Παρά τις έντονες αντιδράσεις, η διοίκηση των ΕΛΤΑ δεν έχει δώσει καμία επίσημη εξήγηση για την πρακτική της
Ένα ιδιαίτερα αδόκιμο τρόπο βρήκαν τα ΕΛΤΑ για να κλείνουν τις «τρύπες» στα οικονομικά τους.
Παρακρατούν τα χρήματα ανυποψίαστων καταναλωτών της ΔΕΗ που πληρώνουν τους λογαριασμούς τους και φεύγουν ήσυχοι, αναμένοντας την έκπτωση του 15% που δίνει η ΔΕΗ για την εμπρόθεσμη πληρωμή.
Είναι χιλιάδες οι καταναλωτές που επισκέπτονται καθημερινά τα κατά τόπους καταστήματα της ΔΕΗ για να ζητήσουν εξηγήσεις για το γεγονός ότι ενώ έχουν πληρώσει το λογαριασμό τους, το ποσό εμφανίζεται ως ανεξόφλητο στον επόμενο και σε πολλές περιπτώσεις με ειδοποίηση διακοπής ρεύματος.
Εκεί πληροφορούνται ότι τα χρήματα που πλήρωσαν στα ΕΛΤΑ δεν έφτασαν ποτέ στα ταμεία της ΔΕΗ γιατί αντιμετωπίζουν πρόβλημα ρευστότητας.
Και δεν είναι η πρώτη φορά που οι καταναλωτές της ΔΕΗ γίνονται ακουσίως δανειστές των ΕΛΤΑ.
Μια αντίστοιχη κατάσταση παρακράτησης χρημάτων από λογαριασμούς ρεύματος από τα ΕΛΤΑ είχε αντιμετωπίσει η ΔΕΗ και τον περασμένο Μάρτιο.
Το συνολικό ποσό παρακράτησης είχε φτάσει τότε στα 19,5 εκατ. ευρώ, ποσό που αποπληρώθηκε μετά από εξώδικο που απέστειλε η διοίκηση της ΔΕΗ στη διοίκηση των ΕΛΤΑ μέσω του οποίου απαίτησε την τακτοποίηση της οφειλής υπό την απειλή της προσφυγής στη δικαιοσύνη.
Θα πρέπει να σημειωθεί ότι η ΔΕΗ έχει αναθέσει στα ΕΛΤΑ την εξυπηρέτηση των πελατών της για την πληρωμή λογαριασμών ρεύματος έναντι ετήσιας αμοιβής ύψους 20 εκατ. ευρώ.
Η ΔΕΗ συμψηφίζει το ποσό αυτό με τα ποσά που παρακρατούν τα ΕΛΤΑ για τους καταναλωτές όμως το πρόβλημα παραμένει άλυτο.
Στην παρούσα φάση η διοίκηση της ΔΕΗ αναγνωρίζει το πρόβλημα ως μείζον και έχει δώσει κατεύθυνση προς τα καταστήματά της να εκδίδουν ένα γραμμάτιο είσπραξης με το οποίο ο καταναλωτής καλείται να πληρώσει μόνο το ποσό του τρέχοντος λογαριασμού, αυτό όμως δεν απαντάει ούτε στο πρόβλημα της απώλειας της έκπτωσης ούτε στις επιβαρύνσεις με τόκους καθυστερήσεων που στο μεταξύ έχουν επωμισθεί οι καταναλωτές.
Σφυρίζουν αδιάφορα τα ΕΛΤΑ
Και ενώ το θέμα έχει πάρει διαστάσεις μετά την παρέμβαση στη Βουλή από τον βουλευτή της Δημοκρατικής Συμπαράταξης Γιάννη Μανιάτη, τις αντιδράσεις καταναλωτικών οργανώσεων, αλλά και τις προσπάθειες που καταβάλλει η ΔΕΗ για να ανταποκριθεί στα προβλήματα που προκύπτουν για τους καταναλωτές - πελάτες της, η διοίκηση των ΕΛΤΑ δεν έχει δώσει καμία επίσημη εξήγηση για την πρακτική της.
Ανεπίσημα πάντως αυτό που φαίνεται να εμφανίζουν ως δικαιολογία είναι ότι δεν τους έχουν καταβληθεί ακόμη τα χρήματα που περιμένουν από το υπουργείο Ψηφιακής Πολιτικής και που αφορούν στην αποζημίωση για την παροχή καθολικής υπηρεσίας.
Μόλις εκταμιευθεί το ποσό, το οποίο κύκλοι των ΕΛΤΑ υποστηρίζουν ότι θα γίνει άμεσα, θα εξοφληθούν και τα χρέη της εταιρείας προς τη ΔΕΗ.
Σύμφωνα με τα τελευταία διαθέσιμα στοιχεία, τα ΕΛΤΑ εμφάνισαν το 2016 ζημιές ύψους 14,2 εκατ. ευρώ.
Τα ταμειακά διαθέσιμα είναι αρνητικά και διαμορφώνονται σε 58,7 εκατ. ευρώ, με τα ίδια κεφάλαια να ανέρχονται σε 32,4 εκατ. ευρώ.
Ταυτόχρονα το μισθολογικό κόστος των ΕΛΤΑ, παραμένει ιδιαίτερα υψηλό καθώς αντιστοιχεί σε 70% - 75% των συνολικών λειτουργικών δαπανών, παρά τις περικοπές που έχουν ήδη γίνει.
Στο μεταξύ συλλογική αγωγή υπέρ καταναλωτών ρεύματος από τη ΔΕΗ που πλήρωσαν τους λογαριασμούς στα ΕΛΤΑ, προτίθεται να ασκήσει το Ινστιτούτο Καταναλωτών (ΙΝΚΑ), ενώ επιστολή σε ΕΛΤΑ και ΔΕΗ για το ίδιο ζήτημα απέστειλε και ο Συνήγορος του Καταναλωτή.
Το Ινστιτούτο αναφέρει ότι τα ΕΛΤΑ οφείλουν να τους αποζημιώσουν και η ΔΕΗ οφείλει αμέσως και όχι αργότερα, να ρυθμίσει το υπόλοιπο και να αποδώσει την έκπτωση που συμφωνήθηκε, με βάση ότι έχει λάβει γνώση σχετικά με την πληρωμή από τα ΕΛΤΑ.
Ο Συνήγορος του Καταναλωτή στην επιστολή του επισημαίνει μεταξύ άλλων ότι η καθυστέρηση απόδοσης από τα ΕΛΤΑ των ποσών που εισπράχθηκαν για λογαριασμούς της ΔΕΗ έχει ως αποτέλεσμα την απώλεια της «έκπτωσης συνέπειας» (15%) που χορηγείται στον καταναλωτή σε περίπτωση έγκαιρης εξόφλησης, καθώς και το σημαντικότερο, τη διακοπή της ηλεκτροδότησης.
Οι καταναλωτές, αν και διαθέτουν τις αποδείξεις εμπρόθεσμης εξόφλησης των λογαριασμών τους – και παρότι έχουν πληρώσει και σχετική προμήθεια στα ΕΛΤΑ για τις υπηρεσίες τους, ώστε να διασφαλίσουν το εμπρόθεσμο της εξόφλησης του λογαριασμού τους – επωμίζονται τις δυσμενείς συνέπειες ενός προβλήματος που αφορά τις σχέσεις της ΔΕΗ με έναν από τους επίσημους συνεργάτες της, αναφέρει.
Τα αιτήματα προς ΕΛΤΑ και ΔΕΗ
Στο πλαίσιο των αρμοδιοτήτων της, η ανεξάρτητη αρχή ζητάει από τα ΕΛΤΑ:
• Ενημέρωση του Συνηγόρου του Καταναλωτή, σχετικά με τους λόγους της μη απόδοσης ή της μη έγκαιρης απόδοσης των ποσών που έχουν καταβληθεί από τους καταναλωτές προς τα ΕΛΤΑ
• Τις άμεσες ενέργειες των ΕΛΤΑ σχετικά με την αποκατάσταση της τακτικής και εμπρόθεσμης απόδοσης των καταβολών των καταναλωτών που εισπράττει για λογαριασμό της ΔΕH.
• Να γίνει ειδική ενημέρωση της ΔΕΗ από τα ΕΛΤΑ, σε περίπτωση καθυστέρησης απόδοσης χρηματικών ποσών, τα οποία έχουν καταβληθεί εμπροθέσμως από τους καταναλωτές, κατά προτίμηση με ηλεκτρονικά μέσα και χωρίς να χρειάζεται η μαζική προσέλευση των καταναλωτών στα κατά τόπους καταστήματα, ώστε να μην προχωρήσει η εταιρεία στη λήψη μέτρων σε βάρος τους.
Επιπλέον, ζητάει από τη ΔΕΗ:
• Να προβεί σε αναστολή των μέτρων αξίωσης των σχετικών οφειλών, κατόπιν ειδικής ενημέρωσης από τα ΕΛΤΑ ή από τους καταναλωτές για τις περιπτώσεις καθυστέρησης εκ μέρους της στην απόδοση των ποσών που εισέπραξε για λογαριασμό της ΔΕΗ.
• Να μεριμνήσει για την απρόσκοπτη χορήγηση των «εκπτώσεων συνέπειας» επί εμπρόθεσμης εξόφλησης (15%), εφόσον διαπιστώνεται ότι οι τυχόν καθυστερήσεις έγιναν χωρίς υπαιτιότητα των καταναλωτών, προβαίνοντας σε σχετικές ανακοινώσεις προς τους καταναλωτές, ιδίως ως προς τους προτεινόμενους τρόπους εξόφλησης των λογαριασμών.
Ο Συνήγορος του Καταναλωτή δηλώνει ότι επιφυλάσσεται για περαιτέρω ενέργειες στο πλαίσιο της διερεύνηση του θέματος.
www.worldenergynews.gr
Παρακρατούν τα χρήματα ανυποψίαστων καταναλωτών της ΔΕΗ που πληρώνουν τους λογαριασμούς τους και φεύγουν ήσυχοι, αναμένοντας την έκπτωση του 15% που δίνει η ΔΕΗ για την εμπρόθεσμη πληρωμή.
Είναι χιλιάδες οι καταναλωτές που επισκέπτονται καθημερινά τα κατά τόπους καταστήματα της ΔΕΗ για να ζητήσουν εξηγήσεις για το γεγονός ότι ενώ έχουν πληρώσει το λογαριασμό τους, το ποσό εμφανίζεται ως ανεξόφλητο στον επόμενο και σε πολλές περιπτώσεις με ειδοποίηση διακοπής ρεύματος.
Εκεί πληροφορούνται ότι τα χρήματα που πλήρωσαν στα ΕΛΤΑ δεν έφτασαν ποτέ στα ταμεία της ΔΕΗ γιατί αντιμετωπίζουν πρόβλημα ρευστότητας.
Και δεν είναι η πρώτη φορά που οι καταναλωτές της ΔΕΗ γίνονται ακουσίως δανειστές των ΕΛΤΑ.
Μια αντίστοιχη κατάσταση παρακράτησης χρημάτων από λογαριασμούς ρεύματος από τα ΕΛΤΑ είχε αντιμετωπίσει η ΔΕΗ και τον περασμένο Μάρτιο.
Το συνολικό ποσό παρακράτησης είχε φτάσει τότε στα 19,5 εκατ. ευρώ, ποσό που αποπληρώθηκε μετά από εξώδικο που απέστειλε η διοίκηση της ΔΕΗ στη διοίκηση των ΕΛΤΑ μέσω του οποίου απαίτησε την τακτοποίηση της οφειλής υπό την απειλή της προσφυγής στη δικαιοσύνη.
Θα πρέπει να σημειωθεί ότι η ΔΕΗ έχει αναθέσει στα ΕΛΤΑ την εξυπηρέτηση των πελατών της για την πληρωμή λογαριασμών ρεύματος έναντι ετήσιας αμοιβής ύψους 20 εκατ. ευρώ.
Η ΔΕΗ συμψηφίζει το ποσό αυτό με τα ποσά που παρακρατούν τα ΕΛΤΑ για τους καταναλωτές όμως το πρόβλημα παραμένει άλυτο.
Στην παρούσα φάση η διοίκηση της ΔΕΗ αναγνωρίζει το πρόβλημα ως μείζον και έχει δώσει κατεύθυνση προς τα καταστήματά της να εκδίδουν ένα γραμμάτιο είσπραξης με το οποίο ο καταναλωτής καλείται να πληρώσει μόνο το ποσό του τρέχοντος λογαριασμού, αυτό όμως δεν απαντάει ούτε στο πρόβλημα της απώλειας της έκπτωσης ούτε στις επιβαρύνσεις με τόκους καθυστερήσεων που στο μεταξύ έχουν επωμισθεί οι καταναλωτές.
Σφυρίζουν αδιάφορα τα ΕΛΤΑ
Και ενώ το θέμα έχει πάρει διαστάσεις μετά την παρέμβαση στη Βουλή από τον βουλευτή της Δημοκρατικής Συμπαράταξης Γιάννη Μανιάτη, τις αντιδράσεις καταναλωτικών οργανώσεων, αλλά και τις προσπάθειες που καταβάλλει η ΔΕΗ για να ανταποκριθεί στα προβλήματα που προκύπτουν για τους καταναλωτές - πελάτες της, η διοίκηση των ΕΛΤΑ δεν έχει δώσει καμία επίσημη εξήγηση για την πρακτική της.
Ανεπίσημα πάντως αυτό που φαίνεται να εμφανίζουν ως δικαιολογία είναι ότι δεν τους έχουν καταβληθεί ακόμη τα χρήματα που περιμένουν από το υπουργείο Ψηφιακής Πολιτικής και που αφορούν στην αποζημίωση για την παροχή καθολικής υπηρεσίας.
Μόλις εκταμιευθεί το ποσό, το οποίο κύκλοι των ΕΛΤΑ υποστηρίζουν ότι θα γίνει άμεσα, θα εξοφληθούν και τα χρέη της εταιρείας προς τη ΔΕΗ.
Σύμφωνα με τα τελευταία διαθέσιμα στοιχεία, τα ΕΛΤΑ εμφάνισαν το 2016 ζημιές ύψους 14,2 εκατ. ευρώ.
Τα ταμειακά διαθέσιμα είναι αρνητικά και διαμορφώνονται σε 58,7 εκατ. ευρώ, με τα ίδια κεφάλαια να ανέρχονται σε 32,4 εκατ. ευρώ.
Ταυτόχρονα το μισθολογικό κόστος των ΕΛΤΑ, παραμένει ιδιαίτερα υψηλό καθώς αντιστοιχεί σε 70% - 75% των συνολικών λειτουργικών δαπανών, παρά τις περικοπές που έχουν ήδη γίνει.
Στο μεταξύ συλλογική αγωγή υπέρ καταναλωτών ρεύματος από τη ΔΕΗ που πλήρωσαν τους λογαριασμούς στα ΕΛΤΑ, προτίθεται να ασκήσει το Ινστιτούτο Καταναλωτών (ΙΝΚΑ), ενώ επιστολή σε ΕΛΤΑ και ΔΕΗ για το ίδιο ζήτημα απέστειλε και ο Συνήγορος του Καταναλωτή.
Το Ινστιτούτο αναφέρει ότι τα ΕΛΤΑ οφείλουν να τους αποζημιώσουν και η ΔΕΗ οφείλει αμέσως και όχι αργότερα, να ρυθμίσει το υπόλοιπο και να αποδώσει την έκπτωση που συμφωνήθηκε, με βάση ότι έχει λάβει γνώση σχετικά με την πληρωμή από τα ΕΛΤΑ.
Ο Συνήγορος του Καταναλωτή στην επιστολή του επισημαίνει μεταξύ άλλων ότι η καθυστέρηση απόδοσης από τα ΕΛΤΑ των ποσών που εισπράχθηκαν για λογαριασμούς της ΔΕΗ έχει ως αποτέλεσμα την απώλεια της «έκπτωσης συνέπειας» (15%) που χορηγείται στον καταναλωτή σε περίπτωση έγκαιρης εξόφλησης, καθώς και το σημαντικότερο, τη διακοπή της ηλεκτροδότησης.
Οι καταναλωτές, αν και διαθέτουν τις αποδείξεις εμπρόθεσμης εξόφλησης των λογαριασμών τους – και παρότι έχουν πληρώσει και σχετική προμήθεια στα ΕΛΤΑ για τις υπηρεσίες τους, ώστε να διασφαλίσουν το εμπρόθεσμο της εξόφλησης του λογαριασμού τους – επωμίζονται τις δυσμενείς συνέπειες ενός προβλήματος που αφορά τις σχέσεις της ΔΕΗ με έναν από τους επίσημους συνεργάτες της, αναφέρει.
Τα αιτήματα προς ΕΛΤΑ και ΔΕΗ
Στο πλαίσιο των αρμοδιοτήτων της, η ανεξάρτητη αρχή ζητάει από τα ΕΛΤΑ:
• Ενημέρωση του Συνηγόρου του Καταναλωτή, σχετικά με τους λόγους της μη απόδοσης ή της μη έγκαιρης απόδοσης των ποσών που έχουν καταβληθεί από τους καταναλωτές προς τα ΕΛΤΑ
• Τις άμεσες ενέργειες των ΕΛΤΑ σχετικά με την αποκατάσταση της τακτικής και εμπρόθεσμης απόδοσης των καταβολών των καταναλωτών που εισπράττει για λογαριασμό της ΔΕH.
• Να γίνει ειδική ενημέρωση της ΔΕΗ από τα ΕΛΤΑ, σε περίπτωση καθυστέρησης απόδοσης χρηματικών ποσών, τα οποία έχουν καταβληθεί εμπροθέσμως από τους καταναλωτές, κατά προτίμηση με ηλεκτρονικά μέσα και χωρίς να χρειάζεται η μαζική προσέλευση των καταναλωτών στα κατά τόπους καταστήματα, ώστε να μην προχωρήσει η εταιρεία στη λήψη μέτρων σε βάρος τους.
Επιπλέον, ζητάει από τη ΔΕΗ:
• Να προβεί σε αναστολή των μέτρων αξίωσης των σχετικών οφειλών, κατόπιν ειδικής ενημέρωσης από τα ΕΛΤΑ ή από τους καταναλωτές για τις περιπτώσεις καθυστέρησης εκ μέρους της στην απόδοση των ποσών που εισέπραξε για λογαριασμό της ΔΕΗ.
• Να μεριμνήσει για την απρόσκοπτη χορήγηση των «εκπτώσεων συνέπειας» επί εμπρόθεσμης εξόφλησης (15%), εφόσον διαπιστώνεται ότι οι τυχόν καθυστερήσεις έγιναν χωρίς υπαιτιότητα των καταναλωτών, προβαίνοντας σε σχετικές ανακοινώσεις προς τους καταναλωτές, ιδίως ως προς τους προτεινόμενους τρόπους εξόφλησης των λογαριασμών.
Ο Συνήγορος του Καταναλωτή δηλώνει ότι επιφυλάσσεται για περαιτέρω ενέργειες στο πλαίσιο της διερεύνηση του θέματος.
www.worldenergynews.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου