Δευτέρα 19 Ιανουαρίου 2015

ΣΥΡΙΖΑ: Προς επανεξέταση η διασύνδεση της Κρήτης και όλο το 10ετές πλάνο του ΑΔΜΗΕ

Εκτός από την ακύρωση των ενεργειακών ιδιωτικοποιήσεων και των εν εξελίξει διαγωνισμών για τα πετρέλαια, ο ΣΥΡΙΖΑ εφόσον αναλάβει την κυβέρνηση προτίθεται να επανεξετάσει και το νέο 10ετές πλάνο του ΑΔΜΗΕ, το οποίο επρόκειτο σύντομα να τεθεί σε διαβούλευση, ώστε να κατατεθεί εν συνέχεια στη ΡΑΕ.
Μιλώντας στο Energypres, αρμόδια κοινοβουλευτικά στελέχη του ΣΥΡΙΖΑ θέτουν θέμα σκοπιμότητας για τα μεγάλα έργα μεταφοράς ηλεκτρικής ενέργειας στην Ελλάδα που προγραμματίζονται για την επόμενη δεκαετία, όπως για παράδειγμα η υποβρύχια διασύνδεση της Κρήτης, αρχικού εκτιμώμενου κόστους 1 δισ. ευρώ, με ορίζοντα υλοποίησης τη διετία 2019-2020.
Καταλύτης δε, αυτής της συλλογιστικής της Κουμουνδούρου είναι σε μεγάλο βαθμό η παρατεταμένη περίοδος των χαμηλών τιμών του πετρελαίου στην οποία έχει εισέλθει η παγκόσμια οικονομία.
Ποιο είναι το σκεπτικό των στελεχών αυτών; Η περίοδος χαμηλών τιμών πετρελαίου θα είναι όπως όλα δείχνουν μακρά. Αυτό με τη σειρά του σημαίνει ότι η ετήσια επιβάρυνση ύψους 400 εκατ. ευρώ που συνεπάγεται η λειτουργία των πετρελαϊκών μονάδων της ΔΕΗ στα νησιά, και μετακυλίεται στις πλάτες των καταναλωτών μέσω των Υπηρεσιών Κοινής Ωφέλειας (ΥΚΩ), θα μειωθεί αισθητά τόσο φέτος όσο πιθανότατα και τα επόμενα χρόνια.
Επομένως σε μια τέτοια περίπτωση, κάποια στελέχη του ΣΥΡΙΖΑ θεωρούν ότι θα πρέπει να επανεξεταστεί η σκοπιμότητα να δεσμεύσει ο ΑΔΜΗΕ μέσω του δεκαετούς του προγράμματος σημαντικά κεφάλαια για ένα από τα δυσκολότερα και ακριβότερα έργα διεθνώς, τα οποία θα μπορούσαν πιθανότατα να διατεθούν κάπου αλλού.
Πάσχει
Βέβαια, όπως σχολίαζε στέλεχος της αγοράς, πρόκειται για ανάλυση “κοντόφθαλμη”, καθώς πάσχει εν τη γεννέση της. Διότι μπορεί οι χαμηλές τιμές πετρελαίου να διατηρηθούν και φέτος ή και του χρόνου σε χαμηλά επίπεδα, κάποια στιγμή ωστόσο η αγορά του αργού θα ανακάμψει, και θα ισορροπήσει σε επίπεδα σαφώς υψηλότερα από τα 45-50 δολάρια. Τότε, το πρόβλημα της επιβάρυνσης των καταναλωτών με τεράστια ποσά λόγω των ΥΚΩ θα επανέλθει και μάλιστα δριμύτερο. Άλλωστε το πρόγραμμα του ΑΔΜΗΕ δεν είναι διετές ή τριετές αλλά δεκαετές.
Να θυμίσουμε σε αυτό το σημείο ότι τον Δεκέμβριο, το έργο διασύνδεσης της Κρήτης βρέθηκε στο επίκεντρο των ερωτήσεων που είχαν δεχθεί κυβερνητικά στελέχη από εκπροσώπους αμερικανικών funds. Το έργο θεωρείται ότι αποτελεί ελκυστική επένδυση καθώς έχει διασφαλισμένες ρυθμιζόμενες και εγγυημένες αποδόσεις και ως εκ τούτου μπορεί να προσελκύσει το ενδιαφέρον επενδυτικών κεφαλαίων που αναζητούν ασφαλείς προορισμούς με σχετικά υψηλές και εγγυημένες αποδόσεις. Ένα μάλιστα από τα πολλά funds που συμμετείχαν στις προ καιρού επαφές που έγιναν με κυβερνητικά στελέχη στη Νέα Υόρκη, έχει ήδη τοποθετήσει σε ανάλογα projects στο εξωτερικό.
Σε κάθε περίπτωση ο ΣΥΡΙΖΑ μοιάζει αποφασισμένος να επενεξετάσει το θέμα Κρήτη. Άλλωστε όλο το ενεργειακό μοντέλο της χώρας θα τεθεί σε νέα βάση, με έμφαση την προώθηση των ΑΠΕ, και από που μπορούν να εξασφαλισθούν κονδύλια για αυτήν.
“Πριν από οτιδήποτε θα προχωρήσουμε σε ένα χωροταξικό σχεδιασμό για τις ΑΠΕ, καθώς η παραγόμενη ενέργεια από αιολικά και πράσινες τεχνολογίες μπορεί να προσφέρει πολύ περισσότερες μεγαβατώρες από τις συμβατικές μονάδες”, λέει ο συνομιλητής μας.
Βέβαια και εδώ υπάρχει ισχυρός αντίλογος καθώς μια γενναία στροφή στις ΑΠΕ, ειδικά σε περιοχές όπως η Κρήτη, χρειάζεται όσο ποτέ να συνοδεύεται από μια ισχυρή διασύνδεση του νησιού με το ηπειρωτικό σύστημα όπου και θα μπορεί να πωλείται η παραγόμενη ενέργεια.
Τι προβλέπει
Για την ιστορία θυμίζουμε ότι το νέο 10ετές πρόγραμμα του ΑΔΜΗΕ περιλαμβάνει την ευρεία υπογειοποίηση των γραμμών μεταφοράς, όπου αυτό επιβάλλεται από τη λειτουργία του συστήματος, καθώς και την εγκατάσταση νέων Κέντρων Υπερυψηλής Τάσης (ΚΥΤ) κλειστού τύπου.
Συνολικά το δεκαετές πρόγραμμα περιλαμβάνει επενδύσεις άνω των 3 δισ. ευρώ σε έργα μεταφοράς ηλεκτρικής ενέργειας στην Ελλάδα. Αρχικά προβλέπονταν επενδύσεις ύψους 2,5 δισ. αλλά με το αναθεωρημένο πρόγραμμα ο ΑΔΜΗΕ ανέβασε αισθητά τον “πήχη”, με το κέντρο βάρους του σχεδιασμού του να τοποθετείται μάλιστα στην περιφέρεια, όπου θα γίνουν πολλά και μεγάλα έργα.
Σημειωτέον ότι από περίπου 60 εκατ. ετησίως στα προηγούμενα χρόνια, οι επενδύσεις του ΑΔΜΗΕ έφτασαν το 2014 στα 130 εκατ., με προοπτική να ανέλθουν στα 185 εκατ. το 2015, στα 230 εκατ. το 2016 και στα 340 εκατ. το 2017. Ανοδική πορεία ακολουθούν και τα κέρδη, που αναμένεται να διαμορφωθούν στα 85 εκατ. ευρώ στο τέλος του 2014, έναντι 56 εκατ. το 2013 και 26,3 εκατ. το 2012.
Εφόσον πάντως οι εκλογές της Κυριακής αναδείξουν κυβέρνηση με κορμό το ΣΥΡΙΖΑ, το πρόγραμμα του εθνικού μεταφορέα ηλεκτρικής ενέργειας θα αναθεωρηθεί, όπως και οι προτεραιότητες της χώρας στον τομέα της ενέργειας.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου