Ενα ασφυκτικό χρονοδιάγραμμα για την υλοποίηση κρίσιμων
μεταρρυθμίσεων στον τομέα της ενέργειας, που σχεδόν στο σύνολό τους αποτελούν εκκρεμότητες πολλών ετών, καλείται να υλοποιήσει ο νέος υπουργός που θα αναλάβει το χαρτοφυλάκιο της Ενέργειας. Από τις συνολικά 25 δράσεις του νέου μνημονίου οι 8 αφορούν τον τομέα της ενέργειας και θα πρέπει να «κλείσουν» το αργότερο μέσα στον Οκτώβριο, δοκιμάζοντας τις πολιτικές αντοχές της νέας κυβέρνησης, αφού έχει αναλάβει προεκλογικές δεσμεύσεις που δύσκολα θα γίνουν.. αποδεκτές από τους πιστωτές, όπως το «όχι» στην ιδιωτικοποίηση του ΑΔΜΗΕ και στο σχέδιο της «Μικρής ΔΕΗ».
Η νέα ηγεσία του ΥΠΑΠΕΝ αμέσως μετά την ανάληψη των καθηκόντων της θα πρέπει να συντονίσει τις επτά επιτροπές που συστάθηκαν τέσσερις ημέρες πριν από τις εκλογές με απόφαση του υπηρεσιακού υπουργού Ι. Γκόλια για να «τρέξουν» τα προαπαιτούμενα της Ενέργειας και να καταθέσουν προτάσεις στην πολιτική ηγεσία. Για την περίπτωση του ΑΔΜΗΕ έχει καταρτιστεί ήδη εναλλακτικό σχέδιο που προβλέπει την παραμονή των παγίων στη ΔΕΗ και τη μεταφορά των δραστηριοτήτων που επηρεάζουν τον ανταγωνισμό, και συγκεκριμένα του Κέντρου Κατανομής Αγ. Στεφάνου στον ΛΑΓΗΕ, που ανήκει 100% στο Δημόσιο και θα μετεξελιχθεί σε Διαχειριστής Συστήματος. Μένει να φανεί εάν το σχέδιο αυτό θα γίνει αποδεκτό από τους πιστωτές ως ισοδύναμο της ιδιωτικοποίησης, η οποία σε διαφορετική περίπτωση θα πρέπει να προχωρήσει μέσα στον Οκτώβριο.
Aπό τη δυνατότητα της κυβέρνησης να παρουσιάσει μέσα στον Οκτώβριο ένα αποτελεσματικό σχέδιο για τη μείωση του μεριδίου της ΔΕΗ κατά 25% μέχρι το 2018 και 50% μέχρι το 2020 θα κριθεί και το κατά πόσο πράγματι θα δικαιωθεί η προεκλογική της δέσμευση για τη μη παραχώρηση παραγωγικού δυναμικού της ΔΕΗ σε ιδιώτες. Για την υλοποίηση αυτής της παρέμβασης του μνημονίου προβλέπει δημοπρασίες λιγνιτικής και υδροηλεκτρικής ισχύος της ΔΕΗ σε αντίστοιχο ποσοστό. Η άποψη που επικρατεί στο κυβερνών κόμμα αλλά και στη διοίκηση της ΔΕΗ είναι η κατάρτιση ενός σχεδίου που δεν θα έχει αρνητικές συνέπειες για τη ΔΕΗ. Τη δύσκολη αυτή εξίσωση καλείται να λύσει η Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας, με σημείο τριβής το λειτουργικό κόστος παραγωγής του λιγνίτη. Το μνημόνιο κάνει σαφές ότι, σε περίπτωση που δεν προχωρήσουν τα ΝΟΜΕ, τότε θα πρέπει να ληφθούν άλλα ισοδύναμου αποτελέσματος μέτρα, αφήνοντας ανοιχτό το παράθυρο επαναφοράς του σχεδίου της «Μικρής ΔΕΗ».
Ιδιαίτερης πολιτικής ευαισθησίας είναι και η προβλεπόμενη από το μνημόνιο παρέμβαση κατάργησης των κοστοβαρών τιμολογίων, που μεταφράζεται σε υπέρογκες αυξήσεις για τα αγροτικά τιμολόγια και κατάργηση των εκπτώσεων 20% στις ενεργοβόρες βιομηχανίες που δόθηκαν με απόφαση της Γενικής Συνέλευσης της ΔΕΗ.
Μικρότερη θα είναι η δυσκολία των προβλεπόμενων από το μνημόνιο μηχανισμών για τα Αποδεικτικά Διαθεσιμότητας Ισχύος, καθώς και του μηχανισμού ανάκτησης κόστους των μονάδων που μπαίνουν στο σύστημα, τους οποίους επίσης θα πρέπει να καταρτίσει η ΡΑΕ.
Μέχρι τον Δεκέμβριο τέλος, η κυβέρνηση θα πρέπει να παρουσιάσει ένα νέο σχέδιο ανάπτυξης των ΑΠΕ, στη βάση της διατήρησης της βιωσιμότητας της αγοράς, της βελτίωσης της αποδοτικότητά τους και της καλύτερης δυνατής αξιοποίησης των κονδυλίων της Ε.Ε.
(της Χρύσας Λιάγγου, Καθημερινή)
Η νέα ηγεσία του ΥΠΑΠΕΝ αμέσως μετά την ανάληψη των καθηκόντων της θα πρέπει να συντονίσει τις επτά επιτροπές που συστάθηκαν τέσσερις ημέρες πριν από τις εκλογές με απόφαση του υπηρεσιακού υπουργού Ι. Γκόλια για να «τρέξουν» τα προαπαιτούμενα της Ενέργειας και να καταθέσουν προτάσεις στην πολιτική ηγεσία. Για την περίπτωση του ΑΔΜΗΕ έχει καταρτιστεί ήδη εναλλακτικό σχέδιο που προβλέπει την παραμονή των παγίων στη ΔΕΗ και τη μεταφορά των δραστηριοτήτων που επηρεάζουν τον ανταγωνισμό, και συγκεκριμένα του Κέντρου Κατανομής Αγ. Στεφάνου στον ΛΑΓΗΕ, που ανήκει 100% στο Δημόσιο και θα μετεξελιχθεί σε Διαχειριστής Συστήματος. Μένει να φανεί εάν το σχέδιο αυτό θα γίνει αποδεκτό από τους πιστωτές ως ισοδύναμο της ιδιωτικοποίησης, η οποία σε διαφορετική περίπτωση θα πρέπει να προχωρήσει μέσα στον Οκτώβριο.
Aπό τη δυνατότητα της κυβέρνησης να παρουσιάσει μέσα στον Οκτώβριο ένα αποτελεσματικό σχέδιο για τη μείωση του μεριδίου της ΔΕΗ κατά 25% μέχρι το 2018 και 50% μέχρι το 2020 θα κριθεί και το κατά πόσο πράγματι θα δικαιωθεί η προεκλογική της δέσμευση για τη μη παραχώρηση παραγωγικού δυναμικού της ΔΕΗ σε ιδιώτες. Για την υλοποίηση αυτής της παρέμβασης του μνημονίου προβλέπει δημοπρασίες λιγνιτικής και υδροηλεκτρικής ισχύος της ΔΕΗ σε αντίστοιχο ποσοστό. Η άποψη που επικρατεί στο κυβερνών κόμμα αλλά και στη διοίκηση της ΔΕΗ είναι η κατάρτιση ενός σχεδίου που δεν θα έχει αρνητικές συνέπειες για τη ΔΕΗ. Τη δύσκολη αυτή εξίσωση καλείται να λύσει η Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας, με σημείο τριβής το λειτουργικό κόστος παραγωγής του λιγνίτη. Το μνημόνιο κάνει σαφές ότι, σε περίπτωση που δεν προχωρήσουν τα ΝΟΜΕ, τότε θα πρέπει να ληφθούν άλλα ισοδύναμου αποτελέσματος μέτρα, αφήνοντας ανοιχτό το παράθυρο επαναφοράς του σχεδίου της «Μικρής ΔΕΗ».
Ιδιαίτερης πολιτικής ευαισθησίας είναι και η προβλεπόμενη από το μνημόνιο παρέμβαση κατάργησης των κοστοβαρών τιμολογίων, που μεταφράζεται σε υπέρογκες αυξήσεις για τα αγροτικά τιμολόγια και κατάργηση των εκπτώσεων 20% στις ενεργοβόρες βιομηχανίες που δόθηκαν με απόφαση της Γενικής Συνέλευσης της ΔΕΗ.
Μικρότερη θα είναι η δυσκολία των προβλεπόμενων από το μνημόνιο μηχανισμών για τα Αποδεικτικά Διαθεσιμότητας Ισχύος, καθώς και του μηχανισμού ανάκτησης κόστους των μονάδων που μπαίνουν στο σύστημα, τους οποίους επίσης θα πρέπει να καταρτίσει η ΡΑΕ.
Μέχρι τον Δεκέμβριο τέλος, η κυβέρνηση θα πρέπει να παρουσιάσει ένα νέο σχέδιο ανάπτυξης των ΑΠΕ, στη βάση της διατήρησης της βιωσιμότητας της αγοράς, της βελτίωσης της αποδοτικότητά τους και της καλύτερης δυνατής αξιοποίησης των κονδυλίων της Ε.Ε.
(της Χρύσας Λιάγγου, Καθημερινή)
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου