Ο πρόεδρος της ΓΕΝΟΠ ΔΕΗ Γιώργος Αδαμίδης έχει εξελιχθεί
πλέον σαν τον αδύναμο κρίκο στις αντιδράσεις των εργαζομένων , ενάντια στην
πώληση μονάδων της ΔΕΗ.
Ο Γιώργος Αδαμίδης, ο πρόεδρος, ο στρατηγός, ο αρχηγός και ο
βασικός υπεύθυνος του σχεδιασμού μέχρι σήμερα για το πως τα συνδικάτα και οι
εργαζόμενοι θα παλέψουν να μην ξεπουληθεί η ΔΕΗ, χτυπάει για ακόμα μια φορά και
με δηλώσεις του , δείχνει ότι οι εργαζόμενοι βρέθηκαν να παλεύουν, έχοντας τον
χειρότερο άνθρωπο στην πιο σημαντική θέση.
Τι δήλωσε λοιπόν ο ηγέτης των εργαζομένων , σε μια χρονική
στιγμή που είναι από τις πιο κρίσιμες;
Χαρακτηρίζει ως εθνικό έγκλημα την πώληση των μονάδων,
αλλά προσθέτει ότι η διαδικασία δεν μπορεί να καθυστερήσει: «Είναι εθνικό
έγκλημα που η κυβέρνηση πουλά μονάδες ενέργειας και εμείς αγωνιστήκαμε σκληρά
κατά της πώλησης, όμως η τρόικα έχει το πάνω χέρι», αυτό ακριβώς καταγράφει το
πολύ έγκριτο ρεπορτάζ των Financial Times και ο πρόεδρος της ΓΕΝΟΠ μας δείχνει
πλέον ξεκάθαρα , ότι έχει ήδη παραδεχθεί την πλήρη ήττα του. Μάλιστα λέει
επίσης: η ιδιωτικοποίηση της κρατικής εταιρείας ηλεκτρισμού δεν μπορεί να
καθυστερήσει άλλο!
Το Καφενείο Μεγαλόπολης για ακόμη μια φορά θέτει το ερώτημα:
Για πόσο ακόμα η Μεγαλόπολη, τα σωματεία, οι άλλες παρατάξεις στην ΓΕΝΟΠ ΔΕΗ θα
ανέχονται έναν τέτοιο πρόεδρο -αρχηγό, ο οποίος έχει αποδειχθεί πλέον περίτρανα
ότι δεν είναι σε θέση να κάνει τίποτα; Πως Ένας ηγέτης να σχεδιάσει και
υλοποιήσει αγώνες , όταν έχει τέτοιες απόψεις?
δείτε σε μετάφραση ολόκληρο το δημοσίευμα:
Καθισμένος σε ένα στριμωγμένο γραφείο λίγα τετράγωνα από τα
κεντρικά γραφεία της ΔΕΗ, ο συνδικαλιστής Γιώργος Αδαμίδης παραδέχθηκε πως η
ιδιωτικοποίηση της κρατικής εταιρείας ηλεκτρισμού δεν μπορεί να καθυστερήσει
άλλο.
«Είναι εθνικό έγκλημα που η κυβέρνηση πουλά μονάδες
ενέργειας και εμείς (το συνδικάτο) αγωνιστήκαμε σκληρά κατά της πώλησης, όμως η
τρόικα έχει το πάνω χέρι», δήλωσε ο πρόεδρος της ΓΕΝΟΠ-ΔEΗ.
Προς απογοήτευση ανθρώπων όπως ο κ. Αδαμίδης, η διαδικασία
ιδιωτικοποιήσεων της Ελλάδας -επιτέλους- ανεβάζει ταχύτητα καθώς η αριστερή
κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ τρέχει για να ολοκληρώσει το πακέτο μεταρρυθμίσεων και να
διασφαλίσει μια ομαλή έξοδο τον Αύγουστο, από το τελευταίο διεθνές πρόγραμμα
διάσωσης της χώρας, ύψους 86 δισ. ευρώ.
Για τους επικριτές της Αθήνας, οι ιδιωτικοποιήσεις έπρεπε να
είχαν γίνει νωρίτερα. Από τότε που η Ελλάδα βρέθηκε σε οικονομική δυσκολία, η
πώληση κρατικών περιουσιακών στοιχείων υπήρξε ένας από τους βασικούς τρόπους
που πρότειναν οι διεθνείς πιστωτές, προκειμένου να τα βγάλει πέρα η χώρα. Ο
πρόεδρος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής Ζαν Κλοντ Γιούνκερ είχε μάλιστα προτείνει το
2011 ότι η χώρα θα μπορούσε να αντλήσει έως και 50 δισ. ευρώ από την πώληση
περιουσιακών στοιχείων, ποσό αρκετό ώστε να διαγράψει ένα σημαντικό ποσό από το
πρώτο πακέτο διάσωσης, ύψους 130 δισ. ευρώ.
Καθώς οι διεθνείς πιστωτές εξετάζουν την πρόοδο της Ελλάδας,
θα δουν πως το πρόγραμμα πωλήσεων περιουσιακών στοιχείων έχει μείνει πίσω. Η
Ελλάδα έχει αντλήσει λιγότερα από 5 δισ. ευρώ κατά τη διάρκεια των προγραμμάτων
διάσωσης, σε σύγκριση με τον στόχο των 22-25 δισ. ευρώ που είχαν θέσει ΕΕ και
ΔΝΤ.
Έτσι, η ελληνική οικονομία υπολείπεται σημαντικά της ένεσης
ιδιωτικών κεφαλαίων που ήθελαν πολλοί. Ένας αριθμός πωλήσεων που συμφωνήθηκαν
με την ΕΕ και το ΔΝΤ έχουν καθυστερήσει λόγω αντιδράσεων, πιέσεων από
συμφέροντα, λόγω αβεβαιότητας σε ζητήματα ιδιοκτησίας ή λόγω της χρονοβόρας
γραφειοκρατίας στη χώρα.
Όμως, καθώς το πρόγραμμα πωλήσεων αρχίζει να φέρνει
αποτελέσματα και ακόμα και οι αντιστάσεις ανθρώπων όπως ο κ. Αδαμίδης αρχίζουν
να κάμπτονται, οι διεθνείς επόπτες της Ελλάδας αναμένεται να παραβλέπουν τις
όποιες ελλείψεις σε αυτά που έχουν επιτευχθεί μέχρι τώρα, όταν αξιολογήσουν την
πρόοδο της Αθήνας.
Τέσσερις συμφωνίες έχουν ήδη γίνει φέτος ενώ στη σειρά
βρίσκονται άλλες πέντε, μετά τις ανακατατάξεις στη διοίκηση του ΤΑΙΠΕΔ.
«Ο ρυθμός πωλήσεων επιταχύνεται», δήλωσε σε συνέντευξή του ο
νέος πρόεδρος του ΤΑΙΠΕΔ κ. Άρης Ξενόφος. «Περιμένουμε να συνεχιστεί η
δυναμική, καθώς στη σειρά βρίσκονται ορισμένες σημαντικές πωλήσεις περιουσιακών
στοιχείων».
Τα έσοδα φέτος -λογιστικά- έχουν ήδη αγγίξει το 1 δισ. ευρώ,
καθιστώντας επιτεύξιμο τον στόχο για 2 δισ. ευρώ το 2018, συμπλήρωσε.
Η ΓΕΝΟΠ-ΔEΗ, ένα από τα μεγαλύτερα συνδικαλιστικά όργανα της
Ελλάδας, ήταν κάποτε έμβλημα πολιτικής αντίστασης στις ιδιωτικοποιήσεις,
έχοντας επιτυχώς αποτρέψει για δύο δεκαετίες τις προσπάθειες διαδοχικών
κυβερνήσεων να μειώσουν τον έλεγχο της ΔEΗ επί της παραγωγικής δυναμικότητας
και να συμμορφωθούν με την πολιτική της ΕΕ για την απελευθέρωση του τομέα της
ενέργειας.
Ακόμα αφού ο πρωθυπουργός Αλέξης Τσίπρας συμφώνησε το 2015
στη διάσπαση της ΔEΗ, υπό τους όρους του τρίτου πακέτου διάσωσης της Ελλάδας,
αρκετοί σκληροπυρηνικοί αριστεροί υπουργοί της κυβέρνησης τάχθηκαν κατά της απόφασης,
για ιδεολογικούς λόγους.
Σύμφωνα με αξιωματούχο του ΣΥΡΙΖΑ, ο πρωθυπουργός πρόσφατα
έλαβε μέτρα κατά των αντιφρονούντων στο υπουργικό συμβούλιο.
Εν τούτοις, όταν το υπουργείο Ενέργειας άνοιξε τον περασμένο
μήνα τη διαδικασία προσφορών από διεθνείς παραγωγούς ενέργειας για τρεις
λιγνιτικές μονάδες της ΔEΗ, έθεσε όρο οι αγοραστές να πρέπει να εγγυηθούν τις
6.000 θέσεις εργασίας στις μονάδες αυτές και στα ορυχεία τροφοδότησης για
τουλάχιστον έξι χρόνια.
«Οι όροι αυτοί ήταν το λιγότερο που θα μπορούσε να κάνει για
το εργατικό δυναμικό μια αριστερή κυβέρνηση», είπε ο κ. Αδαμίδης.
Ο κ. Ξενόφος σημείωσε ωστόσο πως η πολιτική αντίθεση προς
τις ιδιωτικοποιήσεις, που ήταν ισχυρή ακόμα και στις κεντροδεξιές κυβερνήσεις,
έχει αμβλυνθεί κατά τη διάρκεια της οκταετούς οικονομικής κρίσης της Ελλάδας.
«Η δέσμευση της κυβέρνησης (στο πρόγραμμα ιδιωτικοποιήσεων)
είναι δεδομένη και νομίζω πως η χώρα είναι πιο ώριμη. Είναι πρόθυμη να
αποδεχθεί συναλλαγές», δήλωσε.
Στις συμφωνίες που βρίσκονται σε εξέλιξη περιλαμβάνονται η
20ετής επέκταση της σύμβασης παραχώρησης του διεθνούς αερολιμένα Αθηνών, η παραχώρηση
της Εγνατίας και η πώληση πλειοψηφικού ποσοστού των Ελληνικών Πετρελαίων.
Οι δυο μεγαλύτερες πρόσφατες πωλήσεις ήταν η απόκτηση από
την κινεζική Cosco πλειοψηφικού ποσοστού του λιμανιού του Πειραιά προς 370
εκατ. ευρώ, και η ύψους 1,2 δισ. ευρώ παραχώρηση στη γερμανική Fraport της
διαχείρισης των 14 περιφερειακών αεροδρομίων.
Οι συμφωνίες περιλαμβάνουν δεσμεύσεις από την Cosco και τη
Fraport να «ρίξουν» 300 εκατ. ευρώ και 415 εκατ. ευρώ αντίστοιχα στην
αναβάθμιση εγκαταστάσεων που είχαν εγκαταλειφθεί την τελευταία δεκαετία, λόγω
των περιορισμών που έβαζαν στον προϋπολογισμό των δημοσίων επενδύσεων τα
προγράμματα διάσωσης.
Ωστόσο, το μεγαλύτερο project όλων -η ύψους 6-8 δισ. ευρώ
ανάπλαση του Ελληνικού από ομάδα Ελλήνων, Κινέζων και Αράβων επενδυτών-
καθυστερεί λόγω προσφυγής ομάδας κατοίκων στη Δικαιοσύνη. Αυτό θα μπορούσε να
καθυστερήσει την ημερομηνία έναρξης κατά ακόμα έξι μήνες.
Ο κ. Ξενόφος επέμεινε πως δεν θέλει μόνο να αντλήσει όσο το
δυνατόν περισσότερο ρευστό από τις ιδιωτικοποιήσεις. «Η πολιτική μας είναι να
επιδείξουμε μια πιο ολιστική προσέγγιση στην ανάπτυξη και διαχείριση του
ακινήτου. Δεν είναι μόνο οι πωλήσεις, αλλά το πώς μπορεί η ιδιωτικοποίηση να
μετασχηματίσει την προοπτική οικονομικής ανάπτυξής μας καθώς και να βελτιωθεί
το προφίλ της χώρας για τους επενδυτές και τις αγορές», δήλωσε.
Μια νέα υπηρεσία-ομπρέλα, η Ελληνική Εταιρεία Συμμετοχών και
Περιουσίας, που δημιουργήθηκε σε συμφωνία με τους πιστωτές προκειμένου να
εφαρμοστεί μια μακροπρόθεσμη στρατηγική ιδιωτικοποιήσεων, έχει αναλάβει μια
ομάδα ζημιογόνων κρατικών εταιρειών που πρέπει να αναδιαρθρωθούν προτού
μπορέσουν να προσελκύσουν πιθανούς επενδυτές.
Η Ελληνική Εταιρεία Συμμετοχών και Περιουσίας θα επιβλέπει
επίσης τις πωλήσεις κρατικού real estate, που ανέρχεται σε περίπου 70.000
ακίνητα. Μέχρι στιγμής, ελάχιστα από αυτά τα ακίνητα έχουν βρει αγοραστές.
Η νέα υπηρεσία θα εποπτεύεται στενά από τους πιστωτές,
προκειμένου να αποτραπούν πισωγυρίσματα στις ιδιωτικοποιήσεις όταν η Ελλάδα
βγει από το πρόγραμμα διάσωσης, όπως ανέφερε Ευρωπαίος αξιωματούχος.
«Με σωστή διαχείριση και με μακροπρόθεσμο ορίζοντα, αυτά τα
περιουσιακά στοιχεία θα αποφέρουν αποδόσεις. Όμως θα χρειαστεί χρόνος»,
σημείωσε ο αξιωματούχος.
Αλεβίζος Παναγιώτης
Πηγή πληροφοριών: Financial Times
Πηγή πληροφοριών: Financial Times
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου