Δευτέρα 22 Φεβρουαρίου 2016

Οι «καλοί» πελάτες της ΔΕΗ στο στόχαστρο των ιδιωτών. ΑΝΗΣΥΧΙΑ ΣΤΗΝ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΗ ΑΠΟ ΤΗ ΣΥΝΕΧΗ «ΔΙΑΡΡΟΗ»

Το αναμενόμενο άνοιγμα της αγοράς είναι αυτό που φέρνει παίκτες όπως ο ΟΤΕ, τα ΕΛΤΑ και η EΥΔΑΠ στη λιανική αγορά ηλεκτρισμού.
Tης Μανταλένας Πίου

Oι «καλοί πελάτες» της ΔΕΗ, οι επιχειρήσεις στη Μέση Τάση, καθώς και επαγγελματίες και νοικοκυριά με υψηλή κατανάλωση και ακριβά τιμολόγια, είναι αυτοί για τους οποίους δίνουν τη μάχη σήμερα όλες οι εταιρείες παροχής ηλεκτρικού ρεύματος. Τα δελεαστικά πακέτα των ιδιωτικών εταιρειών έχουν αποσπάσει ήδη το 20% των πελατών εμπορικής και βιομηχανικής χρήσης Μέσης και Χαμηλής τάσης, σύμφωνα με στοιχεία της ίδιας τη ΔΕΗ, παρότι στο σύνολο της αγοράς το μερίδιο των εναλλακτικών παρόχων παραμένει περιορισμένο στο 5,61%, τον Ιανουάριο, μόλις 0,5% πάνω από τα επίπεδα του Δεκεμβρίου.
Η διαρροή των καλών πελατών ανησύχησε τη ΔΕΗ που αντέδρασε με μία δυναμική επιθετική εμπορική πολιτική, ανακοινώνοντας πρόσφατα έκπτωση 10% για τους συνεπείς καταναλωτές στις κατηγορίες αυτές.
Στελέχη της επιχείρησης υποστηρίζουν μάλιστα ότι ένας μεγάλος αριθμός επαγγελματιών που είχε μετακινηθεί σε άλλη εταιρεία, τώρα σκέπτεται σοβαρά να επιστρέψει.
Η μάχη για τους καλούς πελάτες είναι ίσως μία από τις τελευταίες που θα δώσει η ΔΕΗ για να διατηρήσει την υπερδεσπόζουσα θέση της. Η εταιρεία έχει δεσμευτεί από το Μνημόνιο 3 να μειώσει δραστικά το μερίδιό της στην αγορά, κατά 25% ως το 2018 και στο 50% της συνολικής αγοράς, παραγωγή και λιανική, ως το 2020.
Μία σειρά από αλλαγές που έρχονται στο θεσμικό πλαίσιο, όπως οι δημοπρασίες φθηνής ηλεκτρικής ενέργειας από τα λιγνιτικά και τα υδροηλεκτρικά εργοστάσια (μοντέλο NOME) ακόμα και οι συμπράξεις με ιδιώτες για τις οποίες μιλά ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της ΔΕΗ Μανώλης Παναγιωτάκης δεν έχουν άλλο σκοπό παρά να δώσουν σε τρίτους παίκτες τη δυνατότητα να ανταγωνιστούν τη ΔΕΗ με ένα «καλάθι καυσίμων» ανάλογο με αυτό που χρησιμοποιεί η επιχείρηση. Τα αποτελέσματα δε του, έστω και ελάχιστου σήμερα ανταγωνισμού είναι φανερά, με τα χαμηλότερα τιμολόγια που προωθούνται στην αγορά.
Οι ιδιωτικές εταιρείες έχουν ήδη δηλώσει έτοιμες να ανταποκριθούν στην τελευταία πρόκληση της ΔΕΗ, της έκπτωσης του 10%, προσφέροντας ακόμα πιο ανταγωνιστικά τιμολόγια. Η συγκυρία άλλωστε τις βοηθά στη φάση αυτή, καθώς η πτώση της διεθνούς τιμής του φυσικού αερίου τους επιτρέπει να διαμορφώνουν πιο ελκυστικά πακέτα, ακόμα και χωρίς τα λιγνιτικά και τα υδροηλεκτρικά της ΔΕΗ. Όλοι οι παίκτες πάντως προβλέπουν στη ταχεία έναρξη του ΝΟΜΕ με την προσδοκία ότι θα μειώσει δραστικά τις τιμές του ηλεκτρισμού στη χονδρική αγορά. Το αναμενόμενο άνοιγμα της αγοράς είναι αυτό που φέρνει παίκτες όπως ο ΟΤΕ, τα ΕΛΤΑ και η EΥΔΑΠ στη λιανική αγορά ηλεκτρισμού. Το 2015, με την προοπτική και μόνον της απελευθέρωσης, ενεργοποιήθηκαν αρκετές ιδιωτικές εταιρείες προμήθειας ηλεκτρισμού. Σύμφωνα με το Παρατηρητήριο Λιανικής Αγοράς Ηλεκτρισμού του allazoreyma.gr, τον Νοέμβριο το μερίδιο αγοράς των επτά εναλλακτικών παρόχων ηλεκτρισμού, οι οποίοι δραστηριοποιούνται σήμερα, διαμορφώθηκε στο 5,7%, έναντι 2,95% του τέλους Δεκεμβρίου 2014.
Σε απόλυτους αριθμούς η μεταβολή μπορεί να είναι περιορισμένη αλλά ήταν η πρώτη χρονιά που σημειώθηκε τόση κινητικότητα μετά την αρνητική εμπειρία του 2012, όταν έκλεισαν οι εταιρείες Energa και Ηellas Power. Oι τρεις μεγαλύτεροι από τους επτά εναλλακτικούς προμηθευτές ηλεκτρισμού, η Elpedison (EΛΠΕ- Edison- Ελλάκτωρ), η Ηρων Ενεργειακή (όμιλος ΤΕΡΝΑ) και η Protergia (όμιλος Μυτιληναίου) μοιράζονται μερίδιο 3,41% της αγοράς και οι μικρότεροι παίκτες, η Watt+Volt, η Volterra, η ΝRG και η Green, το 0,84%.
Στους καταναλωτές στη Χαμηλή Τάση, κυρίως οικιακοί και εμπορικοί πελάτες, η διείσδυση των εναλλακτικών παρόχων παραμένει πολύ χαμηλή και επικεντρωμένη στις μεγάλες καταναλώσεις των κατηγοριών αυτών.
Η ΔΕΗ, από την πλευρά της, με περίπου το 50% των πελατών της να ανήκει στις ειδικές κατηγορίες, που για διάφορους λόγους απολαμβάνουν φθηνά τιμολόγια και δεν ενδιαφέρονται να αλλάξουν πάροχο όπως π.χ. οι αγρότες, οι ευπαθείς κοινωνικές ομάδες, οι μεγάλες βιομηχανικές επιχειρήσεις, ο δημόσιος τομέας κ.λπ. ζητά το άνοιγμα της αγοράς να μην αφορά μόνον στους καλούς πελάτες, αλλά και στις ιδιαίτερες κατηγορίες.

http://www.imerisia.gr/article.asp?catid=26519&subid=2&pubid=113916410

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου