Σε αντίθεση με ότι ίσχυε μέχρι τώρα, το Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας υποχρεώνεται πλέον σε νομοθετική υπερπαραγωγή, καθώς αυτό επιτάσσουν οι υποχρεώσεις έναντι της Ε.Ε., αλλά κυρίως αυτές που έχει αναλάβει η χώρα στο πλαίσιο της συμφωνίας με τους δανειστές.
Μέχρι το τέλος Ιουνίου, σύμφωνα τουλάχιστον με τον τωρινό προγραμματισμό, θα έχουν έρθει στη Βουλή, είτε ξεχωριστά, είτε ανά δύο, είτε ενταγμένα σε ευρύτερα κυβερνητικά νομοσχέδια, τέσσερα νομοθετήματα: Ο νόμος για την απόσχιση του ΑΔΜΗΕ από τη ΔΕΗ, ο νόμος για τις δημοπρασίες ρεύματος της ΔΕΗ, ο νόμος για το νέο μηχανισμό στήριξης των ΑΠΕ και ο νόμος για το περίφημο «target model» της ηλεκτρικής αγοράς.
http://energypress.gr/news/admie-nome-ape-kai-target-model-erhontai-tessera-nomoshedia-mesa-se-45-meres
Τα δύο από τα νομοθετήματα αυτά, για τον ΑΔΜΗΕ και το NOME, είναι προαπαιτούμενα για την τελική συμφωνία με τους πιστωτές, πράγμα που σημαίνει ότι θα πρέπει να έχουν νομοθετηθεί μέχρι το επόμενο Eurogroup στις 24 Μαΐου. Συνεπώς είναι πολύ πιθανό να ενταχθούν στο πολυνομοσχέδιο με την τελευταία δέσμη μέτρων του επικαιροποιημένου μνημονίου που θα έλθει για να ψηφιστεί στη Βουλή μέχρι την μεθεπόμενη Κυριακή. Αξίζει να αναφερθεί ότι ταυτόχρονα με την υιοθέτηση των νόμων αυτών, θα καταργηθούν οι αντίστοιχοι νόμοι του προηγούμενου μνημονίου, εκείνος για τη «μικρή ΔΕΗ» και εκείνος για την ιδιωτικοποίηση του ΑΔΜΗΕ.
Τα άλλα δύο νομοσχέδια, για το target model και το πλαίσιο στήριξης των ΑΠΕ, σκοπός του ΥΠΕΝ είναι να τα δώσει σε δημόσια διαβούλευση μέχρι το τέλος Μαϊου και στη συνέχεια να πάρουν το δρόμο για τη Βουλή, πιθανόν, εάν δεν υπάρξουν καθυστερήσεις, μέχρι το τέλος Ιουνίου.
ΑΔΜΗΕ
Σύμφωνα με το νέο σχέδιο, αμέσως μετά τον νέο νόμο για τον ΑΔΜΗΕ, ο οποίος σήμερα ανήκει κατά 100% στη ΔΕΗ, η γενική συνέλευση της ΔΕΗ θα πρέπει να εγκρίνει την πώληση μεριδίου τουλάχιστον 20% σε στρατηγικό επενδυτή. Ο διαγωνισμός για την επιλογή του στρατηγικού εταίρου πρέπει να ξεκινήσει τον Ιούλιο του 2016 και η επιλογή να έχει ολοκληρωθεί ως τον Οκτώβριο της φετινής χρονιάς. Σε περίπτωση που οι θεσμοί, μετά από διαβούλευση με τις ελληνικές αρχές, αποφασίσουν ότι δεν υπάρχει επαρκής πρόοδος για την ολοκλήρωση της διαδικασίας εντός του 2016, ιδιαίτερα όσον αφορά στον προσδιορισμό του στρατηγικού εταίρου και τις διαδικασίες εξαγοράς του μεριδίου, τότε τον Οκτώβριο του 2016 το Δημόσιο θα πρέπει να προσδιορίσει την ημερομηνία υποβολής δεσμευτικών προσφορών για την πώληση του συνόλου των μετοχών της ΔΕΗ στον ΑΔΜΗΕ (δηλαδή του 100%). Η ημερομηνία υποβολής των δεσμευτικών προσφορών πρέπει οριστεί στο χρονικό διάστημα ως τον Δεκέμβριο του 2016 και η ιδιωτικοποίηση να ολοκληρωθεί το 2017.
NOME
Όσον αφορά στον νόμο για τις δημοπρασίες ηλεκτρικής ενέργειας που θα διενεργήσει η ΔΕΗ, στο πρότυπο του γαλλικού μοντέλου ΝΟΜΕ, θα προβλέπει τις σχετικές διαδικασίες με στόχο τη μείωση κατά 20 ποσοστιαίες μονάδες του μεριδίου της ΔΕΗ στη χονδρική και τη λιανική αγορά ηλεκτρικής ενέργειας ως το 2017 και την πτώση του κάτω από το 50% της αγοράς ως το 2020. Παράλληλα, ως προαπαιτούμενο της νομοθετικής ρύθμισης για την εισαγωγή του μηχανισμού των ΝΟΜΕ, θα χρειαστεί να ληφθούν τα μέτρα που απαιτούνται (υπουργικές αποφάσεις κ.λπ.) προκειμένου να δοθούν όλες οι αναγκαίες αρμοδιότητες στον Λειτουργό της Αγοράς (ΛΑΓΗΕ) και στη Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας (ΡΑΕ).
Η πρώτη δημοπρασία θα προκηρυχθεί από τη ΔΕΗ τον Σεπτέμβριο του 2016 και οι ποσότητες ηλεκτρισμού που θα δημοπρατηθούν θα είναι ίσες με το 8% του συνολικού όγκου ρεύματος που διακινήθηκε στο διασυνδεδεμένο σύστημα το 2015. Οι παραδόσεις θα ξεκινήσουν το τελευταίο τρίμηνο του 2016.
Target model
Το target model, σε εφαρμογή των κατευθύνσεων της Ε.Ε. θα αποτελεί το «ευαγγέλιο» λειτουργίας της ηλεκτρικής αγοράς. Θα περιλαμβάνει τις νέες αγορές στον ηλεκτρισμό, όπου θα υπάρχουν εκτός από αγορές φυσικής παράδοσης και αγορές χρηματιστηριακών προϊόντων. Στην περίφημη «προθεσμιακή αγορά» επί παραδείγματι θα υπάρχουν οι συνθήκες εκείνες που απαιτούνται ώστε οι προμηθευτές να μπορούν να αντισταθμίσουν την έκθεσή τους στις διακυμάνσεις της αγοράς και να προσφέρουν ανταγωνιστικά προϊόντα στους πελάτες τους.
Πάντως όπως διευκρινίζουν αρμόδιες πηγές, το νομοσχέδιο θα περιγράφει τα βήματα, τους στόχους αλλά και τις αλλαγές στην αγορά του ηλεκτρισμού. Στη συνέχεια ωστόσο, θα ανατεθεί η εκπόνηση των διαφόρων κωδίκων, κειμένων αλλά και της απαραίτητης υποδομής κλπ στους αρμόδιους φορείς, δηλαδή τη ΡΑΕ, τον ΑΔΜΗΕ και το ΛΑΓΗΕ.
Πλαίσιο για ΑΠΕ
Ως γνωστόν, τη βάση του νέου μοντέλου στήριξης των ΑΠΕ θα αποτελεί ένας συνδυασμός feed-in-premium (προσαύξηση επί της αγοραίας τιμής) και μειοδοτικών διαγωνισμών, σε εφαρμογή των κατευθυντήριων γραμμών της Ε.Ε.
Ο συνδυασμός αυτός θα επιτευχθεί με τον καθορισμό ενός ανώτατου ορίου (ταβάνι) για την τιμή feed-in-premium κάθε τεχνολογίας ΑΠΕ και στη συνέχεια την πραγματοποίηση διαγωνισμών για την εγκατάσταση συγκεκριμένης ισχύος. Από τους διαγωνισμούς θα προκύπτουν οι μειοδότες επενδυτές (με βάση το πόσο χαμηλότερα από την ανώτατη τιμή είναι το premium που δέχονται να εισπράττουν) που θα παίρνουν το «πράσινο φως» για την υλοποίηση των επενδύσεών τους.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου