Παρασκευή 6 Οκτωβρίου 2017

Επικεφαλής ENEL: Δεν Υπάρχουν Σχέδια για Νέους Σταθμούς Ηλεκτροπαραγωγής με Καύση Άνθρακα στην ΕΕ

Επί του παρόντος, δεν υπάρχουν σχέδια για την κατασκευή νέων σταθμών ηλεκτροπαραγωγής με καύση άνθρακα στην Ευρώπη, με εξαίρεση των αντίστοιχων στην Πολωνία, δήλωσε ο Francesco Starace σε αποκλειστική συνέντευξη στη EURACTIV και τον Frédéric Simon.
Ο Francesco Starace είναι Διευθύνων Σύμβουλος της ιταλικής επιχείρησης ηλεκτρικής ενέργειας Enel και διετέλεσε πρόεδρος της Eurelectric, της εμπορικής ένωσης που εκπροσωπεί τη βιομηχανία ηλεκτρικής ενέργειας σε ευρωπαϊκό επίπεδο.
 
Τον Ιούνιο, αναλάβατε την προεδρία της Eurelectric, προειδοποιώντας ότι «ο χρόνος είναι ο μεγαλύτερος ανταγωνιστής μας». Γιατί ισχύει κάτι τέτοιο;
Νομίζω ότι ο κλάδος έχει χάσει λίγο χρόνο, αρνούμενος όσων συνέβησαν στην τεχνολογία και το περιβάλλον, οπότε έπρεπε να καλύψουμε αυτό το κενό. Το βλέπουμε τώρα ξεκάθαρα, έχουμε πλήρη κατανόηση των προκλήσεων, αλλά πρέπει να αντισταθμίσουμε το χρόνο που χάσαμε.
Σήμερα μπορείτε να χρησιμοποιήσετε ηλεκτρικό ρεύμα για πράγματα που ήταν αδύνατο να το χρησιμοποιήσετε πριν από δέκα χρόνια – για μαγείρεμα, θέρμανση και μαζικές μεταφορές. Η διαδικασία ηλεκτροκίνησης είναι ένας πολύ ισχυρός τρόπος ανάκτησης του χαμένου χρόνου.
 
Το 2009, ο ευρωπαϊκός τομέας ηλεκτρικής ενέργειας δεσμεύτηκε να καταστεί εξ ολοκλήρου ουδέτερος από άνθρακα μέχρι το 2050. Είστε σε καλό δρόμο για την επίτευξη αυτού του στόχου;
Δεν είμαστε σε καλό δρόμο λόγω του χρόνου που χάσαμε, αλλά νομίζω ότι είναι ακόμα εφικτό το να φτάσουμε ως εκεί. Το ερώτημα έγκειται στο με ποιον τρόπο. Παρεμπιπτόντως, η μετάβαση θα είναι λιγότερο δαπανηρή απ’ όσο φανταζόμαστε.
 
Ποιοι είναι οι τομείς που βρίσκονται σε καλό δρόμο και ποιοι είναι εκείνοι, όπου τα πράγματα θα μπορούσαν να κινηθούν πιο γρήγορα;
Η πρόοδος ήταν ταχύτερη και βαθύτερη από το αναμενόμενο στις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας, οι οποίες είναι πλέον ανταγωνιστικές και σαφώς αναδεικνύονται ως νικητής στη μάχη του κόστους ανά κιλοβατώρα.
Ένας άλλος τομέας είναι η ηλεκτροκίνηση. Τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα πρόκειται να αλλάξουν την κινητικότητα στις μεγάλες πόλεις με πολλούς τρόπους. Και η Ευρώπη βρίσκεται σε καλύτερη θέση από οποιαδήποτε άλλη περιοχή του κόσμου, διότι έχουμε υψηλή πληθυσμιακή πυκνότητα, σχετικά ήπιο κλίμα και καλά δομημένο δίκτυο. Έτσι, οι συνθήκες για την ανάπτυξη είναι ευνοϊκές.
Τέλος, ένας άλλος τομέας που αναπτύχθηκε πολύ καλύτερα είναι η ταχύτητα με την οποία η ψηφιακή τεχνολογία επιτρέπει τη διαδραστικότητα με τους πελάτες και την ψηφιοποίηση των δικτύων μας. Νομίζω ότι ο ψηφιακός μετασχηματισμός των δικτύων θα εκπλήξει τους Ευρωπαίους.
 
Και οι τομείς στους οποίους η πρόοδος δεν είναι τόσο γρήγορη;
Νομίζω ότι η CCS δεν ήταν επιτυχής. Δεν λειτουργεί, – είναι απλά πάρα πολύ ακριβή, πάρα πολύ δυσκίνητη. Γενικά, η συζήτηση για τον σχεδιασμό μιας ενιαίας ευρωπαϊκής αγοράς για την ενέργεια διαρκεί περισσότερο απ’ όσο πρέπει.
 
Ουσιαστικά, είναι ένα ζήτημα που συζητείται από το νομοθετικό σώμα της ΕΕ. Η πρόταση είναι αρκετά καλή κατά την άποψή σας;
Ας πούμε, ότι είναι εντάξει. Ας προσπαθήσουμε, λοιπόν, να την ολοκληρώσουμε τώρα, αντί να προσπαθήσουμε να την αλλάξουμε προς το καλύτερο. Ωστόσο, ας μην θεωρούμε ότι αυτό θα είναι το τέλος της, πρέπει να σημειώσουμε περαιτέρω πρόοδο για να έχουμε ένα ευρύτερο, πιο ενοποιημένο και ολοκληρωμένο σχέδιο αγοράς σε ολόκληρη την Ευρώπη. Νομίζω ότι αυτό είναι πραγματικά το κλειδί και παρεμπιπτόντως δεν κοστίζει.
 
Δεν μπορεί να κοστίσει χρήματα, αλλά είναι ιδιαίτερα επικίνδυνο και αποδιοργανωτικό εγχείρημα για τις αγορές που έχουν προστατευθεί από τον ανταγωνισμό.
Ναι, είναι κάτι που πρέπει να αντιμετωπιστεί, αλλά στο τέλος της ημέρας, η τεχνολογία θα βρει τον τρόπο. Δεν υπάρχει σχεδιασμός αγοράς που να μπορεί να προστατεύσει μια απαρχαιωμένη εγκατάσταση ή τεχνολογία που δεν λειτουργεί.
Σε πολλές ευρωπαϊκές χώρες είναι δυνατή η εμπορική παραγωγή ανανεώσιμων πηγών ενέργειας, αλλά επειδή ο εμπορικός κίνδυνος έχει προκαλέσει τόσο μεγάλες ζημιές στη βιομηχανία τα τελευταία χρόνια, οι άνθρωποι είναι δύσπιστοι και καθυστερούν τις επενδύσεις.
Αν δεν επιλύσουμε αυτό το πρόβλημα και έχουμε μια πιο μακροπρόθεσμη συμβατική σχέση μεταξύ αγοραστών και πωλητών, οι επενδύσεις θα μειωθούν σημαντικά και τότε θα είμαστε αντιμέτωποι μια κατάσταση, όπου όλες οι επενδύσεις θα πρέπει να γίνουν μέσα σε μια μέρα. Πιστεύω λοιπόν ότι οι μακροπρόθεσμες ενδείξεις τιμών αποτελούν το κεντρικό σημείο που λείπει σήμερα σε ολόκληρη την Ευρώπη.
 
Πέρασαν σχεδόν δέκα χρόνια από τότε που η Eurelectric ανέλαβε τη δέσμευση για την ουδετερότητα του άνθρακα. Από τότε, οι τεχνολογίες έχουν ωριμάσει, όπως η ηλιακή και η αιολική ενέργεια, οι οποίες είναι σημαντικά φθηνότερες. Θεωρείτε ότι είναι πλέον καιρός να αναθεωρήσουμε αυτή τη δέσμευση και να επιδιώξουμε ταχύτερα την ουδετερότητα του άνθρακα;
Πιστεύω πως ναι. Εάν υπάρχουν μακροπρόθεσμες ενδείξεις τιμών, τότε θα έχετε το εργαλείο. Απλά παρατηρήστε τον κατάλογο των εγκαταστάσεων θερμικής ενέργειας σε όλη την Ευρώπη. Εάν πάρετε την ημερομηνία έναρξης λειτουργίας κάθε εγκατάστασης και υπολογίσετε πόσο μικρή διάρκεια έχουν, τότε θα δείτε ότι εάν αντικαταστήσουμε τις μονάδες αυτές με ανανεώσιμες πηγές ενέργειας, μπορούμε να επιδιώξουμε ταχύτερα την ουδετερότητα του άνθρακα.
 
Μέχρι το 2040 για παράδειγμα;
Δεν ξέρω, αλλά σίγουρα νωρίτερα από το 2050.
 
(Πηγή: euractiv.gr)

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου