Η τρέχουσα οικονομική συγκυρία και η νέα υποβάθμιση της πιστοληπτικής ικανότητας της ΔΕΗ, έχει τεράστιες επιπτώσεις σε μεγάλα έργα και επενδύσεις που σχεδίαζε ο όμιλος και πλέον δεν μπορεί να υλοποιήσει αφού ουσιαστικά έχουν κλείσει οι κρουνοί της τραπεζικής χρηματοδότησης. Ιδιαίτερα στις επενδύσεις υποδομών όπως είναι οι διασυνδέσεις το πρόβλημα γίνεται ιδιαίτερα οξύ αφού τα έργα αυτά είναι συνυφασμένα με μια από τις κομβικότερες βιομηχανίες της ελληνικής οικονομίας τον τουρισμό.
Και μπορεί η περίπτωση της διασύνδεσης των Κυκλάδων να μην επηρεάζεται, αφού είναι ένα έργο που έχει ήδη ξεκινήσει να κατασκευάζεται και έχει εξασφαλισμένα κεφάλαια από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων, μετά τις κινήσεις που έκανε η απερχόμενη διοίκηση Γιαρέντη, δε συμβαίνει το ίδιο και με άλλα έργα όχι τόσο ώριμα όπως η διασύνδεση της Κρήτης, ένα ακόμη πιο σημαντικό έργο για πολλούς λόγους, μεταξύ των οποίων περιλαμβάνονται τα εξής:
• Το κόστος της ηλεκτροδότησης του νησιού με μαζούτ και diesel ανέρχεται σε 400 εκατ. ευρώ ετησίως, που πληρώνεται από τους λογαριασμούς των καταναλωτών μέσω των περίφημων ΥΚΩ
• Η Κρήτη έχει σοβαρό πρόβλημα κάλυψης των αναγκών της και κινδυνεύει κάθε χρόνο με προβλήματα όπως συνέβη στην περίπτωση της Σαντορίνης
• Υπάρχει επίσης περιβαλλοντικό πρόβλημα αφού οι μονάδες του νησιού είναι ρυπογόνες και δεν υπάρχει δυνατότητα αξιοποίησης του διαθέσιμου δυναμικού ΑΠΕ
Τεχνικά η διασύνδεση μπορεί να επιτευχθεί αφού αντίστοιχα έργα υπάρχουν και σε άλλες περιοχές όπως στην Ιταλία όπου έχει δισυνδεθεί η Σαρδηνία με το μήκος του καλωδίου να φτάνει τα 420 χλμ, την ισχύ τα 1000MW και το κόστος τα 730 εκ. ευρώ. Στην Κρήτη αντίστοιχα το εκτιμώμενο κόστος είναι στα 850 εκ. ευρώ για ισχύ 1000MW και μήκος 380 χλμ.
Την περασμένη εβδομάδα μάλιστα στο πλαίσιο της εκδήλωσης του ΣΕΒ για το πακέτο Juncker προτάθηκε για την κατασκευή της διασύνδεσης να δημιουργηθεί κοινοπρακτικό σχήμα με τη συμμετοχή του ΑΔΜΗΕ, που θα μπορεί να κυμαίνεται από 35% έως 49% και αντίστοιχα συμμετοχή ιδιωτών επενδυτών της τάξεως του 51% έως 65%.
Το έργο θα μπορεί να χρηματοδοτηθεί, σύμφωνα με την πρόταση, κατά 20-25% από ίδια κεφάλαια, κατά 15-20% με δάνειο από το επενδυτικό πακέτο Γιουνκέρ και κατά 55-60% μέσω δανεισμού από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων ή μέσω project bonds.
Υπολογίζεται σύμφωνα και με τις εκτιμήσεις του ΑΔΜΗΕ ότι για την ολοκλήρωση και λειτουργία του πρώτου καλωδίου απαιτούνται τρεισήμισι χρόνια και επιπλέον 18 μήνες για την ολοκλήρωση και του δεύτερου καλωδίου.
Μια τέτοια εξέλιξη θα μπορούσε να σημαίνει ότι επιλύεται το πρόβλημα της ηλεκτρικής κάλυψης της Κρήτης, με παράλληλη μείωση του κόστους των λογαριασμών ρεύματος για όλους τους καταναλωτές (μείωση των ΥΚΩ) και ταυτόχρονα θα έφερνε και άλλες παράπλευρες ωφέλειες (μείωση του κόστους των εισαγωγών καυσίμων, αξιοποίηση ανεκμετάλλευτου δυναμικού ΑΠΕ, δημιουργία θέσεων εργασίας, νέο παραγωγικό έργο και εξειδίκευση σε απαιτητικά project για την εγχώρια βιομηχανία καλωδίων κλπ).
Τέλος σύμφωνα με την πρόταση του ΣΕΒ θα χρειαστεί το έργο να χαρακτηριστεί ως έργο άμεσης προτεραιότητας και να αποδεχθεί η κυβέρνηση την συμμετοχή σε αυτό του ιδιωτικού τομέα, με την καταλυτική συνεισφορά του συνδέσμου.
Του Χάρη Φλουδόπουλου Capital.gr
Και μπορεί η περίπτωση της διασύνδεσης των Κυκλάδων να μην επηρεάζεται, αφού είναι ένα έργο που έχει ήδη ξεκινήσει να κατασκευάζεται και έχει εξασφαλισμένα κεφάλαια από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων, μετά τις κινήσεις που έκανε η απερχόμενη διοίκηση Γιαρέντη, δε συμβαίνει το ίδιο και με άλλα έργα όχι τόσο ώριμα όπως η διασύνδεση της Κρήτης, ένα ακόμη πιο σημαντικό έργο για πολλούς λόγους, μεταξύ των οποίων περιλαμβάνονται τα εξής:
• Το κόστος της ηλεκτροδότησης του νησιού με μαζούτ και diesel ανέρχεται σε 400 εκατ. ευρώ ετησίως, που πληρώνεται από τους λογαριασμούς των καταναλωτών μέσω των περίφημων ΥΚΩ
• Η Κρήτη έχει σοβαρό πρόβλημα κάλυψης των αναγκών της και κινδυνεύει κάθε χρόνο με προβλήματα όπως συνέβη στην περίπτωση της Σαντορίνης
• Υπάρχει επίσης περιβαλλοντικό πρόβλημα αφού οι μονάδες του νησιού είναι ρυπογόνες και δεν υπάρχει δυνατότητα αξιοποίησης του διαθέσιμου δυναμικού ΑΠΕ
Τεχνικά η διασύνδεση μπορεί να επιτευχθεί αφού αντίστοιχα έργα υπάρχουν και σε άλλες περιοχές όπως στην Ιταλία όπου έχει δισυνδεθεί η Σαρδηνία με το μήκος του καλωδίου να φτάνει τα 420 χλμ, την ισχύ τα 1000MW και το κόστος τα 730 εκ. ευρώ. Στην Κρήτη αντίστοιχα το εκτιμώμενο κόστος είναι στα 850 εκ. ευρώ για ισχύ 1000MW και μήκος 380 χλμ.
Την περασμένη εβδομάδα μάλιστα στο πλαίσιο της εκδήλωσης του ΣΕΒ για το πακέτο Juncker προτάθηκε για την κατασκευή της διασύνδεσης να δημιουργηθεί κοινοπρακτικό σχήμα με τη συμμετοχή του ΑΔΜΗΕ, που θα μπορεί να κυμαίνεται από 35% έως 49% και αντίστοιχα συμμετοχή ιδιωτών επενδυτών της τάξεως του 51% έως 65%.
Το έργο θα μπορεί να χρηματοδοτηθεί, σύμφωνα με την πρόταση, κατά 20-25% από ίδια κεφάλαια, κατά 15-20% με δάνειο από το επενδυτικό πακέτο Γιουνκέρ και κατά 55-60% μέσω δανεισμού από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων ή μέσω project bonds.
Υπολογίζεται σύμφωνα και με τις εκτιμήσεις του ΑΔΜΗΕ ότι για την ολοκλήρωση και λειτουργία του πρώτου καλωδίου απαιτούνται τρεισήμισι χρόνια και επιπλέον 18 μήνες για την ολοκλήρωση και του δεύτερου καλωδίου.
Μια τέτοια εξέλιξη θα μπορούσε να σημαίνει ότι επιλύεται το πρόβλημα της ηλεκτρικής κάλυψης της Κρήτης, με παράλληλη μείωση του κόστους των λογαριασμών ρεύματος για όλους τους καταναλωτές (μείωση των ΥΚΩ) και ταυτόχρονα θα έφερνε και άλλες παράπλευρες ωφέλειες (μείωση του κόστους των εισαγωγών καυσίμων, αξιοποίηση ανεκμετάλλευτου δυναμικού ΑΠΕ, δημιουργία θέσεων εργασίας, νέο παραγωγικό έργο και εξειδίκευση σε απαιτητικά project για την εγχώρια βιομηχανία καλωδίων κλπ).
Τέλος σύμφωνα με την πρόταση του ΣΕΒ θα χρειαστεί το έργο να χαρακτηριστεί ως έργο άμεσης προτεραιότητας και να αποδεχθεί η κυβέρνηση την συμμετοχή σε αυτό του ιδιωτικού τομέα, με την καταλυτική συνεισφορά του συνδέσμου.
Του Χάρη Φλουδόπουλου Capital.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου