Μετά την υπόθεση των αυξήσεων του ΕΤΜΕΑΡ (που θα αποσυρθούν με τροπολογία από το ΥΠΑΠΕΝ), στο επίκεντρο μιας νέας διελκυστίνδας φαίνεται ότι θα βρεθεί και πάλι η ΡΑΕ τις επόμενες ημέρες, αυτή τη φορά σε σχέση με την υπόθεση της επαναφοράς του Μηχανισμού Ανάκτησης Μεταβλητού Κόστους (ΜΑΜΚ) για τις θερμικές ηλεκτροπαραγωγικές μονάδες.
Σύμφωνα με πληροφορίες του energypress, την εβδομάδα αυτή θα δημοσιοποιηθούν από την Αρχή οι απαντήσεις και τα σχόλια των συμμετεχόντων στη δημόσια διαβούλευση που ξεκίνησε για το θέμα του ΜΑΜΚ στις 25 Φεβρουαρίου και ολοκληρώθηκε στις 16 Μαρτίου. Ωστόσο οι περισσότερες από τις απόψεις έχουν ήδη δημοσιοποιηθεί από τους ίδιους τους φορείς που τις κατέθεσαν. Έτσι είναι γνωστό το «τοπίο», το οποίο σε γενικές γραμμές έχει ως εξής:
· Η ΡΑΕ, στηριζόμενη κυρίως στην τεχνική μελέτη του ΑΔΜΗΕ κρίνει ότι υπάρχει πρόβλημα στη λειτουργία της αγοράς και ότι απαιτείται κάποιος μηχανισμός μέσω του οποίου οι θερμικές ηλεκτροπαραγωγικές μονάδες θα εισπράττουν το Μεταβλητό Κόστος τους όταν καλούνται από το Διαχειριστή να καλύψουν τις ανάγκες του συστήματος.
· Το σύνολο σχεδόν των υπόλοιπων φορέων, είτε πρόκειται για καταναλωτές (ΕΒΙΚΕΝ), είτε για παραγωγούς ρεύματος από ΑΠΕ (ΣΠΕΦ, ΕΛΕΤΑΕΝ, ΕΠΗΕ, ΕΣΜΥΕ), είτε προμηθευτές και εμπόρους (ΕΣΕΠΗΕ), έχουν ταχθεί εναντίον της επαναφοράς του ΜΑΜΚ ή κάποιου αντίστοιχου μηχανισμού.
· Οι ιδιώτες θερμικοί ηλεκτροπαραγωγοί έχουν διαμηνύσει με απόλυτα καθαρό τρόπο ότι χωρίς την ύπαρξη κάποιων μεταβατικών μηχανισμών εξισορρόπησης δεν μπορούν να συνεχίσουν τη λειτουργία των μονάδων τους και συνεπώς το σύστημα θα βρεθεί μπροστά σε πρόβλημα επάρκειας ρεύματος τα επόμενα χρόνια.
Με δεδομένη την εν γένει αντιμετώπιση του κλάδου των ιδιωτικών θερμικών μονάδων εκ μέρους του ΥΠΑΠΕΝ (τα αρμόδια στελέχη του ΣΥΡΙΖΑ είχαν κρατήσει «επιθετική» στάση πριν τις εκλογές, ενώ είναι χαρακτηριστικό ότι ο ΕΣΑΗ είναι ίσως ο μόνος φορέας του ενεργειακού τομέα με τον οποίο δεν έχει συναντηθεί ο κ. Λαφαζάνης) αποκτά ιδιαίτερο ενδιαφέρον το αν θα υπάρξει απόφαση της ΡΑΕ, ποια θα είναι αυτή και γενικά το πώς θα εξελιχθεί η υπόθεση του ΜΑΜΚ.
«Η ΡΑΕ έχει δεχθεί εξώδικα από τον ΕΣΑΗ αλλά και από μεμονωμένες εταιρείες. Ο ίδιος ο ΑΔΜΗΕ βεβαιώνει ότι υπάρχει πρόβλημα στο σύστημα. Συνεπώς δεν έχει το περιθώριο να μην ασχοληθεί, και να παριστάνει ότι δεν υφίσταται ζήτημα» παρατηρεί μιλώντας στο energypress παράγοντας του κλάδου, ο οποίος προβλέπει «ενδιαφέρουσες εξελίξεις».
Κύκλοι της ίδιας της Αρχής εμφανίζονται, μιλώντας στο energypress, αποφασισμένοι να αναζητήσουν οποιαδήποτε εναλλακτική λύση προταθεί σε τεχνικό ή λειτουργικό επίπεδο. Ωστόσο αναγνωρίζουν ότι το πρόβλημα είναι υπαρκτό και ότι δεν μπορεί κανείς να αναμένει την εφαρμογή του target model διότι αυτό απαιτεί περί τους 30 μήνες. «Συνεπώς», λένε, «στο μεσοδιάστημα πρέπει να βρεθεί μια λύση που να είναι δίκαιη και συμβατή με όσα γίνονται διεθνώς σε αντίστοιχες καταστάσεις, να εξασφαλίζει επάρκεια ενέργειας χωρίς, από την άλλη, να βρίσκεται η ΡΑΕ υπόλογη για παράβαση καθήκοντος».
Ας σημειωθεί, τέλος, ότι η μελέτη του ΑΔΜΗΕ σχετικά με τη μελλοντική επάρκεια ρεύματος αναφέρει κωδικοποιημένα τα εξής:
• Αναμένεται ότι μετά το 2016 θα αρχίσουν να καταγράφονται ανάγκες για εισαγωγές ρεύματος. Οι ανάγκες αυτές θα αυξηθούν σημαντικά στο διάστημα μέχρι το 2020.
• Η πτωτική πορεία της ζήτησης τα τελευταία χρόνια, εξαιτίας του ότι η χώρα διανύει περίοδο ύφεσης, δημιουργεί ψευδή εντύπωση ότι δεν υπάρχει πρόβλημα επάρκειας. Αυτό αναμένεται να διαφοροποιηθεί τα επόμενα χρόνια, όταν δηλαδή αντιστραφεί η πορεία ύφεσης και η χώρα μπει σε τροχιά ανάκαμψης και ανάπτυξης.
• Το πρόβλημα θα γίνει ακόμη πιο έντονο καθώς θα υπάρξουν αποσύρσεις πεπαλαιωμένων μονάδων, ενώ θα αυξηθεί η κατανάλωση του διασυνδεδεμένου συστήματος λόγω διασύνδεσης των Κυκλάδων και στη συνέχεια της Κρήτης.
• Η πτωτική πορεία της ζήτησης τα τελευταία χρόνια, εξαιτίας του ότι η χώρα διανύει περίοδο ύφεσης, δημιουργεί ψευδή εντύπωση ότι δεν υπάρχει πρόβλημα επάρκειας. Αυτό αναμένεται να διαφοροποιηθεί τα επόμενα χρόνια, όταν δηλαδή αντιστραφεί η πορεία ύφεσης και η χώρα μπει σε τροχιά ανάκαμψης και ανάπτυξης.
• Το πρόβλημα θα γίνει ακόμη πιο έντονο καθώς θα υπάρξουν αποσύρσεις πεπαλαιωμένων μονάδων, ενώ θα αυξηθεί η κατανάλωση του διασυνδεδεμένου συστήματος λόγω διασύνδεσης των Κυκλάδων και στη συνέχεια της Κρήτης.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου