Νέο βηματισμό επιχειρεί να αποκτήσει η
κυβέρνηση και στον τομέα των αποκρατικοποιήσεων. Αν και αυτό δεν έχει
επιτευχθεί ακόμη, εντούτοις είναι εμφανής η στροφή που σημειώθηκε.
Η κυβέρνηση, μέσω του υπουργού Οικονομικών Γ. Βαρουφάκη, δεσμεύτηκε εγγράφως προς τους πιστωτές ότι όσες αποκρατικοποιήσεις έχουν ολοκληρωθεί ή βρίσκονται σε διαγωνιστική διαδικασία, δεν θα ανατραπούν ή δεν θα τεθούν αδικαιολόγητα εμπόδια για την ολοκλήρωσή τους. Στην ίδια επιστολή, η κυβέρνηση κράτησε το δικαίωμα να
επανεξετάσει τη σκοπιμότητα και τη μορφή όσων αποκρατικοποιήσεων δεν έχουν ξεκινήσει ακόμη.
Στην κατηγορία αυτή ανήκουν σημαντικές αξιοποιήσεις δημόσιων περιουσιακών στοιχείων, όπως εκείνες της Εγνατίας Οδού, του ΔΑΑ (Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών), της ΔΕΗ, η τιτλοποίηση ακινήτων, των ΕΛΤΑ κ.ά.
Το δικαίωμα αυτό ωστόσο θα το είχε οποιαδήποτε άλλη κυβέρνηση έβγαινε από τις εκλογές της 25ης/2/2015. Αντίθετα, περιορισμένη είναι η ευχέρεια της νέας κυβέρνησης να επηρεάσει τις εν εξελίξει ή τις συμφωνημένες αποκρατικοποιήσεις. Η πρόσφατη αντίδραση του εκπροσώπου του υπουργείου Οικονομικών της Γερμανίας, Μάρτιν Τζάγκερ, έδειξε ότι οποιαδήποτε απόφαση για το πρόγραμμα αποκρατικοποιήσεων θα πρέπει να έχει τη σύμφωνη γνώμη των θεσμών. Σε άλλη περίπτωση, θεωρείται μονομερής ενέργεια της χώρας μας.
Ωστόσο, η αβεβαιότητα υπάρχει και δυστυχώς πολλαπλασιάζεται τόσο από την «πολυφωνία» της κυβέρνησης, όσο και από το γεγονός ότι η κυβέρνηση δεν «μιλάει» ακόμη στους υποψήφιους επενδυτές. Οι τελευταίοι φέρεται -παρά το γεγονός ότι ετοιμάζονται να επενδύσουν δεκάδες εκατομμύρια ή και δισεκατομμύρια ευρώ- να ενημερώνονται από τα Μέσα Μαζικής Ενημέρωσης. Επίσης ανησυχία προκαλεί ότι δεν υπάρχει κανένας δίαυλος επικοινωνίας του αρμόδιου υπουργείου Οικονομικών και του ΤΑΙΠΕΔ. Το τελευταίο, εκτός από το μήνυμα που έλαβε για το «πάγωμα» των παραιτήσεων των επικεφαλής του διοικητικού συμβουλίου, φαίνεται να βρίσκεται στο σκοτάδι, μη μπορώντας να κάνει βήμα ούτε εμπρός ούτε πίσω.
Παράγοντες της αγοράς εκτιμούν ότι η κυβέρνηση έχει εισέλθει σε μια φάση εσωστρέφειας, καθώς εξετάζει τόσο τις αποκρατικοποιήσεις όσο και τον χειρισμό τους επικοινωνιακά. Επίσης εξετάζει τα όρια της εσωτερικής της συνοχής, καθώς είναι σίγουρο ότι η επιστολή Βαρουφάκη προς τον επικεφαλής του Γιούρογκρουπ, Γερούν Ντάισελμπλουμ, απέχει πολύ από τις ιδεολογικές κατευθύνσεις και αρχές πολλών κορυφαίων στελεχών της. Είναι δε απίθανο, ακόμη και αν υπάρξει η «βίαια ωρίμανση» της κυβέρνησης, να μην μπορούν να προχωρήσουν οι αποκρατικοποιήσεις λόγω των εσωτερικών εμποδίων που θα δημιουργούν οι υπουργοί της.
Πάντως, όλα δείχνουν ότι τελικά θα προχωρήσει η αξιοποίηση του Αστέρα της Βουλιαγμένης και του Ιπποδρομιακού Στοιχήματος. Στην πρώτη περίπτωση οι επενδυτές το μόνο που αναμένουν είναι η ικανοποίηση της τελευταίας προαίρεσης που υπάρχει και είναι η έγκριση του Σχεδίου Χωρικής Ανάπτυξης (ΕΣΧΑΔΑ). Το θέμα, αν και αφορά το Δημόσιο με το ΤΑΙΠΕΔ, χειρίζεται η Εθνική Τράπεζα. Αποτελεί δε μια καλή ευκαιρία για την κυβέρνηση να απεμπλέξει τη διαδικασία των αποκρατικοποιήσεων, η οποία σχεδόν έχει παγώσει από τον περασμένο Δεκέμβριο.
Επίσης, καλή ευκαιρία αποτελεί για το πρόγραμμα αποκρατικοποιήσεων -πριν ασχοληθεί με τα «καυτά» ιδεολογικά μέτωπα των αεροδρομίων, του Ελληνικού και της ΔΕΗ- η κυβέρνηση να ασχοληθεί με μικρότερες αποκρατικοποιήσεις όπου θα βρει περισσότερους υποστηρικτές. Ως τέτοια λογίζεται η παραχώρηση της άδειας του ιπποδρομιακού στοιχήματος, για την οποία μέχρι και εμπλεκόμενοι φορείς έχουν ταχθεί υπέρ της ιδιωτικοποίησης. Επιπλέον μια τέτοια κίνηση προς τα εμπρός θα διασφαλίσει θέσεις εργασίας και την αξιοποίηση του «φαραωνικού» ακινήτου που κόστισε δεκάδες εκατομμύρια ευρώ και το οποίο την περασμένη εβδομάδα βγήκε, έπειτα από αίτηση της Intralot, στον πλειστηριασμό. Το αρχικό εκπλειστηρίασμα ορίσθηκε στα 70 εκατ. ευρώ και φυσικά κανένας δεν ήταν πρόθυμος να υποβάλει προσφορά σε αυτά τα επίπεδα.
Η κυβέρνηση, μέσω του υπουργού Οικονομικών Γ. Βαρουφάκη, δεσμεύτηκε εγγράφως προς τους πιστωτές ότι όσες αποκρατικοποιήσεις έχουν ολοκληρωθεί ή βρίσκονται σε διαγωνιστική διαδικασία, δεν θα ανατραπούν ή δεν θα τεθούν αδικαιολόγητα εμπόδια για την ολοκλήρωσή τους. Στην ίδια επιστολή, η κυβέρνηση κράτησε το δικαίωμα να
επανεξετάσει τη σκοπιμότητα και τη μορφή όσων αποκρατικοποιήσεων δεν έχουν ξεκινήσει ακόμη.
Στην κατηγορία αυτή ανήκουν σημαντικές αξιοποιήσεις δημόσιων περιουσιακών στοιχείων, όπως εκείνες της Εγνατίας Οδού, του ΔΑΑ (Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών), της ΔΕΗ, η τιτλοποίηση ακινήτων, των ΕΛΤΑ κ.ά.
Το δικαίωμα αυτό ωστόσο θα το είχε οποιαδήποτε άλλη κυβέρνηση έβγαινε από τις εκλογές της 25ης/2/2015. Αντίθετα, περιορισμένη είναι η ευχέρεια της νέας κυβέρνησης να επηρεάσει τις εν εξελίξει ή τις συμφωνημένες αποκρατικοποιήσεις. Η πρόσφατη αντίδραση του εκπροσώπου του υπουργείου Οικονομικών της Γερμανίας, Μάρτιν Τζάγκερ, έδειξε ότι οποιαδήποτε απόφαση για το πρόγραμμα αποκρατικοποιήσεων θα πρέπει να έχει τη σύμφωνη γνώμη των θεσμών. Σε άλλη περίπτωση, θεωρείται μονομερής ενέργεια της χώρας μας.
Ωστόσο, η αβεβαιότητα υπάρχει και δυστυχώς πολλαπλασιάζεται τόσο από την «πολυφωνία» της κυβέρνησης, όσο και από το γεγονός ότι η κυβέρνηση δεν «μιλάει» ακόμη στους υποψήφιους επενδυτές. Οι τελευταίοι φέρεται -παρά το γεγονός ότι ετοιμάζονται να επενδύσουν δεκάδες εκατομμύρια ή και δισεκατομμύρια ευρώ- να ενημερώνονται από τα Μέσα Μαζικής Ενημέρωσης. Επίσης ανησυχία προκαλεί ότι δεν υπάρχει κανένας δίαυλος επικοινωνίας του αρμόδιου υπουργείου Οικονομικών και του ΤΑΙΠΕΔ. Το τελευταίο, εκτός από το μήνυμα που έλαβε για το «πάγωμα» των παραιτήσεων των επικεφαλής του διοικητικού συμβουλίου, φαίνεται να βρίσκεται στο σκοτάδι, μη μπορώντας να κάνει βήμα ούτε εμπρός ούτε πίσω.
Παράγοντες της αγοράς εκτιμούν ότι η κυβέρνηση έχει εισέλθει σε μια φάση εσωστρέφειας, καθώς εξετάζει τόσο τις αποκρατικοποιήσεις όσο και τον χειρισμό τους επικοινωνιακά. Επίσης εξετάζει τα όρια της εσωτερικής της συνοχής, καθώς είναι σίγουρο ότι η επιστολή Βαρουφάκη προς τον επικεφαλής του Γιούρογκρουπ, Γερούν Ντάισελμπλουμ, απέχει πολύ από τις ιδεολογικές κατευθύνσεις και αρχές πολλών κορυφαίων στελεχών της. Είναι δε απίθανο, ακόμη και αν υπάρξει η «βίαια ωρίμανση» της κυβέρνησης, να μην μπορούν να προχωρήσουν οι αποκρατικοποιήσεις λόγω των εσωτερικών εμποδίων που θα δημιουργούν οι υπουργοί της.
Πάντως, όλα δείχνουν ότι τελικά θα προχωρήσει η αξιοποίηση του Αστέρα της Βουλιαγμένης και του Ιπποδρομιακού Στοιχήματος. Στην πρώτη περίπτωση οι επενδυτές το μόνο που αναμένουν είναι η ικανοποίηση της τελευταίας προαίρεσης που υπάρχει και είναι η έγκριση του Σχεδίου Χωρικής Ανάπτυξης (ΕΣΧΑΔΑ). Το θέμα, αν και αφορά το Δημόσιο με το ΤΑΙΠΕΔ, χειρίζεται η Εθνική Τράπεζα. Αποτελεί δε μια καλή ευκαιρία για την κυβέρνηση να απεμπλέξει τη διαδικασία των αποκρατικοποιήσεων, η οποία σχεδόν έχει παγώσει από τον περασμένο Δεκέμβριο.
Επίσης, καλή ευκαιρία αποτελεί για το πρόγραμμα αποκρατικοποιήσεων -πριν ασχοληθεί με τα «καυτά» ιδεολογικά μέτωπα των αεροδρομίων, του Ελληνικού και της ΔΕΗ- η κυβέρνηση να ασχοληθεί με μικρότερες αποκρατικοποιήσεις όπου θα βρει περισσότερους υποστηρικτές. Ως τέτοια λογίζεται η παραχώρηση της άδειας του ιπποδρομιακού στοιχήματος, για την οποία μέχρι και εμπλεκόμενοι φορείς έχουν ταχθεί υπέρ της ιδιωτικοποίησης. Επιπλέον μια τέτοια κίνηση προς τα εμπρός θα διασφαλίσει θέσεις εργασίας και την αξιοποίηση του «φαραωνικού» ακινήτου που κόστισε δεκάδες εκατομμύρια ευρώ και το οποίο την περασμένη εβδομάδα βγήκε, έπειτα από αίτηση της Intralot, στον πλειστηριασμό. Το αρχικό εκπλειστηρίασμα ορίσθηκε στα 70 εκατ. ευρώ και φυσικά κανένας δεν ήταν πρόθυμος να υποβάλει προσφορά σε αυτά τα επίπεδα.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου