Όπως είχε αποκαλύψει το energypress, τα τεχνικά κλιμάκια της τρόικας κατά την τελευταία επίσκεψή τους στην Αθήνα προέβαλαν συγκεκριμένες ενστάσεις επί του σχεδίου της ΡΑΕ για την αναδιοργάνωση του Μηχανισμού Διασφάλισης Επαρκούς Ισχύος (http://www.energypress.gr/news/Erwthmata-kai-amfibolies-apo-thn-troika-gia-tis-allages-sthn-hlektrikh-agora).
Την περίοδο αυτή διαμορφώνεται ένα νέο σχέδιο το οποίο προσαρμόζεται (για κάποια τουλάχιστον ζητήματα) στις παρατηρήσεις των δανειστών. Εκείνο όμως που κυρίως επιτυγχάνει το νέο σχέδιο, σύμφωνα τουλάχιστον με τις μέχρι σήμερα κατευθύνσεις, είναι να μειώνει σε ποσοστό περί το 20% τη συνολική δαπάνη του Μηχανισμού Διασφάλισης. Το προηγούμενο σχέδιο ναι μεν προχωρούσε σε αναδιατάξεις του μηχανισμού, ωστόσο κατέληγε (με βάση τη μελέτη Κάπρου) στην ίδια συνολική δαπάνη. Τώρα το συνολικό ποσό που θα δίνεται για τα «νέα ΑΔΙ» θα είναι περί το 20% μικρότερο.
Διαθεσιμότητα ισχύος
Ειδικότερα, τα τεχνικά κλιμάκια της τρόικας διατύπωσαν ενστάσεις για το κατά πόσον χρειάζεται να υπάρχει μηχανισμός που να αποζημιώνει μονάδες για διασφάλιση διαθεσιμότητας ισχύος σε περίοδο ύφεσης, τη στιγμή που υπάρχει υπερεπάρκεια εγκαταστημένης ισχύος. Και ενώ για τις μονάδες φυσικού αερίου έκαναν την… παραχώρηση να δεχθούν ότι θα μπορούσαν να πάρουν κάποια αποζημίωση για την διαθεσιμότητά τους (με τη λογική ότι κινδυνεύουν να κλείσουν και συνεπώς να δημιουργήσουν στο μέλλον πρόβλημα επάρκειας) για τις αποσβεσμένες λιγνιτικές και υδροηλεκτρικές μονάδες δεν άκουγαν κουβέντα. Άρα η τελική τους πρόταση ήταν: αν διατηρήσετε τον πρώτο πυλώνα (διαθεσιμότητας ισχύος) αυτός πρέπει να είναι μικρότερος και να μην περιλαμβάνει λιγνιτικά – υδροηλεκτρικά.
Όσον αφορά τον πρώτο πυλώνα, σύμφωνα με τις πληροφορίες του energypress, το νέο σχέδιο δεν θα υπακούει απολύτως στις οδηγίες της τρόικας. Δηλαδή ναι μεν θα είναι μικρότερη η δαπάνη για την αποζημίωση της διαθεσιμότητας ισχύος, αλλά δεν θα βγαίνουν εκτός των λιγνιτικά και υδροηλεκτρικά. Το επιχείρημα είναι ότι δεν μπορεί να αποδυναμωθεί τόσο πολύ η ΔΕΗ, ειδικά ενόψει ιδιωτικοποίησης.
Αποζημίωση για ευελιξία
Όσον αφορά τον δεύτερο πυλώνα του Μηχανισμού Διασφάλισης Επαρκούς Ισχύος, αυτόν δηλαδή που προβλέπεται να αποζημιώνει τις μονάδες για την παροχή ευελιξίας στο σύστημα, τα τεχνικά κλιμάκια της τρόικας δεν εξέφρασαν αντιρρήσεις παρά μόνον κατά τούτο: Δεν είναι μόνον οι μονάδες φυσικού αερίου ευέλικτες, αλλά και οι υδροηλεκτρικές. Πρέπει λοιπόν να αποζημιώνονται και αυτές κατά το μέρος της δυναμικότητάς τους που δεν είναι δεσμευμένο για ύδρευση – άρδευση των τοπικών δικτύων. Σύμφωνα με τις πληροφορίες, το νέο σχέδιο θα αυξάνει τις δαπάνες για τον δεύτερο πυλώνα και θα δίνει αποζημιώσεις ευελιξίας και στις υδροηλεκτρικές μονάδες με κάποιον συντελεστή επί της εγκατεστημένης ισχύος τους.
Μείωση δαπάνης
Η τρόικα παρατήρησε επίσης ότι η συνολική δαπάνη για τα «νέα ΑΔΙ» παρέμενε, με βάση το αρχικό σχέδιο της ΡΑΕ στα ίδια επίπεδα με το παρελθόν και ζήτησε δραστική μείωση. Σύμφωνα με πληροφορίες, η μείωση που θα επέλθει θα είναι της τάξης του 20%. Σήμερα η συνολική δαπάνη είναι 570 εκατ. ευρώ.
Χρονοδιάγραμμα
Πρέπει να σημειωθεί ότι μετά τις προσαρμογές (οι οποίες βεβαίως δεν έχουν κλειδώσει στη λεπτομέρειά τους και δουλεύονται ακόμα) το τελικό κείμενο της ΡΑΕ με συγκεκριμένη πρόταση για το ποιες μονάδες εντάσσονται σε κάθε πυλώνα και πόσα ευρώ ανά Μεγαβάτ αναλογούν σε κάθε είδος αποζημίωσης, θα παραδοθεί το Δεκέμβριο στην κυβέρνηση προκειμένου η τελευταία να την υποβάλλει στην Γενική Διεύθυνση Ανταγωνισμού της Κομισιόν. Το παραπάνω χρονοδιάγραμμα είναι σαφές ότι ξεπερνάει τις χρονικές δεσμεύσεις που έχουν αναληφθεί από τη χώρα μας στο πλαίσιο του μνημονίου. Θα χρειαστεί προφανώς να ληφθεί απόφαση για δεύτερη παράταση του υφιστάμενου μεταβατικού συστήματος ΑΔΙ μετά το τέλος Δεκεμβρίου (η πρώτη προθεσμία έληγε στις 30 Σεπτεμβρίου και η πρώτη παράταση λήγει στις 31 Δεκεμβρίου).
4 πυλώνες
Υπενθυμίζεται ότι με το νέο Μηχανισμό Διασφάλισης Επαρκούς Ισχύος, σε αντίθεση με ό,τι συνέβαινε μέχρι τώρα, (μαζί με την ασφάλεια εφοδιασμού ο μηχανισμός μεριμνούσε και για τη βιωσιμότητα των υφιστάμενων επενδύσεων), μοναδικό κριτήριο πλέον είναι η μακροχρόνια επάρκεια ισχύος, η οποία υπηρετείται από τέσσερις πυλώνες. Αυτοί περιλαμβάνουν:
1) τη διαθεσιμότητα ισχύος: στόχος η κάλυψη της ζήτησης φορτίου με ένα επαρκές περιθώριο εφεδρείας και με καθορισμένο ελάχιστο επίπεδο τιμών των κατάλληλων δεικτών αξιοπιστίας.
2) την ευελιξία: στόχος η διαχείριση αναγκών γρήγορης μεταβολής της παραγωγής, ανοδικής ή καθοδικής π.χ. λόγω περικοπής της παραγωγής από ΑΠΕ.
3) τα στρατηγικά αποθέματα: για την κάλυψη των ετήσιων αιχμών σε σπάνιες περιπτώσεις ακραίων συνθηκών όπου υπάρχει υψηλή ζήτηση και πλήρης έλλειψη ΑΠΕ ή περιορισμοί στην τροφοδοσία καυσίμων.
4) την απόκριση της ζήτησης: στόχος η κάλυψη φορτίου σε συνθήκες υψηλής ζήτησης, σε ημερήσιο ή εποχικό επίπεδο, λαμβάνοντας υπόψη τις ελλείψεις ή τη μη διαθεσιμότητα μονάδων, μέσω της διακοψιμότητας φορτίου μεγάλων καταναλωτών ή ομάδων καταναλωτών.
πηγή www.energypress.gr/
Την περίοδο αυτή διαμορφώνεται ένα νέο σχέδιο το οποίο προσαρμόζεται (για κάποια τουλάχιστον ζητήματα) στις παρατηρήσεις των δανειστών. Εκείνο όμως που κυρίως επιτυγχάνει το νέο σχέδιο, σύμφωνα τουλάχιστον με τις μέχρι σήμερα κατευθύνσεις, είναι να μειώνει σε ποσοστό περί το 20% τη συνολική δαπάνη του Μηχανισμού Διασφάλισης. Το προηγούμενο σχέδιο ναι μεν προχωρούσε σε αναδιατάξεις του μηχανισμού, ωστόσο κατέληγε (με βάση τη μελέτη Κάπρου) στην ίδια συνολική δαπάνη. Τώρα το συνολικό ποσό που θα δίνεται για τα «νέα ΑΔΙ» θα είναι περί το 20% μικρότερο.
Διαθεσιμότητα ισχύος
Ειδικότερα, τα τεχνικά κλιμάκια της τρόικας διατύπωσαν ενστάσεις για το κατά πόσον χρειάζεται να υπάρχει μηχανισμός που να αποζημιώνει μονάδες για διασφάλιση διαθεσιμότητας ισχύος σε περίοδο ύφεσης, τη στιγμή που υπάρχει υπερεπάρκεια εγκαταστημένης ισχύος. Και ενώ για τις μονάδες φυσικού αερίου έκαναν την… παραχώρηση να δεχθούν ότι θα μπορούσαν να πάρουν κάποια αποζημίωση για την διαθεσιμότητά τους (με τη λογική ότι κινδυνεύουν να κλείσουν και συνεπώς να δημιουργήσουν στο μέλλον πρόβλημα επάρκειας) για τις αποσβεσμένες λιγνιτικές και υδροηλεκτρικές μονάδες δεν άκουγαν κουβέντα. Άρα η τελική τους πρόταση ήταν: αν διατηρήσετε τον πρώτο πυλώνα (διαθεσιμότητας ισχύος) αυτός πρέπει να είναι μικρότερος και να μην περιλαμβάνει λιγνιτικά – υδροηλεκτρικά.
Όσον αφορά τον πρώτο πυλώνα, σύμφωνα με τις πληροφορίες του energypress, το νέο σχέδιο δεν θα υπακούει απολύτως στις οδηγίες της τρόικας. Δηλαδή ναι μεν θα είναι μικρότερη η δαπάνη για την αποζημίωση της διαθεσιμότητας ισχύος, αλλά δεν θα βγαίνουν εκτός των λιγνιτικά και υδροηλεκτρικά. Το επιχείρημα είναι ότι δεν μπορεί να αποδυναμωθεί τόσο πολύ η ΔΕΗ, ειδικά ενόψει ιδιωτικοποίησης.
Αποζημίωση για ευελιξία
Όσον αφορά τον δεύτερο πυλώνα του Μηχανισμού Διασφάλισης Επαρκούς Ισχύος, αυτόν δηλαδή που προβλέπεται να αποζημιώνει τις μονάδες για την παροχή ευελιξίας στο σύστημα, τα τεχνικά κλιμάκια της τρόικας δεν εξέφρασαν αντιρρήσεις παρά μόνον κατά τούτο: Δεν είναι μόνον οι μονάδες φυσικού αερίου ευέλικτες, αλλά και οι υδροηλεκτρικές. Πρέπει λοιπόν να αποζημιώνονται και αυτές κατά το μέρος της δυναμικότητάς τους που δεν είναι δεσμευμένο για ύδρευση – άρδευση των τοπικών δικτύων. Σύμφωνα με τις πληροφορίες, το νέο σχέδιο θα αυξάνει τις δαπάνες για τον δεύτερο πυλώνα και θα δίνει αποζημιώσεις ευελιξίας και στις υδροηλεκτρικές μονάδες με κάποιον συντελεστή επί της εγκατεστημένης ισχύος τους.
Μείωση δαπάνης
Η τρόικα παρατήρησε επίσης ότι η συνολική δαπάνη για τα «νέα ΑΔΙ» παρέμενε, με βάση το αρχικό σχέδιο της ΡΑΕ στα ίδια επίπεδα με το παρελθόν και ζήτησε δραστική μείωση. Σύμφωνα με πληροφορίες, η μείωση που θα επέλθει θα είναι της τάξης του 20%. Σήμερα η συνολική δαπάνη είναι 570 εκατ. ευρώ.
Χρονοδιάγραμμα
Πρέπει να σημειωθεί ότι μετά τις προσαρμογές (οι οποίες βεβαίως δεν έχουν κλειδώσει στη λεπτομέρειά τους και δουλεύονται ακόμα) το τελικό κείμενο της ΡΑΕ με συγκεκριμένη πρόταση για το ποιες μονάδες εντάσσονται σε κάθε πυλώνα και πόσα ευρώ ανά Μεγαβάτ αναλογούν σε κάθε είδος αποζημίωσης, θα παραδοθεί το Δεκέμβριο στην κυβέρνηση προκειμένου η τελευταία να την υποβάλλει στην Γενική Διεύθυνση Ανταγωνισμού της Κομισιόν. Το παραπάνω χρονοδιάγραμμα είναι σαφές ότι ξεπερνάει τις χρονικές δεσμεύσεις που έχουν αναληφθεί από τη χώρα μας στο πλαίσιο του μνημονίου. Θα χρειαστεί προφανώς να ληφθεί απόφαση για δεύτερη παράταση του υφιστάμενου μεταβατικού συστήματος ΑΔΙ μετά το τέλος Δεκεμβρίου (η πρώτη προθεσμία έληγε στις 30 Σεπτεμβρίου και η πρώτη παράταση λήγει στις 31 Δεκεμβρίου).
4 πυλώνες
Υπενθυμίζεται ότι με το νέο Μηχανισμό Διασφάλισης Επαρκούς Ισχύος, σε αντίθεση με ό,τι συνέβαινε μέχρι τώρα, (μαζί με την ασφάλεια εφοδιασμού ο μηχανισμός μεριμνούσε και για τη βιωσιμότητα των υφιστάμενων επενδύσεων), μοναδικό κριτήριο πλέον είναι η μακροχρόνια επάρκεια ισχύος, η οποία υπηρετείται από τέσσερις πυλώνες. Αυτοί περιλαμβάνουν:
1) τη διαθεσιμότητα ισχύος: στόχος η κάλυψη της ζήτησης φορτίου με ένα επαρκές περιθώριο εφεδρείας και με καθορισμένο ελάχιστο επίπεδο τιμών των κατάλληλων δεικτών αξιοπιστίας.
2) την ευελιξία: στόχος η διαχείριση αναγκών γρήγορης μεταβολής της παραγωγής, ανοδικής ή καθοδικής π.χ. λόγω περικοπής της παραγωγής από ΑΠΕ.
3) τα στρατηγικά αποθέματα: για την κάλυψη των ετήσιων αιχμών σε σπάνιες περιπτώσεις ακραίων συνθηκών όπου υπάρχει υψηλή ζήτηση και πλήρης έλλειψη ΑΠΕ ή περιορισμοί στην τροφοδοσία καυσίμων.
4) την απόκριση της ζήτησης: στόχος η κάλυψη φορτίου σε συνθήκες υψηλής ζήτησης, σε ημερήσιο ή εποχικό επίπεδο, λαμβάνοντας υπόψη τις ελλείψεις ή τη μη διαθεσιμότητα μονάδων, μέσω της διακοψιμότητας φορτίου μεγάλων καταναλωτών ή ομάδων καταναλωτών.
πηγή www.energypress.gr/
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου