Η ώρα των αποφάσεων πλησιάζει, και δεν θα είναι εύκολη για αρκετούς υπουργούς. Το όριο αντοχής πολλών στη κυβέρνηση θα δοκιμαστεί, καθώς το Asset Development Plan (ADP) του ΤΑΙΠΕΔ με τις 19 αποκρατικοποιήσεις, το οποίο επικαιροποιήθηκε τη Μεγάλη Τρίτη 26 Απριλίου, και θα έρθει τις επόμενες ημέρες προς έγκριση στο ΚΥΣΟΙΠ περιλαμβάνεται το σύνολο του προγράμματος του ΤΑΙΠΕΔ. Εκτός δηλαδή της ΔΕΗ, αφορά όλες τις υπόλοιπες ενεργειακές (65% της ΔΕΠΑ, και 35% των ΕΛΠΕ), μαζί φυσικά με άλλες ευαίσθητες ιδιωτικοποιήσεις, σαν το 24% της ΕΥΔΑΠ, και της ΕΥΑΘ, τα ΕΛΤΑ, κ.ά.
Στη συνεδρίαση του ΚΥΣΟΙΠ που λογικά θα γίνει μέσα στις αμέσως επόμενες ημέρες, θα δοκιμαστεί μια λεπτή κόκκινη γραμμή της κυβέρνησης, την οποία αν ξεπεράσει, θα δει πιθανότατα να ταρακουνιέται όλο το από κάτω σύστημα, και να χαλούν ευαίσθητες εσωκομματικές ισορροπίες.
Και αυτό καθώς “οι συμμετέχοντες υπουργοί είναι υποχρεωμένοι να εγκρίνουν όλο το ADP, δίχως εξαιρέσεις”, όπως απαντά κυβερνητική πηγή στο ερώτημα αν υπάρχει περίπτωση στο ΚΥΣΟΙΠ να προκύψουν αντιρρήσεις. Ενδιαφέρον έχει επομένως η θέση που θα πάρει ο Π. Σκουρλέτης, ο οποίος στη συνέντευξή του προς τους διαπιστευμένους συντάκτες (31/Μαρτίου/ 2016), είχε υποστηρίξει κατηγορηματικά ότι “δεν προβλέπονται νέες ιδιωτικοποιήσεις στον ενεργειακό τομέα”. Προφανώς ο υπουργός γνωρίζει εδώ και καιρό το ακριβές περιεχόμενο του ADP, και αυτό εξηγεί και τη προ μηνός σκληρότατη επίθεσή του στο ΤΑΙΠΕΔ, θεωρώντάς το υπεύθυνο για τις διαρροές που σχετίζονται με τις αποκρατικοποιήσεις.
Επομένως; Αν και δύσκολα μπορεί να γίνουν προβλέψεις, το λογικό είναι το Μαξίμου να επιχειρήσει να αποφύγει τα άμεσα “πωλητήρια” για επιχειρήσεις που αποτελούσαν για το ΣΥΡΙΖΑ “κόκκινες” προεκλογικές σημαίες, όπως η ΔΕΗ στην ενέργεια ή τα νερά (ΕΥΔΑΠ, ΕΥΑΘ).
Τι μπορεί να σημαίνει αυτό; Στο όνομα των μελλοντικών συμπράξεων μεταξύ ΔΕΗ και ιδιωτών, να διαπραγματευτεί με τους δανειστές η κυβέρνηση τη παραπομπή για το μέλλον της πώλησης του 17% της ΔΕΗ, με το επιχείρημα ότι η αγορά ηλεκτρισμού βρίσκεται σε φάση πλήρους αναδιάταξης. Σύμφωνα με τη συλλογιστική αυτή, θα πρέπει πρώτα να πάρουν εντός του 2017 σάρκα και οστά οι πρώτες συμπράξεις, και εν συνεχεία, με βάση το νέο τοπίο που θα έχει προκύψει στην αγορά ηλεκτρισμού, να αξιολογηθεί η πώληση ποσοστού της ΔΕΗ.
Εδώ ο αντίλογος είναι ότι οι συμπράξεις, εφόσον περπατήσουν, θα μειώσουν το μερίδιο αγοράς της ΔΕΗ, όχι το μετοχικό ποσοστό του Δημοσίου στην επιχείρηση. Επομένως, δεν έχει καμία σχέση ο περιορισμός του μεριδίου της ΔΕΗ στην αγορά με τη τυχόν μείωση του πλειοψηφικού πακέτου 51% που κατέχει το Δημόσιο στο 34%, ποσοστό καταστατικής μειοψηφίας. Το ένα δεν επηρεάζει το άλλο, λέει η συλλογιστική αυτή, πόσο μάλλον όταν κάθε αποκρατικοποίηση έχει καθαρά δημοσιονομικούς σκοπούς.
Σύμφωνα πάντως με μια άλλη, πιο πολιτική από τις παραπάνω ανάγνωση, δεν αποκλείεται να γίνει αποδεκτό από τους δανειστές κάποια “ευαίσθητα” πωλητήρια, να καθυστερήσουν. Οι εξαιρέσεις ωστόσο αυτές, εφόσον συμφωνηθούν, θα αφορούν ένα μεμονωμένο αριθμό εταιρειών. Δύσκολα για παράδειγμα θα αποφύγουν τα πωλητήρια με συγκεκριμένες ημερομηνίες έναρξης των διαγωνισμών, και οι άλλες δύο ενεργειακές επιχειρήσεις, δηλαδή η ΔΕΠΑ (65%) και τα ΕΛΠΕ (35%).
Στο δια ταύτα πάντως, το Asset Development Plan (ADP) του ΤΑΙΠΕΔ με τις 19 αποκρατικοποιήσεις, το οποίο επικαιροποιήθηκε τη Μεγάλη Τρίτη 26 Απριλίου, πρόκειται να έρθει σύντομα προς έγκριση στο ΚΥΣΟΙΠ. Εν συνεχεία, τόσο η απόφαση αυτή του ΚΥΣΟΙΠ, όσο και το ίδιο το ADP θα πρέπει να δημοσιευτούν σε ΦΕΚ. Είναι πασιφανές ότι με τον τρόπο αυτό οι δανειστές θέλουν να δεσμεύσουν τη κυβέρνηση ότι θα εφαρμόσει όσα συμφώνησε και πως δεν θα επαναληφθεί το φαινόμενο οι υπουργοί να μιλούν για 9 υποχρεωτικές αποκρατικοποιήσεις και το μνημόνιο που ψήφισαν για υπερδιπλάσιο αριθμό.
energypress.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου