Τρίτη 12 Αυγούστου 2014

L’ Echo: Για την απόκτηση του ελληνικού δικτύου υψηλής τάσης ενδιαφέρεται η βελγική Elia

Για την απόκτηση του ελληνικού δικτύου υψηλής τάσης δείχνει ενδιαφέρον ο βελγικός όμιλος Elia, σύμφωνα με δημοσίευμα της «L’ Echo» (Διαβάστε ολόκληρο το άρθρο εδώ).
Υπενθυμίζεται ότι η Elia αποτελεί έναν από τους 4 «μνηστήρες» που κατέθεσαν φάκελο εκδήλωσης ενδιαφέροντος για την απόκτηση του 66% του ΑΔΜΗΕ.
Όπως επισημαίνει η εφημερίδα, ο όμιλος Elia διαχειρίζεται το δίκτυο μεταφοράς ηλεκτρικής ενέργειας στο Βέλγιο, ενώ κάνει αναφορά στους ανταγωνιστές του, την ιταλική Terna, την κινεζική SGCC και τον καναδικό διαχειριστή κεφαλαίων PSP. Υπογραμμίζει, δε, ότι οι δύο πρώτες εταιρείες αποτελούν σοβαρούς ανταγωνιστές, αλλά και πως μεταξύ τους υπάρχει δυνατότητα συνεργασίας.
Η L’ Echo τονίζει ότι σύμφωνα με τις δηλώσεις της εκπροσώπου του Elia, Μπάρμπαρα Βερχάγκεν, οι στόχοι του ομίλου τόσο οικονομικοί, όσο και στρατηγικοί. «Θέλουμε να διευρύνουμε τον ρόλο μας σε ευρωπαϊκό επίπεδο ώστε να ενισχύσουμε την ηγετική θέση μας σε ό,τι αφορά την onshore και την offshore μεταφορά ηλεκτρικής ενέργειας» σημειώνει.
Η ιδιωτικοποίηση του εν λόγω δικτύου έχει ανακοινωθεί από το ελληνικό κράτος εδώ και μήνες, σύμφωνα με το άρθρο. Το δίκτυο ανήκει επί του παρόντος στη ΔΕΗ και η η ιδιωτικοποίησή του δεν αποτελεί απαίτηση των δανειστών της χώρας αλλά της διαδικασίας απελευθέρωσης του τομέα της ενέργειας στην Ευρώπη, σύμφωνα με την οποία επιβάλλεται ο διαχωρισμός της διαχείρισης των δικτύων από την παραγωγή και παροχή ηλεκτρικής ενέργειας. Ακόμη, σημειώνεται ότι «σε αυτό το πλαίσιο, η ΔΕΗ δημιούργησε τον ΑΔΜΗΕ ο οποίος παραχωρεί προς πώληση το 66% σε ιδιώτες, ενώ το ελληνικό κράτος θα διατηρήσει το 34%. Αυτή η διαδικασία πρέπει να προηγηθεί της ιδιωτικοποίησης της ΔΕΗ, το 51% της οποίας ανήκει στο ελληνικό κράτος. Ωστόσο, η ιδιωτικοποίηση της ΔΕΗ αποτελεί απαίτηση των δανειστών της χώρας. Οι Έλληνες συνδικαλιστές αντιτίθενται σθεναρά σε αυτή την ιδιωτικοποίηση (ΔΕΗ) και δεν εγκρίνουν ούτε την κατάτμηση του ΑΔΜΗΕ». Το άρθρο αναφέρει ότι τον προηγούμενο μήνα, η κατάληψη σταθμών παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας από συνδικαλιστές είχε ως αποτέλεσμα να διακοπεί η παροχή ηλεκτρικής ενέργειας σε διάφορες περιοχές της χώρες, ώστε να αποφευχθεί η κατάρρευση του συστήματος.
Οι νέοι ιδιοκτήτες του ελληνικού δικτύου, συμπληρώνει το άρθρο, αναμένεται να αντιμετωπίσουν μία σειρά προκλήσεων. Η ελληνική κυβέρνηση εκτιμά πως είναι απαραίτητες οι επενδύσεις σε γραμμές υψηλής τάσης γειτονικών χωρών καθώς και στη σύνδεση των ελληνικών νησιών. Από το αρμόδιο υπουργείου εκτιμάται ότι αυτή η επέκταση του δικτύου θα ανέλθει σε 2,5 δισ. ευρώ. Ψηλά στη λίστα των προτεραιοτήτων είναι η σύνδεση της ηπειρωτικής χώρας με την Κρήτη και τις Κυκλάδες. Όπως σημειώνουν οι συντάκτες του άρθρου, πολλά νησιά «διαθέτουν ανεξάρτητα δίκτυα που στηρίζονται στη χρήση ντίζελ ή πετρελαίου, κοστίζουν πολύ και αποτελούν πηγή ρύπανσης. Η διασύνδεσή τους με την ηπειρωτική χώρα θα διασφαλίσει την αξιόπιστη παροχή ηλεκτρικής ενέργειας στα νησιά, οι ενεργειακές ανάγκες των οποίων είναι ιδιαίτερα αυξημένες κατά τη θερινή περίοδο. Η διασύνδεση των νησιών με την ηπειρωτική χώρα μπορεί, επίσης, να δώσει ώθηση και στην ανάπτυξη των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας σε αυτά τα νησιά, τα οποία διαθέτουν άφθονο ήλιο και άνεμο. Η ανάπτυξη προς αυτή την κατεύθυνση δεν αποκλείει και την εξαγωγή εναλλακτικής ηλεκτρικής ενέργειας σε γειτονικές χώρες».
Σύμφωνα με το δημοσίευμα «ο όμιλος Elia διαθέτει, ήδη, εμπειρία διασύνδεσης με γειτονικές χώρες, με την τοποθέτηση υποθαλάσσιων καλωδίων και με την ενσωμάτωση των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας. Όμως, ο ανταγωνισμός, ιδιαίτερα από την ιταλική και την κινεζική εταιρεία, θα είναι σκληρός. Ήδη, η ιταλική Terna έχει στενή συνεργασία με τον ΑΔΜΗΕ (υποθαλάσσιο καλώδιο συνδέει τις δυο χώρες). Η κινεζική SGCC– η οποία διαχειρίζεται το 90% του κινεζικού δικτύου- κατέχει το 25% του πορτογαλικού δικτύου REN και βρίσκεται στην τελική φάση των διαπραγματεύσεων για να αποκτήσει το 35% του ιταλικού δημόσιου χρηματοπιστωτικού ιδρύματος CDP Reti, το οποίο ελέγχει το χαρτοφυλάκιο συμμετοχής του ιταλικού κράτους στο δίκτυο της Terna».
«Φανταστείτε μία συμμαχία μεταξύ αυτών των δύο ανταγωνιστών», καταλήγει το άρθρο.
 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου