Σε μία εξίσωση με πολλούς αγνώστους εξελίσσεται το άνοιγμα της αγοράς ηλεκτρικής ενέργειας μετά την αναγγελία της ΔΕΗ για πώληση στον ανταγωνισμό χαρτοφυλακίου 400.000 πελατών που αντιστοιχούν στο 6% της αγοράς λιανικής. Με την προϋπόθεση ότι αφενός η πρόταση του προέδρου και διευθύνοντος συμβούλου της ΔΕΗ, Μανώλη Παναγιωτάκη, θα είναι τελικά τέτοια, ώστε να βρει ευήκοα ώτα μεταξύ των υποψήφιων αγοραστών και αφετέρου ότι οι δανειστές θα δεχθούν την αποδυνάμωση (για να το θέσουμε ευγενικά) των δημοπρασιών ρεύματος ΝΟΜΕ, ο στόχος της Δημόσιας Επιχείρησης Ηλεκτρισμού να αποφύγει τα χειρότερα θα επιτευχθεί. Και αυτό γιατί ο κίνδυνος να βρεθεί με την πλάτη στον τοίχο χάνοντας με βίαιο τρόπο μερίδιο αγοράς απομακρύνεται, ενώ ταυτόχρονα παίρνει το πάνω χέρι επιλέγοντας η ίδια το μείγμα των πελατών που θα χάσει. Όπως ανέφερε ο Μανώλης Παναγιωτάκης οι πελάτες που είναι προσδεδεμένοι στη ΔΕΗ (Δημόσιο, υψηλή τάση, αγρότες, κοινωνικό τιμολόγιο, καταναλωτές με ληξιπρόθεσμες υποχρεώσεις) αντιπροσωπεύουν σήμερα το 55% της αγοράς. Συνεπώς η υποχρέωση της ΔΕΗ να μειώσει το μερίδιο της στη λιανική από 91% σήμερα σε κάτω του 50% στο τέλος του 2019, δημιουργεί τον κίνδυνο να χάσει το σύνολο των κερδοφόρων πελατών της. Την ίδια ώρα, όμως, το ζήτημα για πόσους θα απελευθερωθεί η αγορά εξακολουθεί να υπάρχει, καθώς το ενδεχόμενο να γίνει ολιγοπώλιο το υφιστάμενο μονοπώλιο είναι πολύ κοντά. Και σ’ αυτή την περίπτωση οι προσφυγές από μικρότερους παίκτες για άνιση μεταχείριση είναι πιθανές. Υπενθυμίζεται ότι μέσω των δημοπρασιών ρεύματος ΝΟΜΕ ο ανταγωνισμός υποτίθεται ότι θα ανοίξει στο σύνολο των παικτών, μικρών και μεγάλων, και δεν θα περιορίσει την απελευθέρωση της αγοράς σε δύο-τρεις ισχυρούς παίκτες. Στην περίπτωση που οι τιμές των δημοπρασιών αποδώσουν λιγότερο όφελος σε σχέση με τα εγγυημένα τιμολόγια διάρκειας τουλάχιστον ενός έτους, με τα οποία θα «προικίσει» η ΔΕΗ τη νέα εταιρεία, η ουσιαστική ακύρωση του μέτρου είναι αναπόφευκτη. Επιφυλακτικοί οι ιδιώτες Πάντως, από την πλευρά των δυνητικά ενδιαφερόμενων ιδιωτών προς το παρόν τηρείται στάση αναμονής, ενώ οι περισσότεροι εκφράζουν επιφυλακτικότητα για το πόσο τελικά ο «θησαυρός» θα παραμείνει πολύτιμος μέχρι να πάρει συγκεκριμένη μορφή η πρόταση. Δεδομένου ότι με την τακτική του «τσούκου – τσούκου» οι ιδιώτες προμηθευτές, χωρίς να επενδύσουν, μπορούν να κερδίζουν τους «καλούς» πελάτες της ΔΕΗ προσφέροντας εκπτώσεις, είναι μάλλον δύσκολο να βάλουν λεφτά για να προσθέσουν στο υγιές σήμερα χαρτοφυλάκιό τους πελάτες με χαμηλά περιθώρια κέρδους ή πελάτες που δεν πληρώνουν τους λογαριασμούς τους. Άλλωστε ο δυνητικός αγοραστής δεν μπορεί σε καμιά περίπτωση να εξασφαλίσει ότι ακόμη και ένα μέρος (προφανώς το «φιλέτο») των περίπου 400.000 πελατών θα παραμείνει στη νέα εταιρεία. Το κίνητρο για την παραμονή των πελατών στη νέα εταιρεία θα είναι η προσφορά εκ μέρους της ΔΕΗ σταθερού τιμολογίου χονδρικής για διάστημα τουλάχιστον ενός έτους, υποστηρίζει η Δημόσια Επιχείρηση. Βέβαια από την άλλη, η αυτόματη εξασφάλιση ενός μεριδίου 6% της αγοράς μόνο μικρό δέλεαρ δεν είναι, καθώς ο αγοραστής με μία κίνηση ξεφεύγει από τον ανταγωνισμό, εξασφαλίζοντας και διείσδυση στο… λιανοπούλι. Είναι χαρακτηριστικό ότι ο ρυθμός αύξησης του μεριδίου αγοράς των εναλλακτικών σταδιακά θα πιάσει «ταβάνι», αφού η μεγάλη τους διείσδυση αφορά τη μέση τάση, ήτοι εμπορικές εταιρείες, αλυσίδες καταστημάτων, τράπεζες, εμπορικά κέντρα, φούρνους κ.λπ. και όχι τη χαμηλή, δηλαδή τους οικιακούς πελάτες. Επειδή κάποια στιγμή οι πελάτες της μέσης τάσης θα τελειώσουν, η διείσδυση στα νοικοκυριά πρέπει να επιταχυνθεί.
www.dikaiologitika.gr
www.dikaiologitika.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου