Όσο κι αν οι αρμόδιοι φορείς διαβεβαιώνουν ότι για φέτος τουλάχιστον ο κίνδυνος δε φαίνεται στον ορίζοντα, η ΡΑΕ παίρνει τα μέτρα της, προκειμένου το ηλεκτροπαραγωγικό δυναμικό της χώρας να μπορέσει να μείνει όρθιο ακόμα και στις ακραίες συνθήκες μιας κρίσης επάρκειας φυσικού αερίου.
Για το σκοπό αυτό, η Αρχή
προτίθεται να προβεί σε αυτεπάγγελτη τροποποίηση των Αδειών Παραγωγής της ΔΕΗ για τις θερμικές μονάδες φυσικού αερίου ΑΗΣ Κομοτηνής και ΑΗΣ Λαυρίου IV και V, με το μέτρο να κρίνεται απολύτως αναγκαίο, πρόσφορο και αποτελεσματικό για την αντιμετώπιση καταστάσεων κρίσεως φυσικού αερίου.
Ο σχεδιασμός της ΡΑΕ, βάσει του ισχύοντος πλαισίου, προβλέπει ότι σε περίπτωση κρίσης, προέχει η διασφάλιση της ασφάλειας εφοδιασμού της χώρας με φυσικό αέριο, ενώ παράλληλα θα πρέπει να διασφαλίζεται ότι δεν θα πληγεί η ηλεκτροπαραγωγική δυνατότητα.
Βασικός άξονας των προσπαθειών στην κατεύθυνση αυτή, είναι η διασφάλιση της αδιάλειπτης λειτουργίας των θερμικών μονάδων φυσικού αερίου. Δυο είναι οι λύσεις που μπορεί να υιοθετηθούν: αφενός η δυνατότητα μετατροπής τους σε μονάδες που λειτουργούν με ντίζελ και αφετέρου η διασφάλιση της απαιτούμενης ποσότητας φυσικού αερίου σε εγκατάσταση αποθήκευσης για την αδιάκοπη λειτουργία τους.
Η πρόταση της ΡΑΕ ορίζει ότι οι συγκεκριμένες μονάδες της ΔΕΗ (αντίστοιχη μέριμνα έχει ληφθεί και για άλλες μονάδες φυσικού αερίου) θα πρέπει να έχουν ανεξάρτητες Εγκαταστάσεις Απόληψης Φυσικού Αερίου, οι οποίες θα τροφοδοτούνται από το ΕΣΦΑ, με τις απαιτούμενες μετρητικές ή μετρητικές και ρυθμιστικές, διατάξεις.
Το κόστος των σχετικών μετρητικών/ρυθμιστικών διατάξεων απόληψης του φυσικού αερίου για τις Μονάδες Παραγωγής στις εν λόγω εγκαταστάσεις, σύμφωνα με τη ΡΑΕ, θα πρέπει να καταβληθεί από τη ΔΕΗ, ως Τέλος Σύνδεσης Χρήστη, αφού σε αυτή ανήκουν οι εγκαταστάσεις.
Για τη διασφάλιση της απρόσκοπτης λειτουργίας των Μονάδων σε περίπτωση μη προγραμματισμένης διακοπής της παροχής του φυσικού αερίου, και ιδίως σε περίπτωση έκτακτης ανάγκης η ΔΕΗ οφείλει να λάβει όλα τα αναγκαία μέτρα ώστε να διασφαλίζεται η αδιάλειπτη λειτουργία της Μονάδας, για τουλάχιστον 5 ημέρες σε πλήρες φορτίο.
Για να γίνει κάτι τέτοιο, η πρόταση
της ΡΑΕ υποχρεώνει τη ΔΕΗ να προβεί στις απαιτούμενες ενέργειες προκειμένου οι μονάδες ΑΗΣ Κομοτηνής και Λαύριο IV να αποκτήσουν δυνατότητα καύσης εναλλακτικού καυσίμου, καθώς και στη διατήρηση του σχετικού αποθέματος ντίζελ.
Πιο αναλυτικά, οι μονάδες θα πρέπει να είναι διαθέσιμες να λειτουργήσουν απρόσκοπτα με πετρέλαιο ντίζελ μέσα σε λίγες ώρες αφότου λάβουν τη σχετική ειδοποίησης διακοπής της παροχής καυσίμου από τον ΔΕΣΦΑ.
Παράλληλα, η ΔΕΗ θα πρέπει να εξασφαλίσει την ικανότητα αδιάλειπτης λειτουργίας της μονάδας με πετρέλαιο ντίζελ για τουλάχιστον 5 ημέρες σε πλήρες φορτίο. Οι απαιτούμενες για το σκοπό αυτό ποσότητες ντίζελ θα πρέπει να είναι διαθέσιμες στις δεξαμενές τροφοδοσίας των σταθμών, σε συνδυασμό με σύμβαση που θα πρέπει να έχει υπογράψει η ΔΕΗ με εταιρεία προμήθειας υγρών καυσίμων μέσω της οποίας θα εξασφαλίζεται η έγκαιρη και ταχεία αναπλήρωση αυτών. Σε κάθε περίπτωση, πάντως, το απαιτούμενο απόθεμα πετρελαίου ντίζελ θα είναι οποτεδήποτε διαθέσιμο στο χώρο των σταθμών και θα πρέπει να επαρκεί για αδιάλειπτη λειτουργία του σταθμού για τουλάχιστον 24 ώρες σε πλήρες φορτίο.
Στην περίπτωση του της μονάδας V του ΑΗΣ Λαυρίου, η πρόταση της ΡΑΕ δίνει στη ΔΕΗ εναλλακτικά της προηγούμενης, τη δυνατότητα διατήρησης αποθέματος φυσικού αερίου σε εγκατάσταση αποθήκευσης είτε απευθείας από την ίδια, είτε μέσω του προμηθευτή φυσικού αερίου.
Η αποθηκευμένη ποσότητα θα πρέπει να επαρκεί για την αδιάλειπτη λειτουργία της μονάδας για τουλάχιστον 5 ημέρες σε πλήρες φορτίο.
Εφόσον η ΔΕΗ επιλέξει αυτή τη λύση, τότε θα πρέπει να καταβάλλεται στο ΔΕΣΦΑ το προβλεπόμενο για την μακροχρόνια κατάληψη αποθηκευτικού χώρου σε εγκατάσταση αποθήκευσης φυσικού αερίου τίμημα.
Παράλληλα, στην περίπτωση αυτή, η ΔΕΗ θα οφείλει να προνοήσει ώστε να είναι δυνατή, εφόσον απαιτηθεί μελλοντικά, η εγκατάσταση τόσο των απαιτούμενων συστημάτων τροφοδοσίας υγρού καυσίμου όσο και δεξαμενών αποθήκευσης πετρελαίου ντίζελ, με χωρητικότητα επαρκή για την αδιάλειπτη λειτουργία του σταθμού για τουλάχιστον 24 ώρες σε πλήρες φορτίο.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου