Πέμπτη 1 Ιουνίου 2017

Ποια είναι τα επόμενα βήματα του ΤΑΙΠΕΔ για το 17% της ΔΕΗ


Γιώργος Φιντικάκης
Δύο και τρεις φορές θα είχε πουληθεί μέχρι σήμερα το 17% της ΔΕΗ, αν είχαν γίνει έστω τα μισά απ’ όσα έχουν κατά καιρούς λεχθεί υπό μορφή δηλώσεων για την τύχη του μειοψηφικού αυτού ποσοστού.

Δίχως να είναι σαφές τι άλλο εξυπηρετεί η πώληση του, πέρα
από την εμμονή των δανειστών και καθαρά δημοσιονομικούς σκοπούς, το βέβαιο είναι ότι το ΤΑΙΠΕΔ θα βάλει κάποια στιγμή μπροστά τη συγκεκριμένη άσκηση παρά τις ουσιαστικές δυσκολίες που αυτή ενέχει.

Τυχαίο δεν είναι άλλωστε ότι σε αντίθεση με άλλες ιδιωτικοποιήσεις, η συγκεκριμένη δεν θα έχει χρονοδιάγραμμα. Πως θα μπορούσε εξάλου να συμβεί αυτό, όταν κανείς δεν ξέρει πόση από την σημερινή ΔΕΗ θα έχει απομείνει σε ένα ή δύο χρόνια, δηλαδή μετά την πώληση μονάδων;

Παρ’ όλα αυτά οι πιστωτές επιμένουν, και αυτός είναι και ο λόγος που το ΤΑΙΠΕΔ προκήρυξε διαγωνισμό για την πρόσληψη στρατηγικού συμβούλου, ο οποίος και προσεχώς ολοκληρώνεται. Αν και η ιδιωτικοποίηση βρίθει δυσκολιών, καθώς μιλάμε για ποσοστό μιας επιχείρησης που σε μερικά χρόνια από σήμερα θα έχει μείνει μισή τόσο σε μονάδες όσο και σε μερίδιο, εντούτοις το project παραμένει στο σχδιασμό.

Ποιός είναι αυτός; Στο καλό σενάριο, μόλις επιλεγεί ο στρατηγικός σύμβουλος θα παρουσιάσει στο ΤΑΙΠΕΔ μελέτη με την τωρινή και μελλοντική κατάσταση στην αγορά ηλεκτρισμού, καθώς και τον αυριανό ρόλο της ΔΕΗ, και βάσει αυτών θα προτείνει τον βέλτιστο τρόπο αξιοποίησης του 17%.

Το πρώτο βήμα είναι αυτό. Το δεύτερο βήμα είναι ότι το ΤΑΙΠΕΔ με βάση την εικόνα του στρατηγικού συμβούλου, θα προκηρύξει ακόμη και φέτος διαγωνισμό για την πρόσληψη χρηματοοικονομικού συμβούλου, ο οποίος και θα τρέξει τον διαγωνισμό. Το πότε αυτός θα προκηρυχθεί, αυτό εξαρτάται από το market test για το επενδυτικό ενδιαφέρον ως προς το προς πώληση πακέτο των μονάδων της ΔΕΗ, που τοποθετείται στα τέλη του έτους.

Εάν πάει καλά το market test και διαπιστωθεί ενδιαφέρον, τότε οι μονάδες θα αποτιμηθούν, εν συνεχεία θα αφαιρεθεί η αξία τους από την περιουσιακή βάση της ΔΕΗ, και πάνω στην υπολειπόμενη θα υπολογιστεί από τον σύμβουλο του ΤΑΙΠΕΔ το 17%. Σε μια τέτοια περίπτωση, το ΤΑΙΠΕΔ θα μπορούσε να προκηρύξει την πρόσκληση εκδήλωσης ενδιαφέροντος (expression of interest) για το 17% της ΔΕΗ, ακόμη και στο 4ο τρίμηνο του 2017. Διαφορετικά, αν δηλαδή το market test αποτύχει, τότε η πώληση του 17% θα μεταφερθεί χρονικά πίσω, μέσα στο 2019 ή το 2020.

Τόσο στο πρώτο, όσο και στο δεύτερο σενάριο, βασική προυπόθεση είναι να μην σκοντάψει η απόφαση στον πολιτικό παράγοντα, πιθανότητα μάλλον δύσκολη, καθώς εκτιμάται ότι η κυβέρνηση είναι αποφασισμένη να εφαρμόσει το μνημόνιο μέχρι κεραίας, δίχως να αναλωθεί σε καθυστερήσεις όπως στο παρελθόν. Το πρόταγμα άλλωστε που θα προβληθεί όταν εκκινήσουν οι διαδικασίες, είναι ότι ακόμη και να πουληθεί το 17%, η ΔΕΗ δεν χάνει τον δημόσιο χαρακτήρα της. Από 51% που κατέχει σήμερα στη ΔΕΗ, το Δημόσιο θα παραμείνει με το 34%, συνεχίζοντας να ασκεί τον έλεγχο, καθώς το ποσοστό του διασφαλίζει την καταστατική μειοψηφία.

Σε πολιτικό επίπεδο, η ΔΕΗ σημαίνει πολλά πράγματα στην Ελλάδα, ωστόσο δεν είναι εκείνο το επίδικο που θα μπορούσε να κλονίσει την κυβέρνηση. Τυχαίο δεν είναι ότι η αναστάτωση που επικρατούσε τον Μάρτιο στην κοινοβουλευτική ομάδα του ΣΥΡΙΖΑ αποδείχθηκε απόλυτα επιφανειακή και θέμα χρόνου να κοπάσει - όπως και έγινε- παρότι η ΔΕΗ αποτελεί μια πανίσχυρη εκλογική δεξαμενή. Από την άλλη, είναι η πρώτη φορά στην Ιστορία που υπάρχει διακομματική συναίνεση για να βγει η ΔΕΗ στο σφυρί, καθώς τα περισσότερα κόμματα της αντιπολίτευσης τάσσονται αναφανδόν υπέρ της ιδιωτικοποίησης.

Το ερώτημα ωστόσο παραμένει. Τι εξυπηρετεί πέρα από μια γραφειοκρατική αντίληψη περί επίτευξης των στόχων είσπραξης του προγράμματος ιδιωτικοποιήσεων, η πώληση ενός μειοψηφικού ποσοστού της ΔΕΗ, όταν η επιχείρηση πρόκειται ούτως ή άλλως να σπάσει. Η απάντηση είναι προφανώς, τίποτα.

Τους προβληματισμούς αυτούς, μαζί με το γενικότερο θολό τοπίο που επικρατεί γύρω από την ΔΕΗ, λέγεται ότι έθεσαν στους δανειστές άνθρωποι που γνωρίζουν καλά το project του 17%.  "Σύμφωνοι, αλλά υπάρχουν και τα 2,2 δισ. ευρώ του στόχου του 2018 για έσοδα από αποκρατικοποιήσεις, μέρος των οποίων θα προέλθει και από την πώληση του 17%", φέρεται να ήταν η απάντησή του εκπροσώπου των θεσμών.

 https://energypress.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου