DEH

DEH

Δευτέρα 13 Ιουνίου 2016

Απαντήσεις σε Ερωτήματα Σχετικά με την Εισαγωγή Θεσμού Δημοπρασιών ΝΟΜΕ

Η δικηγορική εταιρεία KLC Law Firm, σε ενημερωτικό της σημείωμα, αναλύει τις βασικές πτυχές του σχεδίου εφαρμογής δημοπρασιών (ΝΟΜΕ) στον τομέα της ηλεκτρικής ενέργειας και απαντά σε μία σειρά από ερωτήματα και απορίες σχετικά με το τόσο σημαντικό αυτό θέμα για την απελευθέρωση της εγχώριας αγοράς ηλεκτρισμού.
Όπως είναι γνωστό, στις 6.6.2016 εγκρίθηκε από το Κυβερνητικό Συμβούλιο Οικονομικής Πολιτικής το σχέδιο εφαρμογής δημοπρασιών ΝΟΜΕ στον τομέα της ηλεκτρικής ενέργειας, σύμφωνα και με τα προβλεπόμενα στο Ν. 4336/2015 (Μνημόνιο Συνεννόησης μεταξύ της Ελληνικής Δημοκρατίας και των πιστωτών της) – παράγραφος 4.3 – μέρος γ – άρθρο 3.
Α. Τι είναι οι δημοπρασίες ΝΟΜΕ και ποιος είναι ο στόχος τους ;
Ο μηχανισμός δημοπρασιών ΝΟΜΕ είναι στενά συνδεδεμένος με τον στόχο του Τρίτου Ενεργειακού Πακέτου, σύμφωνα με το οποίο μια επιχείρηση παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας είναι υποχρεωμένη είτε να πωλήσει, είτε να καταστήσει διαθέσιμη μια ορισμένη ποσότητα ηλεκτρικής ενέργειας ή να χορηγήσει πρόσβαση σε μέρος του παραγωγικού δυναμικού της στους ενδιαφερόμενους προμηθευτές για ορισμένο χρονικό διάστημα[1]. Πρόκειται συνεπώς για εναλλακτικό μηχανισμό απελευθέρωσης των αγορών ηλεκτρικής ενέργειας. Στην Ελλάδα βάσει των προαναφερόμενων δεσμεύσεων του 3ου Μνημονίου Συνεννόησης, η εισαγωγή αυτού του μηχανισμού συνδέεται με και ελέγχεται βάσει του στόχου της σταδιακής μείωσης των μεριδίων αγοράς της ΔΕΗ κάτω του 50% και, συγκεκριμένα, σε ποσοστό 49,24% στην αγορά λιανικής και 49% στην αγορά χονδρικής μέχρι και το έτος 2019.
Β. Πώς εντάσσεται ο μηχανισμός δημοπρασιών ΝΟΜΕ στην προοπτική μετάβασης στο Ευρωπαϊκό Μοντέλο Στόχο για την Ευρωπαϊκή Ενέργεια (Target Model) ;
Βάσει των ίδιων συμφωνιών, το ισχύον ελληνικό μοντέλο χονδεμπορικής αγοράς ηλεκτρικής ενέργειας (mandatory pool) θα πρέπει μέχρι τον Δεκέμβριο του 2017 να εξελιχθεί στο Ευρωπαϊκό Μοντέλο Στόχο (Target Model) [2]. Επομένως, ο εισαγόμενος μηχανισμός θα πρέπει να είναι συμβατός τόσο με το υπάρχον μοντέλο χονδεμπορικής αγοράς, όσο και με το Target Model. Στο υπάρχον μοντέλο του mandatory pool δεν μπορεί να υπάρξει μια ελεύθερη / οργανωμένη προθεσμιακή αγορά ενέργειας και, συνεπώς, για ένα πρώτο διάστημα (έως και τον Δεκέμβριο του 2017) ο μηχανισμός ΝΟΜΕ θα λειτουργήσει ως ένας Ρυθμισμένος Μηχανισμός Ειδικού Σκοπού, ο οποίος θα λειτουργεί συμπληρωματικά προς το pool. Στην συνέχεια με τις κατάλληλες προσαρμογές ο μηχανισμός θα εναρμονιστεί με το Μοντέλο – Στόχο.
Γ. Ποιοι είναι επιλέξιμοι για συμμετοχή στις δημοπρασίες ;
Δικαίωμα συμμετοχής στις δημοπρασίες πώλησης ηλεκτρικής ενέργειας θα έχουν οι Eναλλακτικοί Προμηθευτές ηλεκτρικής ενέργειας, οι οποίοι είναι κάτοχοι Αδειών Προμήθειας ηλεκτρικής ενέργειας και θα είναι εγγεγραμμένοι στο Μητρώο Συναλλαγών του Συστήματος Ημερήσιου Ενεργειακού Προγραμματισμού (ΗΕΠ) και στο Μητρώο Επιλέξιμων Προμηθευτών στις Δημοπρασίες Προθεσμιακών Προϊόντων Ηλεκτρικής Ενέργειας που θα τηρεί ο Λειτουργός της Αγοράς (ΛΑΓΗΕ). Επίσης, οι εναλλακτικοί προμηθευτές οφείλουν, προκειμένου να είναι επιλέξιμοι, να προσχωρήσουν στο Συμπληρωματικό Συμβόλαιο Συναλλαγών Δημοπρασιών Προθεσμιακών Προϊόντων που ορίζει τα δικαιώματα και τις υποχρεώσεις μεταξύ των εναλλακτικών προμηθευτών, της ΔΕΗ και του ΛΑΓΗΕ. Οι Βιομηχανικοί Καταναλωτές δεν έχουν δικαίωμα να είναι αγοραστές στις δημοπρασίες ΝΟΜΕ για να καλύπτουν ίδιες ανάγκες σε ηλεκτρική ενέργεια, εκτός εάν αναπτύσσουν διακριτή δραστηριότητα προμήθειας ηλεκτρικής ενέργειας και συμμορφώνονται με τις προαναφερθείσες προϋποθέσεις. Η ΔΕΗ δεν δύναται να θεωρηθεί επιλέξιμος αγοραστής σε δημοπρασίες προθεσμιακών προϊόντων.
Δ. Πώς θα λειτουργούν στην πράξη οι δημοπρασίες ;
Οι δημοπρασίες θα λαμβάνουν χώρα κάθε τρίμηνο για καθορισμένες ποσότητες σε συγκεκριμένη κατώτατη τιμή που θα καθορίζεται βάσει σχετικής μεθοδολογίας (μεταξύ άλλων κάτι τέτοιο είναι απαραίτητο προκειμένου να μην υπάρχει κίνδυνος το όλο σύστημα να θεωρηθεί ότι ενέχει στοιχείο κρατικής ενίσχυσης), ενώ η συνολική ετήσια ποσότητα που θα δημοπρατείται θα πρέπει να ισούται με την «Ετήσια Μείωση Μεριδίου Αγοράς» της ΔΕΗ πολλαπλασιασμένη με τη συνολική ποσότητα ηλεκτρικής ενέργειας στο διασυνδεδεμένο σύστημα. Η ΔΕΗ θα υποχρεούται για φυσική παράδοση των δημοπραττούμενων προϊόντων στο πλαίσιο του σχεδιαζόμενου μηχανισμού, ανεξάρτητα από τις εγκαταστάσεις παραγωγής που τα παράγουν στην πραγματικότητα. Η διάρκεια των δημοπραττούμενων προϊόντων πρέπει να είναι κατάλληλα σχεδιασμένη, ώστε να επιτρέπει την μόνιμη είσοδο / επέκταση των αγοραστών στις σχετικές αγορές λιανικής. Μάλιστα, θα υπάρχει δέσμευση των Εναλλακτικών Προμηθευτών ηλεκτρικής ενέργειας να κατευθύνουν τα δημοπραττούμενα προϊόντα στην λιανική αγορά προς επίτευξη του στόχου της αντίστοιχης αύξησης των μεριδίων τους σε αυτή (και αντίστοιχης μείωσης των μεριδίων της ΔΕΗ). Θα διασφαλίζεται η έγκαιρη πληρωμή όλων των ποσών που οφείλονται για χρήση Προϊόντων Δημοπρασιών, εν ανάγκη και με την πρόβλεψη κατάλληλων εγγυήσεων. Στην ουσία, ο θεσπιζόμενος μηχανισμός ΝΟΜΕ αφορά στη διαχείριση του κόστους ηλεκτρικές ενέργειας του βασικού φορτίου, σε μια προσπάθεια να εξασφαλίσει για τους Εναλλακτικούς Προμηθευτές τα εργαλεία εκείνα που θα δημιουργήσουν «χαρτοφυλάκια ενεργειακού κόστους» ανταγωνιστικά αυτών της κατεστημένης επιχείρησης παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας της χώρας (ΔΕΗ ΑΕ). Η τελευταία είναι υποχρεωμένη να πωλεί τις ποσότητες ηλεκτρικής ενέργειας που είναι διαθέσιμες μέσω των Δημοπρασιών, όπως και να αποδέχεται όλες τις οικονομικές συναλλαγές που συνδέονται με αυτές τις Δημοπρασίες.
E. Ποιος φορέας θα είναι υπεύθυνος για την διεξαγωγή των δημοπρασιών ;
Οι Δημοπρασίες Προθεσμιακών Προϊόντων θα διεξάγονται από τον ελληνικό Λειτουργό Αγοράς Ηλεκτρικής Ενέργειας, δηλαδή τη δημόσια επιχείρηση με την επωνυμία «ΛΑΓΗΕ Α.Ε.». Οι αρμοδιότητες του ΛΑΓΗΕ προβλέπονται στο άρθρο 117 επόμενα του ν. 4001/2011 (Ενεργειακός Νόμος).

ΣΤ. Πρωτογενής και Δευτερογενής αγορά
Η πώληση Προθεσμιακών Προϊόντων Ηλεκτρικής Ενέργειας μέσω Δημοπρασιών θα κανονίζεται μέσω πλειοδοτικών διαγωνισμών (Πρωτογενείς Δημοπρασίες). Κάθε Πρωτογενής Δημοπρασία θα αντιστοιχεί σε μια προαποφασισμένη ποσότητα, συγκεκριμένης διάρκειας και με Κατώτατη Τιμή. Δημοπρασίες Φθίνουσας Τιμής θα εφαρμοστούν για την κατανομή των προϊόντων στους Εναλλακτικούς Προμηθευτές. Η κατανομή των Προϊόντων Δημοπρασιών θα πραγματοποιείται σε τεμάχια της1MWh. Θα ακολουθηθεί η μέθοδος pay-as-bid (πληρωμή του ποσού της προσφοράς) για την τιμολόγηση των κατανόμενων ποσοτήτων μέσω των δημοπρασιών.
Κατά το πέρας της κάθε Πρωτογενούς Δημοπρασίας, οι Εναλλακτικοί Προμηθευτές οι οποίοι απέκτησαν προθεσμιακά προϊόντα (Δικαιούχοι Χρήσης), υποχρεούνται να αποπληρώσουν την ΔΕΗ, μέσω του ΛΑΓΗΕ, με μια προπληρωμή του ύψους του 1% της αποτίμησης του προϊόντος, που τους έχει απονεμηθεί, για ολόκληρη την διάρκεια του συγκεκριμένου Προϊόντος Δημοπρασίας. Αυτή η προπληρωμή δεν επιστρέφεται.

Τα Αποτελέσματα του Καταμερισμού των Πρωτογενών Δημοπρασιών για κάθε Δημοπρασία και Εναλλακτικό Προμηθευτή θα υπόκεινται σε έναν Μηχανισμό Καταμερισμού. Με αυτόν το μηχανισμό, τα υποπροϊόντα μηνιαίας διάρκειας θα εισαχθούν, προκειμένου να διευκολύνουν την λειτουργία της Δευτερογενούς Αγοράς, την Δήλωση στην Προημερήσια Αγορά (Day-Ahead Market) και τον διακανονισμό των προπληρωμών. Τέλος, τα μηνιαία υποπροϊόντα θα κατατμηθούν περαιτέρω σε ημερήσια/ωριαία υποπροϊόντα ώστε να διευκολύνουν την καθημερινή εκκαθάριση και διακανονισμό στην Προημερήσια Αγορά.

Κάθε Εναλλακτικός Προμηθευτής έχει το δικαίωμα να μεταπωλεί τα υποπροϊόντα του στην Δευτερογενή Αγορά, είτε συνολικά, είτε μερικά (πολλαπλά τεμάχια της lMWh) σε άλλον Εναλλακτικό Προμηθευτή, σε έμπορο ή να τα εξάγει. Η Δευτερογενής Αγορά θα λειτουργεί σε συνεχή βάση.
Ζ. Ποιες μεταβολές απαιτούνται στο υπάρχον Ρυθμιστικό Πλαίσιο ;
Η συμμόρφωση με τις διατάξεις του ν. 4336/2015 απαιτεί σειρά νομοθετικών και ρυθμιστικών παρεμβάσεων, οι οποίες πρέπει να έχουν ολοκληρωθεί μέχρι τον Σεπτέμβριο 2016, οπότε και προβλέπεται η διενέργεια της πρώτης δημοπρασίας. Ο ακόλουθος πίνακας απεικονίζει τις βασικές ρυθμίσεις που θα απαιτηθούν :

Ενέργεια
Αρμόδιο όργανο
Σχόλια
Αναγκαίες τροποποιήσεις του Ενεργειακού Νόμου (ν. 4001/2011)Βουλή των ΕλλήνωνΝομοθετική πρόβλεψη των δημοπρασιών ΝΟΜΕ – αναγκαίες εξουσιοδοτικές βάσεις / πρόβλεψη αρμοδιοτήτων
Έκδοση Κώδικα Συναλλαγών Δημοπρασιών Προθεσμιακών Προϊόντων Ηλεκτρικής Ενέργειας») - ΚΣΔΠΠΗΕΑπόφαση ΡΑΕ / πρόταση ΛΑΓΗΕΘα καθορίζει τους κανόνες της αγοράς και τις προϋποθέσεις για τη συμμετοχή στη διαδικασία των δημοπρασιών, όπως και την διαδικασία των Δημοπρασιών – Πρέπει να εκδοθεί μέχρι το τέλος 6/2016.
Έκδοση Μεθοδολογίας προσδιορισμού κατώτατης τιμής προσφοράς των δημοπρατούμενων προθεσμιακών προϊόντων ηλεκτρικής ενέργειας και καθορισμός της κατώτατης τιμήςΚοινή Υπουργική Απόφαση (ΚΥΑ) των Υπουργών Οικονομικών και Περιβάλλοντος και Ενέργειας κατόπιν πρότασης της ΡΑΕΗ μεθοδολογία προσδιορισμού της κατώτατης τιμής οφείλει να βασίζεται στα μεταβλητά κόστη των λιγνιτικών και υδροηλεκτρικών μονάδων παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας της ΔΕΗ Α.Ε. και καθορίζει την αναλογία του μείγματος λιγνιτικής και υδροηλεκτρικής παραγωγής.
Καθορισμός ετήσιας ποσότητας ηλεκτρικής ενέργειας (σε MWh/h), που διατίθεται μέσω των δημοπρασιών πώλησης προθεσμιακών προϊόντων ηλεκτρικής ενέργειας με φυσική παράδοσηΑπόφαση ΡΑΕ / Εισήγηση ΛΑΓΗΕΠρέπει να ισούται με την «Ετήσια Μείωση για το Μερίδιο Λιανικής Αγοράς» της ΔΕΗ, πολλαπλασιασμένη με τον συνολικό όγκο στο διασυνδεδεμένο σύστημα.
Καταμερισμός, για κάθε δημοπρασία, της ανωτέρω ετήσιας ποσότητας σε επιμέρους προθεσμιακά προϊόντα ηλεκτρικής ενέργειας με φυσική παράδοση,Απόφαση ΡΑΕ / Εισήγηση ΛΑΓΗΕ
Καθορισμός των τεχνικών χαρακτηριστικά των ανωτέρω δημοπρατούμενων προθεσμιακών προϊόντων ηλεκτρικής ενέργειας με φυσική παράδοση, ως αυτά εξειδικεύονται στον ΚΣΔΠΠΗΕ.Απόφαση ΡΑΕ / Εισήγηση ΛΑΓΗΕ
Καθορισμός του προγράμματος διεξαγωγής των δημοπρασιών.Απόφαση ΡΑΕ / Εισήγηση ΛΑΓΗΕΗ πρώτη δημοπρασία θα λάβει χώρα τον Σεπτέμβριο του 2016.
Η Δικηγορική Εταιρεία “KLC Law Firm”, μία από τις μεγαλύτερες δικηγορικές εταιρείες στην Ελλάδα, ιδρύθηκε το 2000 και συγχωνεύει την παράδοση δεκαετιών τριών μεγάλων δικηγορικών γραφείων σε μια σύγχρονη εταιρική μορφή. Το 2002 ακολούθησε η απορρόφηση του δικηγορικού γραφείου "Θ. Λαμνίδης & Συνεργάτες". Η KLC Law Firm έχει αναλάβει, μεταξύ άλλων, 40 αναθέσεις έργου Νομικού Συμβούλου από την Ευρωπαϊκή Ένωση, τα Ηνωμένα Έθνη και άλλους διεθνείς οργανισμούς σε 41 χώρες, ενώ έχει παράσχει νομικές υπηρεσίες σε 33 χώρες. Διαθέτει 8 γλώσσες εργασίας (ελληνικά, αγγλικά, βουλγαρικά, ρουμανικά, γαλλικά, γερμανικά, ιταλικά, ρώσικα) και πιστοποιημένο σύστημα διαχείρισης ποιότητας σύμφωνα με τα διεθνή πρότυπα EN ISO 9001:2008, πιστοποιημένο από την International Certification Register της Βουλγαρίας.


Δεν υπάρχουν σχόλια: