανάμεσα στην Ελλάδα και τα Σκόπια και προς το παρόν αναμένεται η απόφαση της ΡΑΕ που θα εγκρίνει το έργο από ελληνικής πλευράς.
Εκτιμάται ότι από τη στιγμή που η Ρυθμιστή Αρχή δώσει το πράσινο φως για να «τρέξει» το έργο συνολικού προϋπολογισμού περί τα 120 εκατ. ευρώ, οι δυο χώρες θα χρειαστούν περί τους 18 μήνες για την υλοποίησή του.
Πρέπει να σημειωθεί ότι η πΓΔΜ αναζητεί εναλλακτικούς τρόπους παροχής ενέργειας, όπως και η Ελλάδα η οποία πάντως διαθέτει εναλλακτικές πηγές τροφοδοσίας αλλά και τη δεξαμενή της Ρεβυθούσας.
Τέλος σε ότι αφορά τον τομέα της ηλεκτρικής ενέργειας η ΔΕΗ θα επιδιώξει να αναδειχθεί σε ισχυρό παίκτη της αγοράς στη γειτονική χώρα μέσω της εξαγοράς της EDS.
Αξίζει να σημειωθεί ότι η πΓΔΜ προσαρμόζει σταδιακά τη λειτουργία της αγοράς της με τους κανόνες της Ευρωπαϊκής Ένωσης, ενώ η αγορά της EDS μπορεί να αποτελέσει βάση για δραστηριοποίηση της ΔΕΗ και σε άλλες χώρες της περιοχής.
www.worldenergynews.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου