Σε μια δύσκολη υπόθεση που δημιουργεί κόντρες με την
τρόικα έχει εξελιχθεί για την κυβέρνηση η θεσμοθέτηση των δημοπρασιών ρεύματος
τύπου NOME, πολιτική την οποία έχει προωθήσει το ΥΠΕΚΑ, σε ένα μεταβατικό
επίπεδο, κυρίως για να εξασφαλίσει φθηνότερο ρεύμα στις βιομηχανίες.
Εδώ όμως, ακριβώς, φαίνεται ότι ελλοχεύει ο κίνδυνος. Η
τρόικα (αλλά και η Γενική Διεύθυνση Ανταγωνισμού της
Κομισιόν) βλέπει τις δημοπρασίες λιγνιτικού και υδροηλεκτρικού ρεύματος της ΔΕΗ, ως μέθοδο, κυρίως, μόχλευσης του ανταγωνισμού στη λιανική του ρεύματος και
όχι ως «εργαλείο»
εξασφάλισης ανταγωνιστικού ρεύματος στη βιομηχανία, όπως τις βλέπει η
κυβέρνηση. Οι διαφορετικές επιδιώξεις «μεταφράζονται» σε διαφορετικές ρυθμίσεις
και διαφορετικό περιεχόμενο του σχεδίου NOME.Κομισιόν) βλέπει τις δημοπρασίες λιγνιτικού και υδροηλεκτρικού ρεύματος της ΔΕΗ, ως μέθοδο, κυρίως, μόχλευσης του ανταγωνισμού στη λιανική του ρεύματος και
Το σχέδιο που έχει σήμερα στα χέρια της η κυβέρνηση
εξασφαλίζει ρεύμα για τις βιομηχανίες σε τιμές ανάλογες με εκείνες που
προέκυψαν μετά την παρέμβαση του μετόχου (υπουργείο Οικονομικών) στη γενική
συνέλευση της ΔΕΗ στις 28 Φεβρουαρίου. Αντίθετα, για τους προμηθευτές που
θέλουν να αγοράσουν ρεύμα από τις δημοπρασίες και να το πουλήσουν στη
λιανεμπορική (οικιακή και εμπορική) αγορά, οι τιμές που προκύπτουν δεν
διαφοροποιούνται ουσιωδώς από τα επίπεδα στα οποία αγοράζουν και σήμερα. Πώς
επιτυγχάνεται αυτό; Με την εφαρμογή συντελεστών πάνω στην αρχική τιμή αναφοράς.
Οι συντελεστές αυτοί κυμαίνονται από 0,7 έως 1,3. Αν ένας προμηθευτής πρόκειται
να πουλήσει το ρεύμα που αγοράζει σε μια ενεργοβόρο βιομηχανία τύπου
χαλυβουργία κ.λπ., θα έχει το χαμηλότερο συντελεστή 0,7 και συνεπώς θα αγοράζει
πολύ φθηνά. Αν απευθύνεται στη λιανική της οικιακής κατανάλωσης, θα έχει το
μεγαλύτερο συντελεστή 1,3.
Οι συντελεστές δικαιολογούνται στο σχέδιο, με βάση το
διαφορετικό προφιλ που έχει κάθε κατηγορία καταναλωτών. «Αν κάναμε χωριστά
δημοπρασίες για τους βιομηχανικούς και χωριστά για τους οικιακούς, η αρχική
τιμή αναφοράς θα ήταν διαφορετική σε κάθε περίπτωση, καθώς αλλάζουν τα
δεδομένα» υποστηρίζει αρμόδιος παράγοντας.
Διαφωνούν
Παρόλα αυτά… άλλες οι βουλές της κυβέρνησης και άλλες της
τρόικας. Κατά την προηγούμενη επίσκεψή τους στην Αθήνα τα τεχνικά
κλιμάκια, αλλά και οι επικεφαλής της τρόικας, έκαναν σαφές ότι διαφωνούν με την
ύπαρξη των συγκεκριμένων συντελεστών και θεωρούν ως υπερβολική ενίσχυση τα όσα
προβλέπονται για τη βιομηχανία, ενώ αντίθετα δεν δίνεται επαρκές κίνητρο για να
ανοίξει η αγορά στη λιανική. Μετά την αποχώρηση της τρόικας έγιναν κάποιες
αλλαγές στο σχέδιο, σε τεχνικό επίπεδο, αλλά οι βασικές γραμμές που αποτελούσαν
το σημείο τριβής δεν έχουν αλλάξει.
Κίνδυνος κατάρρευσης
Σύμφωνα με αξιόπιστους συνομιλητές του energypress, εάν η
τρόικα επιμείνει στην άποψή της, πράγμα καθόλου απίθανο, η κατάσταση
περιπλέκεται. Αν, για παράδειγμα, η κυβέρνηση, προκειμένου να «περάσει» το
φθηνό ρεύμα για τη βιομηχανία, δεχθεί να μειωθεί αντίστοιχα και η τιμή του
ρεύματος για τους προμηθευτές της λιανικής, το βέβαιο αποτέλεσμα θα είναι η
κατάρρευση της ΔΕΗ της οποίας θα διαλυθεί η πελατειακή βάση. «Η ΔΕΗ δέχτηκε
εκούσα άκουσα να ζημιωθεί γύρω στα 100 εκατ. το χρόνο για να υλοποιηθεί η
κυβερνητική απόφαση για μείωση του ρεύματος στη βιομηχανία. Δεν θα μπορούσε
όμως να δεχθεί μια νέα μεγάλη και ίσως μοιραία ζημιά για να επιδοτήσει τους
ανταγωνιστές της» είναι το νόημα των όσων λέγονται από στελέχη της επιχείρησης.
Είναι, δε, βέβαιο, ότι με τη ΔΕΗ να αντιδρά, δεν υπάρχει καμία περίπτωση να
περάσει μια τέτοια ρύθμιση από τη σημερινή, λειτουργούσα στο όριο, Βουλή.
Εγκλωβισμένη η κυβέρνηση
Θα ήταν λοιπόν λύση, σε περίπτωση αδιεξόδου, να μην
προχωρήσουν καθόλου οι δημοπρασίες; Η κυβέρνηση είναι εγκλωβισμένη. Αν δεν υιοθετηθούν
οι δημοπρασίες NOIME, όχι μόνον θα πρέπει να βρεί άλλο τρόπο να μειώσει τα
τιμολόγια στις βιομηχανίες, αλλά, επιπλέον, κινδυνεύουν να θεωρηθούν ως
παράνομες κρατικές ενισχύσεις οι μειώσεις που έγιναν από τη Γενική Συνέλευση
της ΔΕΗ στις 28 Φεβρουαρίου (ως γνωστόν έχουν υπάρξει προσφυγές και η Κομισιόν
τις εξετάζει). Συνεπώς το να πεισθούν η τρόικα και στη συνέχεια η DG Comp, και
να δώσουν το πράσινο φως για το ελληνικό σχέδιο, αποτελεί για την κυβέρνηση
ιδιαίτερα κρίσιμο ζήτημα, για το οποίο θα δώσει μάχη. Και τούτο παρά το γεγονός
ότι οι δημοπρασίες δεν συγκαταλέγονται στα προαπαιτούμενα του μνημονίου… Η άλλη
μάχη που πρέπει να δώσει είναι με το χρόνο, καθώς αν δεν κυλήσουν γρήγορα τα
πράγματα, είναι πιθανόν να συμπέσει η έλευση του σχετικού νομοσχεδίου στη Βουλή
με τις διαδικασίες της προεδρικής εκλογής, οπότε οι πιθανότητες να μην ψηφιστεί
ποτέ πολλαπλασιάζονται.
Η αρχική τιμή
Υπενθυμίζεται ότι το σχέδιο που έχει προκύψει από τις
διαδικασίες που κίνησε η ΡΑΕ έχει δύο σκέλη: Το ένα αφορά το τεχνικό επίπεδο,
τη μεθοδολογία, ενώ το δεύτερο αφορά τον καθορισμό της αρχικής τιμής αναφοράς,
η οποία είναι στην πραγματικότητα η «καυτή πατάτα». Ο καθορισμός της αρχικής
τιμής αναφοράς προκύπτει ως αποτέλεσμα του υπολογισμού, εκ μέρους του Ρυθμιστή,
της εύλογης τιμής για το λιγνιτικό κόστος της ΔΕΗ. Σύμφωνα με πληροφορίες του
energypress,η αρχική τιμή αναφοράς ορίζεται στα επίπεδα των 35 – 38 ευρώ ανά
Μεγαβατώρα, καθαρά, χωρίς δηλαδή τις διάφορες χρεώσεις που ακολουθούν. Πάνω
στην τιμή αυτή θα εφαρμόζονται οι συντελεστές που προαναφέρθηκαν και οι οποίοι
αποτελούν το σημείο τριβής με τους δανειστές.
ΠΗΓΗ www.energypress.gr
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου