Τετάρτη 30 Ιουλίου 2014

Ο ΔΕΔΔΗΕ έστειλε την εισήγηση – Θέμα ημερών η υπουργική απόφαση για net metering

Το τυπικό μέρος της διαδικασίας έχει πλέον και αυτό κλείσει και συνεπώς δεν μένει κανένα εμπόδιο για την υπογραφή της υπουργικής απόφασης σχετικά με την εφαρμογή του συμψηφισμού (net metering) στην αυτοπαραγωγή ρεύματος από ΑΠΕ. Συγκεκριμένα ο ΔΕΔΔΗΕ έχει αποστείλει την τελική εισήγησή του και η πολιτική ηγεσία του ΥΠΕΚΑ θα δώσει στη δημοσιότητα την υπουργική απόφαση τις επόμενες ημέρες, το αργότερο την επόμενη εβδομάδα.
Η εισήγηση του ΔΕΔΔΗΕ είναι στην πραγματικότητα τελείως τυπική, αφού ο Διαχειριστής συμμετείχε και είχε συμφωνήσει με το πόρισμα της Επιτροπής που είχε συστήσει το ΥΠΕΚΑ. Έτσι η εισήγηση υιοθετεί απολύτως το πόρισμα και τις προτάσεις που είχαν διατυπωθεί. Σύμφωνα με πληροφορίες του energypress αυτό θα είναι και το περιεχόμενο της υπουργικής απόφασης.
Τα κρίσιμα ζητήματα είναι τρία: Πρώτον, τίθεται ανώτατο όριο ισχύος των 10 KW. Δεύτερον, ορίζεται ετήσιος κύκλος συμψηφισμού. Τρίτον, οι χρεώσεις ΥΚΩ και ΕΤΜΕΑΡ υπολογίζονται για όλη την κατανάλωση του αυτοπαραγωγού ενώ οι υπόλοιπες ρυθμιζόμενες χρεώσεις (Συστήματος Μεταφοράς, Δικτύου Διανομής και λοιπές) μόνο για την απορροφούμενη από το Δίκτυο Διανομής ενέργεια.
Η άποψη της αγοράς
Οι εμπλεκόμενοι με τον κλάδο περιμένουν βεβαίως εναγωνίως την υπουργική απόφαση, καθώς το να λειτουργήσει το net metering θεωρείται ως «χαραμάδα φωτός» προκειμένου να δουλέψει ο χειμαζόμενος κλάδος των φωτοβολταϊκών και να διασωθούν κάποιες έστω από τις θέσεις εργασίας των προηγούμενων χρόνων. Ωστόσο «το θέμα δεν είναι μόνο αν και πότε θα βγει το net metering, αλλά και τι net metering θα βγει...» παρατηρεί παράγοντας της αγοράς και συνεχίζει: «Με τη δυσφήμιση που έχουν φάει τα φωτοβολταϊκά τα τελευταία δυο χρόνια και το New Deal, αν το value proposition δεν είναι ξεκάθαρο στον τελικό καταναλωτή, δεν υπάρχει περίπτωση να μπει φωτοβολταϊκό σε οικιακή στέγη».
Γι' αυτό οι φορείς της αγοράς επιμένουν, πρώτον, για την εφαρμογή όλων των χρεώσεων στο αποτέλεσμα του ενεργειακού συμψηφισμού σε ετήσια βάση και, δεύτερον, στη δυνατότητα εγκαταστάσεων για οικιακές και επαγγελματικές εγκαταστάσεις πάνω από 10kW, χωρίς δηλαδή περιορισμούς στην εγκατεστημένη ισχύ, ώστε να μπορεί να αξιοποιηθεί το μέτρο από τον εμπορικό και βιοτεχνικό τομέα που έχει και τα ισχυρότερα κίνητρα για αυτοπαραγωγή.
Σχετικά με τις χρεώσεις ΕΤΜΕΑΡ και ΥΚΩ, παράγοντες της αγοράς των φωτοβολταϊκών υποστηρίζουν τα εξής:
ΕΤΜΕΑΡ
Το ΕΤΜΕΑΡ βασίζεται στη θεμελιώδη αρχή ότι όλοι οι καταναλωτές πρέπει να συμβάλλουν στη μείωση της εκπομπής αερίων ρύπων, ανάλογα με την ενέργεια που καταναλώνουν.
Ένας αυτοπαραγωγός αναλαμβάνει το μέρος της ευθύνης που του αναλογεί στη μείωση των εκπομπών αερίων ρύπων, παράγοντας πρωτογενώς καθαρή ηλεκτρική ενέργεια, γι’ αυτό και η επιβάρυνση με ΕΤΜΕΑΡ πρέπει να περιορισθεί στην καθαρή ποσότητα ενέργειας (Νet Μetered)που απορροφά από το δίκτυο.
ΥΚΩ
Είναι προφανές ότι τα συστήματα αυτοπαραγωγής που θα εγκατασταθούν στα ΜΔΝ μειώνουν το συνολικό κόστος των ΥΚΩ και άρα και την επιβάρυνση των καταναλωτών, αφού μειώνουν την ποσότητα καυσίμων που απαιτείται για την ηλεκτροδότηση των νησιών. Για το λόγο αυτό, οι αυτοπαραγωγοί των ΜΔΝ όχι μόνο δεν πρέπει να χρεώνονται με ΥΚΩ, αλλά αντιθέτως πρέπει να αποζημιώνονται με κάποιο αντίτιμο για τη συνολική ενέργεια που παράγουν. Θέτοντας το αντίτιμο αυτό χαμηλότερα από το αντίτιμο που λαμβάνουν οι Πάροχοι ΥΚΩ, δημιουργείται ένα κίνητρο για τη μείωση της επιβάρυνσης όλων των τελικών καταναλωτών. Σε αντίθετη περίπτωση, ως αντιστάθμιση, οι χρεώσεις ΥΚΩ θα πρέπει να εφαρμόζονται για όλους τους αυτοπαραγωγούς και αποκλειστικά για την καθαρή ποσότητα ενέργειας (Νet Μetered) που απορροφούν από το ηλεκτρικό δίκτυο».
Το πόρισμα της Επιτροπής
Υπενθυμίζεται ότι η Επιτροπή του υπουργείου στο πόρισμά της εξέτασε τέσσερα σενάρια και προτείνει το ένα εξ αυτών ως βέλτιστο. Το πόρισμα διακρίνει την καταναλισκόμενη ενέργεια από τον αυτοπαραγωγό σε τρία διαφορετικά τμήματα: Ένα τμήμα της καταναλισκόμενης ενέργειας καλύπτεται από ταυτοχρονισμένη παραγωγή, δηλαδή παράγεται και καταναλώνεται χωρίς την χρήση του Δικτύου Διανομής.
Ένα δεύτερο τμήμα της καταναλισκόμενης ενέργειας καλύπτεται από ισόποση παραγωγή σε διαφορετικό χρόνο εντός του κύκλου συμψηφισμού, συνεπώς χρησιμοποιείται το Δίκτυο Διανομής. Τέλος, δύναται να υπάρχει ένα τρίτο τμήμα της καταναλισκόμενης ενέργειας που δεν καλύπτεται από την παραγόμενη και απορροφάται από το Δίκτυο Διανομής.
Περαιτέρω, δύναται να υπάρχει περίσσεια παραγόμενης ενέργειας- ήτοι ενέργεια που δεν καλύπτει ανάγκες του καταναλωτή εντός του κύκλου συμψηφισμού- και η οποία αποδίδεται στο Δίκτυο Διανομής.
Τα σενάρια
Η Επιτροπή εξέτασε τα ακόλουθα σενάρια χρεώσεων για τους αυτοπαραγωγούς με ενεργειακό συμψηφισμό:
1. Οι χρεώσεις ΥΚΩ και ΕΤΜΕΑΡ υπολογίζονται για όλη την κατανάλωση ενώ οι υπόλοιπες ρυθμιζόμενες χρεώσεις (Συστήματος Μεταφοράς, Δικτύου Διανομής και Λοιπές) μόνο για την απορροφούμενη από το Δίκτυο Διανομής ενέργεια.
2. Οι χρεώσεις ΥΚΩ υπολογίζονται για όλη την κατανάλωση και οι υπόλοιπες ρυθμιζόμενες χρεώσεις μόνο για την απορροφούμενη από το Δίκτυο Διανομής ενέργεια.
3. Το σύνολο των ρυθμιζόμενων χρεώσεων υπολογίζεται σε όλη την κατανάλωση (απορροφούμενη από το Δίκτυο Διανομής ενέργεια και αυτοκαταναλισκόμενη)
4. Το σύνολο των ρυθμιζόμενων χρεώσεων υπολογίζεται μόνο στην απορροφούμενη από το Δίκτυο Διανομής ενέργεια. Στο σενάριο αυτό θεωρείται ένα πρόσθετο τέλος προς αντιστάθμιση των απωλειών εσόδων των Ειδικών Λογαριασμών που αφορούν ΥΚΩ και ΕΤΜΕΑΡ. Το τέλος αυτό (τέλος αποθήκευσης 1) κλιμακώνεται βάσει της συμψηφιζόμενης ενέργειας.
Η πρόταση
Η Ομάδα εργασίας κατέληξε τελικά στην επιλογή χρεώσεων όπως περιγράφονται στο σενάριο 1, καθώς με τον τρόπο αυτό, όπως σημειώνει, ικανοποιούνται ταυτόχρονα οι απαιτήσεις για:
·         εξασφάλιση ικανοποιητικού κινήτρου για τον αυτοπαραγωγό με ενεργειακό συμψηφισμό (αυξανόμενο για υψηλές ετήσιες καταναλώσεις)
·         εύλογες χρεώσεις από την πλευρά των Διαχειριστών
·         εναρμόνιση με το υφιστάμενο ρυθμιστικό πλαίσιο (που επιβάλλει χρεώσεις για ΥΚΩ και ΕΤΜΕΑΡ στο σύνολο των καταναλώσεων) και συνεπώς δυνατότητα άμεσης εφαρμογής
·         ελάχιστη δυνατή επίπτωση στο ενεργειακό κόστος των τελικών καταναλωτών
Με βάση τα διαγράμματα που περιλαμβάνει το πόρισμα, για καταναλώσεις πάνω από 6.000 Κιλοβατώρες το χρόνο, εξασφαλίζεται περίοδος αποπληρωμής της επένδυσης κάτω από τα 10 χρόνια. Για μικρότερες καταναλώσεις, η περίοδος αποπληρωμής αυξάνει.
Καταναλωτές Τριτογενούς Τομέα
Όσον αφορά τον Τριτογενή Τομέα, σε σύγκριση με τον οικιακό, επισημαίνονται τα ακόλουθα:
·         Οι καταναλώσεις είναι μεγαλύτερες σε σχέση με τον οικιακό τομέα και συνεπώς η βέλτιστη ισχύς των φ/β θα είναι μεγαλύτερη και το κόστος ανά kW μικρότερο.
·         Το κόστος προμήθειας και εγκατάστασης του φ/β είναι μικρότερο σε σχέση με τον οικιακό τομέα λόγω του ΦΠΑ.
·         Το τιμολόγιο χρέωσης ηλεκτρικής ενέργειας είναι υψηλότερο από αυτό του οικιακού καταναλωτή.
·         Το σύνολο της παραγόμενης ενέργειας (για ισχύ συστήματος έως 10 kW) θα μπορεί να αυτοκαταναλώνεται μεγιστοποιώντας έτσι το οικονομικό όφελος λόγω της μη χρέωσης των ρυθμιζόμενων χρεώσεων δικτύου (για την ενέργεια).
Συνεπώς, υποστηρίζει η Επιτροπή, προκύπτουν καλύτερα αποτελέσματα ως προς το χρόνο αποπληρωμής και το IRR και ενδεικτικά αναφέρεται ότι για φ/β σύστημα ισχύος 10 kW και για τις χρεώσεις του σεναρίου 1 προκύπτει IRR της τάξης του 13,9 % και περίοδος αποπληρωμής 7,2 έτη.
Δύο μετρητές
Για την εφαρμογή του σεναρίου 1 απαιτείται η εγκατάσταση δύο μετρητών (αντικατάσταση του μετρητή κατανάλωσης και προσθήκη ενός νέου για τη μέτρηση της παραγωγής). Οι μετρητές θα είναι διπλής κατεύθυνσης - καταγραφής. Ο ένας μετρητής θα μετράει την παραγόμενη από το φ/β σύστημα ηλεκτρική ενέργεια και ο δεύτερος μετρητής θα δίνει τη δυνατότητα να καταγράφονται οι μετρήσεις για την εγχεόμενη και την απορροφούμενη ενέργεια προς και από το Δίκτυο Διανομής.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου