Στις ατραπούς των πολιτικών εξελίξεων έχει χαθεί, τουλάχιστον προς ώρας, η θεσμοθέτηση του νέου Μηχανισμού Διαθεσιμότητας Ισχύος για την ηλεκτρική αγορά (τα νέα ΑΔΙ), γεγονός που δημιουργεί ήδη σοβαρές παρενέργειες.
Η Κομισιόν έχει απαντήσει θετικά, έχει εγκρίνει το σχέδιο που είχε υποβάλλει η ελληνική κυβέρνηση, το σχέδιο δηλαδή που έθεσε σε δεύτερη διαβούλευση η ΡΑΕ. Παρόλα αυτά, λόγω προφανώς της κυβερνητικής αλλαγής, το σχέδιο αυτό δεν έχει ακόμα αποτελέσει απόφαση και είναι άγνωστες οι προθέσεις επί του θέματος της νέας πολιτικής ηγεσίας του ΥΠΑΠΕ.
Ο παλιός μηχανισμός όμως έχει λήξει την 31 Δεκεμβρίου του 2014. Έκτοτε η αγορά λειτουργεί χωρίς μηχανισμό ή μάλλον με όσα προβλέπει ο μόνιμος μηχανισμός με βάση τον Κώδικα. Αυτό έχει, όπως προαναφέρθηκε, συγκεκριμένες και σοβαρές παρενέργειες.
Παρενέργεια πρώτη: Ο μόνιμος μηχανισμός προβλέπει διμερείς συμβάσεις που πρέπει να έχει συνάψει κάθε προμηθευτής με παραγωγούς, ανάλογα με τις ποσότητες ρεύματος που προμηθεύει στην αγορά. Τέτοιες συμβάσεις δεν έχει υπογράψει κανένας προμηθευτής και το θέμα δεν αφορά μόνον τους ιδιώτες που καλύπτουν μόλις το 3% της κατανάλωσης αλλά και τη ΔΕΗ – Προμήθεια, η οποία έχει το 97% της πίτας. Η ΔΕΗ – Προμήθεια θα έπρεπε να έχει συνάψει διμερείς συμβάσεις τόσο με τη ΔΕΗ – Παραγωγή, όσο και με τους υπόλοιπους ηλεκτροπαραγωγούς. Η μη υπογραφή των συμβάσεων αυτών επιφέρει πρόστιμα υπέρογκα, τα οποία, σύμφωνα με πληροφορίες, φτάνουν τα 50 εκατ. το μήνα!
Παρενέργεια δεύτερη: Η ανυπαρξία νέου Μηχανισμού Διαθεσιμότητας Ισχύος δημιουργεί τον κίνδυνο να καταλήξει αρνητικά ο έλεγχος που πραγματοποιεί η Κομισιόν, μετά από προσφυγή που υποβλήθηκε από ιδιώτη, για το κατά πόσον τα ΑΔΙ που εχορηγούντο στις ηλεκτροπαραγωγικές μονάδες (της ΔΕΗ και των ανεξάρτητων ιδιωτών παραγωγών) από το 2005 έως και το 2014 αποτελούσαν παράνομες κρατικές ενισχύσεις. Οι πληροφορίες του energypress αναφέρουν ότι η Κομισιόν είχε διαμηνύσει στην προηγούμενη κυβέρνηση πως η υιοθέτηση ενός νέου μηχανισμού, με βάση τις προδιαγραφές που έθετε η ίδια, ήταν ικανός λόγος για να μπεί στο αρχείο η υπόθεση. Αντίθετα η μη υιοθέτηση νέου μηχανισμού αφήνει όλα τα ενδεχόμενα ανοιχτά. Στην περίπτωση που τα «παλιά ΑΔΙ» θεωρηθούν κρατικές ενισχύσεις οι συνέπειες θα είναι δραματικές, καθώς θα απαιτηθεί από τη ΔΕΗ (που ελάμβανε περί τα 2/3 των αποζημιώσεων) και τους ιδιώτες να επιστρέψουν κάποιες εκατοντάδες εκατομμύρια για κάθε χρόνο από το 2005 και μετά.
Παρενέργεια τρίτη: Χωρίς τα ΑΔΙ οι ιδιωτικές ηλεκτροπαραγωγικές μονάδες είναι καταδικασμένες να οδηγηθούν σε λουκέτο, ενώ μεγάλες θα είναι οι απώλειες και για τη ΔΕΗ. Ούτως ή άλλως οι ιδιωτικές θερμικές μονάδες, ακόμα και αν εφαρμοζόταν το κυβερνητικό σχέδιο που υποβλήθηκε και εγκρίθηκε από την Κομισιόν, θα είχαν πρόβλημα λειτουργίας στο 10μηνο μεταβατικό στάδιο που προβλέπει το σχέδιο, κυρίως λόγω της μεγάλης μείωσης των παρεχόμενων ΑΔΙ. Πόσω μάλλον εάν δεν υπάρξει για μεγάλο διάστημα κανένα Σύστημα Διασφάλισης Ισχύος…
Πρέπει να σημειωθεί ότι οι ιδιώτες ηλεκτροπαραγωγοί έχουν ήδη κινητοποιηθεί, σε συνεργασία μάλιστα με τον ΣΕΒ, και θα επιδιώξουν να αναλύσουν την κατάσταση στους νέους κυβερνητικούς επιτελείς το επόμενο διάστημα.
Το νέο μοντέλο
Υπενθυμίζεται ότι τα βασικά στοιχεία του νέου συστήματος που είχε δώσει σε διαβούλευση η ΡΑΕ και είχε υποβληθεί και εγκριθεί από τη Γενική Διεύθυνση Ανταγωνισμού της Κομισιόν είναι τα εξής:
Πρώτον, θα πληρώνονται από το σύστημα ΑΔΙ (45.000 ευρώ ανά MW το έτος) στις μονάδες φυσικού αερίου και στα υδροηλεκτρικά για την διασφάλιση της ευελιξίας του συστήματος. Δεν θα υπάρχουν ΑΔΙ για την επάρκεια διαθεσιμότητας ισχύος και συνεπώς οι λιγνιτικές μονάδες δεν θα δικαιούνται ενίσχυσης.
Δεύτερον, όπως έχει γράψει έγκαιρα το energypress, το συνολικό κόστος των αποζημιώσεων «πέφτει» σημαντικά, στα 225 εκατ. ευρώ ετησίως (από 570 εκατ. ευρώ σήμερα) εκ των οποίων το 55% θα κατευθυνθεί στη ΔΕΗ και το υπόλοιπο 45% στους ανεξάρτητους ηλεκτροπαραγωγούς.
Τρίτον, από την 1η Νοεμβρίου, τα ρυθμιζόμενα ΑΔΙ σταματούν και περνάμε σε δημοπρασίες για την «αγορά» διαθεσιμότητας ευελιξίας.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου