Με τις ρυθμίσεις που περιλαμβάνει η τροπολογία, αποφεύγεται
η διάθεση μεγάλων ποσοτήτων σε μία δημοπρασία και ενισχύεται ουσιαστικά ο
ανταγωνισμός μεταξύ των εταιριών παροχής ηλεκτρικής ενέργειας
Σε βελτιωτικές κινήσεις ως προς την αποτελεσματικότητα των
ΝΟΜΕ προχωράει η κυβέρνηση, καθώς τα μέχρι τώρα στοιχεία από την εφαρμογή τους
δεν συνηγορούν στην επίτευξη του στόχου που καλούνται να καλύψουν, δηλαδή τη
σταδιακή μείωση των μεριδίων της ΔΕΗ σε κάτω από 50% το 2019.
Η τροπολογία που κατατέθηκε στο πολυνομοσχέδιο με τα προαπαιτούμενα στοχεύει στο να διασφαλίσει κατά το δυνατόν την διάθεση του προϊόντος των δημοπρασιών στην εσωτερική αγορά και να αποτρέψει εμμέσως τις εξαγωγές στις οποίες διαπιστωμένα κατέφυγαν ιδιώτες προμηθευτές αξιοποιώντας την φθηνή ενέργεια που αγόραζαν μέσω των ΝΟΜΕ για να αυξήσουν τα περιθώρια κέρδους τους.
Σύμφωνα με την τροπολογία, προκειμένου οι ενδιαφερόμενοι να λάβουν για πρώτη φορά μέρος σε δημοπρασία θα πρέπει να καταθέσουν ένα αξιόπιστο business plan για τη δραστηριοποίησή τους την λιανική αγορά ηλεκτρισμού.
Το business plan θα περιλαμβάνει, κατ’ ελάχιστο, ετήσιο σχέδιο διείσδυσης, με τριμηνιαίους στόχους στη λιανική αγορά με χρήση Προθεσμιακών Προϊόντων Ηλεκτρικής Ενέργειας.
Το επιχειρηματικό σχέδιο θα πρέπει να υποβάλλεται στον ΛΑΓΗΕ, τουλάχιστον τρεις ημέρες πριν την διεξαγωγή της δημοπρασίας και θα αξιολογείται από τον ίδιο.
Όσοι έχουν λάβει ήδη μέρος σε δημοπρασίες θα δηλώνουν στο ΛΑΓΗΕ τα μερίδια που διαθέτουν στην λιανική αγορά.
Η τροπολογία προβλέπει επίσης, ότι τυχόν πλεονάσματα ποσοτήτων ηλεκτρικής ενέργειας που θα πρέπει να δημοπρατηθούν λόγω απόκλισης των ενδιάμεσων στόχων μείωσης των μεριδίων της ΔΕΗ, θα διατίθενται κατά το ήμισυ στις δύο δημοπρασίες που θα ακολουθήσουν της εξαμηνιαίας παρακολούθησης των στόχων και όχι σε μία δημοπρασία όπως γινόταν μέχρι σήμερα.
Με τη ρύθμιση αυτή αποφεύγεται η διάθεση μεγάλων ποσοτήτων σε μία δημοπρασία και επιτυγχάνεται μεγαλύτερος ανταγωνισμός, αφού η συμμετοχή σε μεγάλες δημοπρασίες προϋποθέτει και υψηλές εγγυήσεις.
Δεν αρκούν οι νέες ρυθμίσεις
Οι προωθούμενες ρυθμίσεις πάντως δεν καθιστούν από μόνες τους επαρκές το μέτρο των ΝΟΜΕ για την επίτευξη των στόχων μείωσης των μεριδίων της ΔΕΗ.
Με βάση τα ανεπίσημα στοιχεία του ΛΑΓΗΕ ο Δεκέμβριος του 2017 έκλεισε με αύξηση του μεριδίου της ΔΕΗ κατά μία ποσοστιαία μονάδα, σε συνέχεια αντίστοιχης αύξησης τον Νοέμβριο.
Έτσι, το συνολικό μερίδιο της ΔΕΗ στο τέλος του 2017 διαμορφώνεται στο 85,4% έναντι 84,21% τον Νοέμβριο και δεσμευτικού μνημονιακού στόχου στο 75,24% , δηλαδή απόκλιση κατά 10 ποσοστιαίες μονάδες περίπου.
Αυτό σημαίνει ότι η ΔΕΗ θα πρέπει το 2019 πέραν του 19% της λιγνιτικής και υδροηλεκτρικής της παραγωγής που θα πρέπει να διαθέσει σε τρίτους μέσω των δημοπρασιών θα υποχρεωθεί να παραχωρήσει και επιπλέον ποσότητες 10% λόγω της απόκλισης από το στόχο πάνω από 2% όπως προβλέπει η συμφωνία με τους πιστωτές. Το 19% που θα δημοπρατηθεί το 2018 αντιστοιχεί σε 1.126 MW τα οποία θα διατεθούν σε τέσσερις δημοπρασίες που έχουν προγραμματιστεί για τις 24 Ιανουαρίου (215 μεγαβατώρες ανά ώρα), 18 Απριλίου (190 μεγαβατώρες ανά ώρα), 18 Ιουλίου (190 μεγαβατώρες ανά ώρα) και στις 17 Οκτωβρίου (531 μεγαβατώρες ανά ώρα).
Η αξιολόγηση των ΝΟΜΕ στη βάση της επίτευξης του στόχου μείωσης των μεριδίων της ΔΕΗ που όπως προβλέπεται από το μνημόνιο θα πρέπει να γίνει μέσα στο Φεβρουάριο του 2018.
Η αξιολόγηση, σύμφωνα με το μνημόνιο, θα λάβει επίσης υπόψη της την εισαγωγή της μελλοντικής αγοράς (target model) καθώς και τα διαρθρωτικά μέτρα για το λιγνίτη, αλλά και την πιθανή ανάγκη «να υιοθετηθούν πρόσθετα διαρθρωτικά μέτρα σύμφωνα με τα χαρακτηριστικά του χαρτοφυλακίου παραγωγής της ΔΕΗ» όπως αναφέρει χαρακτηριστικά, φωτογραφίζοντας την πώληση. υδροηλεκτρικών μονάδων της ΔΕΗ.
Η αγορά σχεδόν στο σύνολό της αμφισβητεί ευθέως πλέον την αποτελεσματικότητα των ΝΟΜΕ και αναμένει νέα μέτρα.
www.worldenergynews.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου