Όπως τονίστηκε στον
αντιπρόεδρο της Κομισιόν, το σημαντικότερο όφελος από την υλοποίησή του
έργου είναι η μείωση των λογαριασμών ηλεκτρικού ρεύματος των καταναλωτών
κατά 400 εκατ. ευρώ ετησίως.
Η ηλεκτρική διασύνδεση της Κρήτης με την ηπειρωτική Ελλάδα, όπως έγραψε το Cretalive, περιλαμβάνεται στις
μεγάλες επενδυτικές προτάσεις για χρηματοδότηση από το «πακέτο
Γιούνκερ» που κάνει ο ελληνικός επιχειρηματικός κόσμος προτρέποντας το
Δημόσιο σε συμπράξεις για την υλοποίησή τους.
Τα έργα αυτά η ηγετική ομάδα του ΣΕΒ τα παρουσίασε στις
Βρυξέλλες στο
πλαίσιο συναντήσεων που είχε με τον αντιπρόεδρο της Ευρωπαϊκής
Επιτροπής για την απασχόληση, την ανάπτυξη, τις επενδύσεις και την
ανταγωνιστικότητα, Γίρκι Κατάινεν, και με αλλά στελέχη της Κομισιόν.
Το «πακέτο Γιούνκερ» αποτελεί μεγάλη ευκαιρία για την Ελλάδα, μια και
θεωρείται χώρα υψηλού επενδυτικού ρίσκου αφού απουσιάζει η
χρηματοδότηση, ενώ όπως τονίζει στο ΕΘΝΟΣ ο αντιπρόεδρος του ΣΕΒ, Σάκης Καλλιτσάντσης:
«Η Ελλάδα έχει απόλυτη ανάγκη για επενδύσεις στρατηγικού και
αναπτυξιακού χαρακτήρα που θα αντιστρέψουν την τάση αποβιομηχάνισης και
μείωσης των παραγωγικών επενδύσεων που βαίνει κλιμακούμενη».
Την επενδυτική πρόταση που αφορά την ηλεκτρική διασύνδεση της Κρήτης
με την ηπειρωτική Ελλάδα παρουσίασε ο κ. Καλλιτσάντσης και το
σημαντικότερο όφελος από την υλοποίησή του είναι η μείωση των
λογαριασμών ηλεκτρικού ρεύματος των καταναλωτών κατά 400 εκατ. ευρώ
ετησίως. Με το ποσό αυτό επιβαρύνονται νοικοκυριά και επιχειρήσεις μέσω
της χρέωσης Υπηρεσίες Κοινής Ωφέλειας στους λογαριασμούς της ΔΕΗ.
Το πείραμα της Σαρδηνίας
Η Κρήτη ηλεκτροδοτείται από τρεις μονάδες παραγωγής ρεύματος που καταναλώνουν ως καύσιμο μαζούτ και ντίζελ, ενώ διαθέτουν χαμηλό βαθμό απόδοσης. Το έργο είναι προϋπολογισμού 850 εκατ. ευρώ και μπορεί να αποσβεστεί σε λιγότερο από πέντε χρόνια. Παρόμοιο έργο προϋπολογισμού 730 εκατ. ευρώ έγινε με τη διασύνδεση της Σαρδηνίας και της ηπειρωτικής Ιταλίας.
Η Κρήτη ηλεκτροδοτείται από τρεις μονάδες παραγωγής ρεύματος που καταναλώνουν ως καύσιμο μαζούτ και ντίζελ, ενώ διαθέτουν χαμηλό βαθμό απόδοσης. Το έργο είναι προϋπολογισμού 850 εκατ. ευρώ και μπορεί να αποσβεστεί σε λιγότερο από πέντε χρόνια. Παρόμοιο έργο προϋπολογισμού 730 εκατ. ευρώ έγινε με τη διασύνδεση της Σαρδηνίας και της ηπειρωτικής Ιταλίας.
Το νησί αντιμετωπίζει σοβαρό ζήτημα κάλυψης των αναγκών της σε
ηλεκτρισμό, ιδίως το καλοκαίρι, ρισκάροντας ένα γενικευμένο μπλακ άουτ,
παρόμοιο με εκείνο της Σαντορίνης. Επιπλέον, χωρίς την ηλεκτρική
διασύνδεση δεν μπορούν να γίνουν στο νησί μονάδες Ανανεώσιμων Πηγών
Ενέργειας. Με βάση τη μελέτη σκοπιμότητας του Ανεξάρτητου Διαχειριστή
Μεταφοράς Ηλεκτρικής Ενέργειας το 2011 και της επικαιροποιημένης εκδοχής
της το 2014, προτείνεται σε αυτήν τη φάση η προώθηση της εναλλακτικής
που προβλέπει τη διασύνδεση της Κρήτης με την Αττική με δύο υποβρύχια
καλώδια μήκους 380 χλμ. και συνολικής ικανότητας 1.000 MW, καθώς και
τέσσερις σταθμούς μετατροπής.
Για την εκτέλεση του έργου είναι δυνατόν να δημιουργηθεί
κοινοπρακτικό σχήμα με τη συμμετοχή του ΑΔΜΗΕ που θα μπορεί να
κυμαίνεται από 35% έως 49% και αντίστοιχα συμμετοχή ιδιωτών επενδυτών με
ποσοστά από 51% έως 65%.
Ο αντιπρόεδρος του ΣΕΒ αναφέρει «η χρηματοδότηση της κατασκευής της
ηλεκτρικής διασύνδεσης Κρήτης - Αττικής μπορεί να γίνει κατά 20 με 25%
από ιδιωτικά κεφάλαια, κατά 15% με 20% από δάνειο που θα δώσει το
''πακέτο Γιούνκερ'' και κατά 55% με 60% μέσω δανεισμού από την ΕΤΕπ ή
μέσω επενδυτικών ομολόγων». Ο ΑΔΜΗΕ εκτιμά ότι το πρώτο καλώδιο θα
μπορεί να λειτουργήσει σε 3,5 χρόνια και σε επιπλέον 18 μήνες το
δεύτερο.Με πληφορορίες από ΕΘΝΟΣ
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου